 |
Statut Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach Tekst jednolity zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach z dnia 12.06.2003 r. Na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 ze zm.) w związku z art. 52 ust. 2 tejże ustawy, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje: §1 - Zatwierdzić przedstawiony przez komisję statutową projekt nowego statutu szkoły (tekst jednolity), który jest załącznikiem do niniejszej uchwały.
- Niezwłocznie przedstawić uchwalony statut organowi prowadzącemu szkołę oraz właściwemu Kuratorowi Oświaty - celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.
- Zapewnić możliwość zapoznania się z nowo uchwalonym statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
- Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski dostosowują regulaminy ich działalności do nowo ustalonego statutu.
§2 Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi szkoły. §3 - Uchwała wchodzi w życie z dniem 12.06.2003 r.
- Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc statut szkoły uchwalony z dnia 1.04.2003 r.
Nazwa gimnazjum §4 - Gimnazjum nosi nazwę Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach.
- Siedzibą Gimnazjum są budynki mieszczące się w Lędzinach przy ul. Pokoju 29 oraz w SP 4 przy ul. Goławieckiej.
- Organem prowadzącym Gimnazjum, jest Gmina Lędziny.
Cele i zadania gimnazjum §5 - Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa uwzględniające program wychowawczy, a w szczególności:
- umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku uczniów,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
- rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania ucznia,
- wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
- rozwija umiejętności społeczne przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
- organizuje w ramach planu zajęć naukę religii bądź etyki dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie,
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej za pośrednictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i szkolnego pedagoga,
- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do gimnazjum poprzez:
- stałą opiekę medyczną (pielęgniarka szkolna, ambulatorium przychodni specjalistycznej przy ul. Pokoju 17),
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- opiekę pedagoga szkolnego,
- umożliwienie indywidualnego toku nauczania,
- umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach świetlicy oraz kół zainteresowań organizowanych w ramach posiadanych przez gimnazjum funduszy,
- umożliwia uczniom realizację indywidualnych programów nauczania i ukończenia gimnazjum w skróconym czasie.
- Program wychowawczy gimnazjum uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- Gimnazjum pełni funkcję opiekuńczą uwzględniając wiek uczniów, potrzeby środowiskowe oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Ustala się następujące zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć lekcyjnych:
- uczniowie przebywający podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przebywają na terenie szkoły pod opieką nauczyciela,
- uczniowie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych, które prowadzone są przez dorosłych nie będących nauczycielami np. trenerów, instruktorów, wyłącznie za pisemną zgodą rodziców,
- nauczyciel przed każdymi zajęciami sprawdza, czy warunki nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów, bezzwłocznie je usuwa lub zgłasza dyrekcji gimnazjum.
- Opieka w czasie wycieczek (szczegółowe przepisy zawiera "Regulamin wycieczek szkolnych"):
- wycieczki planowane są na cały rok szkolny - rodzice wyrażają na nie zgodę (z wyjątkiem wycieczek w granicach miasta),
- na tydzień przed planowaną wycieczką nauczyciel przedstawia stosowne dokumenty dyrektorowi lub jego zastępcy (kartę wycieczki z programem, listę uczestników z wpisaną polisą ubezpieczeniową),
- przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel wychowawca na godzinach wychowawczych omawia cele, przepisy bezpieczeństwa, a także ustala miejsce rozpoczęcia i zakończenia wycieczki,
- grupę prowadzi kierownik wycieczki, który jest zobowiązany do stałego sprawdzania stanu liczebności uczestników przed wyruszeniem z danego miejsca i po dotarciu do celu,
- jeżeli grupa nie wyjeżdża za miasto i nie korzysta z środków lokomocji - 1 opiekun na 30 uczniów, jeżeli jest to impreza turystyki kwalifikowanej - 1 opiekun na 15 uczestników,
- w czasie prowadzenia wycieczek obowiązuje bezwzględne powstrzymywanie się przed wychodzeniem z grupą w warunkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, kąpiel wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem,
- podczas wycieczek do lasu zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo pożarowe i możliwość zgubienia się uczestników,
- wysiłek musi być dostosowany do możliwości fizycznych uczestników wycieczki,
- kierownikiem wycieczki jest zawsze nauczyciel. Opiekunem może być osoba pełnoletnia, która została zapoznana z szkolnym regulaminem wycieczek i podpisała deklarację o wzięciu odpowiedzialności za życie i zdrowie przekazanych pod opieką uczestników wycieczki.
- Opieka w czasie dyżurów i zajęć pozalekcyjnych:
- nauczyciel pełni dyżur w godzinach i w miejscu zgodnie z ustalonym przez dyrekcją grafikiem. Dyrektor informuje nauczycieli o stałych dyżurach na grafiku znajdującym się na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
- w okresie wiosny i lata, w czasie sprzyjającej aury uczniowie spędzają przerwy na obiektach wokół szkoły, wszyscy nauczyciele pełnić dyżur w rejonach wyznaczonych na grafiku letnim, ustalonym wcześniej przez dyrekcję gimnazjum,
- przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom (bójki, wychodzenie poza teren gimnazjum, rzucanie kamieniami itp.). Dyżur musi być aktywnie pełniony,
- jeżeli zdarzy się wypadek uczniowski na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie przerwy - każdy nauczyciel, który jest świadkiem doprowadza poszkodowanego do pielęgniarki szkolnej, zawiadamiając zaraz dyrektora (wicedyrektora) w razie nieobecności pielęgniarki doprowadza do sekretariatu gimnazjum i przekazuje dyrekcji,
- jeżeli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, udziela pierwszej pomocy, wysyła dwóch uczniów do dyrektora oraz pielęgniarki szkolnej, a w razie konieczności opuszczenia sali prosi o nadzór nad nią kolegę uczącego w najbliższej sali,
- jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych, gdy nie ma dyrekcji gimnazjum (np. dyskoteki), nauczyciel sam decyduje o postępowaniu, w trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora i rodziców,
- w przypadku zauważenia pożaru postępuje się ściśle według instrukcji znajdującej się w pokoju nauczycielskim, sekretariacie gimnazjum (stara się ugasić pożar dostępnymi środkami podręcznymi, nakazuje uczniom opuszczenie pomieszczenia, zawiadamia dyrektora, w przypadku gdy nie da się ugasić pożaru alarmuje straż, wyprowadza uczniów ze szkoły),
- nauczyciele wychowania fizycznego w pierwszym tygodniu września obowiązkowo zapoznają się z kartami zdrowia uczniów, z którymi prowadzą zajęcia.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań i przepisów dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami,
- uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci u wychowawcy i pedagoga.
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami (min. 3 w roku szkolnym) w celu wymiany informacji, pedagogizacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
- Rodzice mają prawo opiniowania programu wychowania prorodzinnego.
- Bieżące informacje dla rodziców przekazywane są poprzez tablicę ogłoszeń.
Organy gimnazjum i ich kompetencje §6 - Organami gimnazjum są:
- Dyrektor Gimnazjum,
- Rada Pedagogiczna,
- Samorząd Uczniowski,
- Rada Rodziców.
§7 Kompetencje, zasady współdziałania organów gimnazjum oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi - Dyrektor Gimnazjum.
Do jego zadań należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy gimnazjum, a w szczególności: - tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
- kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
- współdziałanie z gminą w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania, a ponadto realizowanie jej zaleceń i wniosków w zakresie i na zasadach określonych w ustawie,
- przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej, projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły Radzie Rodziców,
- ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- przedkładanie Radzie Pedagogicznej - projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkól, oraz przedstawienie projektu do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, a także Radzie Rodziców,
- wstrzymywanie wykonywania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
- współpraca z Samorządem Uczniowskim,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,
- podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
- podejmowanie decyzji w sprawie skreślenia z listy uczniów tych, którzy ukończyli 18 lat i nie dotyczy ich obowiązek szkolny,
- występowanie do kuratora z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, jeśli wszelkie inne kary zapisane w §21 zostały wyczerpane,
- umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym,
- realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
- załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły,
- określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
- zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
- egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły,
- organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- współdziałanie z organem prowadzącym szkołę w organizowaniu dowożenia uczniów do szkoły (jeżeli zajdzie taka potrzeba wynikająca z odrębnych przepisów),
- organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,
- nadzorowanie prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
- organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych,
- organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
- Rada Pedagogiczna:
- zatwierdza plan pracy szkoły,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu projektów przez Radę Rodziców,
- opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród oraz innych wyróżnień,
- opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- opiniuje propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
- może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły,
- może występować do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada Rodziców:
- może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły i podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych szkoły,
- opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły,
- uczestniczy w programowaniu prac szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków pracy szkoły,
- organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w szkole i środowisku lokalnym.
- Samorząd Uczniowski:
- za pośrednictwem Rady Młodzieży może przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi wnioski i opinie o wszystkich sprawach szkoły a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo do współpracy z Radą Rodziców,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Organy szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swych kompetencji, a jednocześnie winny prowadzić ścisłą współpracę mającą na celu dobro społeczności szkolnej. Wymiana i przekazywanie informacji między organami szkoły a społecznością rodziców i uczniów następuje poprzez tablicę ogłoszeń. Sytuacje konfliktowe nie rozstrzygnięte na drodze porozumień wewnątrz szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
Organizacja gimnazjum §8 - Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- Dyrektor gimnazjum sporządza arkusz organizacyjny, w którym uwzględnia podział na grupy na zajęcia języków obcych i informatyki oraz na zajęcia, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z j. obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 26 uczniów, podział na grupy na zajęciach o których mowa w ust. 2 - można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 osób.
§9 - Dla uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia i nie rokują nadziei ukończenia gimnazjum, istnieje możliwość skierowania do oddziału przysposobienia do pracy.
- Decyzję o skierowaniu ucznia do klasy lub szkoły przysposabiającej do zawodu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
Świetlica §10 - Uczniowie, którzy przebywają na terenie szkoły, a nie mają w tym czasie zajęć dydaktycznych mają obowiązek przebywania w świetlicy szkolnej.
- Świetlica może być utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i nie powinna przekraczać 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
- Każdy uczeń ma prawo być przyjęty do grupy świetlicowej. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
- Godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
- Do zadań świetlicy należy:
- organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
- organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
- ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
- stwarzanie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
- upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
- współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
- Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
Biblioteka §11 Zagadnienia ogólne - Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na postawie zapisu w dzienniku klasowym, rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka i dowodu osobistego.
§12 Funkcje biblioteki - Służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli.
- Stanowi centrum informacji o wszystkich materiałach dydaktycznych znajdujących się w szkole.
- Jest pracownią dydaktyczną.
- Pełni rolę ośrodka informacji w szkole dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
§13 Organizacja biblioteki - Nadzór.
Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który: - zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie i środki finansowe na działalność biblioteki,
- zarządza skontrum zbiorów biblioteki, dba o jej protokólarne przekazanie przy zmianie pracownika.
- Zbiory:
- biblioteka gromadzi następujące materiały:
- wydawnictwa informacyjne,
- podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
- podręczniki dla uczniów,
- lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów,
- lektury uzupełniające do języka polskiego,
- literaturę popularno-naukową,
- wybrane pozycje literatury pięknej,
- wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa,
- odpowiednią prasę dla młodzieży oraz nauczycieli,
- podstawowe wydawnictwa z pedagogiki, psychologii, dydaktyki różnych przedmiotów nauczania, filozofii i socjologii,
- materiały audiowizualne,
- publikacje nauczycieli,
- strukturę zbiorów determinują: profil szkoły, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu czytelników do innych bibliotek, inne czynniki środowiskowe, lokalne, regionalne,
- rozmieszczenie zbiorów:
- literatura piękna stoi w układzie działowym,
- literatura popularno-naukowa i naukowa - wg UKD (Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej),
- lektury do języka polskiego - alfabetycznie wg klas,
- księgozbiór podręczny - w kąciku czytelniczym,
- gazety przechowuje się w bibliotece przez rok, czasopisma metodyczne mogą być przechowywane w pracowniach przedmiotowych,
- prasa i księgozbiór podręczny udostępniane są w kąciku czytelniczym i do pracowni na zajęcia.
- Pracownicy:
- biblioteką szkolną kieruje nauczyciel bibliotekarz,
- zasady zatrudniania nauczyciela bibliotekarza określają odrębne przepisy.
- Czas pracy biblioteki:
- biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
- okres udostępniania zostaje skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece skontrum,
- czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrekcją szkoły i wynosi (w przypadku jednego pracownika) nie mniej niż 5 godzin dziennie,
- jeden dzień w tygodniu bibliotekarz przeznacza na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz na samokształcenie i doskonalenie zawodowe.
- Finansowanie wydatków:
- wydatki są pokrywane z budżetu szkoły,
- wysokość kwoty przeznaczonej na potrzeby biblioteki ustalona jest na początku roku kalendarzowego,
- działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców.
- Lokal.
Lokal biblioteki składa się z pomieszczenia wypożyczalni z wydzielonym kącikiem czytelniczym. §14 Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza - Praca pedagogiczna.
W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do: - udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i kąciku,
- indywidualnego doradztwa w doborze lektury,
- udzielania informacji,
- prowadzenia zajęć w ramach ścieżki,
- prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
- informowanie nauczycieli i wychowawców na podstawie obserwacji i prowadzonej statystyki o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
- prowadzenia różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa.
- Praca organizacyjno-techniczna.
W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do: - gromadzenia zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki,
- ewidencji zbiorów - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowania zbiorów (klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne),
- selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych),
- organizacji udostępniania zbiorów,
- organizacji warsztatu informacyjnego (wydzielanie księgozbioru podręcznego, działu dla publikacji nauczycieli, działu o patronie szkoły oraz prowadzenie katalogów, kartotek, teczek tematycznych itp.).
- Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
- odpowiada za stan i wykorzystanie powierzonych mu zbiorów,
- współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
- opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
- sporządza plan pracy, okresowe i roczne sprawozdanie z pracy,
- doskonali warsztat pracy.
§15 - Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice.
- Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki.
- Jednorazowo można wypożyczyć 2 książki na okres jednego miesiąca, ale w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu. Warunkiem wypożyczenia książki jest posiadanie przez ucznia identyfikatora ze zdjęciem lub legitymacji szkolnej.
- Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
- Korzystający z kącika czytelniczego wpisuje się do zeszytu odwiedzin.
- W stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą być zastosowane kary zgodnie z ustaleniami Rady Pedagogicznej.
- W przypadku zniszczenia lub zagubienie\a książki czytelnik musi zwrócić taką samą pozycję lub inną wskazaną przez bibliotekarza.
- Wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed zakończeniem klasyfikacji w danym roku szkolnym.
- Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy i uczniowie) zobowiązani są do pobrania zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów z biblioteki.
- Uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.
§16 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
§17 Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum §18 - W gimnazjum tworzy się stanowiska pracy wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Osoby, którym powierzono te stanowiska wykonują te zadania z ustalonym podziałem kompetencji i szczegółowym przydziałem czynności.
- Kompetencje wicedyrektorów:
- układanie planu lekcji,
- sporządzanie rocznego planu hospitacji na I i II semestr,
- hospitowanie zajęć dydaktycznych nauczycieli,
- kontrolowanie dyżurów nauczycielskich na przerwach,
- kontrola bieżących dokumentów (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, rozkłady materiałów, konspekty),
- ustalanie doraźnych zastępstw za nauczycieli będących na L-4,
- wykonywanie planu rocznego uroczystości szkolnych oraz nadzorowanie przygotowań do tych imprez,
- przydział opieki nad terenami zielonymi wokół szkoły dla poszczególnych klas oraz nadzorowanie wykonania zleconych prac porządkowych na tych terenach,
- nadzorowanie zajęć wyrównawczych,
- odpowiedzialność za comiesięczne wykazywanie godzin nadliczbowych, dodatków za j. polski, wychowawstwa,
- pełnienie obowiązków dyrektora w czasie nieobecności dyrektora szkoły,
- nadzorowanie pracy biblioteki i świetlicy szkolnej,
- nadzorowanie pracy nauczycieli wychowania fizycznego,
- nadzorowanie zajęć pozalekcyjnych.
- Wicedyrektora powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.
- Stanowiska wicedyrektorów tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad:
- jedno stanowisko wicedyrektora przypada na nie mniej niż 12 oddziałów,
- za zgodą organu prowadzącego można na wniosek dyrektora szkoły, w ramach programu posiadanych środków finansowych, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze np. wicedyrektor ds. ekonomiczno-administracyjnych., kierownik świetlicy itp.
- W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 4 określają odrębne przepisy.
§19 - Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do obowiązku nauczyciela należy w szczególności:
- dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- dbałość i odpowiedzialność materialna za sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w kursach doskonalących,
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich w oparciu o samorządność uczniów i współpracę ze środowiskiem,
- ochrona uczniów przed demoralizacją i patologią społeczną,
- rozliczanie uczniów za nieobecności w szkole,
- prowadzenie bieżącej oceny wyników pracy ucznia oraz jego klasyfikacja półroczna i roczna.
§20 - Istota wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i podanie ich uczniom do wiadomości,
- bieżące ocenianie według skali i form przyjętych w szkole,
- przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i końcoworocznych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne przeprowadzają nauczyciele uczący w danym oddziale szkolnym.
- Cele wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest:
- sprawdzenie postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych,
- sformułowanie informacji wyrażonej oceną szkolną,
- motywowanie ucznia do poszukiwania wiedzy oraz prezentowania własnej pracy,
- informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dzieci oraz o ich wkładzie pracy nad własnym rozwojem,
- dostarczanie nauczycielom informacji o stopniu realizacji założonych celów kształcenia,
- inspirowanie nauczycieli do doskonalenia i urozmaicenia metod pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz dokonywanie samooceny skuteczności podejmowanych działań,
- informowanie dyrekcji szkoły o efektywności procesu nauczania.
- Zasady formułowania wymagań edukacyjnych.
- Na początku roku szkolnego nauczyciele opracowują rozkłady nauczania, zawierające treści programowe, formułują zakres umiejętności i wiadomości, zakres wymagań na poszczególne oceny.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Wymagania edukacyjne są formułowane do każdego przedmiotu przez nauczyciela lub zespół nauczycieli przedmiotu w oparciu o wybrany program nauczania. Powinny one być określone w sposób jasny i zrozumiały dla uczniów i rodziców.
- Nauczanie i formułowanie wymagań z przedmiotu religia regulują odrębne przepisy.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów są dostępne dla każdego ucznia i jego rodziców u nauczyciela przedmiotu.
- Wymagania edukacyjne mogą być obniżone w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające mu sprostanie wymogom programowym, jeśli ich potwierdzeniem jest pisemna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przekazana szkole.
- Egzekwowanie wymagań edukacyjnych.
- Przy egzekwowaniu wymagań edukacyjnych z wychowania fizycznego, techniki, sztuki, nauczyciele winni w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Egzekwowanie wymagań winno uwzględniać możliwości ucznia, jego zdolności, warunki do zdobywania wiedzy i umiejętności.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wych. fizycznego.
- Decyzję o zwolnieniu z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
- Sposoby i formy egzekwowania wymagań edukacyjnych
- Sprawdzanie postępów edukacyjnych uczniów odbywa się sposobem ustnym lub pisemnym.
- Ustny sposób obejmuje:
- odpowiedzi na pytania zadawane na początku, w trakcie i na końcu lekcji,
- pracę na lekcji (aktywność) - wyrażającą stopień zainteresowania ucznia tematem zajęć, przygotowania do lekcji bądź udział w dyskusji.
- Pisemny sposób obejmuje:
- prace kontrolne (np. kartkówki) z ostatnich 1-3 lekcji lub zadania domowego,
- sprawdziany, zadania klasowe, testy z danego bloku tematycznego lub integrujące wiedzę z kilku bloków lub zagadnień,
- dyktanda,
- zadania domowe - np. notatki, referaty.
- Przed przystąpieniem do sprawdzianu lub zadania klasowego uczniowie winni znać kryteria wymagań.
- Ustala się następujący tryb informowania uczniów o pisemnych formach sprawdzenia wiadomości i umiejętności:
- sprawdziany, zadania klasowe, testy - z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Ustala się limitowaną ilość sprawdzianów, testów bądź zadań klasowych - nie więcej niż jeden dziennie i dwa tygodniowo.
- Na prośbę uczniów nauczyciel może przełożyć na inny dzień zapowiedziany wcześniej sprawdzian. Nie obowiązuje wówczas zapis mówiący o limitowanej ilości dwóch sprawdzianów w ciągu dnia, tygodnia.
- Nauczyciele organizujący sprawdzian, testy, zadania klasowe winni odnotować ich terminy w dzienniku lekcyjnym.
- Uczniowie i ich rodzice mają prawo wglądu do pisemnych sprawdzianów wymagań.
- Fakt zapoznania się z wynikami pracy kontrolnej dziecka rodzice potwierdzają podpisem na pracy lub w zeszycie przedmiotowym w specjalnej tabelce.
- Sprawdziany, testy, zadania klasowe, po podpisaniu, winny być zwrócone do nauczyciela, który przechowuje je w szkole do końca roku szkolnego.
- Ze względu na specyfikę niektórych przedmiotów oprócz ustnej i pisemnej formy sprawdzania postępów edukacyjnych, wprowadza się możliwość oceny:
- ćwiczeń praktycznych,
- wytworów pracy ucznia,
- zeszytu przedmiotowego,
- udziału ucznia w konkursach, olimpiadach, turniejach,
- wykonywanie pomocy dydaktycznych.
- Uczeń nie jest oceniany stopniem szkolnym w toku:
- zajęć pozalekcyjnych,
- godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
- nieobowiązkowych zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie".
- Ocenę z religii uczeń otrzymuje tylko wówczas, jeśli jego rodzice wyrażają życzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach z tego przedmiotu.
- Zasady poprawiania ocen.
- Uczeń ma prawo poprawiania otrzymanych, a niesatysfakcjonujących go ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych i końcoworocznych.
- Poprawianie ocen bieżących odbywa się w uzgodnionym z nauczycielem danego przedmiotu terminie nie przekraczającym jednego tygodnia od otrzymanej oceny.
- Po upływie tego terminu roszczenia ucznia w sprawie poprawy oceny będą bezpodstawne.
- Uczniowi nieobecnemu w szkole z powodu choroby nauczyciel wydłuża termin poprawy oceny.
- Formę poprawiania oceny ustala nauczyciel.
- W przypadku gdy w wyniku poprawiania oceny nauczyciel ma podstawy ustalił stopień niższy od wcześniej ustalonego, przyjmuje się zasadę pozostawienia oceny dla ucznia korzystniejszej.
- Nie podlegają poprawie oceny z bieżących odpowiedzi i prac domowych.
- Ocenę można poprawić tylko raz.
- System oceniania bieżącego, śródrocznego i klasyfikacyjnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry w toku których odbywa się ocenianie.
- Wprowadza się trzy oceny:
- bieżącą (cząstkową),
- śródroczną (semestralną),
- końcoworoczną (klasyfikacyjną).
- Ocenianie bieżące odbywa się systematycznie w toku trwania każdego semestru i ma charakter informacyjny, motywujący i wspomagający.
- Ocenianie śródroczne (semestralne) przeprowadza się z końcem I semestru, przed rozpoczęciem ferii zimowych. Ma ono charakter podsumowania osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz wyznaczenia kierunków jego dalszej pracy.
- Ocenianie końcoworoczne (klasyfikacyjne) odbywa się na zakończenie roku szkolnego i jest syntezą postępów osiąganych przez ucznia w ciągu obu semestrów. Istotą oceny końcoworocznej jest także ustalenie postępów szkolnych, jakie uczeń osiągnął w II semestrze w porównaniu z semestrem I.
- Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Ocenianie uczniów.
- Oceny bieżące, śródroczne i klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
- celujący (6),
- bardzo dobry (5),
- dobry (4),
- dostateczny (3),
- dopuszczający (2),
- niedostateczny (1).
- Przy ocenach bieżących (cząstkowych) dopuszcza się plusy (+) i minusy (-). Oceny śródroczne i końcoworoczne są ocenami pełnymi.
- Ustalone przez nauczycieli oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych i końcoworocznych na dwa tygodnie przed planowanym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować rodziców ucznia pisemnie na miesiąc przed zakończeniem każdego z semestrów.
- Informowanie rodziców ucznia o jego ocenach bieżących odbywa się na zebraniach i w czasie konsultacji.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Ustalona przez nauczyciela końcoworoczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji końcoworocznej jedną ocenę niedostateczną.
- Rada Pedagogiczna w wyjątkowych wypadkach może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
- Egzamin poprawkowy składa się z części ustnej i pisemnej, z wyjątkiem takich przedmiotów jak: wychowanie fizyczne, sztuka, technika, informatyka. z których powinien mieć formę głównie ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje komisję, w składzie:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator,
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
- Pytania (ćwiczenia) ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu,
- wynik egzaminu,
- stopień ustalony przez komisję.
Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o jego odpowiedziach ustnych. - Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Uczniowi, który nie mógł z udokumentowanych przyczyn losowych przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, dyrektor szkoły może wyznaczyć dodatkowy termin składania egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.
- Uczeń jest klasyfikowany, jeśli został oceniony ze wszystkich zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem tych, z których jest zwolniony.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów edukacyjnych, jeżeli jego nieobecności przekraczają połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Prośba o egzamin klasyfikacyjny ma formę podania do dyrektora szkoły.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w porozumieniem z uczniem i jego rodzicami, nie później jednak niż do 31 marca w przypadku klasyfikacji śródrocznej i do 31 sierpnia w przypadku klasyfikacji końcoworocznej.
- Uczeń nieklasyfikowany w semestrze I, a klasyfikowany i oceniany pozytywnie w semestrze II uzyskuje promocję do klasy programowo wyższej.
- W przypadku niezdania egzaminu klasyfikacyjnego uczeń nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
- Forma i zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego są takie same jak w przypadku egzaminu poprawkowego.
- Zasady i tryb przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego.
- Uczeń ma prawo zdawać egzamin sprawdzający, jeśli proponowana przez nauczyciela danego przedmiotu ocena śródroczna jest dla niego niesatysfakcjonująca.
- Egzamin sprawdzający odbywa się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, złożoną dyrektorowi szkoły.
- Egzamin sprawdzający składa się z części ustnej i pisemnej, z wyjątkiem takich przedmiotów jak: wychowanie fizyczne, sztuka, technika, informatyka. z których powinien mieć formę głównie ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu sprawdzającego ustala dyrektor szkoły, przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Dla przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję, w składzie:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator,
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
- Pytania (ćwiczenia) ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu,
- wynik egzaminu,
- stopień ustalony przez komisję
Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o jego odpowiedziach ustnych. - Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Uczniowi, który nie zdał egzaminu sprawdzającego wystawia się na semestr ocenę proponowaną przez nauczyciela.
- Zdanie egzaminu sprawdzającego jest jednoznaczne z podwyższeniem oceny.
- Warunki promocji.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Nie otrzymuje promocji uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 lub nie zdał egzaminu poprawkowego.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń kończy gimnazjum, jeśli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej.
- Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza w klasie III gimnazjum egzamin obejmujący:
- umiejętności i wiadomości z przedmiotów humanistycznych,
- umiejętności i wiadomości z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
- Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i jest dla uczniów obowiązkowy.
§21 - Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć zespoły:
- przedmiotowe,
- problemowo-zadaniowe.
- Zadaniem zespołu jest:
- ustalenie programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb,
- wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§22 - Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach będących do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i korygując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz rozwijaniu zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów: organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- Zadania, o których mowa, są realizowane przez wychowawców odpowiednio do wieku uczniów i ich potrzeb poprzez:
- indywidualne spotkania z rodzicami,
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- konsultacje,
- wywiadówki,
- stałą współpracę ze wszystkimi uczącymi,
- kontrolę spełnianego obowiązku szkolnego.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
Uczniowie gimnazjum §23 - Przyjmowanie uczniów do szkoły odbywa się zgodnie z obowiązującą rejonizacją w terminie do końca miesiąca kwietnia roku szkolnego, w którym uczeń podejmuje naukę w gimnazjum. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjęcie ucznia z innej szkoły.
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań i zdolności,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
- uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 2 tygodnie przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z przewidywanymi ocenami semestralnymi,
- pomocy w przypadku trudności w nauce ze strony nauczycieli poprzez zajęcia organizowane w ramach możliwości finansowych szkoły,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- uczeń ma prawo zgłoszenia uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskiwać odpowiedzi w terminie do 30 dni. O spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy.
- Uczeń ma obowiązek:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- dbania o własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- usprawiedliwiania swojej nieobecności w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia rodziców. Uczeń wytypowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z lekcji na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegowaniu go. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpłynąć na frekwencję klasy,
- pozostawienia na czas nauki okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni. W budynku szkolnym obowiązuje ucznia obuwie zmienne,
- posiadać, nosić standardowy identyfikator oraz strój szkolny.
§24 - Tryb i zasady ustalania oceny zachowania.
- Ocena zachowania jest opinią szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, czyli o obecności na zajęciach szkolnych i uzyskiwaniu pozytywnych wyników w nauce. Ocena zachowania uwzględnia również funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
- Tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ucznia o przewidywanej dla niego semestralnej lub końcoworocznej ocenie zachowania, natomiast w przypadku przewidywanej nieodpowiedniej oceny zachowania wychowawca klasy powinien poinformować rodziców ucznia co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
- Ocenę zachowania semestralną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie.
- Zachowanie ocenia się tylko i wyłącznie jedną oceną i nie jest ona średnią żadnych ewentualnych ocen cząstkowych.
- Decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca klasy biorąc pod uwagę:
- opinię osób dorosłych stanowiących środowisko ucznia,
- opinię zespołu klasowego,
- samoocenę ucznia.
- Wyjściową oceną zachowania jest ocena: dobre.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
- Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
- W przypadku drastycznego naruszenia przez ucznia zasad współżycia społecznego po ostatecznym ustaleniu oceny zachowania i jej zatwierdzeniu na posiedzeniu klasyfikacyjnym ponownie zwołuje się Radę Pedagogiczną w celu zmiany oceny.
- Wprowadza się 3 kryteria oceniania zachowania ucznia w gimnazjum:
- Stosunek do obowiązków szkolnych. Uczeń:
- jest przygotowany do lekcji,
- wypełnia obowiązki dyżurnego,
- jest punktualny,
- dba o terminowe usprawiedliwianie nieobecności,
- jest zdyscyplinowany,
- podejmuje się dodatkowych prac na miarę własnych możliwości.
- Kultura osobista. Uczeń:
- jest prawdomówny, obowiązkowy i koleżeński,
- dba o kulturę słowa,
- szanuje nauczycieli, innych pracowników szkoły, kolegów,
- potrafi kulturalnie dyskutować,
- dba o higienę osobistą,
- nie korzysta z używek i nie zachęca innych do korzystania z nich,
- szanuje mienie szkoły.
- Zaangażowanie w życie klasy i szkoły. Uczeń:
- uczestniczy w miarę swoich możliwości w organizowaniu życia klasy,
- uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
- aktywnie pełni funkcję w samorządzie szkoły lub wspiera działanie samorządu,
- pomaga słabszym w nauce,
- wychodzi z inicjatywą – zgłasza propozycje dotyczące życia klasy lub szkoły,
- bierze aktywny udział w konkursach oraz uroczystościach organizowanych przez szkołę,
- pomaga innym (nie tylko w nauce).
- Po zakończeniu pierwszego semestru i na koniec roku szkolnego nauczyciele uczący danego ucznia wystawiają (w otrzymanej od wychowawcy tabeli) proponowane przez siebie oceny punktowe według wzoru:
- 4 – zachowanie wzorowe,
- 3 – zachowanie dobre,
- 2 – zachowanie poprawne,
- 1 – zachowanie nieodpowiednie.
- System punktowy dotyczy jedynie dwóch pierwszych kryteriów oceniania tj.:
- stosunku ucznia do obowiązków szkolnych,
- kultury osobistej ucznia.
- Dodatkowo, w każdej klasie wprowadzona zostanie specjalna tabela służąca do wpisywania informacji o zaangażowaniu się uczniów w życie klasy i szkoły. Każdy nauczyciel (nawet jeśli nie prowadzi zajęć w danej klasie) ma prawo wpisywać tutaj wszelkiego rodzaju spostrzeżenia i informacje o działalności uczniów na terenie szkoły i poza nią. Pod koniec każdego semestru uczniowie za swoją działalność (lub jej brak) będą rozliczani przez wychowawcę. Wychowawca ocenia wkład i zaangażowanie uczniów w życie klasy i szkoły, biorąc pod uwagę możliwości poszczególnych wychowanków.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
- miał wszystkie godziny usprawiedliwione,
- najwyżej 3 razy się spóźnił,
- najwyżej 3 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
- nie wykazywał się przypadkami niekulturalnego zachowania podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
- nie wykazywał się przypadkami posiadania przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
- nie został przyłapany na paleniu papierosów,
- wypełniał wzorowo obowiązki dyżurnego (dopuszczalne 2- krotne niewypełnienie obowiązków),
- był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 1- krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 2 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
- nie uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
- zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne 1 upomnienie).
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
- posiadał do 7 godzin nieusprawiedliwionych,
- najwyżej od 4 do 6 razy się spóźnił,
- najwyżej od 4 do 6 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
- najwyżej 1 raz niekulturalnie zachowywał się podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
- najwyżej 2-krotnie posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
- najwyżej 2-krotnie został przyłapany na paleniu papierosów,
- wypełniał dobrze obowiązki dyżurnego (dopuszczalne od 3 do 4-krotne niewypełnienie obowiązków),
- był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 2-krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 4 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
- nie uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
- zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne 2 upomnienia).
- Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
- posiadał od 8 do 21 godzin nieusprawiedliwionych,
- posiadał od 7 do 10 spóźnień w ciągu roku szkolnego,
- nie posiadał od 7 do 10 razy stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
- najwyżej 2 razy niekulturalnie zachował się podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
- najwyżej 3- 4-krotnie posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
- został od 3 do 4 razy przyłapany na paleniu papierosów,
- wypełniał poprawnie obowiązki dyżurnego (dopuszczalne od 5 do 6-krotne niewypełnienie obowiązków),
- był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 3-krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 6 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
- najwyżej 2-krotnie zdarzyło mu się uczestniczyć w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
- zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne od 3 do 5 upomnień).
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- posiada powyżej 21 godzin nieusprawiedliwionych,
- posiada powyżej 10 spóźnień w ciągu roku szkolnego,
- ponad 10 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
- więcej niż 2-krotnie zachował się niekulturalnie podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
- więcej niż 4 razy posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
- został przyłapany ponad 4-krotnie na paleniu papierosów,
- wypełniał nieodpowiednio obowiązki dyżurnego (powyżej 6-krotne niewypełnienie obowiązków),
- był nieprzygotowany do lekcji (powyżej 2-krotnego nieprzygotowania do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, powyżej 4 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
- uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
- nie zwracał w wyznaczonym terminie książek do biblioteki (powyżej 5 upomnień).
- Każdorazowy konflikt ucznia z prawem w tym: stwierdzony przypadek wymuszania, zastraszania, znęcania się nad innymi, kradzieży oraz niszczenia mienia szkolnego powoduje natychmiastowe obniżenie oceny zachowania na nieodpowiednią. Wyjątek: chrzest uczniów klas I odbywający się pod nadzorem nauczycieli.
- Liczne nieobecności ucznia klasy I lub II po zakończeniu klasyfikacji końcoworocznej (ostatni tydzień nauki) powinny zostać odnotowane przez wychowawcę i wpłynąć na ocenę zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
- Tryb i zasady odwołania się od oceny zachowania.
- Odwołać się można od każdej oceny zachowania.
- Odwołać się mogą:
- uczeń, którego dotyczy ocena,
- rodzice (prawni opiekunowie),
- nauczyciel.
- Forma i tryb odwołania:
- złożenie podania z odpowiednim uzasadnieniem na trzy dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
- odwołanie jest adresowane do dyrektora gimnazjum.
- Dyrektor gimnazjum powołuje zespół, w skład którego wchodzi:
- przedstawiciel dyrekcji,
- pedagog szkolny,
- wychowawca ucznia,
- jeden z nauczycieli uczących danego ucznia,
- przedstawiciel samorządu klasowego.
- Zespół jest zobowiązany do rozpatrzenia sprawy przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Decyzja zespołu zatwierdzona przez dyrektora szkoły jest ostateczna.
- Decyzja winna być przekazana odwołującemu się w formie pisemnej.
- Dokumentacja (podanie oraz protokół) zostaje złożona w dokumentacji szkoły, kopia decyzji włączona do akt osobowych ucznia.
Nagrody i kary §25 - Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klasy lub Rady Pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
- bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen powyżej 4,75 oraz dobre zachowanie),
- zakwalifikowanie się do rejonowego lub wojewódzkiego etapu konkursu przedmiotowego,
- zajęcia notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
- osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
- aktywną pracę w samorządzie uczniowskim,
- zaangażowanie w pracach na rzecz szkoły.
- Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
- pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
- list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
- nagroda książkowa,
- świadectwo z wyróżnieniem,
- szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych lub innych konkursach odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
- prezentacja w kronice szkolnej.
- Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy w porozumieniu z pedagogiem, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna - a szczególnych przypadkach wspólnie.
- Uczeń może być ukarany za:
- Notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
- Naruszanie nietykalności osobistej drugiego człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem jakichkolwiek przejawów tzw. fali),
- Posługiwanie się wulgarnym językiem w kontaktach międzyludzkich,
- Niszczenie mienia szkoły oraz wszelkie pozostałe objawy chuligaństwa i wandalizmu (ze szczególnym uwzględnieniem niszczenia własności innych uczniów),
- Uleganie nałogom i namawianie bądź zmuszanie do nich innych,
- Ostentacyjne nieprzestrzeganie Regulaminu Gimnazjum:
- nieposiadanie standardowego identyfikatora i stroju szkolnego,
- stosowanie makijażu, malowanie paznokci,
- noszenie rozpuszczonych włosów, biżuterii zagrażającej bezpieczeństwu ucznia (długie kolczyki, wszelkie łańcuszki, naszyjniki, bransoletki).
W uzasadnionych przypadkach bezwzględnie powiadamiana będzie Policja, Kurator Sądowy i lub Społeczny. - Odpowiednio do występujących w ust. 4 przewinień, przewiduje się następujące kary:
- Upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
- Wpis uwagi do dziennika,
- Pisemne powiadomienie w porozumieniu z pedagogiem rodziców ucznia o jego nieodpowiednim zachowaniu lub wezwanie ich do szkoły w celu rozmowy z wychowawcą i pedagogiem,
- Udzielenie nagany przez wychowawcę na forum klasy z wpisaniem do arkusza ocen (w porozumieniu z dyrektorem szkoły i pedagogiem),
- Obniżenie oceny zachowania adekwatnie do przewinień.
- Uczeń lub jego rodzic w sprawie udzielonej mu kary może odwołać się do swojego wychowawcy. Odwołanie należy wnosić na piśmie w terminie nie dłuższym niż 3 dni od udzielenia kary. Odwołanie rozpatruje Zespół w składzie: przedstawiciel dyrekcji, wychowawca, pedagog szkolny i udziela pisemnej odpowiedzi w terminie 7 dni od daty wpłynięcia odwołania. Decyzja Zespołu zatwierdzona przez Dyrektora jest ostateczna.
§26 Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. §27 Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny. §28 - Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§29 Zmiany w Statucie wprowadza się Uchwałą Rady Pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.
|