 |
Strona archiwalna z dnia 2006.05.16 22:49:31
|
|
Statut Zakładu Usług Komunalnych w Lędzinach I. Postanowienia ogólne §1 - Zakład Usług Komunalnych w Lędzinach (dalej zwany "Zakładem" lub "ZUK") został utworzony na mocy Uchwały Rady Gminy Lędziny nr XXXVIII/220/05 z dnia 30 czerwca 2005 r.
- Zakład Usług Komunalnych w Lędzinach jest zakładem budżetowym Gminy Lędziny utworzonym w celu wykonywania zadań własnych Gminy.
§2 Siedzibą zakładu jest miasto Lędziny. §3 Bezpośredni nadzór nad ZUK sprawuje Burmistrz Miasta Lędziny (zwany dalej "Burmistrzem Miasta"). §4 Rada Miasta Lędziny wyposaąa ZUK w składniki majątkowe niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań powierzonych Zakładowi. II. Cel i przedmiot działania §5 - Przedmiotem działalności Zakładu jest bieżące zaspakajanie potrzeb Gminy poprzez świadczenie usług komunalnych w zakresie:
- usług sanitarnych, a w tym w szczególności:
- utrzymanie czystości na terenie Gminy, a w tym:
- całoroczne bieżące oczyszczanie i zimowe odśnieżanie ulic, placów i chodników oraz usuwanie z nich gołoledzi,
- organizacja, utrzymanie i oczyszczanie koszy ulicznych i kontenerów,
- likwidacja i rekultywacja dzikich wysypisk,
- oczyszczanie przystanków komunikacyjnych,
- organizacja, utrzymanie i oczyszczanie szaletów komunalnych;
- gospodarka odpadami komunalnymi - organizacja i prowadzenie systemu zorganizowanego selektywnego zbierania i segregacji oraz wywozu odpadów, a w tym:
- organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania i segregacji odpadów komunalnych - zbiórka odpadów w punktach zbiorowej segregacji oraz metodą "u źródła",
- dystrybucja worków do segregacji odpadów,
- propagowanie działań ekologicznych poprzez promowanie i rozpowszechnianie selektywnej zbiórki odpadów,
- organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania i segregacji odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych - zbieranie i utylizacja odpadów specjalnych, takich jak zużyte opony, przedmioty wielkogabarytowe, wraki pojazdów, żużel i gruz budowlany pochodzący od ludności,
- organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania, zagospodarowania i utylizacji odpadów zielonych i biodegradowalnych z terenu Gminy,
- organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu wykorzystania osadów ściekowych do rekultywacji terenów poprzemysłowych, nieużytków i składowiska odpadów pogórniczych oraz do kompostowania,
- organizacja i prowadzenie bazy gospodarki szczególnymi rodzajami odpadów niebezpiecznych na terenie Gminy - organizowanie i prowadzenie okresowych i stałych zbiórek szczególnych rodzajów odpadów niebezpiecznych w wyznaczonych punktach odbioru tego rodzaju odpadów,
- organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji wszystkich istniejących na terenie Gminy urządzeń zawierających PCB (funkcjonujących i złomowanych) - współudział przy opracowaniu i realizacji powiatowego planu usuwania urządzeń i odpadów zawierających PCB - usuwanie wszystkich urządzeń i materiałów zawierających PCB,
- organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji wszystkich materiałów zawierających azbest, istniejących na terenie Gminy - organizacja i prowadzenie bazy gospodarki materiałami i odpadami zawierającymi azbest,
- organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji źródeł powstawania i magazynowania odpadów pestycydowych - organizacja i prowadzenie bazy zagospodarowania odpadów pestycydowych, zarówno tych powstających na bieżąco jak i zalegających na terenie Gminy,
- organizacja wdrożenie i prowadzenie systemu zbierania i gospodarki odpadami medycznymi i weterynaryjnymi - organizacja i prowadzenie monitoringu gospodarki odpadami medycznymi i weterynaryjnymi poprzez kontrolę podmiotów wytwarzających odpady medyczne i weryfikację firm posiadających zezwolenia na zbieranie i transport tych odpadów;
- organizacja i administrowanie targowiskiem miejskim i miejskimi parkingami;
- organizacja i prowadzenie azylu dla zwierząt oraz obsługi weterynaryjnej w zakresie obowiązków Gminy wynikających z właściwych przepisów;
- organizacji i prowadzenia działalności w zakresie utrzymania infrastruktury dróg i placów, a w tym w szczególności całoroczne bieżące utrzymanie oraz remonty dróg, placów, chodników, parkingów i infrastruktury drogowej (oznakowanie pionowe i poziome, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, awaryjne zabezpieczenie ruchu drogowego, kanalizacja dróg publicznych i placów, utrzymanie poboczy dróg i rowów przydrożnych odwadniających i cieków zbiorczych);
- konserwacji i utrzymania zieleni miejskiej, zagospodarowania i rozbudowy terenów zielonych, organizacji i prowadzenia własnego ogrodnictwa oraz polowych upraw rolnych dla potrzeb wykonywania zadań zakładu, organizacji i utrzymania publicznych placów zabaw i komunalnych terenów rekreacyjnych oraz miejsc pamięci narodowej i obiektów podlegających ochronie prawnej, organizacji zagospodarowania i utylizacji odpadów zielonych z terenu Gminy;
- zarządu budynkami komunalnymi, a w tym:
- zarządzanie i administrowanie budynkami komunalnymi, przylegającymi terenami przydomowymi i osiedlowymi stanowiącymi własność komunalną oraz budynkami innych podmiotów na podstawie umów o administrowanie nieruchomościami;
- przygotowywanie i realizowanie zadań inwestycyjnych budownictwa komunalnego;
- gospodarki energetycznej, a w tym:
- wytwarzanie i dystrybucja energii cieplnej do celów ogrzewania oraz ciepłej,
- wody użytkowej dla jednostek gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz osób fizycznych;
- wytwarzanie i dystrybucja energii cieplnej dla potrzeb jednostek gospodarczych i instytucji;
- wytwarzanie energii elektrycznej;
- organizacja, zaopatrzenie i wytwarzanie paliw niskoemisyjnych i odnawialnych;
- kompleksowe przygotowanie, realizacja i obsługa inwestycji energetycznych;
- analiza sposobów zaspokojenia potrzeb energetycznych, plany zaopatrzenia w ciepło i inne nośniki energii;
- doradztwo z zakresie efektywnych i tańszych sposobów pozyskania energii oraz znajdowanie formuł ich finansowania;
- przygotowanie dokumentacji inwestycyjnych i przetargowych oraz prowadzenie nadzoru inwestorskiego;
- działalność ESCO;
- eksploatacja układów i urządzeń ciepłowniczych;
- organizacja i utrzymanie oraz eksploatacja oświetlenia publicznego ulic placów i obiektów gminnych;
- doradztwo i usługi inżynieryjno-techniczne;
- prace modernizacyjne i remontowe;
- logistyki, transportu i sprzętu, a w tym:
- logistyka i zabezpieczenie potrzeb sprzętowych i transportowych wykonywania wszystkich zadań Zakładu, a w szczególności:
- dyspozycja i utrzymanie środków transportowych i sprzętowych,
- organizacja i prowadzenie akcji zimowej na drogach i terenach publicznych w gminie,
- organizacja, koordynowanie i zabezpieczenie działań związanych z organizacją imprez ogólnomiejskich,
- organizacja i prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej i magazynowej na potrzeby całej działalności Zakładu,
- badań i analiz technicznych;
- organizacji i prowadzenia magazynu depozytowego Gminy.
- Zakład wykonuje inne zadania zlecone mu przez Burmistrza Miasta.
§6 Zakład wykonuje usługi komunalne na rzecz gminy, ludności, podmiotów gospodarczych oraz w ramach porozumień pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. §7 Dla wykonania niektórych zadań Zakład może wchodzić w stosunki prawne z innymi podmiotami gospodarczymi z zachowaniem postanowień ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177 z zm.). III. Zarządzanie i organizacja §8 - Dyrektor kieruje działalnością Zakładu i reprezentuje go na zewnątrz.
- Kandydata na Dyrektora Zakładu wyłania się w drodze konkursu. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta.
- Dyrektor działa w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez Burmistrza Miasta.
- Dyrektor opracowuje plan działalności Zakładu, który podlega zatwierdzeniu przez Burmistrza Miasta.
- Zastępcę dyrektora zatrudnia dyrektor Zakładu.
§9 - Pracowników zatrudnia i zwalnia dyrektor Zakładu. W Zakładzie zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej oraz obsługi. W miarę potrzeby w Zakładzie mogą być zatrudnieni specjaliści z innych dziedzin związanych z działalnością Zakładu.
- Wynagrodzenia pracowników Zakładu ustalane są w oparciu o odrębne przepisy.
§10 Szczegółową organizację wewnętrzną Zakładu oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych określa Regulamin, który przygotowuje Dyrektor Zakładu i zatwierdza Burmistrz Miasta. III. Zasady gospodarki finansowej §11 - Zakład prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., nr 15, poz. 148 z zm.).
- Zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu Gminy dotację przedmiotową. Kwoty i zakres dotacji określa corocznie uchwała budżetowa Gminy.
§12 - Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy obejmujący:
- przychody własne,
- dotacje z budżetu Gminy,
- wydatki na wynagrodzenia i składniki naliczane od wynagrodzeń,
- wydatki inwestycyjne.
- Plan finansowy zatwierdza dyrektor Zakładu dostosowując go do uchwały budżetowej. Zmiany planu finansowego mogą być dokonywane przez dyrektora Zakładu w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i wydatków, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu.
§13 - Zakład uzyskuje przychody z tytułu:
- opłat za usługi komunalne,
- opłat za inne usługi,
- dotacji budżetowych oraz innych źródeł.
- Usługi wykonywane przez Zakład na rzecz Gminy rozliczane są po kosztach własnych a na rzecz ludności i podmiotów gospodarczych po cenach ustalonych przez organy miasta.
§14 Środki finansowe Zakładu wydatkowane są na pokrycie kosztów związanych ze świadczeniem usług komunalnych i pozostałych oraz na pokrycie potrzeb wynikających z realizacji zadań z zakresu administracji publicznej nałożonych przez uprawnione organy Gminy oraz innych zadań. §15 - Zakład posiada odrębny rachunek bankowy. Z rachunku Zakładu można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
- Zakład stosuje w planowaniu, rachunkowości, ewidencji i sprawozdawczości zasady obowiązujące w zakładach budżetowych Gminy.
IV. Przepisy końcowe §16 Statut nadaje Zakładowi Rada Miasta. §17 Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania. Tekst jednolity statutu wprowadzony uchwałą nr XXXVIII/220/05 Rady Miasta Lędziny z dnia 30.06.2005 r. po zmianach wprowadzonych uchwałą nr XXXIX/244/2005 Rady Miasta Lędziny z dnia 25.08.2005 r.
|