 |
Strona archiwalna z dnia 2009.02.01 23:28:26
|
|
Statut Szkoły Podstawowej nr 4 w Lędzinach §1 Nazwa szkoły - Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 4 w Lędzinach.
- Siedzibą szkoły jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Goławieckiej 36.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.
- Organem nadzorującym szkołę jest Śląski Kurator Oświaty.
§2 Cele i zadania szkoły - Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uwzględniające program wychowawczy, program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych ucznia oraz potrzeb środowiska a w szczególności:
- umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
- rozwija sprawności umysłowe oraz osobiste zainteresowania uczniów,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
- udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
- rozwija umiejętności społeczne przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
- organizuje w ramach planu zajęć naukę religii lub etyki dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie.
- Organizuje pomoc uczniom mającym trudności w nauce poprzez:
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- z pedagogiem szkolnym,
- umożliwienie indywidualnego toku nauczania,
- organizację zajęć wyrównawczych,
- organizację gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
- Szkoła pełni funkcję opiekuńczą uwzględniając wiek uczniów, potrzeby środowiskowe oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustala się następujące zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć lekcyjnych:
- uczniowie podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przebywają na terenie szkoły pod opieką nauczyciela,
- zajęcia pozalekcyjne, które prowadzone są pod opieką dorosłych niebędących nauczycielami np. trenerzy, instruktorzy, mogą być prowadzone wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów dziecka,
- nauczyciel przed każdymi zajęciami sprawdza czy warunki nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów, bezzwłocznie usuwa zagrożenie lub zgłasza dyrekcji szkoły zauważone zagrożenia.
- Opieka w czasie wycieczek:
- wycieczki planowane są na cały rok szkolny - rodzice wyrażają zgodę na nie (za wyjątkiem wycieczek w granicach miasta),
- tydzień przed planowaną wycieczką, nauczyciel przedstawia stosowne dokumenty dyrektorowi (kartę wycieczki, listę uczestników z wpisaną polisą ubezpieczeniową, zgodę rodziców),
- przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel wychowawca na godzinach wychowawczych omawia cele, przepisy bezpieczeństwa, a także ustala miejsce rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, którym jest plac szkolny,
- grupę prowadzi kierownik, który jest zobowiązany do ciągłego liczenia uczestników przed wyruszeniem z danego miejsca i po dotarciu do celu,
- jeżeli grupa nie wyjeżdża za miasto i nie korzysta ze środków lokomocji, 1 opiekun na 30 uczestników, jeżeli jest to impreza turystyki kwalifikowanej - 1 opiekun na 15 uczestników,
- w czasie prowadzenia wycieczek obowiązuje bezwzględne powstrzymywanie się przed wychodzeniem z grupą w warunkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, kąpiel wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem,
- podczas wycieczek do lasu zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo pożarowe i możliwość zgubienia się uczestników,
- wysiłek musi być dostosowany do możliwości fizycznych uczestników wycieczki,
- kierownikiem wycieczki jest zawsze nauczyciel. Opiekunem może być osoba pełnoletnia, która została zapoznana ze szkolnym regulaminem wycieczek i podpisała deklarację o wzięciu odpowiedzialności za życie i zdrowie przekazanych pod opiekę uczestników wycieczki.
- Opieka w czasie dyżurów i zajęć pozalekcyjnych:
- nauczyciel pełni dyżur w godzinach i w miejscu zgodnie z ustalonym przez dyrekcję grafikiem. Dyrektor informuje nauczycieli o stałych dyżurach na grafiku znajdującym się na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Dyżur pełni dwóch nauczycieli na korytarzu na parterze. Uczniowie w czasie przerw mają zakaz przebywania na korytarzu na piętrze,
- w okresie wiosny i lata, w czasie sprzyjającej aury uczniowie spędzają przerwy na podwórku szkolnym. Nauczyciele pełnią dyżur w rejonach wyznaczonych na grafiku letnim, ustalonym wcześniej przez dyrekcję szkoły. Jeden nauczyciel pełni dyżur na podwórzu przed szkołą, drugi pozostaje w szkole,
- przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom (bójki, wychodzenie na wysokie konstrukcje, rzucanie kamieniami itp.) Dyżur musi być pełniony aktywnie,
- jeżeli zdarzy się wypadek uczniowski na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie przerwy - każdy nauczyciel, który jest świadkiem doprowadza poszkodowanego do pielęgniarki szkolnej, zawiadamiając zaraz dyrektora. W razie nieobecności pielęgniarki udziela pierwszej pomocy, jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, udziela pierwszej pomocy, przekazuje ucznia do pielęgniarki szkolnej lub do sekretariatu, a w razie konieczności opuszczenia sali prosi o nadzór nad nią kolegę uczącego w najbliższej sali,
- jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych, gdy nie ma dyrekcji szkoły (np. dyskoteka), nauczyciel sam decyduje o postępowaniu w trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora i rodziców,
- w przypadku zauważenia pożaru postępuje ściśle według instrukcji znajdującej się w pokoju nauczycielskim, sekretariacie szkoły (stara się ugasić pożar dostępnymi środkami podręcznymi, nakazuje uczniom opuszczenie pomieszczenia, zawiadamia dyrektora, w przypadku gdy nie da się ugasić pożaru alarmuje straż wyprowadza uczniów ze szkoły),
- nauczyciele wychowania fizycznego w pierwszym tygodniu września obowiązkowo zapoznają się z kartami zdrowia uczniów z którymi prowadzą zajęcia.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.
- Jego zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w razie potrzeby.
- Utworzono zespół przedmiotów humanistycznych do którego należą nauczyciele języka polskiego, historii i sztuki, oraz przedmiotów przyrodniczo-matematycznych, który tworzą nauczyciele matematyki, przyrody. W skład zespołu przedmiotów humanistycznych wchodzą również nauczyciele klas I-III.
- Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów - stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
- Szkoła prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W szkole organizuje się zajęcia pozalekcyjne dla uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości finansowych. Zajęcia te prowadzone są według odrębnego harmonogramu.
- zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach poza systemem klasowo-lekcyjnym,
- zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
- liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia.
- Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
- pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo,
- terapię pedagogiczną, grupową dla klas I-III i indywidualną dla klas starszych, dla dzieci z ryzyka dyslekcji, ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania,
- zapewnienie dożywiania w formie drugiego śniadania finansowanego przez sponsorów,
- zorganizowanie pomocy materialnej, rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
- Zadania pedagoga szkolnego:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn i niepowodzeń szkolnych,
- określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi zdolnościami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
- wspieranie działań opiekuńczo wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- diagnozowanie środowiska uczniów,
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w danej klasie i w szkole,
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce, przyczyn trudności zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami,
- uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
- wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji, pedagogizacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
- Rodzice mają prawo opiniowania programu wychowawczego szkoły i programu wychowania prorodzinnego.
- Bieżące informacje dla rodziców przekazywane są poprzez tablicę ogłoszeń.
- Program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§3 Organy szkoły i ich kompetencje Organami szkoły są: - Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
- Dyrektor szkoły
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
- tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
- kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole, właściwe warunki pracy i stosunki między pracownikami,
- sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
- ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- jako przewodniczący Rady Pedagogicznej kieruje jej pracami,
- opracowuje i realizuje plan finansowy szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
- współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi,
- Dyrektor decyduje również w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania do władz z wnioskami (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców) w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników,
- podejmowania decyzji w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz odroczenia obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
- załatwiania spraw osobowych pracowników szkoły, określania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy,
- ustalania regulaminów: pracy, premiowania i nagradzania pracowników szkoły, oraz ustalenie planów urlopów pracowników dla których wymiar i termin wykorzystania urlopu określa Karta Nauczyciela,
- zapewnienia odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- współdziałania z organem prowadzącym szkołę w sprawie organizowania dowożenia uczniów do szkoły.
- Rada Pedagogiczna i jej kompetencje:
Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu. - Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- przygotowywanie projektu statutu szkoły i ewentualnych jego zmian, oraz jego zatwierdzanie po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
- ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
- wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych,
- uchwalanie promocji warunkowej uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada Rodziców - stanowi reprezentację rodziców uczniów.
- opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, nie może on być sprzeczny ze statutem szkoły,
- może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- dodatkowych środków finansowych,
- uczestniczy w programowaniu pracy szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków pracy szkoły.
- Samorząd Uczniowski - tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
- do zadań samorządu należy:
- rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się,
- przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego,
- gospodarowanie środkami materialnymi samorządu,
- dbanie o mienie szkolne,
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców lub Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie o wszystkich sprawach szkoły a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej, umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
- szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin Samorządu Uczniowskiego,
- na wniosek Dyrektora Szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela,
- Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
- Zasady współdziałania organów oraz sposobów rozwiązywania sporów między nimi.
- Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
- uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych,
- opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły,
- informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły.
- Rada Pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.
§4 Organizacja szkoły Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów §5-9. §5 - Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, którego liczba nie może przekroczyć 30 uczniów.
- Dyrektor szkoły sporządza arkusz organizacyjny, w którym uwzględnia podział na grupy na zajęcia języków obcych i informatyki oraz na zajęcia, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 28 uczniów.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 28 uczniów, podziału na grupy na zajęciach o których mowa w ust. 2 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§6 - Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§7 - Szkoła nie prowadzi zajęć w świetlicy.
§8 Biblioteka - Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, a w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
- Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
- biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji,
- z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych,
- zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
- Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
- pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza biblioteką, prowadzenie zajęć dydaktycznych.
- Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
- biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami,
- nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborze książek, współudział w realizacji scieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa.
- Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
- biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego: współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury, gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
- Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
- Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami poprzez:
- poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych,
- uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego,
- gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli,
- tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
- Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
- tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc w praca bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowości czytelniczych,
- nauczyciel pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych, udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
- W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
- udostępnia rodzicom księgozbiór,
- udziela informacji dotyczących czytelnictwa dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
- Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.
- Praca organizacyjna:
- gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- ewidencja materiałów bibliotecznych,
- selekcja zbiorów i ich konserwacja,
- zapewnienie bibliotece stałej prenumeraty,
- wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów.
- Uczeń zobowiązany jest do zwrócenia książki po upływie 14 dni.
- W razie zgubienia książki uczeń zobowiązany jest do jej odkupienia lub zakupienia nowej o tej samej wartości.
§9 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§10 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły - W szkole nie ma stanowiska wicedyrektora, ponieważ jest tylko 6 oddziałów.
§11 - Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do obowiązku nauczyciela należy w szczególności:
- dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- dbałość i odpowiedzialność materialną za sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
- bezstronność oraz obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w kursach doskonalących,
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich w oparciu o samorządność uczniów i współpracę ze środowiskiem,
- ochrona uczniów przed demoralizacją i patologią społeczną,
- rozliczanie uczniów za nieobecności w szkole,
- prowadzenie bieżącej oceny wyników pracy ucznia oraz jego klasyfikacja półroczna i roczna.
§12 - Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć zespoły:
- wychowawcze,
- przedmiotowe,
- inne problemowo-zadaniowe.
- Zadaniem zespołu jest:
- ustalenie programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb,
- wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
- opiniowanie przygotowanych w szkole innowacji, eksperymentów i autorskich programów nauczania,
- ustalenie programów wychowawczych dla danego oddziału,
- nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
§13 - Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach będących w dyspozycji wychowawcy.
- Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nim i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
- Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, udzielania porad i pomocy w sprawach wychowawczych,
- włączanie ich w sprawy życia klasy i szkoły.
- Współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów: organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- Zadania o których jest mowa, są realizowane przez wychowawców odpowiednio do wieku uczniów i ich potrzeb poprzez:
- indywidualne spotkania z rodzicami,
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wizyty w domach uczniów,
- konsultacje, wywiadówki,
- stałą współpracę ze wszystkimi uczącymi,
- kontrolę spełnianego obowiązku szkolnego.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych. Szkoła zapewnia taką pomoc szczególnie nauczycielom początkującym. Opiekę nad początkującymi nauczycielami sprawuje doświadczony nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
§14 Uczniowie szkoły - Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
- Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
- Dziecko jest zapisywane do klasy I z rocznym wyprzedzeniem.
- Do klasy pierwszej przyjmuje się dzieci:
- z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły podstawowej,
- na wniosek rodziców - dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki.
- Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż jeden rok.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Uczeń ma prawo do:
- znajomości praw,
- właściwego procesu kształcenia zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- informacji (o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności):
- otrzymywania informacji z różnych źródeł, bez cenzury (z wyjątkiem koniecznych ograniczeń przewidzianych przez prawo i które są konieczne dla poszanowania praw i reputacji innych osób),
- otrzymywania informacji dotyczących ucznia o zapadających w szkole decyzjach (np. o klasyfikacji, ocenie zachowania itp.),
- poszanowania swej godności, przekonań i własności, ochrony prywatności ucznia:
- ochrony danych osobowych (np. informacje o stanie zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny, itp.), zakaz publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób:
- możliwość wypowiadania opinii na temat metod i programów nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu,
- możliwość wypowiadania własnych sądów światopoglądowych,
- możliwość wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska we własnej sprawie,
- możliwość przedstawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące ucznia,
- możliwość uzewnętrzniania przekonań religijnych,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- obiektywnej, sprawiedliwej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, a w szczególności:
- uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed kwalifikacją winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
- w przypadku oceny niedostatecznej na 30 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej uczeń i jego rodzice winni być poinformowani na piśmie,
- pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa w ciągu tygodnia,
- przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub pracę pisemną obejmującą zakres materiału więcej niż z trzech lekcji, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych,
- pomocy w przypadku trudności w nauce ze strony nauczycieli w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
- korzystanie z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
- korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- uczeń ma prawo zgłaszania uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, Samorządu Szkolnego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskiwać odpowiedzi w terminie 30 dni. O spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy.
- Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób,
- przeciwstawiać się przejawom brutalności,
- dbać o dobro, ład i porządek w szkole,
- brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu,
- przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych, wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia ( pracownie, biblioteka, szatnie, sala gimnastyczna),
- ma obowiązek systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
- usprawiedliwić swoją nieobecność w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców. Uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
- w budynku szkolnym obowiązuje obuwie zmienne a okrycia wierzchnie pozostawiają uczniowie w szatni,
- uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu,
- uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów, która przebywała w miejscu jej dokonania,
- w szatni uczeń nie może przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży,
- uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw,
- każdy uczeń ma strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
- ubiór ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:
- w doborze ubioru, rodzaju fryzury, należy zachować umiar,
- na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (niedopuszczalne są wysokie obcasy),
- uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
- wprowadza się zakaz noszenia do szkoły rzeczy wartościowych takich jak: złotej biżuterii, telefonów komórkowych i innych.
§15 Nagrody i kary - Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wyróżniające wyniki w nauce uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
- bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen 4,75 i powyżej i co najmniej bardzo dobre zachowanie),
- zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
- zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
- osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
- pracę w organizacjach młodzieżowych i zaangażowanie w pracy na rzecz szkoły i środowiska.
- Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
- pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na forum klasy, szkoły, zebraniu rodziców,
- list pochwalny dla rodziców,
- nagroda rzeczowa,
- świadectwo z wyróżnieniem,
- szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
- prezentacja w kronice szkolnej.
- Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z Samorządem Uczniowskim, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna.
- Uczeń może być ukarany za:
- naruszenie wspólnego dobra i godności osobistej,
- notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
- naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
- brutalność, wulgarność, chuligaństwo, naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
- rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
- nie spełnia obowiązku szkolnego.
- Odpowiednio do występujących w ust. 4 przewinień, przewiduje się następujące kary:
- wpis uwagi do dziennika,
- upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
- obniżenie oceny zachowania o jeden stopień,
- upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
- pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
- zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
- zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz.
- dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły ( zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) w następujących przypadkach:
- stosowanie przemocy w stosunku do innych uczniów,
- dokonania udowodnionej kradzieży na terenie szkoły,
- wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów.
- Uczeń lub jego rodzice w sprawie udzielonej mu kary mogą odwołać się do:
- dyrektora szkoły, w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia,
- przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień,
- odwołanie rozpatruje Rada Pedagogiczna w ciągu 14 dni od daty złożenia podania.
§16 - Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§17 - Szkoła posiada ceremoniał szkolny.
§18 - Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§19 - Zmiany w Statucie wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.
Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów w Szkole Podstawowej nr 4 w Lędzinach Dokument można pobrać w formacie PDF (90 KB).
|