Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
 Strona archiwalna z dnia 2009.02.01 23:28:26
 

Statut Szkoły Podstawowej nr 4 w Lędzinach

§1

Nazwa szkoły

  1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 4 w Lędzinach.
  2. Siedzibą szkoły jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Goławieckiej 36.
  3. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.
  4. Organem nadzorującym szkołę jest Śląski Kurator Oświaty.

§2

Cele i zadania szkoły

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uwzględniające program wychowawczy, program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych ucznia oraz potrzeb środowiska a w szczególności:
    1. umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia,
    2. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
    3. rozwija sprawności umysłowe oraz osobiste zainteresowania uczniów,
    4. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
    5. udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
    6. wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
    7. rozwija umiejętności społeczne przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
    8. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
    9. organizuje w ramach planu zajęć naukę religii lub etyki dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie.
  2. Organizuje pomoc uczniom mającym trudności w nauce poprzez:
    1. współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
    2. z pedagogiem szkolnym,
    3. umożliwienie indywidualnego toku nauczania,
    4. organizację zajęć wyrównawczych,
    5. organizację gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
  3. Szkoła pełni funkcję opiekuńczą uwzględniając wiek uczniów, potrzeby środowiskowe oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustala się następujące zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć lekcyjnych:
    1. uczniowie podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przebywają na terenie szkoły pod opieką nauczyciela,
    2. zajęcia pozalekcyjne, które prowadzone są pod opieką dorosłych niebędących nauczycielami np. trenerzy, instruktorzy, mogą być prowadzone wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów dziecka,
    3. nauczyciel przed każdymi zajęciami sprawdza czy warunki nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów, bezzwłocznie usuwa zagrożenie lub zgłasza dyrekcji szkoły zauważone zagrożenia.
  4. Opieka w czasie wycieczek:
    1. wycieczki planowane są na cały rok szkolny - rodzice wyrażają zgodę na nie (za wyjątkiem wycieczek w granicach miasta),
    2. tydzień przed planowaną wycieczką, nauczyciel przedstawia stosowne dokumenty dyrektorowi (kartę wycieczki, listę uczestników z wpisaną polisą ubezpieczeniową, zgodę rodziców),
    3. przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel wychowawca na godzinach wychowawczych omawia cele, przepisy bezpieczeństwa, a także ustala miejsce rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, którym jest plac szkolny,
    4. grupę prowadzi kierownik, który jest zobowiązany do ciągłego liczenia uczestników przed wyruszeniem z danego miejsca i po dotarciu do celu,
    5. jeżeli grupa nie wyjeżdża za miasto i nie korzysta ze środków lokomocji, 1 opiekun na 30 uczestników, jeżeli jest to impreza turystyki kwalifikowanej - 1 opiekun na 15 uczestników,
    6. w czasie prowadzenia wycieczek obowiązuje bezwzględne powstrzymywanie się przed wychodzeniem z grupą w warunkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, kąpiel wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem,
    7. podczas wycieczek do lasu zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo pożarowe i możliwość zgubienia się uczestników,
    8. wysiłek musi być dostosowany do możliwości fizycznych uczestników wycieczki,
    9. kierownikiem wycieczki jest zawsze nauczyciel. Opiekunem może być osoba pełnoletnia, która została zapoznana ze szkolnym regulaminem wycieczek i podpisała deklarację o wzięciu odpowiedzialności za życie i zdrowie przekazanych pod opiekę uczestników wycieczki.
  5. Opieka w czasie dyżurów i zajęć pozalekcyjnych:
    1. nauczyciel pełni dyżur w godzinach i w miejscu zgodnie z ustalonym przez dyrekcję grafikiem. Dyrektor informuje nauczycieli o stałych dyżurach na grafiku znajdującym się na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Dyżur pełni dwóch nauczycieli na korytarzu na parterze. Uczniowie w czasie przerw mają zakaz przebywania na korytarzu na piętrze,
    2. w okresie wiosny i lata, w czasie sprzyjającej aury uczniowie spędzają przerwy na podwórku szkolnym. Nauczyciele pełnią dyżur w rejonach wyznaczonych na grafiku letnim, ustalonym wcześniej przez dyrekcję szkoły. Jeden nauczyciel pełni dyżur na podwórzu przed szkołą, drugi pozostaje w szkole,
    3. przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom (bójki, wychodzenie na wysokie konstrukcje, rzucanie kamieniami itp.) Dyżur musi być pełniony aktywnie,
    4. jeżeli zdarzy się wypadek uczniowski na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie przerwy - każdy nauczyciel, który jest świadkiem doprowadza poszkodowanego do pielęgniarki szkolnej, zawiadamiając zaraz dyrektora. W razie nieobecności pielęgniarki udziela pierwszej pomocy, jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, udziela pierwszej pomocy, przekazuje ucznia do pielęgniarki szkolnej lub do sekretariatu, a w razie konieczności opuszczenia sali prosi o nadzór nad nią kolegę uczącego w najbliższej sali,
    5. jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych, gdy nie ma dyrekcji szkoły (np. dyskoteka), nauczyciel sam decyduje o postępowaniu w trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora i rodziców,
    6. w przypadku zauważenia pożaru postępuje ściśle według instrukcji znajdującej się w pokoju nauczycielskim, sekretariacie szkoły (stara się ugasić pożar dostępnymi środkami podręcznymi, nakazuje uczniom opuszczenie pomieszczenia, zawiadamia dyrektora, w przypadku gdy nie da się ugasić pożaru alarmuje straż wyprowadza uczniów ze szkoły),
    7. nauczyciele wychowania fizycznego w pierwszym tygodniu września obowiązkowo zapoznają się z kartami zdrowia uczniów z którymi prowadzą zajęcia.
  6. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.
    1. Jego zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w razie potrzeby.
    2. Utworzono zespół przedmiotów humanistycznych do którego należą nauczyciele języka polskiego, historii i sztuki, oraz przedmiotów przyrodniczo-matematycznych, który tworzą nauczyciele matematyki, przyrody. W skład zespołu przedmiotów humanistycznych wchodzą również nauczyciele klas I-III.
  7. Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów - stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
  8. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  9. W szkole organizuje się zajęcia pozalekcyjne dla uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości finansowych. Zajęcia te prowadzone są według odrębnego harmonogramu.
    1. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach poza systemem klasowo-lekcyjnym,
    2. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
    3. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia.
  10. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
    1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo,
    2. terapię pedagogiczną, grupową dla klas I-III i indywidualną dla klas starszych, dla dzieci z ryzyka dyslekcji, ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania,
    3. zapewnienie dożywiania w formie drugiego śniadania finansowanego przez sponsorów,
    4. zorganizowanie pomocy materialnej, rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
  11. Zadania pedagoga szkolnego:
    1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn i niepowodzeń szkolnych,
    2. określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi zdolnościami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
    3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
    4. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
    5. wspieranie działań opiekuńczo wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
    6. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
    7. współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
    8. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
    9. diagnozowanie środowiska uczniów,
    10. organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  12. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w danej klasie i w szkole,
    2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu,
    3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami,
    4. uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
    5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
    6. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji, pedagogizacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
    7. Rodzice mają prawo opiniowania programu wychowawczego szkoły i programu wychowania prorodzinnego.
    8. Bieżące informacje dla rodziców przekazywane są poprzez tablicę ogłoszeń.
  13. Program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

§3

Organy szkoły i ich kompetencje

Organami szkoły są:

  1. Dyrektor szkoły,
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców,
  4. Samorząd Uczniowski.

 

  1. Dyrektor szkoły
    1. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
    2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
    3. tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
    4. kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole, właściwe warunki pracy i stosunki między pracownikami,
    5. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
    6. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
    7. ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    8. jako przewodniczący Rady Pedagogicznej kieruje jej pracami,
    9. opracowuje i realizuje plan finansowy szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,
    10. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
    11. współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi,
    12. Dyrektor decyduje również w sprawach:
      1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
      2. wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
      3. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
      4. występowania do władz z wnioskami (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców) w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników,
      5. podejmowania decyzji w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz odroczenia obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
      6. załatwiania spraw osobowych pracowników szkoły, określania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy,
      7. ustalania regulaminów: pracy, premiowania i nagradzania pracowników szkoły, oraz ustalenie planów urlopów pracowników dla których wymiar i termin wykorzystania urlopu określa Karta Nauczyciela,
      8. zapewnienia odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
      9. współdziałania z organem prowadzącym szkołę w sprawie organizowania dowożenia uczniów do szkoły.
  2. Rada Pedagogiczna i jej kompetencje:
    Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu.
    1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
    2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
      1. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
      2. przygotowywanie projektu statutu szkoły i ewentualnych jego zmian, oraz jego zatwierdzanie po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
      3. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
      4. ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
      5. wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych,
      6. uchwalanie promocji warunkowej uczniów,
      7. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
      8. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
    3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
      1. organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
      2. projekt planu finansowego szkoły,
      3. propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
      4. opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
    4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
    5. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  3. Rada Rodziców - stanowi reprezentację rodziców uczniów.
    1. opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, nie może on być sprzeczny ze statutem szkoły,
    2. może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
    3. dodatkowych środków finansowych,
    4. uczestniczy w programowaniu pracy szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków pracy szkoły.
  4. Samorząd Uczniowski - tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
    1. zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
    2. do zadań samorządu należy:
      1. rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się,
      2. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego,
      3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu,
      4. dbanie o mienie szkolne,
    3. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców lub Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie o wszystkich sprawach szkoły a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
      1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
      2. prawo do jawnej, umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
      3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
      4. prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
      5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem,
      6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
    4. szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin Samorządu Uczniowskiego,
    5. na wniosek Dyrektora Szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela,
    6. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
  5. Zasady współdziałania organów oraz sposobów rozwiązywania sporów między nimi.
    1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
      1. uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych,
      2. opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły,
      3. informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły.
    2. Rada Pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
    3. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
    4. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.

§4

Organizacja szkoły

Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów §5-9.

§5

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, którego liczba nie może przekroczyć 30 uczniów.
  2. Dyrektor szkoły sporządza arkusz organizacyjny, w którym uwzględnia podział na grupy na zajęcia języków obcych i informatyki oraz na zajęcia, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
  3. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 28 uczniów.
  4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 28 uczniów, podziału na grupy na zajęciach o których mowa w ust. 2 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  5. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

§6

  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  2. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

§7

  1. Szkoła nie prowadzi zajęć w świetlicy.

§8

Biblioteka

  1. Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, a w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
    1. Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
      1. biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji,
      2. z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych,
      3. zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
    2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
      1. pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza biblioteką, prowadzenie zajęć dydaktycznych.
    3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
      1. biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami,
      2. nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborze książek, współudział w realizacji scieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa.
    4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
      1. biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego: współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury, gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
  2. Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.
    1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
    2. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami poprzez:
      1. poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych,
      2. uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego,
      3. gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli,
      4. tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
    3. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
      1. tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc w praca bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowości czytelniczych,
      2. nauczyciel pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych, udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
    4. W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
      1. udostępnia rodzicom księgozbiór,
      2. udziela informacji dotyczących czytelnictwa dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
    5. Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.
    6. Praca organizacyjna:
      1. gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
      2. ewidencja materiałów bibliotecznych,
      3. selekcja zbiorów i ich konserwacja,
      4. zapewnienie bibliotece stałej prenumeraty,
      5. wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów.
    7. Uczeń zobowiązany jest do zwrócenia książki po upływie 14 dni.
    8. W razie zgubienia książki uczeń zobowiązany jest do jej odkupienia lub zakupienia nowej o tej samej wartości.

§9

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§10

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

  1. W szkole nie ma stanowiska wicedyrektora, ponieważ jest tylko 6 oddziałów.

§11

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Do obowiązku nauczyciela należy w szczególności:
    1. dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
    2. tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    3. dbałość i odpowiedzialność materialną za sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne,
    4. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
    5. bezstronność oraz obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
    6. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
    7. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w kursach doskonalących,
    8. kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich w oparciu o samorządność uczniów i współpracę ze środowiskiem,
    9. ochrona uczniów przed demoralizacją i patologią społeczną,
    10. rozliczanie uczniów za nieobecności w szkole,
    11. prowadzenie bieżącej oceny wyników pracy ucznia oraz jego klasyfikacja półroczna i roczna.

§12

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć zespoły:
    1. wychowawcze,
    2. przedmiotowe,
    3. inne problemowo-zadaniowe.
  2. Zadaniem zespołu jest:
    1. ustalenie programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb,
    2. wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,
    3. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
    4. opiniowanie przygotowanych w szkole innowacji, eksperymentów i autorskich programów nauczania,
    5. ustalenie programów wychowawczych dla danego oddziału,
    6. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.

§13

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
    2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
    3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
    1. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
    2. planuje i organizuje z uczniami i ich rodzicami:
      1. różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
      2. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach będących w dyspozycji wychowawcy.
  4. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nim i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
  5. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
    1. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
    2. współdziałania z rodzicami, udzielania porad i pomocy w sprawach wychowawczych,
    3. włączanie ich w sprawy życia klasy i szkoły.
  6. Współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów: organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  7. Zadania o których jest mowa, są realizowane przez wychowawców odpowiednio do wieku uczniów i ich potrzeb poprzez:
    1. indywidualne spotkania z rodzicami,
    2. współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
    3. wizyty w domach uczniów,
    4. konsultacje, wywiadówki,
    5. stałą współpracę ze wszystkimi uczącymi,
    6. kontrolę spełnianego obowiązku szkolnego.
  8. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych. Szkoła zapewnia taką pomoc szczególnie nauczycielom początkującym. Opiekę nad początkującymi nauczycielami sprawuje doświadczony nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły.
  9. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

§14

Uczniowie szkoły

  1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
  2. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
  3. Dziecko jest zapisywane do klasy I z rocznym wyprzedzeniem.
  4. Do klasy pierwszej przyjmuje się dzieci:
    1. z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły podstawowej,
    2. na wniosek rodziców - dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
  5. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki.
  6. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  7. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż jeden rok.
  8. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  9. Uczeń ma prawo do:
    1. znajomości praw,
    2. właściwego procesu kształcenia zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    3. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
    4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    5. informacji (o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności):
      1. otrzymywania informacji z różnych źródeł, bez cenzury (z wyjątkiem koniecznych ograniczeń przewidzianych przez prawo i które są konieczne dla poszanowania praw i reputacji innych osób),
      2. otrzymywania informacji dotyczących ucznia o zapadających w szkole decyzjach (np. o klasyfikacji, ocenie zachowania itp.),
    6. poszanowania swej godności, przekonań i własności, ochrony prywatności ucznia:
      1. ochrony danych osobowych (np. informacje o stanie zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny, itp.), zakaz publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia,
    7. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób:
      1. możliwość wypowiadania opinii na temat metod i programów nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu,
      2. możliwość wypowiadania własnych sądów światopoglądowych,
      3. możliwość wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska we własnej sprawie,
      4. możliwość przedstawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące ucznia,
      5. możliwość uzewnętrzniania przekonań religijnych,
    8. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
    9. obiektywnej, sprawiedliwej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, a w szczególności:
      1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed kwalifikacją winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
      2. w przypadku oceny niedostatecznej na 30 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej uczeń i jego rodzice winni być poinformowani na piśmie,
      3. pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa w ciągu tygodnia,
      4. przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub pracę pisemną obejmującą zakres materiału więcej niż z trzech lekcji, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
    10. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych,
    11. pomocy w przypadku trudności w nauce ze strony nauczycieli w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
    12. korzystanie z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    13. korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
    14. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
    15. uczeń ma prawo zgłaszania uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, Samorządu Szkolnego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskiwać odpowiedzi w terminie 30 dni. O spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy.
  10. Uczeń ma obowiązek:
    1. przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:
      1. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
      2. szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób,
      3. przeciwstawiać się przejawom brutalności,
      4. dbać o dobro, ład i porządek w szkole,
      5. brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu,
      6. przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych, wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia ( pracownie, biblioteka, szatnie, sala gimnastyczna),
    2. ma obowiązek systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
    3. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
    4. usprawiedliwić swoją nieobecność w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców. Uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
    5. w budynku szkolnym obowiązuje obuwie zmienne a okrycia wierzchnie pozostawiają uczniowie w szatni,
    6. uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu,
    7. uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów, która przebywała w miejscu jej dokonania,
    8. w szatni uczeń nie może przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży,
    9. uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw,
    10. każdy uczeń ma strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
    11. ubiór ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:
      1. w doborze ubioru, rodzaju fryzury, należy zachować umiar,
      2. na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (niedopuszczalne są wysokie obcasy),
      3. uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
      4. wprowadza się zakaz noszenia do szkoły rzeczy wartościowych takich jak: złotej biżuterii, telefonów komórkowych i innych.

§15

Nagrody i kary

  1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wyróżniające wyniki w nauce uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
    1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen 4,75 i powyżej i co najmniej bardzo dobre zachowanie),
    2. zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
    3. zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
    4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
    5. pracę w organizacjach młodzieżowych i zaangażowanie w pracy na rzecz szkoły i środowiska.
  2. Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
    1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na forum klasy, szkoły, zebraniu rodziców,
    2. list pochwalny dla rodziców,
    3. nagroda rzeczowa,
    4. świadectwo z wyróżnieniem,
    5. szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
    6. prezentacja w kronice szkolnej.
  3. Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z Samorządem Uczniowskim, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna.
  4. Uczeń może być ukarany za:
    1. naruszenie wspólnego dobra i godności osobistej,
    2. notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
    3. naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
    4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo, naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
    5. rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
    6. nie spełnia obowiązku szkolnego.
  5. Odpowiednio do występujących w ust. 4 przewinień, przewiduje się następujące kary:
    1. wpis uwagi do dziennika,
    2. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
    3. obniżenie oceny zachowania o jeden stopień,
    4. upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
    5. pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
    6. zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
    7. zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz.
    8. dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły ( zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) w następujących przypadkach:
      1. stosowanie przemocy w stosunku do innych uczniów,
      2. dokonania udowodnionej kradzieży na terenie szkoły,
      3. wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów.
  6. Uczeń lub jego rodzice w sprawie udzielonej mu kary mogą odwołać się do:
    1. dyrektora szkoły, w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia,
    2. przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień,
    3. odwołanie rozpatruje Rada Pedagogiczna w ciągu 14 dni od daty złożenia podania.

§16

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§17

  1. Szkoła posiada ceremoniał szkolny.

§18

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

§19

  1. Zmiany w Statucie wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.

Załącznik nr 1 do Statutu

Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów w Szkole Podstawowej nr 4 w Lędzinach

Dokument można pobrać w formacie Format PDF PDF (90 KB).

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Stanisława Żak, Szkoła Podstawowa nr 4, ul. Goławiecka 36, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 74 35, e-mail: sp4@ledziny.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2009.01.31
Data udostępnienia: 2009.02.01 23:28:26

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny