 |
Uchwała nr XXVIII/209/12 Rady Miasta Lędziny z dnia 29.11.2012 w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20.07.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. nr 197, poz. 1172 z późn. zm.) oraz po przeprowadzeniu konsultacji, określonych uchwałą nr III/10/10 Rady Miasta Lędziny z dnia 28.12.2010 w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. U. Woj. Śl. z 2011 r. nr 19, poz. 373), Rada Miasta uchwala: §1 Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Lędziny i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. §2 - Ilość odpadów komunalnych odbieranych zgodnie z §5 ust. 1 pkt 1 oraz §5 ust. 3 pkt 1 od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej, uzależniona jest od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość i stanowi:
- dla nieruchomości zamieszkałej przez 1-2 osoby:
- na zmieszane odpady komunalne – jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3,
- na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny:
- 1 worek 120 l z folii - makulatura,
- 1 worek 120 l z folii - metal,
- 1 worek 120 l z folii - szkło,
- 2 worki 120 l z folii - tworzywa sztuczne,
- 4 worki 120 l z folii - odpady zielone ulegające biodegradacji,
- dla nieruchomości zamieszkałej przez 3-4 osoby:
- na zmieszane odpady komunalne – dwa pojemniki o pojemności 0,12 m3 lub jeden o pojemności 0,24 m3,
- na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny:
- 1 worek 120 l z folii - makulatura,
- 1 worek 120 l z folii - metal,
- 1 worek 120 l z folii - szkło,
- 2 worki 120 l z folii - tworzywa sztuczne,
- 4 worki 120 l z folii - odpady zielone ulegające biodegradacji,
- dla nieruchomości zamieszkałej przez 5-6 osoby:
- na zmieszane odpady komunalne – trzy pojemniki o pojemności 0,12 m3 lub jeden pojemnik 0,24 m3 i jeden pojemnik 0,12 m3 lub inne urządzenie o pojemności nieprzekraczającej 0,36 m3,
- na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny:
- 1 worek 120 l z folii - makulatura,
- 1 worek 120 l z folii - metal,
- 2 worek 120 l z folii - szkło,
- 3 worki 120 l z folii - tworzywa sztuczne,
- 4 worki 120 l z folii - odpady zielone ulegające biodegradacji,
- dla nieruchomości, na której zamieszkuje powyżej 6 osób:
- jak w pkt 2a) oraz dodatkowo jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3 na każde kolejne 2 osoby lub jeden pojemnik 0,24 m3 na każde kolejne 4 osoby lub inne urządzenie o pojemności nieprzekraczającej wielokrotności wyrażonej w m3 przypadających na ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość,
- jak w pkt 2b) oraz dodatkowo jeden worek 120 l z folii na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny na każde kolejne 4 osoby.
- Ponad limit określony w ust. 1 pkt 1-3 właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy zmieszane odpady komunalne mogą bezpłatnie oddawać w workach na odpady zmieszane.
§3 Ilość odpadów komunalnych odbieranych zgodnie z §5 ust. 1 pkt 2 oraz §5 ust. 3 pkt 2 od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zabudowie wielorodzinnej uzależniona jest od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz przyjętego wskaźnika nagromadzenia w wysokości 0,06 m3 na mieszkańca na miesiąc: - zmieszane odpady komunalne - gromadzone są w pojemnikach o pojemności 0,55 m3, 0,75 m3, 1,1 m3, lub w kontenerach KP 7, KP 8, KP 10, ilość pojemników zależna jest od wielkości (powierzchni) miejsc gromadzenia odpadów (altanki, zsypy, place), w przypadku braku powierzchni pod ustawienie niezbędnej ilości pojemników, ilość odebranych odpadów może być regulowana częstotliwością wywozu (odbioru),
- odpady selektywne gromadzone są w pojemnikach specjalistycznych w tzw. gniazdach składających się z pojemnika: na makulaturę, metal, tworzywa sztuczne i szkło, jedno gniazdo przypisane jest dla 300 mieszkańców,
- odpady zielone ulegające biodegradacji zbierane selektywnie gromadzone są w pojemnikach specjalistycznych o pojemności uzależnionej od powierzchni terenów zielonych, w przypadku braku powierzchni pod ustawienie niezbędnej ilości pojemników, ilość odebranych odpadów może być regulowana częstotliwością wywozu (odbioru).
§4 - Ilość odpadów komunalnych odbieranych zgodnie z §5 ust. 2 od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne uzależniona jest od liczby pojemników wykazanych w deklaracji.
- Z nieruchomości, o których mowa w ust. 1 odbiera się po jednym worku 120 l z folii na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych w sposób selektywny. W przypadku większej ilości odpadów zbieranych selektywnie właściciel nieruchomości obowiązany jest zaopatrzyć nieruchomość w pojemniki określone w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lędziny.
§5 -
Odpady komunalne zmieszane odbierane są od właścicieli nieruchomości zamieszkałych: -
nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu - dla zabudowy jednorodzinnej, -
nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu – dla zabudowy wielorodzinnej. -
Odpady komunalne zmieszane z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, odbiera się od właścicieli nieruchomości zgodnie z deklaracją, za wyjątkiem sytuacji określonych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lędziny. -
Odpady zbierane w sposób selektywny: makulatura, metal, tworzywa sztuczne, szkło, odbierane będą: -
z nieruchomości zamieszkałych – zabudowa jednorodzinna – raz w miesiącu, -
z nieruchomości zamieszkałych - zabudowa wielorodzinna – po wypełnieniu poszczególnych gniazd pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, -
z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, a w przypadku pojemników po ich wypełnieniu. -
Odpady zielone ulegające biodegradacji zbierane selektywnie odbierane będą w miesiącach od kwietnia do listopada raz na dwa tygodnie, a w przypadku pojemników po ich wypełnieniu. -
Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą: -
z nieruchomości zamieszkałych – zabudowa jednorodzinna – dwa razy w roku, -
z nieruchomości zamieszkałych - zabudowa wielorodzinna – raz na miesiąc. -
Gminne Punkty Zbierania Odpadów prowadzone będą przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu, na zasadach określonych w umowie. -
Do Gminnego Punktu Zbierania Odpadów można przekazywać bezpłatnie odpady komunalne zebrane w sposób selektywny, w tym: -
zielone i ogrodowe (20 03 02, 20 01 99, 20 02 01), -
papier i tektura (20 01 01), -
tworzywa sztuczne (20 10 39), -
metale (20 01 40), -
szkło (20 01 02), -
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (20 01 35*, 20 01 36), -
wielkogabarytowe (20 03 07), -
zużyte baterie i akumulatory (20 01 33*, 20 01 34), -
zużyte opony (20 03 99), -
przeterminowane lekarstwa (20 01 31*, 20 01 32), -
inne odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych. -
Do Gminnego Punktu Zbierania Odpadów można przekazywać bezpłatnie odpady komunalne zebrane w sposób selektywny: budowlane i rozbiórkowe z remontów prowadzonych samodzielnie (20 03 99). §6 - Odpady odebrane od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie miasta zostaną zagospodarowane zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów. Zagospodarowanie odpadów dla poszczególnych rodzajów obejmuje:
- Odpady komunalne zmieszane.
- Odpady komunalne zmieszane odebrane od właścicieli nieruchomości objętych systemem, zostaną zagospodarowane w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, w instalacji zastępczej wyznaczonej do obsługi Regionu 4 w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Śląskiego, funkcjonującej do czasu uruchomienia instalacji posiadającej status instalacji Regionalnej.
- Przetwarzanie mechaniczno-biologiczne zmieszanych odpadów komunalnych obejmowało będzie procesy mechanicznego przetwarzania odpadów i biologicznego przetwarzania odpadów, połączone w jeden zintegrowany proces technologiczny w celu przygotowania ich do odzysku, w tym recyklingu, odzysku energii, termicznego przekształcania lub składowania.
- Mechaniczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych polegać będzie na przetwarzaniu odpadów w celu wydzielenia z nich określonych frakcji dających się wykorzystać materiałowo lub energetycznie oraz frakcji wymagającej dalszego biologicznego przekształcania.
- Wydzielone w procesie mechanicznego przetwarzania odpadów zmieszanych frakcje nadające się do dalszego wykorzystania materiałowego takie jak:
- szkło, papier, tworzywa sztuczne, złom, itp. kierowane będą do ponownego przetworzenia w przemyśle jako surowce wtórne,
- drewno, tekstylia, zanieczyszczone tworzywa sztuczne i makulatura itp. posiadające właściwości energetyczne, kierowane będą na linię do produkcji paliwa modyfikowanego RDF, a następnie przekazywane do odzysku termicznego,
- frakcja o wielkości co najmniej 0-80 mm zostanie poddana procesom biologicznego przetwarzania celem stabilizacji tlenowej (tj. wyeliminowania części organicznych),
- frakcja mineralna (piasek, kamienie) wykorzystana zostanie do wykonywania warstw izolacyjnych na składowisku,
- frakcja balastowa kierowana będzie do składowania na składowisku odpadów.
- Proces biologicznego przekształcania odpadów prowadzony będzie w warunkach beztlenowych (beztlenowa fermentacja metanowa) w reaktorach zamkniętych w celu zmiany właściwości fizycznych, chemicznych lub biologicznych odpadów, a wytworzony biogaz zostanie wykorzystany w procesie kogeneracji, do produkcji energii elektrycznej i cieplnej.
- Odpady zbierane w sposób selektywny.
- Odpady pochodzące z selektywnej zbiórki (szkło, papier, tworzywa sztuczne) po podczyszczeniu na linii sortowniczej, kierowane będą do recyklingu w celu ponownego przetworzenia.
- Odpady biodegradowalne w tym zielone, zostaną poddane procesowi kompostowania, a otrzymany produkt wykorzystywany będzie do wykonania okrywy rekultywacyjnej składowiska lub (po spełnieniu parametrów nawozowych) do rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Meble i odpady wielkogabarytowe po przetworzeniu na linii rozdrabniania wykorzystane zostaną w procesie produkcji paliwa modyfikowanego RDF lub skierowane do termicznego przekształcenia.
- Odpady budowlane i remontowe po odpowiednim przygotowaniu, wykorzystane zostaną do utwardzania oraz budowy dróg technologicznych tj. dojazdowych do pól składowania odpadów na terenie składowiska.
- Odpady przeterminowanych leków zebrane w wytypowanych aptekach na terenie miasta, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości uzasadniającej transport, zostaną przekazane do termicznej utylizacji.
- Odpady zużytych baterii zebrane w pojemnikach ustawionych w placówkach oświatowych oraz obiektach użyteczności publicznej, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości uzasadniającej transport, zostaną przekazane do odzysku lub unieszkodliwiania.
- Odpady zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zebrane w wyniku zbiórki mobilnej, po zebraniu odpowiedniej ilości uzasadniającej transport, skierowane zostaną do odzysku lub unieszkodliwiania.
- Odpady zebrane w Gminnym Punkcie Zbierania Odpadów zostaną przekazane do odzysku lub unieszkodliwiania odpowiedniego dla poszczególnych rodzajów zebranych odpadów.
§7 Określony w §6 sposób zagospodarowania odpadów komunalnych zapewni: - osiągnięcie poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych takich jak: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
- osiągnięcie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami, innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w wysokości określonej w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw środowiska, wydanym na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391),
- ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z rozporządzeniem ministra właściwego do spraw środowiska, wydanym na podstawie art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§8 Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi miasta Lędziny. §9 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 r. Powrót do pozostałych uchwał
|