Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
 Strona archiwalna z dnia 2006.05.16 22:49:31
 

Statut Zakładu Usług Komunalnych w Lędzinach

I. Postanowienia ogólne

§1

  1. Zakład Usług Komunalnych w Lędzinach (dalej zwany "Zakładem" lub "ZUK") został utworzony na mocy Uchwały Rady Gminy Lędziny nr XXXVIII/220/05 z dnia 30 czerwca 2005 r.
  2. Zakład Usług Komunalnych w Lędzinach jest zakładem budżetowym Gminy Lędziny utworzonym w celu wykonywania zadań własnych Gminy.

§2

Siedzibą zakładu jest miasto Lędziny.

§3

Bezpośredni nadzór nad ZUK sprawuje Burmistrz Miasta Lędziny (zwany dalej "Burmistrzem Miasta").

§4

Rada Miasta Lędziny wyposaąa ZUK w składniki majątkowe niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań powierzonych Zakładowi.

II. Cel i przedmiot działania

§5

  1. Przedmiotem działalności Zakładu jest bieżące zaspakajanie potrzeb Gminy poprzez świadczenie usług komunalnych w zakresie:
    1. usług sanitarnych, a w tym w szczególności:
      1. utrzymanie czystości na terenie Gminy, a w tym:
        • całoroczne bieżące oczyszczanie i zimowe odśnieżanie ulic, placów i chodników oraz usuwanie z nich gołoledzi,
        • organizacja, utrzymanie i oczyszczanie koszy ulicznych i kontenerów,
        • likwidacja i rekultywacja dzikich wysypisk,
        • oczyszczanie przystanków komunikacyjnych,
        • organizacja, utrzymanie i oczyszczanie szaletów komunalnych;
      2. gospodarka odpadami komunalnymi - organizacja i prowadzenie systemu zorganizowanego selektywnego zbierania i segregacji oraz wywozu odpadów, a w tym:
        • organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania i segregacji odpadów komunalnych - zbiórka odpadów w punktach zbiorowej segregacji oraz metodą "u źródła",
        • dystrybucja worków do segregacji odpadów,
        • propagowanie działań ekologicznych poprzez promowanie i rozpowszechnianie selektywnej zbiórki odpadów,
        • organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania i segregacji odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych - zbieranie i utylizacja odpadów specjalnych, takich jak zużyte opony, przedmioty wielkogabarytowe, wraki pojazdów, żużel i gruz budowlany pochodzący od ludności,
        • organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu selektywnego zbierania, zagospodarowania i utylizacji odpadów zielonych i biodegradowalnych z terenu Gminy,
        • organizacja, wdrożenie i prowadzenie systemu wykorzystania osadów ściekowych do rekultywacji terenów poprzemysłowych, nieużytków i składowiska odpadów pogórniczych oraz do kompostowania,
        • organizacja i prowadzenie bazy gospodarki szczególnymi rodzajami odpadów niebezpiecznych na terenie Gminy - organizowanie i prowadzenie okresowych i stałych zbiórek szczególnych rodzajów odpadów niebezpiecznych w wyznaczonych punktach odbioru tego rodzaju odpadów,
        • organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji wszystkich istniejących na terenie Gminy urządzeń zawierających PCB (funkcjonujących i złomowanych) - współudział przy opracowaniu i realizacji powiatowego planu usuwania urządzeń i odpadów zawierających PCB - usuwanie wszystkich urządzeń i materiałów zawierających PCB,
        • organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji wszystkich materiałów zawierających azbest, istniejących na terenie Gminy - organizacja i prowadzenie bazy gospodarki materiałami i odpadami zawierającymi azbest,
        • organizacja i prowadzenie systemu inwentaryzacji i ewidencji źródeł powstawania i magazynowania odpadów pestycydowych - organizacja i prowadzenie bazy zagospodarowania odpadów pestycydowych, zarówno tych powstających na bieżąco jak i zalegających na terenie Gminy,
        • organizacja wdrożenie i prowadzenie systemu zbierania i gospodarki odpadami medycznymi i weterynaryjnymi - organizacja i prowadzenie monitoringu gospodarki odpadami medycznymi i weterynaryjnymi poprzez kontrolę podmiotów wytwarzających odpady medyczne i weryfikację firm posiadających zezwolenia na zbieranie i transport tych odpadów;
      3. organizacja i administrowanie targowiskiem miejskim i miejskimi parkingami;
      4. organizacja i prowadzenie azylu dla zwierząt oraz obsługi weterynaryjnej w zakresie obowiązków Gminy wynikających z właściwych przepisów;
    2. organizacji i prowadzenia działalności w zakresie utrzymania infrastruktury dróg i placów, a w tym w szczególności całoroczne bieżące utrzymanie oraz remonty dróg, placów, chodników, parkingów i infrastruktury drogowej (oznakowanie pionowe i poziome, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, awaryjne zabezpieczenie ruchu drogowego, kanalizacja dróg publicznych i placów, utrzymanie poboczy dróg i rowów przydrożnych odwadniających i cieków zbiorczych);
    3. konserwacji i utrzymania zieleni miejskiej, zagospodarowania i rozbudowy terenów zielonych, organizacji i prowadzenia własnego ogrodnictwa oraz polowych upraw rolnych dla potrzeb wykonywania zadań zakładu, organizacji i utrzymania publicznych placów zabaw i komunalnych terenów rekreacyjnych oraz miejsc pamięci narodowej i obiektów podlegających ochronie prawnej, organizacji zagospodarowania i utylizacji odpadów zielonych z terenu Gminy;
    4. zarządu budynkami komunalnymi, a w tym:
      1. zarządzanie i administrowanie budynkami komunalnymi, przylegającymi terenami przydomowymi i osiedlowymi stanowiącymi własność komunalną oraz budynkami innych podmiotów na podstawie umów o administrowanie nieruchomościami;
      2. przygotowywanie i realizowanie zadań inwestycyjnych budownictwa komunalnego;
    5. gospodarki energetycznej, a w tym:
      1. wytwarzanie i dystrybucja energii cieplnej do celów ogrzewania oraz ciepłej,
      2. wody użytkowej dla jednostek gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz osób fizycznych;
      3. wytwarzanie i dystrybucja energii cieplnej dla potrzeb jednostek gospodarczych i instytucji;
      4. wytwarzanie energii elektrycznej;
      5. organizacja, zaopatrzenie i wytwarzanie paliw niskoemisyjnych i odnawialnych;
      6. kompleksowe przygotowanie, realizacja i obsługa inwestycji energetycznych;
      7. analiza sposobów zaspokojenia potrzeb energetycznych, plany zaopatrzenia w ciepło i inne nośniki energii;
      8. doradztwo z zakresie efektywnych i tańszych sposobów pozyskania energii oraz znajdowanie formuł ich finansowania;
      9. przygotowanie dokumentacji inwestycyjnych i przetargowych oraz prowadzenie nadzoru inwestorskiego;
      10. działalność ESCO;
      11. eksploatacja układów i urządzeń ciepłowniczych;
      12. organizacja i utrzymanie oraz eksploatacja oświetlenia publicznego ulic placów i obiektów gminnych;
      13. doradztwo i usługi inżynieryjno-techniczne;
      14. prace modernizacyjne i remontowe;
    6. logistyki, transportu i sprzętu, a w tym:
      1. logistyka i zabezpieczenie potrzeb sprzętowych i transportowych wykonywania wszystkich zadań Zakładu, a w szczególności:
        • dyspozycja i utrzymanie środków transportowych i sprzętowych,
        • organizacja i prowadzenie akcji zimowej na drogach i terenach publicznych w gminie,
        • organizacja, koordynowanie i zabezpieczenie działań związanych z organizacją imprez ogólnomiejskich,
        • organizacja i prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej i magazynowej na potrzeby całej działalności Zakładu,
      2. badań i analiz technicznych;
      3. organizacji i prowadzenia magazynu depozytowego Gminy.
  2. Zakład wykonuje inne zadania zlecone mu przez Burmistrza Miasta.

§6

Zakład wykonuje usługi komunalne na rzecz gminy, ludności, podmiotów gospodarczych oraz w ramach porozumień pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.

§7

Dla wykonania niektórych zadań Zakład może wchodzić w stosunki prawne z innymi podmiotami gospodarczymi z zachowaniem postanowień ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177 z zm.).

III. Zarządzanie i organizacja

§8

  1. Dyrektor kieruje działalnością Zakładu i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Kandydata na Dyrektora Zakładu wyłania się w drodze konkursu. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta.
  3. Dyrektor działa w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez Burmistrza Miasta.
  4. Dyrektor opracowuje plan działalności Zakładu, który podlega zatwierdzeniu przez Burmistrza Miasta.
  5. Zastępcę dyrektora zatrudnia dyrektor Zakładu.

§9

  1. Pracowników zatrudnia i zwalnia dyrektor Zakładu. W Zakładzie zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej oraz obsługi. W miarę potrzeby w Zakładzie mogą być zatrudnieni specjaliści z innych dziedzin związanych z działalnością Zakładu.
  2. Wynagrodzenia pracowników Zakładu ustalane są w oparciu o odrębne przepisy.

§10

Szczegółową organizację wewnętrzną Zakładu oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych określa Regulamin, który przygotowuje Dyrektor Zakładu i zatwierdza Burmistrz Miasta.

III. Zasady gospodarki finansowej

§11

  1. Zakład prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., nr 15, poz. 148 z zm.).
  2. Zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu Gminy dotację przedmiotową. Kwoty i zakres dotacji określa corocznie uchwała budżetowa Gminy.

§12

  1. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy obejmujący:
    1. przychody własne,
    2. dotacje z budżetu Gminy,
    3. wydatki na wynagrodzenia i składniki naliczane od wynagrodzeń,
    4. wydatki inwestycyjne.
  2. Plan finansowy zatwierdza dyrektor Zakładu dostosowując go do uchwały budżetowej. Zmiany planu finansowego mogą być dokonywane przez dyrektora Zakładu w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i wydatków, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu.

§13

  1. Zakład uzyskuje przychody z tytułu:
    1. opłat za usługi komunalne,
    2. opłat za inne usługi,
    3. dotacji budżetowych oraz innych źródeł.
  2. Usługi wykonywane przez Zakład na rzecz Gminy rozliczane są po kosztach własnych a na rzecz ludności i podmiotów gospodarczych po cenach ustalonych przez organy miasta.

§14

Środki finansowe Zakładu wydatkowane są na pokrycie kosztów związanych ze świadczeniem usług komunalnych i pozostałych oraz na pokrycie potrzeb wynikających z realizacji zadań z zakresu administracji publicznej nałożonych przez uprawnione organy Gminy oraz innych zadań.

§15

  1. Zakład posiada odrębny rachunek bankowy. Z rachunku Zakładu można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
  2. Zakład stosuje w planowaniu, rachunkowości, ewidencji i sprawozdawczości zasady obowiązujące w zakładach budżetowych Gminy.

IV. Przepisy końcowe

§16

Statut nadaje Zakładowi Rada Miasta.

§17

Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

Tekst jednolity statutu wprowadzony uchwałą nr XXXVIII/220/05 Rady Miasta Lędziny z dnia 30.06.2005 r. po zmianach wprowadzonych uchwałą nr XXXIX/244/2005 Rady Miasta Lędziny z dnia 25.08.2005 r.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Bernadeta Stachoń, Zakład Usług Komunalnych, ul. Lędzińska 47, pok. nr 2, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 326 79 90 w. 25, e-mail: zuk_ledziny@list.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2005.08.25
Data udostępnienia: 2006.05.16 22:49:31

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny