 |
Strona archiwalna z dnia 2005.07.25 23:30:20
|
|
Statut Miejskiego Zarządu Edukacji w Lędzinach I. Postanowienia ogólne §1 Miejski Zarząd Edukacji zwany dalej w skrócie MZE działa na podstawie: - uchwały Rady Miejskiej Lędziny nr LII/09/96 z dnia 20.09.1996 r.,
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 26 stycznia 1992 r. - Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. nr 56, poz. 357 z późniejszymi zmianami),
- innych obowiązujących w zakresie działania MZE przepisów prawnych,
- niniejszego statutu.
§2 - Miejski Zarząd Edukacji stanowi samodzielną jednostkę organizacyjną, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa Gminy Lędziny.
- Siedzibą MZE są Lędziny.
- Obszarem działania MZE jest Miasto Lędziny.
§3 Swoim zasięgiem działania MZE obejmuje następujące jednostki oświatowe: - przedszkola miejskie wraz z oddziałami ,,0",
- publiczne szkoły podstawowe istniejące na terenie miasta Lędziny,
- publiczne gimnazja istniejące na terenie miasta Lędziny.
II. Cele i zadania Zakładu §4 Do zadań MZE należy: - w zakresie administracyjno-organizacyjnym:
- nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów w szkołach i przedszkolach;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących organizacji pracy szkół i przedszkoli;
- zapewnienie obsługi administracyjnej i organizacyjnej szkół, przedszkoli;
- wyposażenie szkół lub przedszkoli w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych w porozumieniu z dyrektorami tych placówek w ramach posiadanych środków;
- uczestniczenie w prowadzonych przez organ nadzorujący wizytacjach oraz kontrolach placówek oświatowych;
- organizowanie i uczestniczenie wspólnie z organem nadzorującym w ocenie pracy dyrektorów szkół i przedszkoli;
- rozstrzyganie spraw związanych ze wstrzymaniem przez dyrektora szkoły uchwał rady pedagogicznej w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny;
- przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego w przypadku wniosku rady pedagogicznej o odwołanie dyrektora placówki oświatowej;
- nadzór nad opracowaniem i stosowaniem regulaminów wewnętrznych w jednostkach oświatowych;
- opracowywanie programów i scenariusza imprez oświatowych, rekreacyjno-sportowych dla młodzieży szkolnej,
- w zakresie gospodarczym:
- kontrola ewidencji przedmiotów nietrwałych znajdujących się na stanie placówek;
- przeprowadzanie inwentaryzacji oraz organizowanie pracy Komisji Likwidacyjnej przedmiotów zużytych;
- przeprowadzanie przeglądów placówek celem oceny ich wyposażenia oraz kontroli stanu technicznego i sanitarnego;
- nadzorowanie zadań w zakresie bieżących remontów przeprowadzanych w szkołach i przedszkolach,
- w zakresie finansowym:
- opracowywanie rocznych planów wydatków zgodnie z klasyfikację budżetową oraz kontrola prawidłowego wydatkowania przyznanych kwot w jednostkach oświatowych;
- w ramach otrzymanych środków prowadzenie obsługi finansowej bieżących wydatków dokonywanych prze poszczególne jednostki oświatowe w zakresie:
- płacowym,
- rzeczowym,
- socjalnym,
- udzielanie pomocy materialnej uczniom oraz nauczycielom;
- ustalanie wysokości i przekazywanie subwencji niepublicznych szkołom podstawowym oraz niepublicznym gimnazjum,
- w zakresie kadrowym:
- nadzór nad sprawami kadrowymi w obsługiwanych jednostkach oświatowych;
- wnioskowanie do organów Gminy o powołanie Komisji Konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły i przedszkola, organizowanie pracy Komisji;
- wnioskowanie o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły, przedszkola;
- opiniowanie decyzji dyrektora szkoły, przedszkola o powierzenie stanowiska wicedyrektora lun innych stanowisk kierowniczych, oraz odwołanie z tych stanowisk;
- całoroczna weryfikacja i opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli;
- zatwierdzanie aneksów do arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli,
- inne:
- współdziałanie ze Służbą Zdrowia w mieście w celu zapewnienia należytej opieki dzieciom;
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną celem realizacji nauczania indywidualnego oraz organizacji dowozu dzieci niepełnosprawnych;
- organizowanie wspólnie z dyrektorami szkół czasu wolnego dzieci i młodzieży w czasie wakacji i ferii;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Zarząd Miasta.
§5 Dyrektor MZE wspólnie z dyrektorami jednostek oświatowych planuje i przedstawia potrzeby w zakresie inwestycji oświatowych miasta. III. Organy Zakładu §6 Organami MZE są: - Dyrektor MZE,
- Kolegium Dyrektorów.
§7 - Dyrektor kieruje działalnością MZE i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Dyrektora MZE powołuje i odwołuje Zarząd Miasta.
§8 - Dyrektor MZE organizuje pracę w zarządzanej przez siebie jednostce, ustala podział obowiązków między pracownikami, nadzoruje i koordynuje ich pracę.
- Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w MZE.
- Dyrektor MZE koordynuje pracę wszystkich placówek oświatowych Miasta oraz nadzoruje ich działalność.
§9 - Kolegium Dyrektorów składa się z osób, którym powierzono stanowiska dyrektorów w publicznych jednostkach oświatowych działających na terenie Miasta.
- Do udziału w pracach Kolegium mogą być zapraszani dyrektorzy niepublicznych jednostek oświatowych działających na terenie Miasta.
- Pracą Kolegium kieruje Dyrektor MZE.
- Kolegium stanowi organ o charakterze wspomagającym i opiniodawczym.
- Udział w pracach Kolegium jest nieodpłatny.
§10 Na żądanie Rady Miasta w terminie przez nią wskazanym Dyrektor MZE składa sprawozdanie z jego działalności na Sesji Rady. IV. Mienie i gospodarka finansowa §11 - Dyrektor zarządza mieniem wydzielonym i przekazanym przez organ Gminy.
- Dyrektor w ramach zwykłego zarządu jest umocowany do składania oświadczeń woli oraz dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem MZE, mających na celu realizację zadań statutowych MZE.
- Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebna jest zgoda Zarządu Miasta.
§12 MZE utrzymuje się i prowadzi działalność w oparciu o środki przynależne do tytułu: - subwencji i dotacji Rady Miasta,
- darowizn od osób prawnych i fizycznych z kraju i zagranicy,
- wpływów z prowadzonej działalności gospodarczej,
- odsetek bankowych,
- innych dochodów i wpływów.
§13 Bezpośredni majątek zakładu stanowi mienie komunalne będące w dyspozycji jednostek oświatowych, tj. środki trwałe, pozostałe środki trwałe w użytkowaniu oraz księgozbiór. §14 Cały majątek i dochody Zakładu przeznaczone są na realizację jego zadań statutowych. V. Postanowienia końcowe §15 Zmiany statutu wymagają Uchwały Rady Miasta Lędziny. §16 Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania uchwały nr CCXLI/08/01 Rady Miasta Lędziny z dnia 30.08.2001 r. w sprawie dokonywania zmiany w nazwie Miejskiego Zakładu Edukacji oraz zatwierdzenia Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
|