Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Szkoła Podstawowa nr 1
Szkoła Podstawowa nr 3
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2004.10.27 23:49:46 powrót do aktualnej strony
 

Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. J. Ch. Ruberga

Opracowany w oparciu o ustawę o systemie oświaty z dn. 7.09.1991 r. (Dz. U. 1991/95/425, zm. 1991/26/113, 54/254, zm. 1993/127/585, zm. 1994/1/3, 53/215, zm. 1995/101/504) oraz zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999 r. (Dz. U. nr 14, poz. 131) i z 14.06.1996 r. o zmianie ustawy "Karta Nauczyciela".

Rozdział I
Nazwa szkoły

§1

Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa nr 3 im. J. Christiana Ruberga, Lędziny, ul. Hołdunowska 13.

§2

Szkoła Podstawowa nr 3 w Lędzinach z siedzibą szkoły w budynku nr I przy ul. Hołdunowskiej 13, nr II w salkach przy probostwie w Lędzinach na ulicy Lewandowskiej 42b.

Rozdział II
Inne informacje o szkole

§1

Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miejska Lędziny. Organem nadzoru pedagogicznego jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

§2

Szkoła jest publiczną sześcioklasową szkołą podstawową, w której cykl kształcenia wynosi 6 lat.

§3

Szkoła prowadzi świetlicę.

§4

Szkoła prowadzi klasy o zmodyfikowanych programach przedmiotowych. Modyfikacja wymaga opinii Rady Pedagogicznej.

Rozdział III
Cele i zadania szkoły

§1

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:

  1. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
  2. Umożliwia absolwentowi podjęcie nauki w dowolnie wybranym gimnazjum.
  3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie.
  4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły.
  5. Umożliwia rozwijanie zainteresowań.
  6. Zapewnia nauczanie religii.
  7. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  8. W szkole zostają powołane zespoły nauczycielskie, których zadania w danym roku szkolnym określa rada pedagogiczna; w szkole funkcjonują stałe zespoły nauczycielskie:
    • zespół nauczycieli nauczania zintegrowanego,
    • zespół nauczycieli wychowania fizycznego i przedmiotów artystycznych,
    • zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych,
    • zespół nauczycieli przedmiotów ścisłych,
    • zespół wychowawców klasowych oraz zespół wychowawczy (skład: z-ca dyrektora, pedagog, kierownik świetlicy, wychowawcy z klas 1-6).
  9. Dyrekcja szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Pedagogicznej powołuje dodatkowe zespoły dla rozwiązywania problemów i zadań wynikających z potrzeb szkoły.
  10. Zadania zespołów nauczycielskich:
    1. opracowanie szkolnych zestawów programów nauczania;
    2. opracowanie i wdrażanie szkolnego programu wychowawczego;
    3. opracowanie standardów oceniania;
    4. rozwiązywanie innych zadań wynikających z pracy szkoły;
    5. prowadzenie procesów ewolucyjnych następujących zadań.
  11. Szkoła realizuje zasady szkolnego systemu oceniania:
    1. ocena zachowania ucznia jest ustalona wg odrębnego regulaminu oceniania zachowań;
    2. w klasach I-III obowiązuje ocena opisowa zgodnie z standardami oceny opisowej;
    3. w klasach IV-VI obowiązują standardy ocen przedmiotowych.
  12. Standardy ocen przedmiotowych tworzą szkolny system oceniania.
  13. Przyjmuje się w klasach IV-VI następującą skalę ocen:
    • ocena celująca - 6
    • ocena bardzo dobra - 5
    • ocena dobra - 4
    • ocena dostateczna - 3
    • ocena dopuszczająca - 2
    • ocena niedostateczna - 1
      1. szczegółowe zasady klasyfikacji, oceniania i oceny z zachowania określa regulamin szkolnego oceniania;
      2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach Statut Szkoły dopuszcza możliwość na wniosek rodziców przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego za zgodą dyrekcji szkoły; egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony wyłącznie na prośbę ucznia lub jego opiekunów prawnych; zgodę na egzamin wydaje Rada Pedagogiczna lub Zespół Kierowniczy szkoły;
      3. termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły, nie później jednak jak w dniu konferencji klasyfikacyjnej; w przypadku nie odbycia się egzaminu z przyczyn niezależnych od ucznia dyrektor wyznacza nowy termin nie później jednak niż 31.08.;
      4. w skład komisji klasyfikacyjnej wchodzą dyrektor szkoły (wicedyrektor) wychowawca, nauczyciel uczący, nauczyciel tego samego przedmiotu lub pokrewnego - na własną prośbę nauczyciel lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może nie powołać nauczyciela uczącego w skład komisji;
      5. egzaminy poprawkowe są przeprowadzone zgodnie z rozporządzeniem o klasyfikacji;
      6. na prośbę ucznia mogą być przeprowadzone egzaminy klasyfikacjne, śródroczne.
  14. Nauczyciel danego przedmiotu zmienia obowiązujący system oceniania śródrocznego po zaakceptowaniu go przez dyrekcję szkoły i przedstawieniu uczniom i Radzie Rodziców:
    1. system musi być porównywalny z obowiązującą skalą ocen klasyfikacyjnych końcowo-rocznych.
  15. W szkole obowiązują standardy wymagań, które określają zasób wiedzy i umiejętności koniecznych do osiągnięcia każdej kolejnej oceny w skali ocen:
    1. standardy wymogów edukacyjnych tworzą wszyscy nauczyciele uczący własnego przedmiotu;
    2. nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  16. W szkole prowadzona jest działalność innowacyjna oraz tworzone są klasy autorskie na zasadach określonych przez akty wykonawcze.
  17. Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
  18. Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły m.in. przez prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego.

§2

Zadania opiekuńcze szkoła wykonuje wobec uczniów uwzględniając obowiązujące przepisy bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.

  1. Opiekę na terenie szkoły sprawują: dyrekcja, nauczyciele i personel administracyjno-obsługowy.
  2. Poza terenem szkoły (wycieczki) - nauczyciel, kierownik wycieczki i pełnoletni opiekunowie. Podczas wycieczek organizowanych do innej miejscowości niż ta, w której znajduje się szkoła, na jednego nauczyciela przypada 15 uczniów. Wszyscy opiekunowie dzieci w czasie wycieczki podpisują deklarację o odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki. Każdorazowo przed wycieczką, sporządzana jest karta wycieczki oraz lista uczestników wycieczki. Miejscowość górska - 10 uczniów.
  3. Na przerwach dyżury pełnią wyznaczeni planem nauczyciele.
  4. Szczególną opieką objęci są uczniowie rozpoczynający naukę w szkole.
  5. Indywidualną opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi i z zaburzeniami rozwoju sprawuje poprzez organizację zespołów dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć nauczania indywidualnego zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  6. Szkoła stale współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i udziela stałej bądź doraźnej pomocy materialnej uczniom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki.
  7. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
  8. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności w cyklu kształcenia, klasę prowadzi dwóch wychowawców systemem I-III i IV-V (inne zmiany mogą być spowodowane jedynie długotrwałą nieobecnością nauczyciela lub zmianą kadry).

Rozdział IV
Organy szkoły

§1

Organami szkoły są:

  1. Dyrektor szkoły.
  2. Rada pedagogiczna.
  3. Rada Rodziców.
  4. Samorząd uczniowski.

§2

Do obowiązków dyrektora szkoły należy:

  1. Opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych (roczny plan, arkusz organizacyjny, plan remontów).
  2. Opracowanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
  3. Dobór kadry, jej zatrudnienie i zwalnianie.
  4. Kierowanie całokształtem działalności szkoły, a w szczególności:
    1. realizacja obowiązku szkolnego;
    2. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków do harmonijnego ich rozwoju;
    3. zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki;
    4. pełnienie nadzoru pedagogicznego, organizowanie doskonalenia zawodowego i ocenianie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej;
    5. współdziałanie z Radą Rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność szkoły;
    6. dbałość o powierzone mienie;
    7. przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom;
    8. występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego w sprawach odznaczeń, nagród i oceny pracy nauczyciela;
    9. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Rodziców.
  5. Przygotowanie i prowadzenie zebrań Rady Pedagogicznej oraz odpowiedzialności za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
  6. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
  7. Dyrektor szkoły realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

§3

W szkole istnieją stanowiska wicedyrektora, kierownika świetlicy i pedagoga szkolnego (zakres ich obowiązków dołączono do statutu) załącznik nr 2 i 3.

§4

Rada Pedagogiczna:

  1. W skład Rady wchodzą wszyscy zatrudnieni w szkole nauczyciele.
  2. W zebraniach mogą brać udział zaproszone przez dyrektora osoby za zgodą lub na wniosek Rady, ale tylko z głosem doradczym.
  3. Przewodniczącym Rady jest dyrektor szkoły.
  4. Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są:
    1. przed rozpoczęciem roku szkolnego;
    2. w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i podsumowania pracy;
    3. po jednym zebraniu w okresie poświęconemu samokształceniu.
  5. Zebrania są organizowane z inicjatywy dyrektora, Rady Rodziców, organu prowadzącego szkołę lub na wniosek 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej i zawiadamia jej członków o terminie i porządku poprzez książkę zarządzeń.
  7. Dyrektor przedstawia dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły.
  8. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzenie planów pracy szkoły;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych;
    3. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
    4. podejmowanie uchwał w zakresie skreśleń z listy uczniów, zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
  9. Rada Pedagogiczna opiniuje:
    1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
    2. projekt planu finansowego szkoły;
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień;
    4. propozycję dyrektora szkoły w sprawie przydziału stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  10. Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala Statut Szkoły lub jego zmiany.
  11. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
  12. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.
  13. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  14. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  15. Obrady Rady Pedagogicznej są tajne.
  16. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę.

§5

W szkole działa Rada Rodziców.

  1. Rada Rodziców stanowi reprezentację wszystkich rodziców.
  2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców szkoły.
  3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem.
  4. Rada Rodziców występuje w razie potrzeb do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskiem i opiniami dotyczącymi spraw szkoły.
  5. Rada Rodziców gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rada Rodziców określa regulaminem Rady Rodziców.

§6

Samorząd Uczniowski.

  1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  3. Samorząd przedstawia Radzie Pedagogicznej, dyrektorowi i Radzie Rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących praw ucznia:
    1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    3. prawo do organizowania życia szkolnego;
    4. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej zgodnie z potrzebami i możliwościami organizacyjnymi i w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
    5. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i rzecznika praw uczniowskich.

§7

Dyrektor szkoły jest głównym organizatorem wymiany informacji między organami szkoły.

§8

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

§9

Rodzice mają prawo do:

  1. Znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie, szkole.
  2. Znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
  3. Uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.
  4. Uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
  5. Wyrażania i przekazywania organowi sprawującego nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
  6. Stałych spotkań z wychowawcą w celu wymiany informacji na tematy wychowawcze na zebraniach i konsultacjach nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
  7. Otrzymania informacji o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed końcem okresu (roku szkolnego w formie pisemnej).

Rozdział V
Organizacja szkoły

§1

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§2

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

§3

Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.

  1. W arkuszu organizacji szkoły zatwierdza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę przedmiotów, zajęć obowiązkowych, ogólną liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego przedmiotu uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
  3. Przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna wynosić od 20 do 26 uczniów, nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18 (z wyjątkiem klas istniejących przed ustaleniem statutu).

§4

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.

§5

Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne.

  1. W klasach I-III wprowadza się system nauczania zintegrowanego.
  2. W klasach IV-VI wprowadza się system kształcenia blokowego (przedmiotowego).

§6

Oddziały dzielą się na grupy podczas zajęć wymagających specjalnych warunków i bezpieczeństwa (wychowanie fizyczne, informatyka, języki obce) z uwzględnieniem środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz zasobów kadrowych.

§7

  1. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. kultura fizyczna, nauczanie języków obcych, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe są prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów (np. zielona szkoła lub innej formy wyjazdowe).
  2. Zajęcia te są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
  3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie jest niższa niż 12 uczniów. Liczba uczestników gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 10 osób.
  4. Zasady działalności klasy sportowej (dołączono do statutu zał. nr 4).

§8

Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą, realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia pracy nauczycieli, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

  1. Z biblioteki korzystać mogą: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice.
  2. Do zadań biblioteki należy:
    1. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych;
    2. obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej;
    3. zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników (uczniów i nauczycieli) potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
    4. podejmowanie - zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania - różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
    5. przysposabianie uczniów do samokształcenia, działania na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji, bibliotek;
    6. rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalno-rekreacyjnych;
    7. pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole.

§9

  1. Szkoła organizuje świetlicę dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców.
  2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły, prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych liczących nie mniej niż 25 osób.
  3. Świetlica zapewnia zorganizowaną opiekę wychowawczą, pomoc w nauce, warunki do nauki i rekreacji:
    1. organizuje pomoc w nauce;
    2. organizuje gry i zabawy ruchowe;
    3. rozwija zainteresowania;
    4. upowszechnia zasady kultury zdrowotnej, kształtuje nawyki higieny i czystości;
    5. organizuje dożywianie;
    6. realizuje swoje zadania wg planu rocznego.

§10

Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala kierownik świetlicy w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i pedagogiem szkolnym z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.

§11

Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia, a ponadto:

  1. lokal dla działalności sklepiku i świetlicy szkolnej;
  2. gabinet pielęgniarki szkolnej;
  3. archiwum;
  4. ogród szkolny;
  5. gabinet pedagoga;
  6. szatnię.

Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§1

  1. Szkoła zatrudnia nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§2

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jej wyniki i bezpieczeństwo uczniów. Wychowawcy na podstawie programu wychowawczego szkoły opracowują szczegółowy plan wychowawczy klasy.
  2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
    1. odpowiedzialność za zdrowie, życie i bezpieczeństwo uczniów;
    2. prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
    3. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
    4. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
    5. bezstronność i obiektywizm oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
    6. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu szkolnych niepowodzeń w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów;
    7. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

§3

  1. Nauczyciele danego przedmiotu i nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
  2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
  3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
    1. zorganizowanie pracy nauczycieli w celu uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korygowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania;
    2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
    3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
    4. współdziałanie w organizowaniu i wyposażaniu klasopracowni;
    5. wspólne opiniowanie przygotowanych programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

§4

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, procesu jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
    3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w punkcie 1:
    1. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
    2. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
    3. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
    4. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, z także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
    5. utrzymuje kontakt z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci, współdziała z rodzicami, tzn. okazuje im pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymuje od nich wsparcie w swoich działaniach;
    6. włącza rodziców w sprawy klasy i szkoły;
    7. współpracuje z Pedagogiem Szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb dzieci oraz problemów zdrowotnych;
    8. pomaga rozwijać zainteresowania i uzdolnienia uczniów (formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej);
    9. prawidłowo prowadzi dokumentację uczniów i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne i teczkę wychowawcy);
    10. organizuje spotkania z rodzicami w formie zebrań, konsultacji i wizyt domowych;
    11. ustala ocenę z zachowania uczniów własnej klasy.
  3. Wychowawca korzysta w swojej pracy z pomocy merytorycznej, metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  4. Początkujący nauczyciel ma prawo do opieki ze strony dyrektora i nauczyciela opiekuna.
  5. Każdy nauczyciel - wychowawca ma prawo i obowiązek uczestniczyć we wszystkich konferencjach, naradach i spotkaniach metodycznych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia swojej wiedzy metodycznej i merytorycznej.
  6. Każdy wychowawca indywidualnie kontaktuje się z doradcami metodycznymi, poradnią wychowawczo-zawodową i innymi instytucjami, jeśli uzna, że zaistniała taka potrzeba.

Rozdział VII
Uczniowie szkoły

§1

  1. Zasady rekrutacji uczniów do szkoły określa art. 14 ustawy o systemie oświaty.
  2. Do szkoły podstawowej uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7 lat, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia, do 18 roku życia.
    1. rodzice zobowiązani są do zgłaszania dziecka do szkoły celem dokonania zapisu;
    2. na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed 1 września kończy 6 lat, jeżeli wskazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej;
    3. decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub odroczeniu realizacji obowiązku szkolnego (nie dłużej niż 1 rok) podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Uczeń ma prawo do:
    1. rozwijania i zaspokajania swoich zainteresowań na różnego rodzaju formach zajęć pozalekcyjnych;
    2. korzystania z istniejących na terenie szkoły urządzeń i pomieszczeń zgodnie z obowiązującym regulaminem;
    3. opieki lekarskiej sprawowanej przez szkolną służbę zdrowia;
    4. pomocy w formie odżywiania i pomocy materialnej w miarę możliwości finansowych szkoły;
    5. przedstawiania wychowawcy klasy, nauczycielom, dyrektorowi i rzecznikowi praw ucznia swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
    6. organizowania działalności kulturalnej, oświatowej oraz sportowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z wychowawcą i dyrektorem szkoły;
    7. zaakceptowanie nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
    8. pełnej obrony swoich praw poprzez wybranego spośród grona nauczycielskiego rzecznika praw ucznia;
    9. redagowania i wydawania gazetek szkolnych;
    10. zgłaszania nauczycielowi nie przygotowania się do lekcji po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności;
    11. jawnej, umotywowanej, przeprowadzonej na bieżąco oceny swego stanu wiedzy i umiejętności (nauczyciel informuje o ocenie na koniec okresu roku szkolnego) na tydzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej;
    12. powiadomieniem z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie sprawdzianów pisemnych (kartkówka nie wymaga zapowiedzi - tematy 3 ostatnich zajęć);
    13. sprawdzian z danej partii materiału 1 w danym dniu, nie więcej niż 2 w tygodniu;
    14. otrzymania ocenionego sprawdzianu w terminie 2 tygodni;
    15. poprawy oceny niedostatecznej w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
    16. pomocy w nauce w ramach pomocy koleżeńskiej, pomocy nauczyciela, zakwalifikowania do zespołu korekcyjno-kompensacyjnego;
    17. egzaminu sprawdzającego z danego przedmiotu zgodnie z zasadami ujętymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.04.1999 r.;
    18. jawnej, umotywowanej oceny zachowania zgodnie z ustalonymi kryteriami zatwierdzonymi przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski (załącznik: Wewnątrzszkolny system oceniania zachowania);
    19. odwołać się od ustalonej oceny z zachowania zgodnie z trybem wnoszenia wniosku o ponowne ustalenie oceny (Załącznik nr 1);
    20. być poinformowanym o przewidywanej ocenia niedostatecznej na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku szkolnego) w formie pisemnej.
  4. Uczeń ma obowiązek:
    1. zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
    2. dbać o honor i tradycje szkoły;
    3. godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, dbać o piękno mowy ojczystej;
    4. okazywać szacunek rodzicom, opiekunom, nauczycielom, wychowawcom, ludziom starszym i sobie wzajemnie;
    5. przestrzegać zasad tolerancji;
    6. być koleżeńskim i uczynnym, opiekować się młodszymi;
    7. rzetelnie i systematycznie przygotowywać się do zajęć szkolnych;
    8. usprawiedliwiać wszystkie nieobecności na zajęciach szkolnych;
    9. nosić codziennie dzienniczek ucznia, obowiązkowo przedstawiać go na każde żądanie nauczyciela i dbać o rzetelne prowadzenie wszelkich zapisów;
    10. brać czynny udział w organizowanych przez szkołę imprezach i uroczystościach;
    11. szanować pracę własną i innych;
    12. dbać o wszystkie urządzenia znajdujące się na terenie szkoły, o estetyczny wygląd pomieszczeń, stan sprzętu, pomocy naukowych (za szkody wyrządzone przez uczniów odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice);
    13. oszczędzać podręczniki i przybory szkolne;
    14. nosić schludny ubiór szkolny, a na uroczystości szkolne odświętny strój - biała bluzka i ciemna spódnica, chłopcy - biała koszula i ciemne spodnie;
    15. troszczyć się o własne zdrowie i higienę osobistą.

§2

Nagrody:

  1. Uczeń jest nagradzany za rzetelną naukę i zaangażowanie w sprawy szkoły, wzorową postawę, wybitne osiągnięcia, dzielność i odwagę w następujący sposób:
    1. pochwała nauczyciela, wychowawcy, dyrektora szkoły wobec klasy;
    2. pochwała nauczyciela, wychowawcy, dyrektora na apelu wobec szkoły;
    3. nagroda Rady Pedagogicznej w formie dyplomu, nagrody rzeczowej, listu poleconego.
  2. Na wniosek wychowawcy Rada Pedagogiczna przyznaje nagrodę książkową uczniom klas I-III za wzorową postawę ucznia, a uczniom klas IV-VI świadectwo z wyróżnieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi - średnia ocen 4,75.
    1. do średniej ocen nie zalicza się ocen z religii/etyki.
  3. Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują nagrody przyznawane przez władze oświatowe oraz instytucje, organizacje według odrębnych zasad.

§3

Kary:

  1. Wobec uczniów stosuje się kary:
    1. upomnienie wobec klasy;
    2. naganę wobec klasy, szkoły;
    3. obniżenie oceny ze sprawowania;
    4. przeniesienie do innego oddziału, a nawet relegowanie do innej szkoły po decyzji Rady Pedagogicznej i zgodzie Kuratora Oświaty.
  2. Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły podstawowej, chyba, że ukończył 18 lat oraz Kurator Oświaty zwolnił go od spełniania obowiązku szkolnego.
  3. Uczeń ma prawo do odwołania się od kary na piśmie w terminie trzech dni do rzecznika praw uczniowskich, wychowawcy klasy, dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej.
  4. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowania wobec niego kary.

Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

§1

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§2

Szkoła posiada własny sztandar, godło, hymn oraz ceremoniał szkolny.

§3

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
  3. Szkoła prowadzi działalność gospodarczą w razie potrzeb.
  4. Obsługę ekonomiczno-finansową szkoły prowadzi Miejski Zakład Edukacji z siedzibą w Lędzinach ul. Lędzińska 47.

§4

Częścią statutu są uchwały i regulaminy uchwalone przez Radę Pedagogiczną.

§5

Statut uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 15.01.2001 r.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Joanna Górniak-Karmańska, Szkoła Podstawowa nr 3, ul. Hołdunowska 13, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 75 24, e-mail: ledziny31@poczta.wp.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2004.10.27
Data udostępnienia: 2004.10.27 23:49:46

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny