Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Deklaracje majątkowe radnych
Biuro Rady Miasta
Komisje Rady Miasta
Kluby radnych
Plany i programy
Uchwały Rady Miasta z 2015 roku
Protokoły z sesji
Sprawozdania
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Uchwały Rady Miasta z 2003 roku

Uchwała nr XLIV/06/03 Rady Miasta Lędziny z dnia 26.06.2003 w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej Lędziny oraz ustalenia jednolitego tekstu statutu

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20.07.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. nr 62, poz. 718 z późn. zm.), Rada Miasta uchwala:

§1

W uchwale nr CCXLIX/08/01 Rady Miasta Lędziny z dnia 30.08.2001 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Miejskiej Lędziny wprowadza się zmiany w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§2

Ustala się jednolity tekst Statutu Gminy Miejskiej Lędziny po zmianach jak w §1 o treści stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§3

Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi miasta.

§4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia.

Załącznik nr 1 do uchwały nr XLIV/06/03

Zmiany do Statutu Gminy Miejskiej Lędziny

  1. W §9
    1. pkt. 14 otrzymuje brzmienie:
      " 14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego",
    2. w punkcie 17 wyraz "rozpowszechniania" zastępuje się wyrazem "upowszechniania".
  2. W §13
    1. pkt 2 otrzymuje brzmienie:
      "2. Burmistrz Miasta - zwany dalej Burmistrzem".
  3. W §14
    1. w ust. 2 wyrazy "w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady" zastępuje się wyrazami "w tym protokołów z sesji Rady Miasta i posiedzeń Komisji Rady."
  4. W §16
    1. w ust. 2 pkt 2.1 skreśla się wyrazy "oraz regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta" a po wyrazie "Gminy" stawia się przecinek,
    2. w ust. 2 pkt 2.2. otrzymuje brzmienie:
      " 2.2. ustalanie wynagrodzenia Burmistrza Miasta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,",
    3. w ust. 2 pkt 2.4; 2.9 ppkt. a użyte w różnych przypadkach wyrazy "Zarząd" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Burmistrz",
    4. w ust. 2 pkt. 2.9 ppkt. b, d, g, i; pkt 2.10 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Zarząd Miasta" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Burmistrz",
    5. w ust 2 pkt 2.17 otrzymuje brzmienie:
      "2.17. wyrażanie zgody na utworzenie młodzieżowej rady gminy, powołanie młodzieżowej rady gminy i nadanie jej statutu",
    6. w ust. 2 dotychczasowy punkt 2.17 otrzymuje oznaczenie 2.18.
  5. W §17
    1. w ust. 3 skreśla się wyrazy "członka Zarządu i",
    2. dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
      " 8. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 7, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Miasta z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała."
  6. W §18
    1. ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      "3. Przewodniczący Rady może zwołać sesje uroczystą dla uczczenia ważnych dla miasta wydarzeń lub okoliczności albo z innych szczególnie ważnych powodów",
    2. dotychczasowe ustępy 3 i 4 odpowiednio otrzymują oznaczenie 4 i 5,
    3. dodaje się ust. 6 w następującym brzmieniu:
      "6. Rada obraduje w sali sesyjnej Urzędu Miasta lub w szczególnych przypadkach w innym miejscu wskazanym przez Przewodniczącego. Sala sesyjna ze względu na powagę i wyjątkowy charakter może być udostępniana w szczególnie uzasadnionych okolicznościach za zgodą burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady".
  7. W §19
    1. w ust. 2 wyrazy "projekt porządku obrad" zastępuje się wyrazami "porządek obrad".
  8. W §20
    1. w ust. 1 wyrazy "co najmniej na 7 dni" zastępuje się wyrazami "na 5 dni",
    2. w ust. 1 pkt 1.2 wyraz "projekt porządku obrad" zastępuje się wyrazami "porządek obrad".
  9. W §22
    1. w ust. 2 wyrazy "co najmniej 3 dni" zastępuje się wyrazem "na 5 dni".
  10. W §25
    1. w ust. 3 pkt 3.2 wyrazy "projekt porządku obrad" zastępuje się wyrazami "porządek obrad",
    2. w ust. 3 w pkt 4 po wyrazach "składu Rady" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "z tym że w przypadku o którym mowa w §18 ust. 2 Rada Miasta może wprowadzić zmiany po uzyskaniu zgody wnioskodawcy.",
    3. w ust. 5 w pkt. 5.8 po wyrazie "komunikaty" wprowadza się wyrazy "i informacje".
  11. W §26
    1. w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
      "Przewodniczący może udzielić głosu Burmistrzowi poza kolejnością zgłoszeń.".
  12. W §32
    1. w ust. 3 wyrazy "Biura Rady" zastępuje się wyrazami "Referat Kadr i Organizacji".
  13. W §37
    1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      "Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok jej podjęcia".
  14. W §38
    1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      "1. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołem sesji Rady zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.".
  15. W §39
    1. w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
      "Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.",
    2. w ust. 2 po wyrazach "oraz inne uchwały" dodaje się wyrazy "Rady Miasta i zarządzenia Burmistrza".
  16. W §40
    1. w ust. 1 po wyrazie "połowy" dodaje się wyraz "ustawowego".
  17. W §46
    1. w ust. 4 wyrazy "Biurze Rady" zastępuje się wyrazami "w siedzibie Urzędu",
    2. w ust. 5 skreśla się wyrazy "w Biurze Rady".
  18. W §48
    1. ust. 3 otrzymuje brzmienie:
      "3. Oryginały protokołów z sesji Rady przechowuje się w zbiorze protokołów zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych".
  19. §49 otrzymuje brzmienie:
    "§49
    Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady oraz komisji Rady zapewnia Burmistrz Miasta".
  20. W §50
    1. w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
      "Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.",
    2. w ust. 2 w zdaniu czwartym po wyrazie "Rady" stawia się kropkę a wyrazy "oraz członka Zarządu" skreśla się,
    3. w ust. 3 pkt. 3.1 otrzymuje brzmienie:
      "3.1. kontrola zarządzeń Burmistrza",
    4. w ust. 3 pkt. 3.3 otrzymuje brzmienie:
      "3.3. kontrola protokołów z sesji Rady Miasta",
    5. w ust. 3 w pkt. 3.6 po wyrazach "jednostek organizacyjnych" skreśla się przecinek i dodaje wyrazy "oraz jednostek pomocniczych gminy".
  21. W §51
    1. w ust. 1 pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:
      "1.1. Komisja Budżetu, Finansów i Samorządności",
    2. w ust. 1 pkt. 1.2 po wyrazach "Komunikacji" stawia się przecinek i dodaje wyraz "Ładu",
    3. dodaje się ustęp 2 w brzmieniu:
      "2. Radny może być członkiem najwyżej trzech komisji stałych Rady".
  22. W §52
    1. ust. 4 skreśla się,
    2. dotychczasowy ust. 5 otrzymuje oznaczenie ust. 4.
  23. W §54
    1. w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "członkowie Zarządu" zastępuje się wyrazem "Burmistrz",
    2. w ust. 2 w zdaniu drugim po wyrazach "wnioski bez" dodaje się wyraz "prawa",
    3. w ust. 3 po wyrazach "rozpatrywanej sprawy" stawia się przecinek a następnie dodaje wyrazy w brzmieniu "w tym pracowników Urzędu za pośrednictwem Burmistrza.".
  24. W §59
    1. w ust. 3 w miejsce dotychczasowego wprowadza się nowy tekst ślubowania w następującym brzmieniu:
      "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.".
  25. §67 otrzymuje brzmienie:
    "§ 67
    1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz Miasta.
    2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miasta lub wyboru go przez Radę Miasta i upływa z dniem upływu kadencji Rady Miasta.
    3. Burmistrz, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
    4. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.".
  26. §68 otrzymuje brzmienie:
    "§ 68
    Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady Miasta ślubowania o następującej treści:
    "Obejmując urząd Burmistrza Miasta Lędziny, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Miasta".
    Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg".".
  27. W §69
    1. w zdaniu pierwszym wyraz "Zarządu" zastępuje się wyrazem "Burmistrza",
    2. zdanie pierwsze do wyrazów "a w szczególności:" oznacza się jako ust. 1,
    3. punkty 7, 8, 9, 10 skreśla się,
    4. w punkcie 12 wyraz "Zarządu" zastępuje się wyrazem "Burmistrza",
    5. punkty 11 i 12 otrzymują kolejno oznaczenie 7 i 8,
    6. wprowadza się ust. 2 o następującym brzmieniu:
      "2. Do zadań Burmistrza należy również:
      1. W zakresie ochrony życia i mienia mieszkańców:
      a) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią,
      b) ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
      c) zarządzanie ewakuacji z obszarów bezpośredniego zagrożenia,
      d) podejmowanie działań określonych w innych przepisach prawa w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
      2. Wykonywanie innych zadań w sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Burmistrza".
  28. §70 otrzymuje brzmienie:
    "§70
    1. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.
    2.Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.".
  29. §71 otrzymuje brzmienie:
    "§71
    1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
    2.Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy Burmistrza lub sekretarzowi miasta.".
  30. §72 otrzymuje brzmienie:
    "§72
    1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
    2. W przypadkach niecierpiących zwłoki burmistrz może wydać przepisy porządkowe jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego w formie zarządzenia.
    3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2 podlega rozpatrzeniu na najbliższej Sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia go do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.".
  31. §73 otrzymuje brzmienie:
    "§73
    1. Rada rozpatruje sprawozdanie roczne z wykonania budżetu oraz podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu gminy nie później niż do 30 kwietnia roku następującego, po roku za które ma być udzielone absolutorium.
    2. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium, Rada zapoznaje się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej oraz opinią regionalnej izby obrachunkowej.
    3. Rada głosuje nad wnioskiem przedstawionym w sprawie absolutorium przez Komisję Rewizyjną.
    4. Rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym.".
  32. §74 otrzymuje brzmienie:
    "§74
    1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.
    2. Rada Miasta może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny określonej ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.
    3. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 2, Rada Miasta zapoznaje się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miasta o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.
    4. Uchwałę, o której mowa w ust. 2 Rada Miasta podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.".
  33. §75 otrzymuje brzmienie:
    "§75
    1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
    2. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników urzędu miasta do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 w imieniu burmistrza.".
  34. §76 i §77 skreśla się.
  35. W §78 skreśla się wyrazy "w zakresie ustalonym przez Zarząd".
  36. §78 otrzymuje oznaczenie §76.
  37. Wprowadza się §77, §77 1 §77 2 §77 3 §77 4 §77 5 następującym brzmieniu:
    "§77
    1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze tj. Osiedla.
    2. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały Rady Miasta podjętej:
    a) z inicjatywy Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w następujących formach:
    - spotkań z mieszkańcami,
    - przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii,
    w terminie 60 dni od daty podania do publicznej wiadomości projektu uchwały na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta, tablicach ogłoszeń na terenie miasta lub prasie lokalnej.
    b) z inicjatywy mieszkańców, z tym że winna ona uzyskać poparcie co najmniej 10% mieszkańców którzy:
    - zamieszkują na stałe w tej części miasta, której dotyczy propozycja utworzenia osiedla,
    - posiadają czynne prawo wyborcze
    3. Uchwała o utworzeniu jednostki pomocniczej powinna określać w szczególności: nazwę, obszar i granice tej jednostki.
    4. Przy tworzeniu, łączeniu, zmianie granic oraz podziale jednostek pomocniczych uwzględnia się naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzi społeczne i gospodarcze zapewniające integrację i rozwój lokalnych społeczności.
    5. Ust. 2 i 3 mają odpowiednio zastosowanie przy łączeniu, podziale, zmianie granic oraz znoszeniu jednostek pomocniczych.

    §77 1
    Rada Miasta w statucie Osiedla określa zasady przekazywania do korzystania tej jednostce składników mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy Osiedla względem mienia oddanego mu do korzystania

    § 77 2
    1. Osiedla prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu miasta.
    2. Rada Miasta może wyodrębnić w budżecie miasta środki budżetowe do dyspozycji Osiedli.
    3. Uprawnienia Osiedli do prowadzenia gospodarki finansowej obejmują:
    a) wnioskowanie o ujęcie w budżecie miasta środków na potrzeby Osiedla,
    b) dysponowanie środkami wyodrębnionymi w budżecie miasta dla Osiedla.
    4. Szczegółowe zasady dysponowania środkami finansowymi przez Osiedla określają statuty tych jednostek.

    § 77 3
    Funkcje w organach Osiedli pełnione są społecznie.

    § 77 4
    Przewodniczący Zarządu Osiedla:
    1. może uczestniczyć w sesjach Rady Miasta bez prawa głosowania,
    2. otrzymuje zawiadomienie o sesjach Rady Miasta wraz z porządkiem posiedzenia oraz projektami uchwał,
    3. ma prawo zgłaszania podczas sesji wniosków, zapytań oraz zabierania głosu w dyskusji w zakresie przedmiotu obrad dotyczących spraw Osiedla.

    § 77 5
    1. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada Miasta i Burmistrz.
    2. Rada nadzoruje działalność Osiedli za pomocą własnych komisji.
    3. Zakres i formy nadzoru oraz kontroli organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej określa statut tej jednostki.".

  38. W §79
    1. w ust. 4 w zdaniu pierwszym wyrazy "Zarządu Miasta" zastępuje się wyrazami "Burmistrza Miasta"; zdanie drugie skreśla się,
    2. w ust. 5 cyfrę "6" zastępuje się cyfrą "5".
  39. W §83
    1. w ust. 3 po wyrazie "uchwały" dopisuje się wyrazy "i zarządzenia",
    2. ust. 4 otrzymuje brzmienie:
      "4. Uchwały Rady Miasta, o których mowa w ust. 3 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.".
  40. W §88
    1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      "1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.",
    2. ust. 2 skreśla się,
    3. dotychczasowy ust. 3 otrzymuje oznaczenie ust. 2.
  41. §90 otrzymuje brzmienie:
    "§90
    1. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru jest Burmistrz Miasta.
    2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza dokonuje Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę Miasta w odrębnej uchwale z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania jego wynagrodzenia.".
  42. W §91
    1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      "1. Burmistrz Miasta nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z zastępcą burmistrza, sekretarzem miasta oraz skarbnikiem miasta.",
    2. wprowadza się ust. 2 w brzmieniu:
      "2. Nawiązanie stosunku pracy z sekretarzem i skarbnikiem następuje po podjęciu uchwały przez Radę Miasta stwierdzającej powołanie ich na te stanowiska",
    3. dotychczasowy ustęp 2 otrzymuje oznaczenie 3, a oznaczenia w nim zawarte tj. "§90" skreśla się,
    4. dotychczasowy ustęp 3 otrzymuje oznaczenie 4.
  43. W §18 ust. 2, §21 ust. 3, §25 ust. 3 pkt 3.2 i ust. 5 pkt 5.3, §30 ust. 1, §31 ust. 3, §36 ust. 3, §48 ust. 1 i 2, §50 ust. 3 pkt 3.7, §53 ust. 1 pkt 1.2, §55 pkt 4, §81 ust. 1 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Zarząd" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Burmistrz".
  44. W §31 ust. 1, §34 ust. 1 pkt 1.4 i ust. 2, §56 ust. 3, §81 ust. 2, §84 ust. 1, §86 ust. 4 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Zarząd Miasta" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Burmistrz".
  45. W §93
    1. w ust. 4 w miejsce oznaczenia "§91 ust. 2" wprowadza się oznaczenie "§95 ust. 3",
    2. dotychczasowe ust. 5 i 6 skreśla się,
    3. dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
      "Postanowienia §51 ust. 2 statutu wchodzą w życie od V kadencji Rady".
  46. §77 1 §77 2 §77 3 §77 4 §77 5 §79, §80, §81, §82, §83, §84, §85, §86, §87, §88, §89, §90, §91, §92, §93 odpowiednio otrzymują oznaczenie: §78 , §79, §80, §81, §82, §83, §84, §85, §86, §87, §88, §89, §90, §91, §92, §93,§94, §95, §96, §97.
  47. Dotychczasowe oznaczenia poszczególnych części Statutu skreśla się.
  48. Wprowadza się nowe oznaczenia poszczególnych części statutu w sposób następujący:
    Rozdział I Postanowienia Ogólne - przed §1
    Rozdział II Zakres Działania i Zadania Gminy - przed §8
    Rozdział III Władze Gminy - przed §12
    Rozdział IV Rada Miasta przed §15
    Rozdział V Komisje Rady przed §50
    Rozdział VI Radni przed §59
    Rozdział VII Kluby Radnych przed §64
    Rozdział VIII Burmistrz Miasta przed §67
    Rozdział IX Jednostki Pomocnicze przed §77
    Rozdział X Gminne Jednostki Organizacyjne przed §83
    Rozdział XI Gospodarka Finansowa Gminy przed §84
    Rozdział XII Mienie Komunalne przed §89
    Rozdział XIII Pracownicy Samorządowi przed §94
    Rozdział XIV Postanowienia Końcowe przed §97.
  49. W załączniku nr 3 do Statutu Gminy Lędziny
    1. w §2
      1. pkt 3 otrzymuje brzmienie:
        "3. zarządzenia Burmistrza,",
      2. pkt 4 otrzymuje brzmienie:
        "4. uchwały Rady Miasta,",
    2. w §3
      1. w ust. 1 pkt 1.6 skreśla się,
    3. w §5
      1. w ust. 3 wyraz "skargi" zastępuje się wyrazem "odwołania",
    4. w §6
      1. ust. 2 zdaniu 2 wyrazy "kancelarię ogólną" zastępuje się wyrazami "sekretariat Burmistrza",
    5. w §7 wyrazy "w Biurze Rady" zastępuje się wyrazami "w Referacie Kadr i Organizacji",
    6. wprowadza się §8 w brzmieniu:
      "§8 w sprawach nieuregulowanych w niniejszym załączniku mają zastosowanie przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.".
  50. W załączniku nr 4 do Statutu Gminy Lędziny
    1. w §6 wyrazy "Zarząd Miasta" zastępuje się wyrazem "Burmistrz".
  51. Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Lędziny skreśla się.
  52. W załączniku nr 6 do Statutu Gminy Lędziny
    1. pkt 2 otrzymuje brzmienie: "Miejski Zarząd Edukacji".
  53. Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Lędziny otrzymuje oznaczenie nr 5.

Załącznik nr 2 do uchwały nr XLIV/06/03

Statut Gminy Miejskiej Lędziny

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

Wspólnotę samorządową Gminy Miejskiej Lędziny stanowią jej mieszkańcy.

§2

Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§3

Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

§4

Terytorium Gminy obejmuje 3 104,48 ha zgodnie z mapą stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

§5

  1. Herbem Gminy Miejskiej Lędziny jest kościół św. Klemensa stojący na Górce Klemensowej w Lędzinach, opisany jak następuje: na zielonej górce w białym tle, czerwony murowany kościółek z wieżą i sygnaturką, pokryty dużą połacią dachu koloru niebieskiego.
  2. Herb Gminy zachowuje trzy kolory określone w heraldyce śląskiej: kolor czerwony, niebieski i zielony. Herb Gminy Lędziny stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
  3. Herb Gminy Miejskiej Lędziny jest znakiem prawnie chronionym.

§6

Siedzibą organów Gminy jest Miasto Lędziny.

§7

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Rozdział II
Zakres działania i zadania Gminy

§8

  1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy realizując zadania własne.
  2. Ustawy mogą nakładać na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.
  3. Zadania z zakresu administracji rządowej Gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
  4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§9

Zadania własne Gminy w zakresie prawem przewidziane obejmują w szczególności sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych ulic, dróg, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia mieszkańców miasta,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. edukacji publicznej,
  9. kultury, w tym bibliotek miejskich i innych placówek upowszechniania kultury,
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. targowisk,
  12. zieleni gminnej i zadrzewień,
  13. cmentarzy gminnych,
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  16. polityki prorodzinnej w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządności,
  18. promocji gminy,
  19. współpracy z organizacjami pozarządowymi,
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§10

  1. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
  2. Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały Rady Miasta.

§11

  1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
  2. Utworzenie związku międzygminnego oraz zawarcie porozumienia następuje po podjęciu stosownej uchwały Rady Miasta.

Rozdział III
Władze Gminy

§12

  1. Władza w Gminie należy do jej mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referenda lub za pośrednictwem organów gminy.
  2. W sprawach odwołania Rady Miasta przed upływem kadencji, samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne, rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
  3. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.
  4. Tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.

§13

Organami gminy są:

  1. Rada Miasta - zwana dalej Radą,
  2. Burmistrz Miasta - zwany dalej Burmistrzem.

§14

  1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw.
  2. Obywatelom przysługuje prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na Sesje Rady Miasta i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z sesji Rady Miasta i posiedzeń Komisji Rady.
  3. Prawo do informacji oraz dostęp do dokumentów, o których mowa w ust. 2 jest pełny i swobodny za wyjątkiem ograniczeń wynikających z ustaw.
  4. Zasady dostępu do dokumentów i korzystanie z nich określa załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

Rozdział IV
Rada Miasta

§15

  1. Rada Miasta jest organem stanowiącym i kontrolnym.
  2. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru, chyba, że ustawa stanowi inaczej.
  3. Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady gminy określa ustawa.

§16

  1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy nie zastrzeżone dla innych organów.
  2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
    1. uchwalanie statutu Gminy,
    2. ustalanie wynagrodzenia Burmistrza Miasta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
    3. powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Miasta, na wniosek Burmistrza Miasta,
    4. uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu,
    5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    6. uchwalanie programów gospodarczych,
    7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
    8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
    9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy Lędziny, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
      1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miasta,
      2. emitowania obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
      3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
      4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
      5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Miasta,
      6. tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni, fundacji oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,
      7. określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
      8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
      9. ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
    10. określanie wysokości sum, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
    11. podejmowanie uchwał w sprawach przejęcia zadań z zakresu:
      • administracji rządowej
      • właściwości powiatu oraz
      • właściwości województwa,
    12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
    13. podejmowania uchwał w sprawach:
      • herbu Miasta Lędziny,
      • flag, emblematów, insygniów i innych symboli Miasta Lędziny,
      • nazw ulic,
      • placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
    14. podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
    15. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
    16. nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta Lędziny oraz tytułu zasłużonego dla Miasta Lędziny wg zasad określonych przez Radę Miasta,
    17. wyrażanie zgody na utworzenie młodzieżowej rady gminy, powołanie młodzieżowej rady gminy i nadanie jej statutu,
    18. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miasta.

§17

  1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko przewodniczącego i wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu. Głosowanie na przewodniczącego i wiceprzewodniczących przeprowadza się oddzielnie.
  3. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
  4. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
  5. Do uprawnień i obowiązków przewodniczącego Rady Miasta należy również:
    1. reprezentowanie Rady na zewnątrz,
    2. kierowanie do komisji Rady sprawy wynikłej w okresie między sesjami jeżeli nie były one wcześniej ujęte w planach pracy komisji,
    3. w ustalonych terminach sprawuje dyżury.
  6. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w ust. 1.
  7. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
  8. Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust. 7, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Miasta z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§18

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub na wniosek Burmistrza przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek winien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał.
  3. Przewodniczący Rady może zwołać sesję uroczystą dla uczczenia ważnych dla miasta wydarzeń lub okoliczności albo z innych szczególnie ważnych powodów.
  4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady gminy.
  5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na Sesji do czasu wyboru przewodniczącego Rady.
  6. Rada obraduje w sali sesyjnej Urzędu Miasta lub w szczególnych przypadkach w innym miejscu wskazanym przez Przewodniczącego. Sala sesyjna ze względu na powagę i wyjątkowy charakter może być udostępniana w szczególnie uzasadnionych okolicznościach za zgodą Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

§19

  1. Przewodniczący Rady Miasta przygotowuje i zwołuje sesje Rady.
  2. Przewodniczący ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§20

  1. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych na 5 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, zawiadomienie powinno zawierać:
    1. miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
    2. porządek obrad,
    3. materiały na sesję w szczególności projekty uchwał wraz z załącznikami.
  2. Materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalanie budżetu Miasta oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu dostarcza się radnym wraz z zawiadomieniem o sesji.

§21

  1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
  2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik miasta.
  3. Burmistrz obowiązany jest udzielić pomocy technicznej, organizacyjnej i prawnej w przygotowaniu i obsłudze.

§22

  1. Sesje Rady są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.
  2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady powinno zostać podane do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta na 5 dni przed sesją.
  3. Publiczność obecna podczas sesji ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.

§23

  1. Porządek obrad sesji Rady powinien być wyczerpany na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego obrad lub radnych, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
  2. Powodem przełożenia obrad na następne posiedzenie tej samej sesji może być w szczególności niewyczerpanie porządku obrad w ciągu 7 godzin, konieczność rozszerzenia obrad lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.

§24

  1. Rada Miasta rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
  2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, przewodniczący nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

§25

  1. Sesję otwiera, prowadzi, zamyka przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący.
  2. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego formuły "Otwieram obrady sesji Rady Miasta Lędziny".
  3. Po otwarciu sesji przewodniczący:
    1. stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad (quorum),
    2. przedstawia porządek obrad, wnioskuje o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad. Z wnioskiem tym może wystąpić radny, komisja lub Burmistrz,
    3. podaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt. 3.2.
  4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, z tym że w przypadku o którym mowa w §18 ust 2 Rada Miasta może wprowadzić zmiany po uzyskaniu zgody wnioskodawcy.
  5. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
    1. przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
    2. informacje - wprowadzenie do ogólnego tematu sesji,
    3. sprawozdanie Burmistrza z pracy w okresie międzysesyjnym,
    4. sprawozdanie z wykonania uchwał Rady,
    5. rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
    6. interpelacje i zapytania radnych,
    7. wolne wnioski i oświadczenia radnych,
    8. komunikaty i informacje.

§26

  1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
  2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, dotyczących w szczególności:
    1. sprawdzenia quorum,
    2. zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
    3. ograniczenia czasu wystąpień mówców,
    4. zakończenia wystąpień,
    5. zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
    6. przerwania, odroczenia lub zamknięcia sesji,
    7. przeliczenia głosów,
    8. odesłania projektów uchwał do ponownego rozpatrzenia przez komisje,
    9. zarządzenia przerwy,
    10. ustalenia trybu głosowania.
  3. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.
  4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdej chwili obrad. Przewodniczący może udzielić głosu Burmistrzowi poza kolejnością zgłoszeń.
  5. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji (sprawozdawcy) oraz Burmistrza jest nieograniczony.
  6. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, czas wystąpienia nie może przekraczać 5 minut.
  7. Oprócz zabrania głosu radny, w tym samym punkcie, ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.
  8. Zabranie głosu "ad vocem" - odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Czas wystąpienia nie może przekraczać 3 minut.
  9. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.
  10. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

§27

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem porządku obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
  2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego lub innych osób uczestniczących w sesji zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze sesji przewodniczący po zwróceniu uwagi może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
  3. Przewodniczący po uprzednim zwróceniu uwagi może nakazać opuszczenie sali osobom spoza Rady będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub uchybiają powadze sesji.

§28

Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę.

§29

  1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie "Wolne wnioski".
  2. Wnioski merytoryczne winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji.
  3. O charakterze wniosku rozstrzyga przewodniczący.
  4. Wnioski podlegają głosowaniu.

§30

  1. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków lub przygotowanie poprawek do rozpatrywanego projektu uchwały lub innego dokumentu.
  2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu uzasadnienia sposobu lub porządku głosowania.

§31

  1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się do Burmistrza za pośrednictwem przewodniczącego Rady.
  2. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla Gminy przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.
  3. Interpelacje powinny zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane do Burmistrza.
  4. Radni mogą składać interpelacje na sesji w punkcie "Interpelacje i zapytania" lub w okresie między sesjami.
  5. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.

§32

  1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
  2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy §31 ust. 4 i 5.
  3. Wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi prowadzi Referat Kadr i Organizacji.

§33

  1. Rada Miasta rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.
  2. W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje rezolucje i apele.

§34

  1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
    1. radni w ilości co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady,
    2. przewodniczący Rady,
    3. komisje Rady,
    4. Burmistrz.
  2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady. Projekty uchwał zgłoszone przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt. 1.1. - 1.3. wymagają zaopiniowania przez Burmistrza.

§35

  1. Projekt uchwały powinien zawierać:
    1. tytuł,
    2. podstawę prawną,
    3. ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie,
    4. przepisy przejściowe,
    5. określenie terminu wejścia w życie.
  2. Projekty uchwał wymagają uzasadnienia, wskazania potrzeby podjęcia, oczekiwane skutki finansowe i źródła ich pokrycia.

§36

  1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
  2. Rada określa tryb rozpowszechniania podjętych uchwał.
  3. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi w celu ich realizacji.

§37

  1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok jej podjęcia.
  2. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.

§38

  1. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołem sesji Rady, zgodnie z instrukcja kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
  2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

§39

  1. Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.
  2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwały w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady Miasta i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem działalności Izby.

§40

  1. Uchwały, rezolucje i apele zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  2. Głosowanie podczas obrad Rady może być:
    1. tajne z mocy przepisów ustawy,
    2. imienne na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

§41

Uchwała może być zmieniona lub uchylona w tym samym trybie w jakim była uchwalona. Urząd Miasta gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez organy Gminy.

§42

  1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
  2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące się".
  3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
  4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

§43

  1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
  2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez Radę spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
  3. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
  4. Z głosowania tajnego komisja sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.

§44

Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Radni kolejno odczytywani alfabetycznie przez przewodniczącego wrzucają swoje karty do urny. Do głosowania imiennego stosuje się §43 ust. od 2 do 4.

§45

  1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw".
  2. Bezwzględna większość głosów oznacza, że wymagana jest liczba głosów "za" przewyższająca co najmniej o jeden liczbę pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
  3. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady Gminy oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

§46

  1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:
    1. numer, datę i miejsce posiedzenia,
    2. stwierdzenie prawomocności obrad,
    3. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
    4. zatwierdzony porządek obrad,
    5. przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowane zgłoszenia pisemnych wystąpień,
    6. przebieg głosowania i jego wyniki,
    7. numery uchwał,
    8. nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili sesję,
    9. czas trwania sesji,
    10. podpisy przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
  2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, zaproszonych gości, protokoły głosowań tajnych i imiennych oraz inne materiały złożone przewodniczącemu obrad.
  3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi. Nowa numeracja protokołów zaczyna się z początkiem każdej kadencji.
  4. Protokół z sesji Rady wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu w terminie 14 dni po odbytej sesji.
  5. Uwagi do protokołu powinny być wnoszone przez radnych na piśmie nie później niż 3 dni przed terminem sesji.
  6. Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

§47

Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę "Zamykam Sesję Rady Miasta Lędziny".

§48

  1. Kopie protokołów powinny być przesłane Burmistrzowi w ciągu 7 dni od daty odbycia posiedzenia Rady.
  2. Wyciągi z protokołów Burmistrz przekazuje zainteresowanym organom.
  3. Oryginały protokołów z sesji Rady przechowuje się w zbiorze protokołów, zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
  4. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołów z obrad Rady na zasadach określonych w załączniku nr 3.

§49

Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady oraz komisji Rady zapewnia Burmistrz Miasta.

Rozdział V
Komisje Rady

§50

  1. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi przewodniczący oraz co najmniej 3 członków w tym przedstawiciele wszystkich Klubów. W przypadku powstania lub likwidacji Klubu Rada dokonuje zmiany w składzie Komisji stosowną uchwałą. Powyższe ma zastosowanie w przypadku rezygnacji radnego z członkostwa w Klubie. Członkostwa Komisji nie można łączyć z funkcją przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady.
  3. Przedmiotem działania Komisji Rewizyjnej jest:
    1. kontrola zarządzeń Burmistrza,
    2. składanie na każdej sesji sprawozdań z wykonania podjętych uchwał przez Radę na poprzedniej sesji,
    3. kontrola protokołów z sesji Rady Miasta,
    4. kontrola ewidencji i realizacji wniosków, skarg i zażaleń wpływających do przewodniczącego Rady oraz burmistrza Miasta,
    5. merytoryczna kontrola działalności organów gminy zgodnie ze statutem Gminy i regulaminem organizacyjnym urzędu,
    6. kontrola działalności gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy,
    7. opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
    8. wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.
  4. Przepis ust. 3 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę.
  5. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 4.

§51

  1. Do pomocy w wykonywaniu określonych zadań Rada powołuje następujące komisje stałe:
    1. Komisja Budżetu, Finansów i Samorządności,
    2. Komisja Handlu, Usług, Komunikacji, Ładu i Porządku Publicznego,
    3. Komisja Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Planowania Przestrzennego,
    4. Komisja Edukacji, Kultury, Sportu, Rekreacji, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej,
    5. Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Szkód Górniczych,
    6. Komisja ds. Inwestycji i Sprzedaży Mienia Komunalnego.
  2. Radny może być członkiem najwyżej trzech komisji stałych Rady.

§52

  1. Komisje podlegają Radzie w całym zakresie swojej działalności.
  2. Zakres działania i skład osobowy komisji określa Rada w drodze uchwały. W skład komisji stałych wchodzi 5 radnych.
  3. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący Rady na wniosek zainteresowanych radnych lub komisji.
  4. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę. Komisja powołuje i odwołuje ze swego składu wiceprzewodniczącego.

§53

  1. Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
    1. stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie kompetencji komisji,
    2. przygotowanie przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał oraz innych spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza, inne komisje lub członków komisji,
    3. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
    4. sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
    5. analizowanie i opiniowanie skarg i wniosków mieszkańców dotyczących działalności Rady,
    6. ocena jednostek organizacyjnych w zakresie realizacji ich zadań statutowych.
  2. Przewodniczący komisji jest zobowiązany zwołać posiedzenie Komisji na wniosek co najmniej 1/2 członków komisji lub przewodniczącego Rady.
  3. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący.

§54

  1. Komisje działają na posiedzeniach oraz w terenie w zależności od charakteru sprawy.
  2. W posiedzeniach komisji oprócz jej członków mogą także uczestniczyć przewodniczący Rady, radni nie będący członkami komisji oraz Burmistrz. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
  3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy, w tym pracowników Urzędu za pośrednictwem Burmistrza.
  4. Z przebiegu każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół obejmujący przebieg posiedzenia, teksty podjętych rozstrzygnięć i zajętych stanowisk w sprawach przedłożonych komisji.

§55

Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

  1. ustala terminy i porządek posiedzeń,
  2. czuwa nad przygotowaniem posiedzeń oraz ich prawidłowym przebiegiem,
  3. zwołuje i prowadzi posiedzenia komisji,
  4. reprezentuje komisję na posiedzeniach Rady, wobec Burmistrza oraz przed jednostkami i instytucjami w zakresie przedmiotu działalności komisji.

§56

  1. Komisja podejmuje opinie i wnioski w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  2. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
  3. Wnioski i opinie Komisji Rady kierowane są do Burmistrza lub Przewodniczącego Rady.

§57

Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia w sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej Komisji.

§58

  1. Rada w drodze uchwały może powołać doraźne komisje do określonych zadań.
  2. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada w uchwale o powołaniu komisji.
  3. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej z uwzględnieniem ust. 1.

Rozdział VI
Radni

§59

  1. Aktywny udział w pracach Rady i jej komisjach jest prawem i obowiązkiem radnego.
  2. Do obowiązków radnego należy w szczególności utrzymywanie więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami poprzez:
    1. informowanie mieszkańców o sprawach Gminy i konsultowaniu istotnych spraw ich dotyczących,
    2. przyjmowanie wniosków, postulatów, skarg mieszkańców i przedkładanie ich organom gminy do rozpatrzenia.
  3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy składa ślubowanie:
    "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".
  4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo: "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania : "Tak mi dopomóż Bóg".
  5. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady Miasta oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
  6. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§60

Radny może zwrócić się z interwencją do właściwego organu gminy, powiadamiając o tym przewodniczącego komisji, której to dotyczy.

§61

  1. Radny nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy i na podstawie umowy cywilno-prawnej w Urzędzie Miasta Lędziny oraz wykonywać funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej.
  2. Radny nie może również wykonywać funkcji zastępcy kierownika jednostki organizacyjnej gminy.

§62

  1. Radny stwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.
  2. W przypadku niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny jest zobowiązany do usprawiedliwienia swojej nieobecności przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§63

Radnym pełniącym funkcje w organach gminy, radnym uczestniczącym w sesjach Rady, posiedzeniach komisji Rady, przysługują diety w wysokości ustalonej w odrębnych uchwałach oraz zwrot kosztów podróży służbowych potwierdzonych delegacjami.

Rozdział VII
Kluby Radnych

§64

  1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
  2. Klub radnych może stanowić co najmniej 5 radnych.
  3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
  4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

§65

  1. Utworzenie klubu radnych podlega zgłoszeniu przewodniczącemu Rady w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.
  2. Zgłoszenie utworzenia klubu powinno zawierać:
    • imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
    • listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
    • nazwę klubu - w przypadku gdy klub ją posiada.

§66

  1. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.
  2. Kluby działają zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kierując się dobrem gminy.
  3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.

Rozdział VIII
Burmistrz Miasta

§67

  1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz Miasta.
  2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miasta lub wyboru go przez Radę Miasta i upływa z dniem upływu kadencji Rady Miasta.
  3. Burmistrz, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
  4. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.

§68

Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady Miasta ślubowania o następującej treści:
"Obejmując urząd burmistrza Miasta Lędziny, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Miasta."
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg".

§69

  1. Do zadań Burmistrza należy wykonywanie uchwał Rady i zadań Gminy określonych przepisami prawa, a w szczególności:
    1. przygotowywanie projektów uchwał Rady,
    2. przygotowywanie wszelkich spraw, o których stanowi Rada, zwłaszcza przygotowywanie projektu budżetu, a po uchwaleniu jego wykonywanie,
    3. ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców miasta o założeniach projektu budżetu, kierunkach planu społeczno-gospodarczego i wykorzystaniu środków budżetowych,
    4. określenie sposobu wykonywania uchwał,
    5. prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej gminy,
    6. gospodarowanie mieniem komunalnym,
    7. składanie Radzie Miasta sprawozdań ze swojej działalności,
    8. rozpatrywanie wniosków i opinii Komisji Rady kierowanych do Burmistrza oraz informowanie wnioskodawców o sposobie ich rozstrzygnięcia.
  2. Do zadań Burmistrza należy również:
    1. W zakresie ochrony życia i mienia mieszkańców:
      1. opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią,
      2. ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
      3. zarządzanie ewakuacji z obszarów bezpośredniego zagrożenia,
      4. podejmowanie działań określonych w innych przepisach prawa w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
    2. Wykonywanie innych zadań w sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Burmistrza.

§70

  1. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.
  2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

§71

  1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
  2. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza lub sekretarzowi miasta.

§72

  1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. W przypadkach niecierpiących zwłoki Burmistrz może wydać przepisy porządkowe jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego w formie zarządzenia.
  3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2 podlega rozpatrzeniu na najbliższej Sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia go do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

§73

  1. Rada rozpatruje sprawozdanie roczne z wykonania budżetu oraz podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu gminy nie później niż do 30 kwietnia roku następującego, po roku za które ma być udzielone absolutorium.
  2. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej oraz opinią regionalnej izby obrachunkowej.
  3. Rada głosuje nad wnioskiem przedstawionym w sprawie absolutorium przez Komisję Rewizyjną.
  4. Rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielania absolutorium bezwzględna większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym.

§74

  1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielania Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.
  2. Rada Miasta może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielania Burmistrzowi absolutorium.
  3. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 2, Rada Miasta zapoznaje się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miasta o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.
  4. Uchwałę, o której mowa w ust. 2, Rada Miasta podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

§75

  1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
  2. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników Urzędu Miasta do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 w imieniu Burmistrza.

§76

Sekretarz Miasta zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu, organizuje jego pracę i prowadzi sprawy gminy powierzone przez Burmistrza.

Rozdział IX
Jednostki pomocnicze

§77

  1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze tj. Osiedla.
  2. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały Rady Miasta podjętej:
    1. z inicjatywy Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w następujących formach:
      • spotkań z mieszkańcami,
      • przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii,

      w terminie 60 dni od daty podania do publicznej wiadomości projektu uchwały na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta, tablicach ogłoszeń na terenie miasta lub prasie lokalnej,

    2.  z inicjatywy mieszkańców, z tym że winna ona uzyskać poparcie przynajmniej 10% mieszkańców którzy:
      • zamieszkują na stałe w tej części miasta, której dotyczy propozycja utworzenia osiedla,
      • posiadają czynne prawo wyborcze.
  3. Uchwała o utworzeniu jednostki pomocniczej powinna określać w szczególności nazwę, obszar i granice tej jednostki.
  4. Przy tworzeniu, łączeniu, zmianie granic oraz podziale jednostek pomocniczych uwzględnia się naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzi społeczne i gospodarcze zapewniające integrację i rozwój lokalnych społeczności.
  5. Ust. 2 i 3 mają odpowiednio zastosowanie przy łączeniu, podziale, zmianie granic oraz znoszeniu jednostek pomocniczych.

§78

Rada Miasta w statucie Osiedla określa zasady przekazywania do korzystania tej jednostce składników mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy Osiedla względem mienia oddanego mu do korzystania.

§79

  1. Osiedla prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Miasta.
  2. Rada Miasta może wyodrębnić w budżecie miasta środki budżetowe do dyspozycji Osiedli.
  3. Uprawnienia Osiedli do prowadzenia gospodarki finansowej obejmują:
    1. wnioskowanie o ujęcie w budżecie miasta środków na potrzeby Osiedla,
    2. dysponowanie środkami wyodrębnionymi w budżecie miasta dla Osiedla.
  4. Szczegółowe zasady dysponowania środkami finansowymi przez Osiedla określają statuty tych jednostek.

§80

Funkcje w organach Osiedli pełnione są społecznie.

§81

Przewodniczący Zarządu Osiedla:

  1. może uczestniczyć w sesjach Rady Miasta bez prawa głosowania,
  2. otrzymuje zawiadomienie o sesjach Rady Miasta wraz z porządkiem posiedzenia oraz projektami uchwał,
  3. ma prawo zgłaszania podczas sesji wniosków, zapytań oraz zabierania głosu w dyskusji w zakresie przedmiotu obrad dotyczących spraw Osiedla.

§82

  1. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada Miasta i Burmistrz.
  2. Rada nadzoruje działalność Osiedli za pomocą własnych komisji.
  3. Zakres i formy nadzoru oraz kontroli organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej określa statut tej jednostki.

Rozdział X
Gminne jednostki Organizacyjne

§83

  1. Dla realizacji zadań Gminy, Rada może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
  2. Tworzenie, przekształcanie, likwidacja jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek następuje na mocy uchwały Rady.
  3. Rada zatwierdza w drodze uchwały statut jednostek organizacyjnych, który powinien określać nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
  4. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych należy do Burmistrza Miasta.
  5. Wykaz istniejących jednostek organizacyjnych Gminy zawiera zał. nr 5.

Rozdział XI
Gospodarka finansowa Gminy

§84

  1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.
  2. Budżet gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki oraz przychody i rozchody Gminy.
  3. Budżet jest uchwalony przez Radę na rok kalendarzowy, zwany dalej rokiem budżetowym.

§85

  1. Zgodnie z ustaloną przez Radę procedurą projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przygotowuje i przedstawia Radzie najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania.
  2. Bez zgody Burmistrza, Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

§86

  1. Uchwała budżetowa powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.
  2. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 1 do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie Miasta.
  3. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada Miasta.

§87

  1. Wydatki i rozchody nie mogą przekraczać dochodów i przychodów.
  2. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
  3. Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów z których zobowiązania te zostaną pokryte.
  4. Uchwały Rady Miasta, o których mowa w ust. 3 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§88

  1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Burmistrz.
  2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
  3. Burmistrz ogłasza niezwłocznie uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

Rozdział XII
Mienie komunalne

§89

Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie komunalne.

§90

  1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie gminnych osób prawnych.
  2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub inne powołane przez nie podmioty.
  3. Podmioty posiadające osobowość prawną decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
  4. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza.

§91

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

§92

  1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inna upoważnioną przez Burmistrza osobą.
  2. Dla skuteczności czynności prawnej, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.

§93

Obowiązkiem osób odpowiedzialnych za zarządzanie mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

Rozdział XIII
Pracownicy Samorządowi

§94

  1. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru jest Burmistrz Miasta.
  2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza dokonuje Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę Miasta w odrębnej uchwale z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania jego wynagrodzenia.

§95

  1. Burmistrz Miasta nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z zastępcą burmistrza, sekretarzem miasta oraz skarbnikiem miasta.
  2. Nawiązanie stosunku pracy z sekretarzem i skarbnikiem następuje po podjęciu uchwały przez Radę Miasta stwierdzającej powołanie ich na te stanowiska.
  3. Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami Urzędu Miasta nie wymienionymi w ust. 1 nawiązuje Burmistrz na podstawie umowy o pracę.
  4. Rada może w drodze uchwały określić szczególne warunki i tryb kontroli pracy pracowników, o których mowa w ust. 3.

§96

Zasady przeprowadzania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych określa Rada w odrębnej uchwale.

Rozdział XIV
Postanowienia końcowe

§97

  1. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
  2. W przypadkach zmiany obowiązujących przepisów prawa postanowienia niniejszego statutu sprzeczne z nimi tracą moc.
  3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
  4. Postanowienia §95 ust. 3 statutu nie stosuje się do pracowników mianowanych przed wejściem w życie niniejszego statutu.
  5. Postanowienia §51 ust. 2 statutu wchodzą w życie od V kadencji Rady.

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Lędziny

Zasady dostępu do dokumentów publicznych i korzystania z nich

§1

  1. Niniejszy załącznik reguluje zasady dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych zwanych dalej "dokumentami publicznymi" oraz zasady korzystania z tych dokumentów.
  2. Dostęp do dokumentów odbywa się na warunkach i w trybie określonym w dalszych postanowieniach niniejszego załącznika.

§2

Dokumentami publicznymi są wszelkiego rodzaju dokumenty pochodzące od organów gminy i ich komisji, urzędu gminy, jednostek organizacyjnych gminy, radnych i innych funkcjonariuszy gminy w związku z realizacją zadań gminy a w szczególności:

  1. protokoły sesji Rady Miasta,
  2. protokoły posiedzeń komisji,
  3. zarządzenia Burmistrza,
  4. uchwały Rady Miasta,
  5. protokoły postępowań oraz umowy zawarte w sprawach o zamówienia publiczne,
  6. dokumentacja statystyczna i budżetowa.

§3

  1. Dostęp do dokumentów publicznych, o których mowa w §2 nie podlega ograniczeniu za wyjątkiem dokumentów, których zasady udostępniania są określone w odrębnych przepisach a w szczególności dotyczących:
    1. akt indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,
    2. dokumentów zawierających informacje niejawne,
    3. dokumentów zawierających informacje objęte ochroną na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych,
    4. dokumentów zawierających informacje objęte tajemnicą skarbową, handlową, zawodową, bankową, ubezpieczeniową lub inne prawnie chronione informacje w tym wywiady środowiskowe,
    5. akt osobowych pracownika, list płac, innych dokumentów pracowniczych.
  2. Dokumentów publicznych nie udostępnia się w zakresie, w jakim naruszałoby to postanowienia wynikające z §3 ust. 1.
  3. Dokumentów publicznych nie udostępnia się również w części dokumentującej przebieg obrad z wyłączeniem jawności dopuszczonej na podstawie przepisów ustaw.

§4

  1. Udostępnienie dokumentu publicznego polega na umożliwieniu osobie zainteresowanej bezpośredniego wglądu do wskazanego przez nią dokumentu oraz sporządzenia z nich notatek i odpisów.
  2. Wgląd do dokumentu odbywa się w jednostce, w której dokument jest przechowywany, w godzinach urzędowania tej jednostki w obecności pracownika wyznaczonego przez osobę zezwalającą na udostępnienie dokumentu.
  3. W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w §3 ust. 1 dokument udostępnia się poprzez wgląd do określonego fragmentu, sporządzenia kopii lub wyciągu z udostępnionego fragmentu dokumentu, wydania stosownego zaświadczenia.
  4. Udostępnienie dokumentu publicznego następuje na wniosek osoby zainteresowanej.

§5

  1. Osobami uprawnionymi do udostępnienia dokumentów są:
    • burmistrz miasta lub osoby przez niego upoważnione.
  2. W przypadku odmowy udostępnienia dokumentu przez osoby upoważnione przez burmistrza wnioskodawca może w terminie 3 dni roboczych skierować zażalenie do burmistrza. Rozstrzygnięcie burmistrza jest ostateczne.
  3. Przepis ust. 2 nie wyłącza możliwości złożenia odwołania na zasadach i w trybie określonym w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego.

§6

  1. Wnioskującego o udostępnienie dokumentu powiadamia się o czasie i miejscu jego udostępnienia.
  2. Fakt udostępnienia dokumentów publicznych a w szczególności rodzaj dokumentu, data i sposób jego udostępnienia, podmiot wnioskujący, podlega obowiązkowi ewidencjonowania. Ewidencja taka prowadzona jest przez sekretariat Burmistrza.
  3. Kierownicy jednostek organizacyjnych tworzą ewidencję udostępnionych dokumentów publicznych i są odpowiedzialni za prawidłowe ich prowadzenie.

§7

Zasady określone w niniejszym załączniku nie dotyczą Radnych Miasta Lędziny za wyjątkiem postanowień określonych w §3 ust. 1 i 2 oraz ewidencjonowania udostępnianych dokumentów, które odbywa się w Referacie Kadr i Organizacji.

§8

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym załączniku mają zastosowanie przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Lędziny

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Lędziny

§1

  1. Regulamin niniejszy określa zasady organizacji pracy Komisji Rewizyjnej.
  2. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o postanowienia ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz postanowienia niniejszego regulaminu.

§2

Komisja podejmuje kontrolę:

  • na zlecenie Rady Miasta,
  • z własnej inicjatywy w sprawach pilnych po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady.

§3

  1. W związku z wykonywaną działalnością Komisja ma prawo:
    • wstępu do pomieszczeń jednostek kontrolowanych,
    • wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów znajdujących się w jednostce kontrolowanej i związanych z jej działalnością,
    • zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,
    • żądania od wszystkich właściwych w sprawie podmiotów złożenia wyjaśnień i informacji,
    • powołania biegłych do uczestnictwa w pracach kontrolnych.
  2. Pracownicy kontrolowanej jednostki zobowiązani są udzielać członkom Komisji ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
  3. Osoby kontrolujące podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

§4

  1. Komisja przedkłada protokół pokontrolny wraz z uwagami kierownikowi jednostki kontrolowanej w terminie 7 dni od daty zakończenia kontroli.
  2. Kierownik jednostki kontrolowanej w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu podpisuje go i wnosi ewentualne zastrzeżenia do zawartych w protokole uwag, przekazując ten materiał do osoby, która przeprowadziła kontrolę.
  3. Komisja Rewizyjna w terminie 14 dni formułuje wnioski pokontrolne na posiedzeniu z uwzględnieniem zastrzeżeń wniesionych do protokołu.
  4. W razie potrzeby na posiedzenie Komisji może być zaproszony kierownik jednostki kontrolowanej.
  5. Wnioski pokontrolne wraz z podaniem terminów usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej.
  6. Kopia protokołu wraz z wnioskami jest wręczana Burmistrzowi Miasta oraz Przewodniczącemu Rady Miasta.

§5

  1. Po upływie terminu wykonania wniosku kierownik jednostki kontrolowanej powiadamia o tym fakcie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  2. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnienie przyczyny ich niewykonania i propozycję co do sposobu i terminów usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§6

W przypadku ujawnienia przestępstw lub wykroczeń Burmistrz lub Przewodniczący Rady Miasta przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę potrzeb zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki skontrolowanej.

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Lędziny

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy

Jednostkami organizacyjnymi Gminy Lędziny są:

  1. Urząd Miasta
  2. Miejski Zarząd Edukacji
  3. Przedszkole nr 1
  4. Przedszkole nr 2
  5. Szkoła Podstawowa nr 1, 3 i 4
  6. Gimnazjum nr 1 i 2
  7. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
  8. Kuchnia Miejska

Powrót do pozostałych uchwał

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Dorota Hudy, Urząd Miasta Lędziny, ul. Lędzińska 55, pok. nr 112, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 65 11 do 13 w. 31, e-mail: dorota.hudy@ledziny.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2003.06.26
Data udostępnienia: 2004.01.13 01:02:37
Liczba odwiedzin strony: 1781 (ostatnie odwiedziny 2024.06.30 17:30:10)

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny