Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Plany i programy
Inwestycje zrealizowane
Inwestycje bieżące
Zarządzenia burmistrza
Decyzje, opinie...
Komunikaty, ogłoszenia...
Ogłoszenia wyborcze
Sprawozdania
Wyniki kontroli
Ochrona środowiska
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Zarządzenia burmistrza

Zarządzenie nr 0152/17/10 burmistrza miasta Lędziny z dnia 18.05.2010 w sprawie kontroli zarządczej

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27.08.2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.), zarządzam, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§1

  1. Zarządzenie określa:
    1. cele i zadania kontroli zarządczej,
    2. elementy systemu kontroli zarządczej,
    3. zakres kontroli finansowej.
  2. Postanowienia niniejszego zarządzenia mają zastosowanie do wszystkich wewnętrznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Lędziny.
  3. Zakres zadań oraz struktura organizacyjna wewnętrznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta jest określona w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta Lędziny.

§2

Ilekroć jest mowa o:

  1. wewnętrznej komórce organizacyjnej - oznacza to wszystkie referaty, wydziały, samodzielne stanowiska, których szczegółowy zakres działania określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Lędziny,
  2. stanowiskach funkcyjnych - oznacza to naczelników, zastępców naczelników wydziałów, kierowników referatów lub biur lub innych pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, w tym Skarbnika i Sekretarza Miasta,
  3. kierowniku - oznacza to Burmistrza Miasta.

Rozdział 2
Organizacja kontroli zarządczej

§3

Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy - opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów w następujących obszarach:

  1. zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  2. skuteczności i efektywności działania,
  3. wiarygodności sprawozdań,
  4. ochrony zasobów,
  5. przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  6. efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  7. zarządzania ryzykiem.

§4

System kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Lędziny jest to zintegrowany zbiór elementów i czynności kontrolnych obejmujący:

  1. samokontrolę,
  2. kontrolę funkcjonalną,
  3. kontrolę instytucjonalną.

§5

  1. Istotą wspólną czynności kontrolnych jest szczegółowe zbadanie stanu faktycznego i porównanie go z obowiązującą dla niego normą, oraz ustalenie odchyleń od tej normy.
  2. W trakcie czynności kontrolnych ocena badanego stanu faktycznego powinna odbywać się według kryteriów, do których zalicza się:
    1. poprawność organizacyjną komórki lub stanowiska pracy z punktu widzenia realizowanych celów (kompetencje, sprawność, prawidłowość i efektywność przyjętych rozwiązań organizacyjnych i kierunków działania, a także doboru środków w celu wykonania założonych zadań),
    2. legalność, czyli zgodność z obowiązującymi przepisami i normami prawnymi,
    3. gospodarność - ocena kontrolowanych zjawisk, procesów gospodarczych i finansowych z punktu widzenia racjonalności, efektywności i celowości podejmowanych decyzji, a następnie ich realizacji: gospodarowanie aktywami jednostki, które umożliwią uzyskanie przy najniższych nakładach (w danych warunkach) optymalnych efektów,
    4. celowość - zapewniająca eliminacje działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia interesów jednostki, realizuje się przez sprawdzenie, czy środki finansowe zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem określonym w planie finansowym,
    5. rzetelność - zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym.

§6

  1. Do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miasta bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.
  2. Samokontrola polega na kontroli prawidłowości wykonywania własnej pracy przez pracowników w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające z posiadanego zakresu czynności służbowych, z uwzględnieniem postanowień niniejszego zarządzenia. Kontrola realizowana jest w ramach powierzonych obowiązków służbowych w toku codziennego wykonywania zadań.
  3. W przypadku ujawnienia nieprawidłowości, pracownik dokonujący samokontroli, jest zobowiązany:
    1. podjąć niezbędne działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
    2. niezwłocznie poinformować przełożonego o ujawnionych nieprawidłowościach.
  4. Przełożony, który został poinformowany o ujawnionych nieprawidłowościach, zobowiązany jest niezwłocznie podjąć decyzję w sprawie dalszego toku postępowania w odniesieniu do ujawnionych nieprawidłowości.

§7

Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach funkcyjnych oraz na innych stanowiskach biorących udział w realizacji określonych zadań, operacji, procesów, itp., których obowiązki wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności służbowych, bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali zobligowani na podstawie innych przepisów. Cel, zadania oraz elementy kontroli funkcjonalnej określa niniejsze zarządzenie.

§8

  1. Kontrola instytucjonalna przeprowadzana jest przez:
    1. komórkę ds. audytu wewnętrznego i kontroli,
    2. komórki organizacyjne w zakresie właściwości kompetencyjnej w ramach działań poszczególnych wydziałów i referatów,
    3. zespoły kontrolne (zadaniowe) powołane na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta w oparciu o par. 8 pkt 2 i 3 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Lędziny.
  2. Cel, zasady i tryb przeprowadzania kontroli instytucjonalnej określa odrębne zarządzenie.

Rozdział 3
Charakter i rodzaje kontroli zarządczej

§9

  1. Charakter mechanizmów kontrolnych:
    1. zapobiegawczy - w celu zapobiegania występowaniu niepożądanych zjawisk,
    2. wykrywający - w celu wykrycia i skorygowania niepożądanych zjawisk, które już wystąpiły,
    3. dyrektywny - w celu spowodowania lub pobudzenia wystąpienia pożądanego zjawiska.
  2. W przypadku, gdy mechanizmy określone w ust. 1 nie występują, lub zastosowanie ich jest zbyt kosztowne w stosunku do uzyskiwanych korzyści, należy zastosować mechanizmy kontrolne kompensujące - łagodzące.

§10

Rodzaje kontroli zarządczej:

  1. zwrotna - dostarcza informacji na temat zakończonej działalności. Umożliwia udoskonalenie działania w przyszłości poprzez naukę na dawnych błędach,
  2. równoległa - koryguje bieżące procesy. Monitoruje działalność w czasie rzeczywistym, aby nie dopuścić do znacznych odchyleń od standardów,
  3. wyprzedzająca - przewiduje problemy i im zapobiega.

Rozdział 4
System kontroli zarządczej

§11

Kontrola zarządcza składa się z pięciu wzajemnie powiązanych elementów:

  1. środowiska wewnętrznego,
  2. zarządzania ryzykiem,
  3. czynności/mechanizmy kontrolne,
  4. informacja i komunikacja,
  5. monitoring i ocena.

§12

  1. Środowisko kontroli - odzwierciedla postawę oraz rzeczywiste działania najwyższego kierownictwa w odniesieniu do znaczenia kontroli w organizacji. Nadaje ton organizacji oraz wpływa na świadomość personelu. Zapewnia dyscyplinę i strukturę umożliwiającą realizację podstawowych celów kontroli wewnętrznej.
  2. Kierownik jednostki oraz pracownicy wykonując powierzone im zadania i obowiązki, kierują się osobistą i zawodową uczciwością. Kierownik jednostki poprzez przykład i codzienne decyzje wspiera i promuje przyjęte wartości etyczne oraz osobistą i zawodową uczciwość pracowników.
  3. Pracownicy posiadają taki poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia, który pozwala im na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków, a także rozumieć znaczenie systemu kontroli zarządczej.
  4. Proces zatrudniania prowadzony jest w taki sposób, który zapewnia wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy.
  5. Kierownik jednostki zapewnia rozwijanie kompetencji zawodowych przez pracowników jednostki.
  6. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres sprawozdawczości jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny.
  7. Każdemu pracownikowi został przedstawiony na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
  8. Zakres, o którym mowa w ust. 7 jest precyzyjnie określony oraz odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i ryzyka z nimi związanego.
  9. Pracownicy na stanowiskach funkcyjnych są zobowiązani do zidentyfikowania zadań, przy wykonywaniu których pracownicy mogą być szczególnie podatni na wpływy szkodliwe dla gospodarki finansowej lub wizerunku jednostki oraz ustanowienia środków zaradczych.
  10. Zestawienie zadań wrażliwych oraz mechanizmów kompensujących winno być określone w formie pisemnej. Pracownicy winni być zapoznani z niniejszym zestawieniem.

§13

  1. Zarządzanie ryzykiem - opiera się na zestawie wzajemnie uzupełniających się celów, o których mowa w §3, połączonych ze sobą na wszystkich szczeblach organizacji. Obejmuje rozpoznanie i analizę zewnętrznych i wewnętrznych ryzyk zagrażających realizacji celów na szczeblu danej działalności, jaki i całej organizacji.
  2. Kierownictwo oraz pracownicy zatrudnieni na stanowiskach funkcyjnych systematycznie, nie rzadziej niż raz w roku, dokonują identyfikacji zewnętrznego i wewnętrznego ryzyka związanego z poszczególnymi celami i zadaniami.
  3. Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie mającej na celu określenie możliwych skutków i prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka. Kierownik lub upoważnieni pracownicy określają akceptowany poziom ryzyka.
  4. Wobec zidentyfikowanych ryzyk określa się rodzaj możliwych reakcji (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Kierownik lub upoważnieni pracownicy określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
  5. Koordynatorem działań określonych w pkt 1-4 jest audytor wewnętrzny.

§14

  1. Czynności/mechanizmy kontrolne - zasady i procedury, przy pomocy których zapewnia się realizację wytycznych kierownictwa w odpowiedzi na ryzyko zagrażające realizacji celów. Bez względu na to, czy są wykonywane automatycznie, czy ręcznie, mają różne cele i są stosowane na wszystkich szczeblach i funkcjach w organizacji.
  2. Skuteczne mechanizmy kontrolne powinny być:
    1. na czas - wykrycie powinno pozwolić na wczesną korektę odchyleń,
    2. oszczędne - kontrole powinny dawać racjonalne zapewnienie osiągnięcia oczekiwanych wyników, z uwzględnieniem analizy kosztów-korzyści,
    3. dobrze umiejscowione - punkty kontrolne powinny się znajdować tam, gdzie jest najbardziej prawdopodobne, że pomiary pozwolą wykryć krytyczne odchylenia od celów organizacji,
    4. elastyczne - kontrole powinny uwzględniać zmiany operacyjne,
    5. odpowiednie - powinny odpowiadać potrzebom kierownictwa i powinny być dopasowane do struktury organizacyjnej. Muszą rzetelnie odzwierciedlać wydarzenia, do pomiaru których zostały zaprojektowane,
    6. spójne z odpowiedzialnością - ustanawiają odpowiedzialność za wyniki,
    7. zdolne identyfikować przyczyny - korekta jest bardziej prawdopodobna, jeśli została zaplanowana jako odpowiedź na znane potencjalne przyczyny.

§15

  1. Informacja i komunikacja - należy zidentyfikować, zebrać i przekazać istotne zewnętrzne lub wewnętrzne informacje w odpowiednim czasie i we właściwy sposób.
  2. System informacyjny może być formalny lub nieformalny. Wykorzystuje on informacje wewnętrzne i zewnętrzne w celu generowania sprawozdań finansowych, operacyjnych i zgodności.
  3. Informacja powinna być odpowiednia, na czas, aktualna, dokładna i dostępna.
  4. Przekazywanie informacji (komunikacja) w Urzędzie Miasta umożliwia wykonywanie obowiązków związanych ze sprawozdawczością finansową, operacjami i zgodnością.

§16

  1. Monitoring jest to proces oceny jakości działania systemu w określonym czasie.
  2. Kierownik jednostki w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jego poszczególnych elementów.
  3. Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zobowiązani są także inni pracownicy na stanowiskach funkcyjnych, a zidentyfikowane problemy są na bieżąco rozwiązywane.
  4. Co najmniej raz w roku przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej przez pracowników na stanowiskach funkcyjnych, której wyniki winny zostać udokumentowane.
  5. W Urzędzie Miasta Lędziny prowadzona jest również obiektywna i niezależna ocena systemu kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego. Sposób i zakres określa Regulamin audytu wewnętrznego oraz Księga procedur audytu wewnętrznego.
  6. Ważnym elementem monitoringu jest funkcjonujący w Urzędzie system zarządzania jakością ISO 9001:2008.

Rozdział 5
Kontrola finansowa

§17

Kontrola finansowa, jako cześć systemu kontroli zarządczej obejmuje:

  1. zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
  2. badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, dokonywanie wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
  3. prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur kontroli, o których mowa w pkt 1.

§18

  1. Merytoryczne kwestie z zakresu gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi.
  2. Procedury kontroli zawarte w §18 ust. 1 stanowią podstawę badania w trakcie trwania czynności kontrolnych, zgodności stanu faktycznego operacji finansowych z zawartymi w ich wyznaczeniem.

§19

W przypadku ujawnienia nieprawidłowości dotyczących procesu gospodarki finansowej pracownik jest zobowiązany do podjęcia działań, o których mowa w §6 ust. 3 i 4 regulaminu.

Rozdział 6
Postanowienia końcowe

§20

W przypadku stwierdzenia możliwości usprawnienia procedur ustalonych niniejszym zarządzeniem, wnioski w tej sprawie należy składać u Sekretarza Miasta.

§21

Zobowiązuje się naczelników wydziałów, kierowników referatów do zapoznania podległych im pracowników z treścią niniejszego zarządzenia.

§22

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Powrót do pozostałych zarządzeń

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Renata Kowalska, Urząd Miasta Lędziny, ul. Lędzińska 55, pok. nr 110, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 65 11 do 13 w. 112, e-mail: r.kowalska@ledziny.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2010.05.18
Data udostępnienia: 2010.07.22 18:17:26
Liczba odwiedzin strony: 3787 (ostatnie odwiedziny 2024.06.28 10:52:13)

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny