Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Szkoła Podstawowa nr 1
Szkoła Podstawowa nr 3
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2005.12.12 21:45:41 powrót do aktualnej strony
 

Statut Gimnazjum nr 2 im. Gustawa Morcinka w Lędzinach

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

  1. Gimnazjum nr 2 w Lędzinach mieści się przy ul. Hołdunowskiej nr 72 i działa na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, ustawy o finansach publicznych oraz niniejszego statutu.
  2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia "gimnazjum" należy przez to rozumieć Gimnazjum nr 2 w Lędzinach im. Gustawa Morcinka mieszczące się przy ul. Hołdunowskiej nr 72.

§2

  1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Lędziny.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty woj. śląskiego w Katowicach.

§3

Podstawy prawne opracowania statutu:

  1. ustawa z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. nr 67 z 1996 r. poz. 329 z późniejszymi zmianami),
  2. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

Statut jest najwyższym aktem prawnym na terenie gimnazjum i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.

Rozdział II
Cele i zadania gimnazjum

§4

  1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w:
    1. ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.,
    2. konwencji Praw Dziecka,
    3. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.
  2. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:
    1. realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych uwzględniając podstawę programową i ramowy plan nauczania;
    2. organizowanie zajęć dodatkowych prowadzonych poza systemem klasowo-lekcyjnym, kół zainteresowań, zespołów wyrównawczych w grupach klasowych lub międzyklasowych, a także w formie wycieczek, konkursów;
    3. wyrabianie umiejętności wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem;
    4. w przypadku uczniów z dysfunkcjami narządów ruchu uniemożliwiającymi lub utrudniającymi uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach szkolnych, organizuje się indywidualne nauczanie i wychowanie w miejscu pobytu ucznia - dom rodzinny lub w uzasadnionych przypadkach na terenie szkoły.
  3. Umożliwia uzyskanie świadectwa uprawniającego do kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych; pomaga w wyborze szkoły.
  4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do posiadanych warunków i wieku uczniów poprzez:
    1. ścisłą współpracę z rodzicami,
    2. realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych, kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych,
    3. przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie poprzez zajęcia tematyczne realizowane na lekcjach wiedzy o społeczeństwie i godzinach wychowawczych,
    4. realizację prawa uczniów do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w czasie zajęć szkolnych, przerw międzylekcyjnych, a także podczas zajęć pozalekcyjnych,
    5. umożliwienie współpracy rodziców z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
  5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości gminy poprzez uczestniczenie w zajęciach świetlicy szkolnej, współpracę ze świetlicą socjoterapeutyczną oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, które pomagają w szczególności dzieciom z rodzin ubogich i zagrożonych patologią społeczną.
  6. Umożliwia uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny, zaspokaja poznawczą ciekawość świata, rozwija zainteresowania, kształtuje postawy i pobudza do działań pożądanych organizując konkursy, prelekcje, zawody sportowe.
  7. Kształtuje poczucie odpowiedzialności, miłości ojczyzny poprzez:
    1. włączanie młodzieży w organizację imprez i uroczystości okolicznościowych,
    2. wyrabianie szacunku dla symboli narodowych (flaga, godło),
    3. wdrażanie uczniów do posługiwania się w gimnazjum i poza nim poprawnym językiem ojczystym.
  8. Kształtuje poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego poprzez:
    1. ścisły kontakt z placówkami kultury (filharmonia, kina, teatry, muzea),
    2. spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata kultury,
    3. obchody świąt i rocznic,
    4. podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
  9. Udziela uczniom porad psychologicznych i pedagogicznych poprzez wychowawców klasowych oraz współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie wspomagania rozwoju i efektywności uczenia się, pomocy w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu oraz innej pomocy specjalistycznej dla młodzieży, nauczycieli, rodziców i opiekunów:
    1. w ramach współdziałania na terenie szkoły organizowane są spotkania, prelekcje, konsultacje i szkolenia,
    2. szkoła kieruje do poradni uczniów z zaburzeniami rozwojowymi oraz problemami wychowawczymi w celu uzyskania diagnozy oraz określenia odpowiednich form terapii, kształcenia i opieki.
  10. Umożliwia uczniom wybór kierunku dalszego kształcenia poprzez organizowanie systemu doradztwa:
    1. spotkania z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych,
    2. uczestniczenie w tzw. "dniach otwartych" szkół ponadgimnazjalnych,
    3. gromadzenie w bibliotece szkolnej, udostępnianie i rozpowszechnianie wśród uczniów informatorów,
    4. preorientacja zawodowa na lekcjach wychowawczych (pedagog, psycholog).
  11. Umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania uczniom bardzo zdolnym oraz uczniom wymagającym szczególnej troski na zasadzie modyfikacji programu nauczania poprzez poszerzenie lub zawężenie treści w nim zawartych.
  12. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:
    1. koła zainteresowań i przedmiotowe,
    2. wyjazdy na warsztaty,
    3. prelekcje z ciekawymi ludźmi, spotkania autorskie,
    4. konkursy artystyczne i przedmiotowe, zawody sportowe.
  13. Umożliwia pogłębianie wiedzy religijnej (zgodnie z życzeniami rodziców wyrażonymi w formie pisemnych oświadczeń) w ramach lekcji, a także poprzez zwalnianie z zajęć w czasie świąt religijnych lub rekolekcji.

§5

  1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych są następujące:
    1. z chwilą wejścia na teren gimnazjum oraz na zajęcia organizowane przez gimnazjum, wszyscy uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego zajęcia,
    2. pracownicy, o których mowa w pkt. 1 są zobowiązani do:
      1. przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach - nie wolno uczniów pozostawiać bez opieki,
      2. pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu opracowanego przez dyrekcję gimnazjum,
      3. wprowadzania uczniów do sal-pracowni i przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach szkolnych,
      4. sprowadzania uczniów do szatni po ostatniej lekcji i dopilnowanie tam porządku,
    3. w pracowniach o zwiększonym zagrożeniu (fizyka, chemia, technika, informatyka) opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i na początku roku zapoznaje z nim uczniów,
    4. w sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach.
  2. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem gimnazjum, w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli gimnazjum:
    1. każdy nauczyciel organizujący jednostkę lekcyjną w terenie zgłasza wyjście dyrektorowi gimnazjum i wpisuje się do "Księgi wyjść" podając ilość uczestników wycieczki i czas jej trwania,
    2. jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 30 uczniami, jeżeli grupa nie korzysta z publicznych środków lokomocji,
    3. jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 10 uczniami, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej, nad 15 uczniami przy wyjściu (wyjeździe) poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej,
    4. na udział w wycieczce organizowanej poza granicami gminy nauczyciel musi uzyskać zgodę rodziców uczniów,
    5. wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełnienia "Karty wycieczki",
    6. nie wolno organizować wycieczek plenerowych gdy panują niekorzystne warunki atmosferyczne,
    7. kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej powinien być nauczyciel lub w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum, osoba pełnoletnia będąca instruktorem harcerskim albo posiadająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej, organizatora turystyki, instruktora krajoznawstwa lub zaświadczenie o ukończeniu kursu kierowników wycieczek szkolnych.
  3. Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich na terenie gimnazjum:
    1. nauczyciele pełnią dyżury według grafiku,
    2. dyżury pełnione są od godz. 7.40 do zakończenia zajęć w gimnazjum i podczas przerw międzylekcyjnych,
    3. dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach, w sanitariatach i szatni,
    4. w razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela,
    5. w razie zaistnienia wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem, pracownicy lub uczniowie, którzy byli jego świadkami natychmiast zawiadamiają o nim dyrektora gimnazjum, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy,
    6. dyrektor gimnazjum zapewnia natychmiastową pomoc lekarską i opiekę uczniowi, który uległ wypadkowi.
  4. Wewnątrzszkolny system oceniania i trybu odwoławczego od oceny.
    Lista zajęć edukacyjnych prowadzonych w poszczególnych klasach:
    • j. polski, historia, sztuka, j. obcy, matematyka, fizyka i astronomia, chemia, biologia, geografia, technika, informatyka, wychowanie fizyczne, religia / etyka.

    Lista ta stanowi podstawę do semestralnego i rocznego klasyfikowania uczniów oraz wypełniania świadectw promocyjnych.

    1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowują ramowy rozkład nauczania, w którym zawierają ogólne treści programowe, formułują zakres umiejętności, zakres wymagań na poszczególne oceny zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
    2. Na początku roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.
      1. Głównymi źródłami informacji o osiągnięciach uczniów są:
        1. wypowiedzi ustne,
        2. prace klasowe:
          • prace klasowe są obowiązkowe,
          • uczeń opuszczający pracę klasową ma obowiązek napisać ją w terminie wyznaczonym przez nauczyciela przedmiotu,
          • praca klasowa jest zapowiedziana minimum tydzień wcześniej i omówiony jest jej zakres,
          • w jednym tygodniu mogą odbyć się dwie prace klasowe (nie dotyczy poprawy pracy klasowej),
          • w jednym dniu nie mogą odbyć się dwie prace klasowe (nie dotyczy poprawy pracy klasowej),
          • uczeń ma możliwość poprawić jeden raz każdą ocenę niedostateczną z pracy klasowej,
        3. prace domowe krótkoterminowe,
        4. prace domowe długoterminowe,
        5. sprawdziany:
          • krótkie 10- 15-minutowe sprawdziany (kartkówki) mogą być niezapowiedziane i nie podlegają poprawie,
          • obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji,
        6. praca na lekcji,
        7. praca w grupach,
        8. wytwory prac uczniowskich.

      Tryb i zasady ustalania ocen bieżących i ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych

    3. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne ustala się według następujących zasad: nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowują ramowe plany nauczania, które zawierają ogólne treści programowe, formułują zakres umiejętności, zakres wymagań do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych, zgodny ze szczegółowymi zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania, oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia;
      1. Z wymaganiami edukacyjnymi i kryteriami oceniania na poszczególne śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, rodzic (prawny opiekun) ma możliwość zapoznania się:
        • na tablicy ogłoszeń w sali lekcyjnej szkoły;
        • w bibliotece szkolnej;
        • w czasie konsultacji u nauczyciela.
    4. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii lub orzeczenia publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom; oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
    5. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów); na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) na zasadach ustalonych przez nauczyciela danego przedmiotu.
    6. Rada Pedagogiczna ustala następującą skalę ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych:
      • celujący - cel (6),
      • bardzo dobry - bdb (5),
      • dobry - db (4),
      • dostateczny - dst (3),
      • dopuszczający - dop (2)
      • niedostateczny - ndst (1),

      Przy ocenach bieżących (cząstkowych) może znajdować się znak (+) lub (-). Występujące przy ocenach bieżących (cząstkowych) znaki (+) lub (-) ustalane są w następujący sposób:

      • jeżeli uczeń uzyska co najmniej 25% powyżej zakresu wymagań na daną ocenę należy postawić znak (+) przy tej ocenie,
      • jeżeli uczniowi brakuje 25% z zakresu wymagań na daną ocenę należy postawić znak (-) przy tej ocenie.
    7. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, oraz niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
    8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
    9. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
    10. Ogólne kryteria oceniania ucznia przyjęte w Gimnazjum nr 2 w Lędzinach:
      1. ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia następujące warunki konieczne:
        • uczestniczy w zajęciach edukacyjnych,
        • przynosi konieczne do zajęć przybory,
        • prowadzi zeszyt przedmiotowy,
        • podejmuje próby realizacji poleceń nauczyciela,
        • potrafi z pomocą nauczyciela odpowiedzieć na najprostsze pytania dotyczące lekcji,
      2. ocenę dostateczną uzyskuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne oraz następujące wymagania podstawowe:
        • samodzielnie wykonuje proste polecenia dotyczące lekcji,
        • samodzielnie rozwiązuje łatwe zadania i ćwiczenia,
        • używa ze zrozumieniem podstawowych pojęć z zakresu danych zajęć edukacyjnych,
      3. ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe oraz następujące wymagania rozszerzające:
        • aktywnie uczestniczy w pracy na zajęciach edukacyjnych,
        • potrafi logicznie wiązać zagadnienia aktualne z poznanymi wcześniej,
        • dobrze wykonuje zadania i polecenia o średnim stopniu trudności,
      4. ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające oraz następujące wymagania dopełniające:
        • samodzielnie udziela pełnych poprawnych odpowiedzi,
        • zna źródło informacji i twórczo z nich korzysta,
        • uczestniczy w konkursach przedmiotowych,
        • potrafi komunikatywnie w formie pisemnej i ustnej posługiwać się swymi wiadomościami i umiejętnościami,
      5. ocenę celującą uzyskuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające oraz następujące wymagania ponadprogramowe:
        • samodzielnie kształci się, pogłębia wiedzę i inspiruje do działania,
        • zna zagadnienia dotyczące przedmiotu, które wykraczają poza program realizowany na zajęciach edukacyjnych,
        • uczestniczy w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych.
    11. W związku z możliwością kształcenia uczniów niepełnosprawnych poza szkołą w ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych dopuszcza się klasyfikowania uczniów będących na stanie gimnazjum poprzez ocenę opisową przygotowaną przez ww. ośrodek
    12. Rada Pedagogiczna Gimnazjum nr 2 w Lędzinach ustala dwa terminy klasyfikacji:
      • semestr I - styczeń,
      • semestr II - czerwiec.
    13. Uczeń gimnazjum jest klasyfikowany, jeśli w każdym semestrze uzyskał przynajmniej trzy oceny cząstkowe z danego przedmiotu (dziedziny edukacji) i nauczyciel nie przedstawił wychowawcy klasy i dyrekcji szkoły oświadczenia o niemożności sklasyfikowania ucznia, wraz z podaniem przyczyn. Jako podstawę do klasyfikowania ucznia przyjmuje się jego obecności na przynajmniej połowie zajęć z danego przedmiotu.
    14. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do ustalenia proponowanej pozytywnej oceny klasyfikacyjnej (semestralnej) rocznej na 14 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
    15. Wychowawca informuje uczniów na godzinie wychowawczej na 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o proponowanych ocenach klasyfikacyjnych (semestralnych) rocznych z poszczególnych przedmiotów oraz ocenie zachowania i odnotowuje to w dzienniku lekcyjnym. Potwierdzeniem przyjęcia informacji przez poszczególnych uczniów jest obecność na lekcji. W przypadku nieobecności ucznia rodzic zobowiązany jest do kontaktu z wychowawcą klasy w terminie do 10 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej , w celu zapoznania się z proponowanymi ocenami klasyfikacyjnymi (semestralnymi) rocznymi oraz oceną klasyfikacyjną zachowania.
    16. Wychowawca informuje rodzica o proponowanych ocenach klasyfikacyjnych (semestralnych) rocznych z poszczególnych przedmiotów oraz o ocenie zachowania na do 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, poprzez pisemną informację zwrotną. Odbiór informacji do Rodziców (prawnych opiekunów) uczeń potwierdza podpisem w dzienniku lekcyjnym.
    17. Co najmniej 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń przynosi podpisaną przez rodzica informację o proponowanych ocenach klasyfikacyjnych (semestralnych) rocznych.
    18. W przypadku odwołania się od proponowanej oceny klasyfikacyjnej (semestralnej) rocznej, uczeń lub rodzic (opiekun prawny) składa podanie o przeprowadzenie sprawdzianu dotyczącego, zmiany proponowanej oceny klasyfikacyjnej (semestralnej) rocznej, kierowane do nauczyciela danego przedmiotu lub w przypadku oceny zachowania do wychowawcy, co najmniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
    19. Nauczyciel uczący wyznacza termin w/w sprawdzianu i zakres materiału oraz pisemnie informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów).
    20. Sprawdzian musi odbyć się najpóźniej na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Sprawdzian odbywa się w formie pisemnej i ustnej (prace pisemne dołączane są do protokołu).

      Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny kwalifikacyjnej z zajęć edukacyjnych

    21. W terminie co najmniej 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) może złożyć do nauczyciela danego przedmiotu pisemny wniosek o przeprowadzenie sprawdzianu z danych zajęć edukacyjnych dla uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
      1. Nauczyciel danego przedmiotu uzgadnia termin sprawdzianu z uczniem lub jego rodzicem (prawnym opiekunem) nie później niż 4 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Nauczyciel przygotowuje zestaw zadań z zakresu wiadomości i umiejętności zgodnie z kryteriami oceniania z danego przedmiotu na wnioskowaną ocenę, z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z programu nauczania w danej klasie.
      2. Sprawdzian z danych zajęć edukacyjnych dla uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej obejmuje treści programowe z zakresu półrocza lub z całego roku nauczania z danego przedmiotu.
      3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności dla uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, historii, matematyki, fizyki, biologii, chemii, w.s.o., historii, przeprowadza się w formie pisemnej. Z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
      4. W wyznaczonym terminie nauczyciel danego przedmiotu przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności w obecności nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
      5. Uczeń otrzymuje wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną, jeżeli uzyskał z przeprowadzonego sprawdzianu co najmniej 80% poprawnych rozwiązań (odpowiedzi) lub co najmniej w 80% wykonał poprawnie zadanie.
      6. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania jest przechowywana w dokumentacji nauczyciela do czternastu dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym.
      7. Ocena otrzymana na sprawdzianie poprawiającym proponowaną pozytywną ocenę klasyfikacyjną nie może być niższa niż proponowana ocena klasyfikacyjna (semestralna) roczna.
      8. Jeżeli uczeń do dnia egzaminu nie dostarczy potwierdzenia odbioru przez rodzica informacji dotyczących terminu egzaminu oraz wyznaczonego zakresu materiału, procedura jest unieważniona i egzamin nie odbywa się.

      Tryb i warunki odwołania się od rocznej oceny kwalifikacyjnej z zajęć edukacyjnych

    22. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
      1. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
        • dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
        • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
        • dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

        Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

      2. Komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
      3. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
        • skład komisji,
        • termin sprawdzianu,
        • zadania (pytania) sprawdzające,
        • wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

      4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

        Przepisy pkt. 21.1-21.4 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

      Tryb i warunki odwołania się od rocznej oceny kwalifikacyjnej zachowania

    23. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
      1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia dotyczące oceny zachowania do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeżeli uznają, że roczna klasyfikacyjna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
      2. W przypadku stwierdzenia, że roczna klasyfikacyjna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
        • dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
        • wychowawca klasy,
        • wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
        • pedagog,
        • psycholog,
        • przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
        • przedstawiciel rady rodziców.
      3. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
      4. Ustalona przez komisję roczna klasyfikacyjna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
      5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
        • skład komisji,
        • termin posiedzenia,
        • wynik głosowania,
        • ustaloną ocenę zachowania z uzasadnieniem.

        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

      Warunki klasyfikacji - egzamin klasyfikacyjny

    24. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
      1. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
      2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
      3. Prośba ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) ma formę podania do rady pedagogicznej.
      4. Dyrektor ustala z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) termin egzaminu klasyfikacyjnego, nie później niż do 30 kwietnia w przypadku klasyfikacji śródrocznej i do 30 czerwca w przypadku klasyfikacji końcoworocznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie egzaminu poprawkowego.
      5. Uczeń, nieklasyfikowany po I semestrze, może kontynuować naukę w semestrze II, ale jego klasyfikacja końcoworoczna obejmuje materiał całego roku nauczania z danego przedmiotu. Uczeń nieklasyfikowany do 31 sierpnia nie jest promowany i powtarza ostatnią programowo klasę, do której uzyskał promocję.
      6. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełniania braków.
      7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
        W skład komisji wchodzą:
        • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
        • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,
        • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

        W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

      8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
      9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    25. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
      1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
      2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
      3. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

      Egzamin poprawkowy i promocja warunkowa

    26. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
      1. Podanie o egzamin (egzaminy) poprawkowy składa się w sekretariacie szkoły w terminie 3 dni od daty wystawienia oceny.
      2. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części, pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
      3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
        • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
        • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,
        • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

        Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

      4. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
      5. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły nie później niż do 30 września danego roku.
      6. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
      7. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna ma prawo jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że podstawowe zajęcia edukacyjne, są realizowane w klasie programowo wyższej.
      8. Uczeń klasy III kończy szkołę jeśli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał wszystkie oceny wyższe od niedostatecznej w klasie programowo najwyższej oraz uzyskał oceny pozytywne z zajęć edukacyjnych ukończonych wcześniej, a ponadto przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.
      9. Uczeń kończy szkołę gimnazjalną z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  5. Ocena zachowania.

    Kryteria oceniania zachowania

    1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uwzględniają kryteria:
      • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
      • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
      • dbałość o honor i tradycje szkoły,
      • dbałość o piękno mowy ojczystej,
      • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
      • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom.

      Podstawą do wystawienia uczniowi - wychowankowi oceny jest ilość zdobytych punktów. Punktację prowadzi wychowawca klasy - jest ona jawna.

    2. Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje jako bazę wyjściową 100 punktów dodatnich, stanowiących podstawę do oceny ucznia za I semestr. Na początku II semestru otrzymuje również 100 punktów, które stanowią podstawę do obliczenia oceny z zachowania za II semestr, będącą jednocześnie ocenę całoroczną. Ocena zachowania roczna może być maksymalnie wyższa o dwa stopnie niż ocena semestralna.
      Wychowawca na podstawie ilości zdobytych punktów proponuje ocenę zachowania konsultując ją z uczniem i klasą
    3. Kryteria punktowe oceniania zachowania:
      • 130 i więcej uzyskanych punktów - wzorowe,
      • od 110 do 129 uzyskanych punktów - bardzo dobre,
      • od 90 do 109 uzyskanych punktów - dobre
      • od 50 do 89 uzyskanych punktów - poprawne,
      • od 10 do 49 uzyskanych punktów - nieodpowiednie
      • od 9 i mniej uzyskanych punktów - naganne.
    4. Na podstawie uwag zapisanych w dzienniku lekcyjnym lub zeszycie uwag wychowawca zlicza ilość punktów dodatnich i ujemnych, których suma na koniec semestru (roku szkolnego) stanowi o ocenie z zachowania.
    5. Dyrektor gimnazjum za szczególne przewinienia może raz w miesiącu dopisać uczniowi maksymalnie 20 punktów ujemnych, a za szczególne osiągnięcia lub odpowiednią postawę na terenie szkoły lub poza nią, może przydzielić uczniowi 20 punktów (+).
    6. Ocena zachowania wystawiona uczniowi przez wychowawcę jest ostateczna.
    7. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemnie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    8. Wniosek musi zawierać odpowiednie uzasadnienie. W przypadku stwierdzenia, że roczna klasyfikacyjna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje wówczas specjalną komisję ds. odwołań od oceny z zachowania w składzie:
      • dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - przewodniczący komisji,
      • wychowawca klasy,
      • wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      • pedagog,
      • psycholog,
      • przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
      • przedstawiciel rady rodziców.
    9. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
    10. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
      • skład komisji,
      • termin posiedzenia komisji,
      • wynik głosowania,
      • ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

      Ustalona przez komisję roczna klasyfikacyjna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

Szczegółowe kryteria punktowe
Stosunek do obowiązków szkolnych

  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
Lp. Zachowanie Punktacja
1 1 godzina nie usprawiedliwiona. (-2)
2 1 spóźnienie. (-1)
3 Wzorowa frekwencja (do 8 h usprawiedliwionych w semestrze). (+10)
4 Uczeń nie ma nie usprawiedliwionej frekwencji i spóźnień. (+10)
5 Brak obuwia zmiennego. (-3)
6 Brak identyfikatora. (-3)
7 Nieprzygotowanie się do lekcji (brak stroju na wf, przyborów). (-2)
8 Niewypełnianie obowiązku dyżurnego. (-2)
9 Niewłaściwe zachowanie na lekcji: rozmowy, rzucanie różnymi
przedmiotami, chodzenie po klasie bez zgody nauczyciela, jedzenie,
picie, żucie gumy, spożywanie słonecznika, używanie komórek na lekcjach
od (-1) do (-5)
10 Niestosowanie się do poleceń nauczyciela. (-5)
11 Nie stosowanie się do zasad BHP na poszczególnych lekcjach, na wycieczce,
na boisku, korytarzu, szatni).
(-10)
12 Nieodpowiedni strój na uroczystościach szkolnych. (-5)
13 Estetyka wyglądu na co dzień:
1. farbowane włosy
2. makijaż
3. ekstrawaganckie ozdoby
4. niestosowny ubiór
5. manifestowanie przynależności do subkultur poprzez strój, fryzurę, sposób
wyrażania się itp. (włącznie z szalikami drużyn piłkarskich)
 
(-5)
(-3)
(-3)
(-3)
(-5)
14 Prawidłowe reagowanie w momencie niszczenia przez innych
mienia szkolnego oraz w sytuacjach zagrożenia życia.
(+5)
15 Niewywiązywanie się z powierzonych obowiązków. (-3)
16 Samowolne opuszczenie budynku szkolnego lub sali lekcyjnej. (-5)
17 Inne niewłaściwe zachowanie się. (-3)

Kultura osobista

  • okazywanie szacunku innym osobom,
  • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
  • dbałość o piękno mowy ojczystej.
Lp. Zachowanie Punktacja
1 Niewłaściwy stosunek do dorosłych na terenie szkoły i poza nią. od (-5) do (-20)
2 Stosunek do kolegów:
1. dokuczanie
2. bicie
3. pobicie z uszkodzeniem ciała
4. wymuszanie pieniędzy i innych osobistych przedmiotów
5. zastraszanie i wykorzystywanie słabszych
 
(-5)
(-10)
(-20)
(-15)
od (-5) do (-10)
3 Poszanowanie mienia osobistego i społecznego:
1. celowe niszczenie pomocy naukowych, dekoracji i sprzętu szkolnego (w tym ławek),
2. dewastacja różnego typu urządzeń w szkole
3. celowe niszczenie mienia osobistego kolegów
4. udowodniona kradzież
5. niszczenie przyrody
6. niszczenie i przetrzymywanie książek (od 14 do 31 dni) z biblioteki
 
od (-5) do (-10) oraz usunięcie szkody
od (-5) do (-20)
od (-5) do (-10)
(-20)
(-5)
(-5)
4 Zachowanie na przerwie:
1. bieganie, granie w piłkę, śmiecenie, itp.
2. plucie
 
(-3)
(-5)
5 Wulgarne wyrażanie się.
Kłamstwa, oszustwa.
(-5)
od (-5) do (-10)
6 Manifestowanie przynależności do subkultur poprzez strój, fryzurę, sposób wyrażania się, itp. (włącznie z szalikami drużyn piłkarskich). (-5)
7 Każdorazowy udowodniony fakt palenia papierosów. (-20)
8 Każdorazowy udowodniony fakt picia alkoholu. (-20)
9 Posiadanie środków odurzających. (-20)
10 Zachęcanie i przymuszanie do palenia papierosów, picia alkoholu i
stosowania środków odurzających.
(-10)

Społeczność szkolna

  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  • dbałość o honor i tradycje szkoły.
Lp. Zachowanie Punktacja
1 Czynny udział w organizacjach uczniowskich (samorząd szkolny, klasowy, zespoły artystyczne, koła zainteresowań). do (+10)
ocena raz w semest.
2 Pełnienie funkcji w poczcie sztandarowym. (+5)
3 Przynależność do klubów i organizacji pozaszkolnych (potwierdzona pisemnie). (+5)
ocena raz w semest.
4 Udział w akademiach, konkursach, zawodach sportowych, itp.
- w wewnątrzszkolnych
- w powiecie
- w rejonie
- w województwie
- laureat konkursu
 
(+5)
(+10)
(+15)
(+20)
(+50)
5 Udział w imprezach promujących szkołę (Święto Szkoły, Koncert Majowy). (+20)
6 Brak szacunku wobec symboli narodowych i szkolnych. (-5)
7 Przynoszenie rekwizytów wykorzystywanych w czasie akademii. (+5)
8 Organizacja imprez klasowych i szkolnych. (+5)
9 Dekoracje klasy i szkoły. do (+5)
10 Wykonanie pomocy dydaktycznych. do (+10)
 każdorazowo
11 Niszczenie znaków i emblematów szkolnych. (-5)
12 Prace porządkowe, drobne reperacje sprzętu. do (+5)
każdorazowo
13 Udział w różnego rodzaju akcjach ogłaszanych przez szkołę, np.: zbiórka odzieży, zabawek i innych akcji charytatywnych. do (+5)
za udział w akcji
14 Stała praca na rzecz klasy (np.: opieka nad zwierzętami, spełnianie
różnych potrzeb klasy, papier ksero, itp.).
do (+5)
ocena raz w semest.
15 Nieposprzątanie swojego miejsca pracy. (-3)
16 Pomoc w nauce uczniom słabszym, (systematyczna - przynajmniej 1 x w tygodniu). od (+5) do (+10)
w zależności od efektów pomocy
17 Pomoc w bibliotece szkolnej lub szatni. do (+5)
minimum 10 h w semestrze
18 Zbiórka makulatury
Zbiórka surowców wtórnych np. puszki
1 kg = 1 pkt (max. 50 pkt)
(+1) za 5 sztuk

§6

  1. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny w gimnazjum poprzez:
    1. tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej,
    2. tworzenie tym uczniom właściwych warunków nauki w zależności od ich stanu zdrowia poprzez zapewnienie szczególnej opieki psychologicznej i pedagogicznej,
    3. organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy - na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych lub badań lekarskich,
    4. ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu lub wzroku,
    5. ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu stworzenia właściwych warunków do nauki w domu,
    6. analizowanie postępów ucznia w nauce w celu określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników,
    7. obniżenie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów, zgodnie z rozporządzeniem klasyfikacji, oceniania i promowania.

§7

  1. W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:
    1. w wyeliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zapewniona zostanie pomoc w ramach zajęć zespołów wyrównawczych oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów,
    2. w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiady środowiskowe), rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek, konsultowanie się z
      psychologiem i pedagogiem szkolnym. W przypadkach szczególnych - kontakt z Poradnią Rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
  2. Uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy.
  3. W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych oraz współpracę z instytucjami wspomagającymi gimnazjum (Policja, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).

§8

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
  2. Rodzice mają prawo do:
    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie i szkole,
    2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
    3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, zgodnie z aktualnymi obowiązującymi przepisami,
    4. uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci u wychowawcy, pedagoga i psychologa.
  3. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji, pedagogizacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w formie wywiadówek szkolnych (z dyrektorem szkoły, pedagogiem), oraz wywiadówek klasowych (z wychowawcą klasy), a także comiesięcznych indywidualnych konsultacji.
  4. Rodzice mają prawo opiniowania programu wychowania prorodzinnego.
  5. Bieżące informacje dla rodziców przekazywane są poprzez tablicę ogłoszeń.
  6. Szkoła współpracuje z rodzicami w zakresie organizacji następujących imprez: komers, dyskoteki, Święto Szkoły, Koncert Wiosenny, itp.

Rozdział III
Organy gimnazjum

§9

  1. Organami gimnazjum są:
    1. Dyrektor gimnazjum,
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Rada Szkoły (o ile zostanie utworzona),
    4. Rada Rodziców,
    5. Samorząd Uczniowski.

§10

  1. Gimnazjum kieruje dyrektor, który reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Zadania dyrektora gimnazjum:
    1. sprawowanie nadzoru wewnątrzgimnazjalnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników gimnazjum,
    2. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w gimnazjum, właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami,
    3. sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującym przepisami,
    4. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
    5. realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
    6. nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej,
    7. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie,
    8. organizowanie administracyjnej finansowej i gospodarczej obsługi gimnazjum,
    9. dysponowanie środkami finansowymi pozabudżetowymi,
    10. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
    11. współpraca z Radą Pedagogiczną, rodzicami, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi,
    12. przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum,
    13. występowanie do władz z wnioskami (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców) w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum.
  3. Dyrektor gimnazjum ma także prawo:
    1. wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom gimnazjum,
    2. zatrudniania i zwalniania (zgodnie z odpowiednimi przepisami) pracowników szkoły,
    3. decydowania o wewnętrznej organizacji pracy gimnazjum i jego bieżącym funkcjonowaniu,
    4. wypożyczania za odpłatnością (po uzyskaniu zgody organu prowadzącego) pomieszczeń gimnazjum, po uprzednim podpisaniu umowy między zainteresowanymi,
    5. wypożyczania sprzętu i wyposażenia gimnazjum (po uzyskaniu zgody organu prowadzącego) za odpłatnością, po podpisaniu umowy między zainteresowanymi stronami w celu przeznaczenia uzyskanych środków na rozwój gimnazjum i poprawę jego bazy.
  4. Dyrektor gimnazjum odpowiada za:
    1. poziom uzyskanych przez gimnazjum wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami,
    2. zgodność funkcjonowania gimnazjum z przepisami prawa oświatowego i statutem gimnazjum,
    3. bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku gimnazjum i podczas zajęć organizowanych przez gimnazjum oraz stan sanitarny i stan ochrony ppoż. budynku,
    4. celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność gimnazjum,
    5. zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej,
    6. bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.

§11

  1. W gimnazjum działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum.
  4. Zebrania Rady Pedagogicznej są:
    1. organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych, oraz w miarę bieżących potrzeb,
    2. protokołowane.
  5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  6. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział - z głosem doradczym - osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy gimnazjum,
    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    3. podejmowanie uchwal w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum,
    4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum,
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
    6. przygotowanie projektu statutu gimnazjum i ewentualnych jego zmian,
    7. realizowanie statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki,
    8. uchwalenie programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.
  8. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    2. projekt planu finansowego gimnazjum,
    3. wnioski dyrektora gimnazjum w sprawie przyznania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4. propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    5. propozycje dyrektora dotyczące kandydatów na stanowisko kierownicze w szkole.
  9. Dyrektor gimnazjum wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 8 ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący gimnazjum oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  10. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w gimnazjum.
  11. W przypadku określonym w pkt. 9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
  12. Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem Rady Pedagogicznej ustala regulamin działania rady pedagogicznej ustalony przez nią.
  13. Rada Pedagogiczna, zastępując Radę Gimnazjum jest zobowiązana zasięgać opinii rodziców i uczniów w sprawach:
    1. rocznego planu finansowego środków specjalnych,
    2. projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
    3. organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
  14. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

§12

  1. W szkole może być utworzona Rada Szkoły, która podejmuje działania o charakterze opiniodawczo-doradczym.
  2. W skład Rady Szkoły wchodzi:
    • trzech nauczycieli (wybranych przez ogół nauczycieli),
    • trzech rodziców (wybranych przez ogół rodziców),
    • trzech uczniów (wybranych przez ogół uczniów).
  3. Kadencja Rady trwa 3 lata. Rada wybiera spośród siebie przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane.
  4. Powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:
    1. Rady Pedagogicznej,
    2. Rady Rodziców,
    3. Samorządu Uczniowskiego.

§13

  1. W gimnazjum może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum, określa m. in. zasady tworzenia tego organu.
  3. Rada Rodziców może występować do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej lub dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach gimnazjum.
  4. Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  5. Rodzice mają prawo do:
    1. uzyskania od dyrektora gimnazjum i wychowawcy klasy informacji o zadaniach gimnazjum oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w gimnazjum i klasie podczas zebrań ogólnogimnazjalnych i klasowych,
    2. zapoznania się z przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz egzaminu kończącego kształcenie w gimnazjum,
    3. w każdym czasie mogą uzyskać ustną lub sporządzoną na piśmie rzetelną informację na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
    4. wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy gimnazjum,
    5. bieżącej informacji o przyznanych uczniom nagrodach lub zastosowanych karach.
  6. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze będą organizowane stałe spotkania z rodzicami - nie rzadziej niż raz w półroczu.

§13a

  1. W gimnazjum działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej "samorządem".
  2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum; wszyscy uczniowie gimnazjum należą do Samorządu Uczniowskiego, a uczniowie poszczególnych klas - do samorządu klasowego.
  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami uczniów.
  4. Do zadań samorządu należy:
    1. rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę,
    2. kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny,
    3. organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełnienia obowiązków szkolnych,
    4. przedstawianie władzom gimnazjum opinii i potrzeb uczniów, spełnianie wobec nich rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej,
    5. współdziałanie z władzami gimnazjum w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych rożnych form zajęć pozalekcyjnych,
    6. dbanie o mienie szkolne,
    7. organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce,
    8. rozstrzyganie sporów miedzy uczniami (sąd koleżeński), zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu, zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi gimnazjum lub Radzie Pedagogicznej,
    9. dbanie - w całokształcie swojej działalności - o dobre imię i honor gimnazjum.
  5. Samorząd Uczniowski jest uprawniony do:
    1. przedstawienia propozycji do planu dydaktyczno-wychowawczego gimnazjum wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów,
    2. wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży,
    3. udział w formułowaniu przepisów wewnątrzgimnazjalnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej,
    4. wydawania gazetek, prowadzenia kroniki lub radiowęzła,
    5. współdecydowania o przyznawaniu uczniom prawa do korzystania z różnych form pomocy materialnej przeznaczonej dla młodzieży,
    6. zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w gimnazjum oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz gimnazjum o uczniach,
    7. udziału przedstawicieli - z głosem doradczym - w posiedzeniach Rady Pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych,
    8. wybierania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia Rady Pedagogicznej,
    9. dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wypracowanymi przez młodzież.

§14

  1. Wszystkie organy gimnazjum współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum.
  2. Koordynatorem współdziałania organów gimnazjum jest dyrektor gimnazjum, który:
    1. zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
    2. umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz gimnazjum,
    3. zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami gimnazjum o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach,
    4. organizuje spotkania przedstawicieli organów gimnazjum.
  3. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami gimnazjum lub wewnątrz niego, dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do:
    1. zbadania przyczyny konfliktu,
    2. wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomieniu o niej przewodniczących organów będących stronami.
  4. Spory pomiędzy dyrektorem gimnazjum a innymi organami gimnazjum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący gimnazjum albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§15

  1. W gimnazjum mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród uczniów albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
  2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w pkt. 1, wyraża dyrektor gimnazjum po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

Rozdział IV
Organizacja gimnazjum

§16

  1. Do realizacji celów statutowych gimnazjum posiada dla potrzeb własnych następujące pomieszczenia: salę gimnastyczną, pracownię informatyczną, świetlicę, stołówkę, gabinet pielęgniarki, pedagoga i psychologa, klasopracownie.
  2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§17

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum, opracowany przez dyrektora gimnazjum do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ nadzorujący. Arkusz organizacyjny zawiera listę pracowników, stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, którego liczba nie może przekraczać 30 uczniów.
  3. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której określi inny czas trwania zajęć lekcyjnych (od 30 do 60 minut), zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  4. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki wówczas, jeżeli liczba uczniów wynosi powyżej 24 oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 28 uczniów.
  5. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy można dokonać za zgodą organu prowadzącego.
  6. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są oddzielnie dla dziewcząt i chłopców w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
  7. Liczba członków kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu gimnazjum nie może być niższa niż 15 uczniów; zajęć fakultatywnych w grupach międzyklasowych nie mniej niż 15 uczniów.
  8. Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków posiadanych przez gimnazjum.

§18

  1. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia między dyrektorem gimnazjum, a daną placówką.

§19

  1. Uczniowie, którzy ukończyli 15 lat i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być skierowani do szkoły przysposabiającej do zawodu.
  2. W szkole nie tworzy się klas przysposobienia do zawodu; uczniowie wymagający takiej formy pracy, kierowani są do placówek, które klasy tego typu prowadzą.
  3. Decyzję o skierowaniu ucznia do klasy lub szkoły przysposabiającej do zawodu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

§20

Świetlica

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica może być utworzona, gdy liczba uczniów potrzebujących stałej formy opieki wynosić będzie, co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i liczy w zasadzie 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
  3. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie rodziców pracujących, z rodzin niepełnych, wielodzietnych i wychowawczo zaniedbanych, a także uczniowie dojeżdżający, sieroty, dzieci z rodzin zastępczych i dzieci nauczycielskie.
  4. Uczniowie są przyjmowani do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas pracy zawodowej.
  5. Dni i godziny świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
  6. Do zadań świetlicy należy:
    1. umożliwienie uczniom samodzielnej pracy umysłowej,
    2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
    3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień poprzez organizowanie zajęć w tym zakresie,
    4. stwarzanie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
    5. upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
    6. współdziałanie uczestników świetlicy z rodzicami i nauczycielami, a w miarę możliwości z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
  7. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: kierownik, nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
  8. W gimnazjum działa stołówka szkolna.
  9. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku oraz możliwość korzystania z ciepłego napoju w okresie jesienno-zimowym. Koszt posiłków oraz napojów może być zmienny w zależności od zmian cen rynkowych.
  10. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej lub z napojów ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów o trudnej sytuacji materialnej.
  11. Pracownikami administracyjnymi są: intendent lub referent zaopatrzenia i magazynier.
  12. Pracownikami obsługi są: kucharka, pomoc kucharki.
  13. Nauczyciele i pracownicy szkoły mogą korzystać ze stołówki szkolnej.

§21

Biblioteka

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wśród rodziców wiedzy pedagogicznej oraz wiedzy o regionie. Uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
  2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek.
  3. Pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwia:
    1. gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
    2. korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza biblioteką,
    3. prowadzenie przysposobienia czytelniczko- informacyjnego uczniów.
  4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Czytelnicy mogą korzystać z dwóch form udostępniania zbiorów: wypożyczanie poza bibliotekę i korzystanie w czytelni.
  5. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należą:
    1. gromadzenie i opracowywanie zbiorów pod względem formalnym i rzeczowym,
    2. ewidencja materiałów bibliotecznych,
    3. zapewnienie bibliotece stałej prenumeraty,
    4. inwentaryzacja zbiorów,
    5. prowadzenie dokumentacji bibliotecznej,
    6. rozbudowywanie kartoteki zagadnieniowej,
    7. stała współpraca z wychowawcami klas i nauczycielami przedmiotów, wspomaganie nauczycieli w realizacji programu edukacyjnego i wychowawczego poprzez:
      • udostępnianie potrzebnych materiałów na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze,
      • przekazywanie wydzielonych materiałów bibliotecznych do pracowni przedmiotowych,
      • informowanie o czytelnictwie uczniów,
      • informowanie o nowościach wydawniczych,
      • przygotowywanie imprez kulturalnych,
      • udzielanie potrzebnych informacji,
      • analizowanie potrzeb czytelniczych młodzieży,
      • stworzenie "Szkolnej Biblioteki Publikacji",
    8. podnoszenie poziomu kultury uczniów, rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się poprzez:
      • prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego,
      • organizowanie dyskusji, spotkań literackich, imprez czytelniczych, konkursów,
      • udostępnianie księgozbioru,
      • poradnictwo w doborze literatury i udzielanie informacji bibliotecznych, rzeczowych, bibliograficznych,
      • organizowanie wystaw,
      • organizowanie wycieczek i zajęć warsztatowych w bibliotekach innych typów,
      • organizowanie zespołu uczniowskiego współpracującego z biblioteką,
      • preorientacja zawodowa dla uczniów klas III,
    9. współpraca z rodzicami:
      • udostępnianie księgozbioru w czytelni oraz poza bibliotekę,
      • udostępnianie materiałów dotyczących preorientacji zawodowej,
      • udzielanie potrzebnych informacji,
      • angażowanie w przygotowywanie imprez kulturalnych, uroczystości, wycieczek,
      • kiermasz podręczników,
    10. współpraca z innymi bibliotekami:
      • wypożyczanie międzybiblioteczne,
      • współorganizowanie konkursów,
      • prowadzenie zajęć warsztatowych,
      • udział w spotkaniach zespołu samokształceniowego nauczycieli bibliotekarzy.
  6. Uczeń zobowiązany jest do zwrócenia książki po upływie 14 dni. Za przetrzymanie książki dłużej niż 1 miesiąc otrzymuje punkty ujemne do zachowania zgodnie z WSO.
  7. W razie zagubienia książki czytelnik zobowiązany jest do jej odkupienia lub zakupienia innej o tej samej wartości po uzgodnieniu z bibliotekarzem.
  8. Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy, uczniowie) zobowiązani są do przedstawienia w sekretariacie szkoły zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów wypożyczonych z biblioteki.

Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

§22

  1. W gimnazjum tworzy się stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Osoby, którym powierzono te stanowiska wykonują swe zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji i szczegółowym przydziałem czynności.
  2. Kompetencje wicedyrektorów:
    1. układanie podziału godzin,
    2. sporządzanie rocznego planu hospitacji na I i II semestr,
    3. hospitowanie zajęć dydaktycznych nauczycieli,
    4. kontrolowanie dyżurów nauczycielskich na przerwach,
    5. kontrola bieżących dokumentów (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, rozkłady materiałów, konspekty),
    6. ustalenie doraźnych zastępstw za nauczycieli będących na L-4,
    7. wykonywanie rocznego planu uroczystości szkolnych oraz nadzorowanie przygotowań do tych imprez,
    8. przydział opieki nad terenami zielonymi wokół szkoły dla poszczególnych klas oraz nadzorowanie wykonania zleconych prac porządkowych na tych terenach,
    9. nadzorowanie zajęć wyrównawczych,
    10. odpowiedzialność za comiesięczne wykazywanie godzin nadliczbowych, dodatków za wychowawstwa,
    11. pełnienie obowiązków dyrektora w czasie nieobecności dyrektora szkoły,
    12. nadzorowanie pracy biblioteki i świetlicy szkolnej,
    13. nadzorowanie pracy nauczycieli wychowania fizycznego oraz opieka nad obiektami sportowymi,
    14. nadzorowanie zajęć pozalekcyjnych,
    15. poprawianie na bieżąco dokumentacji zastępstw,
    16. prowadzenie dyżurów w czasie przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich wg odrębnych ustaleń.
  3. Wicedyrektora powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Rodziców oraz Rady Pedagogicznej.
  4. Stanowiska wicedyrektorów tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad:
    1. jedno stanowisko wicedyrektora przypada na nie mniej niż 12 oddziałów,
    2. za zgodą organu prowadzącego szkołę można na wniosek dyrektora szkoły, w ramach posiadanych środków finansowych, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, np. wicedyrektor ds. ekonomiczno-administracyjnych, kierownik świetlicy, itp.
  5. W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz innych pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  6. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników o których mowa w ust. 4 określają odrębne przepisy.

§23

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
    1. sporządzanie rozkładu materiału z przedmiotu, którego uczy w danej klasie i przedstawienie go do zatwierdzenia dyrektorowi gimnazjum,
    2. sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowywanie nieobecności,
    3. rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki,
    4. prawidłowa realizacja programu nauczania i dążenie do osiągnięcia w tym zakresie jak najlepszych wyników,
    5. tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania, kształtowanie umiejętności dobrego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej,
    6. indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności w nauce,
    7. kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu gimnazjum, rodziny, środowiska i kraju,
    8. upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej,
    9. ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej,
    10. systematyczna współpraca z domem rodzinnym uczniów,
    11. zachowanie bezstronności w ocenie uczniów, częsta ocena ich wiadomości i umiejętności ucznia,
    12. poznanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów, stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, pozytywnych cech charakteru,
    13. udzielanie uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów przedmiotowych itp.,
    14. prowadzenie klasopracowni lub pracowni przedmiotowej, przejawianie troski o powierzony mu sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do nauczania przedmiotu oraz realizacji innych zajęć wychowawczych i opiekuńczych, troska o wystrój i estetykę klasy,
    15. współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami młodzieżowymi działającymi na terenie gimnazjum,
    16. egzekwowanie od ucznia dbałości o estetykę podręczników, zeszytów i innych przyborów szkolnych,
    17. aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
    18. prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych,
    19. doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez dokształcanie w różnych formach doskonalenia zawodowego,
    20. prowadzenie (zleconego przez dyrektora) wychowawstwa klasy, zajęć w klasie przysposabiającej do pracy, zajęć z uczniami zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego, a realizującymi obowiązek szkolny w gimnazjum,
    21. opieka wychowawcza w czasie wycieczek szkolnych oraz w czasie imprez i konkursów organizowanych w dni wolne od pracy nauczyciela,
    22. prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
    23. pełnienie obowiązków podczas dyżurów w gimnazjum wg harmonogramu dyżurów,
    24. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora gimnazjum.

§24

  1. Nauczyciel ma prawo do:
    1. decydowania o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
    2. jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, do decydowania o treści programowej koła lub zespołu,
    3. decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 20 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych jak również ze szczegółowymi zasadami oceniania obowiązującymi w szkole,
    4. zgłaszania opinii dot. oceny zachowania uczniów,
    5. wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów,
    6. czynnego uczestnictwa w opiniowaniu spraw istotnych dla życia gimnazjum.

§25

  1. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem gimnazjum za:
    1. poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działał,
    2. stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych mu środków dydaktycznych.

§26

  1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły przedmiotowe (problemowo-zadaniowe).
  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu.
  3. Cele i zadania zespołu obejmują:
    1. zorganizowanie współpracy nauczycieli, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych oraz ustalenie zestawu programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowania,
    2. podnoszenie poziomu nauczania poprzez wymianę doświadczeń,
    3. poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie nauczanego przedmiotu poprzez organizowanie narad, dyskusji, wewnątrzszkolnego dokształcania i doskonalenia nauczycieli,
    4. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
    5. organizowanie doradztwa metodycznego dla nauczycieli początkujących,
    6. współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    7. opiniowanie przygotowywanych w gimnazjum autorskich programów nauczania,
    8. opracowanie planu pracy na dany rok szkolny i dokonywanie sprawozdań z jego realizacji,
    9. przygotowanie wewnętrznych testów sprawdzających poziom opanowania przez uczniów materiału na poszczególnych poziomach, z zakresu przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych; ich sprawdzanie i analizę wyników oraz sporządzanie wniosków.
  4. W szkole wychowawcy klas mogą tworzyć Zespół Wychowawczy, opracowujący projekt programu wychowawczego szkoły i jego zmian, analizujący prawidłowość ustalania ocen z zachowania przez wychowawcę klas, analizujący sytuację wychowawczą szkoły, wysuwający wnioski w tym zakresie do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej. W skład zespołu wchodzą:
    1. wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
    2. pedagog szkolny,
    3. po jednym przedstawicielu wychowawców klas danego poziomu, oraz przedstawiciel biblioteki szkolnej, wybrani na pięcioletnią kadencję podczas plenarnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.

§27

  1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział (klasę) opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale (klasie), zwanemu dalej "wychowawcą".
  2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania, tj. w kl. I-III (z wyłączeniem przyczyn obiektywnych).
  3. Dyrektor gimnazjum może zmienić nauczyciela - wychowawcę w przypadku:
    1. przeniesienia nauczyciela,
    2. długotrwałej nieobecności,
    3. w innych uzasadnionych przypadkach.

§28

  1. Do zadań wychowawcy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, a w szczególności:
    1. troska o właściwy stosunek ucznia do nauki i osiąganie przez niego jak najlepszych wyników w nauce,
    2. czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej im do wykonania w domu,
    3. utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami powierzonej klasy w celu ustalenia jednolitych sposobów udzielania im pomocy w nauce,
    4. interesowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy napotykają na trudności, analizowanie problemu wspólnie z zespołem klasowym,
    5. dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do gimnazjum, badanie przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia szkolne,
    6. zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, interesowanie się udziałem uczniów w różnych formach zajęć,
    7. kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni,
    8. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
    9. wyrabianie u uczniów poczucia współodpowiedzialności za ład, porządek, estetykę, czystość na terenie klasy i gimnazjum,
    10. utrzymywanie stałego kontaktu z opiekunami organizacji uczniowskich, interesowanie się udziałem uczniów w pracy tych organizacji,
    11. wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w gimnazjum, poza nim, badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami i rodzicami (opiekunami),
    12. udzielanie szczegółowej pomocy, rad i wskazówek uczniom będącym w trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych,
    13. interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tej sprawie z rodzicami (opiekunami) uczniów,
    14. utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (opiekunami) w sprawie postępów w nauce i zachowaniu uczniów, indywidualne rozmowy z rodzicami (opiekunami),
    15. omawianie problemów wychowawczych na zebraniach rodzicielskich,
    16. wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy i innych czynności zgodnie z poleceniami dyrektora gimnazjum oraz uchwałami Rady Pedagogicznej oraz:
      1. prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen klasy,
      2. pisanie opinii o uczniach do innych szkół, poradni itp.,
      3. wypisywanie świadectw promocyjnych i świadectwa ukończenia gimnazjum,
    17. opracowanie programu wychowawczego klasy w ścisłym powiązaniu z całokształtem pracy wychowawczej w gimnazjum,
    18. zapoznanie uczniów i rodziców (opiekunów) z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
    19. organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej wspólnie z Radą Pedagogiczną, jak również powołanymi do tego instytucjami i organizacjami w postaci:
      1. bezpłatnych lub zniżkowych posiłków w stołówce szkolnej,
      2. pomoc finansową przy zakupie podręczników,
      3. pomoc przy pozyskiwaniu odzieży,
    20. wybieranie i zorganizowanie pracy samorządu klasowego,
    21. tworzenie tradycji w zespole klasowym i wykorzystywanie ich walorów opiekuńczo-wychowawczych,
    22. opracowanie wspólnie z klasą planu imprez klasowych i udziału klasy w imprezach ogólnoszkolnych.
  2. Wychowawca ma prawo do:
    1. współdecydowania z samorządem klasy, rodzicami (opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy,
    2. uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora gimnazjum i instytucji wspomagających gimnazjum,
    3. ustanawiania przy współpracy z klasową i szkolną Rada Rodziców własnych form motywowania wychowanków.
  3. Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem gimnazjum za:
    1. realizację programu wychowawczego gimnazjum w swojej klasie,
    2. integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i gimnazjum,
    3. poziom opieki i pomocy indywidualnej udzielanej wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej,
    4. poprawność dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

Rozdział VI
Uczniowie gimnazjum

§29

  1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie do 18 roku życia a w przypadku uczniów niepełnosprawnych do 21 roku.
  2. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
    1. z urzędu - absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum,
    2. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnym miejscem.

§30

  1. Uczeń ma prawo do:
    1. właściwego procesu kształcenia, zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
    3. przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi gimnazjum i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy,
    4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    5. swobody wyrażania myśli i przekonań, dotyczących życia gimnazjum, a także światopoglądowych i religijnych - jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
    6. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów:
      1. ma prawo należeć do dowolnego koła zainteresowań działającego na terenie gimnazjum,
      2. reprezentowania gimnazjum w konkursach, przeglądach, zawodach,
    7. korzystania z pomieszczeń gimnazjalnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru bibliotecznego podczas zajęć pozalekcyjnych pod nadzorem uprawnionego nauczyciela,
    8. znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
    9. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
    10. opiniowania projektu oceny z zachowania swoich kolegów,
    11. wpływania na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w gimnazjum,
    12. organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych za wiedzą dyrektora gimnazjum,
    13. zmiany gimnazjum w ciągu roku szkolnego,
    14. korzystania z doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    15. dyskrecji w sprawach osobistych (stosunki rodzinne, korespondencja, uczucia),
    16. korzystania z różnorodnych form opieki socjalnej, którymi dysponuje gimnazjum i Rada Rodziców,
    17. odwoływania się od decyzji nauczyciela do wychowawcy lub dyrektora gimnazjum.
  2. Uczeń ma obowiązek:
    1. systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu gimnazjum,
    2. systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych,
    3. systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogaceniem swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki nauki,
    4. okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcy oraz pracownikom szkoły,
    5. przestrzegać zasad kulturalnego współżycia,
    6. przybywać punktualnie na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
    7. szanować i chronić mienie szkolne,
    8. dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu gimnazjum,
    9. podporządkować się poleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, nauczycieli oraz władz samorządu uczniowskiego,
    10. godnie reprezentować gimnazjum na zewnątrz,
    11. przeciwstawiać się przejawom nieodpowiedzialności, brutalności, wulgarności i wandalizmu,
    12. szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka,
    13. przestrzegać zasad higieny,
    14. uzupełniać braki w wiadomościach i umiejętnościach wynikające z nieobecności.

§31

  1. Uczeń może być nagradzany za wyróżniające wyniki w nauce, wysokie lokaty w konkursach i olimpiadach, osiągnięcia sportowe i aktywną pracę społeczną na rzecz gimnazjum i środowiska w następujących formach:
    1. pochwala wychowawcy wobec klasy,
    2. wyróżnienie przez dyrektora gimnazjum na apelu,
    3. przyznanie nagrody rzeczowej, dyplomu, książki itp.,
    4. list pochwalny wystosowany przez dyrektora gimnazjum do rodziców (opiekunów),
    5. wpis ucznia do kroniki klasy, szkoły.
  2. Uczeń klasy I i II, który uzyskał ze wszystkich przedmiotów średnią ocen 4,75 otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem. Świadectwo z wyróżnieniem w klasie III otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen 4,75 i uzyskał ocenę co najmniej dobrą z zachowania.

§32

  1. Za nieprzestrzeganie przez ucznia statutu gimnazjum i regulaminu Samorządu Uczniowskiego przewiduje się następujące kary:
    1. upomnienie lub nagana wychowawcy klasy,
    2. upomnienie lub nagana dyrektora gimnazjum,
    3. upomnienie lub nagana dyrektora gimnazjum udzielone publicznie wobec uczniów,
    4. zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania gimnazjum na zewnątrz, udziału w wycieczkach lub imprezach organizowanych przez gimnazjum,
    5. przeniesienie do innej klasy.
  2. Dyrektor gimnazjum może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum w następujących przypadkach:
    1. stosowania przemocy w stosunku do innych uczniów,
    2. dokonania udowodnionej kradzieży na terenie gimnazjum,
    3. wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów.
  3. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
  4. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od wymierzonej kary do dyrektora gimnazjum w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia.
  5. Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (opiekunom) ucznia.

§33

  1. Gimnazjum realizuje program wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

§34

  1. Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkoły.
  2. Ostatni dzień nauki w danym roku kalendarzowym w gimnazjum jest obchodzony jako "Święto Szkoły". Jest to dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe

§35

  1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  3. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
  4. Statut gimnazjum może być znowelizowany przez Radę Pedagogiczną.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Henryk Barcik, Gimnazjum nr 2, ul. Hołdunowska 72, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 70 93, e-mail: gim2led@interia.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2005.09.14
Data udostępnienia: 2005.12.12 21:45:41

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny