Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Gimnazjum nr 2
Szkoła Podstawowa nr 1
Szkoła Podstawowa nr 3
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2003.11.03 21:34:32 powrót do aktualnej strony
 

Statut Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach

Tekst jednolity zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach z dnia 12.06.2003 r.

Na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 ze zm.) w związku z art. 52 ust. 2 tejże ustawy, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:

§1

  1. Zatwierdzić przedstawiony przez komisję statutową projekt nowego statutu szkoły (tekst jednolity), który jest załącznikiem do niniejszej uchwały.
  2. Niezwłocznie przedstawić uchwalony statut organowi prowadzącemu szkołę oraz właściwemu Kuratorowi Oświaty - celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.
  3. Zapewnić możliwość zapoznania się z nowo uchwalonym statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
  4. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski dostosowują regulaminy ich działalności do nowo ustalonego statutu.

§2

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi szkoły.

§3

  1. Uchwała wchodzi w życie z dniem 12.06.2003 r.
  2. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc statut szkoły uchwalony z dnia 1.04.2003 r.

Nazwa gimnazjum

§4

  1. Gimnazjum nosi nazwę Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka w Lędzinach.
  2. Siedzibą Gimnazjum są budynki mieszczące się w Lędzinach przy ul. Pokoju 29 oraz w SP 4 przy ul. Goławieckiej.
  3. Organem prowadzącym Gimnazjum, jest Gmina Lędziny.

Cele i zadania gimnazjum

§5

  1. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa uwzględniające program wychowawczy, a w szczególności:
    1. umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,
    2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
    3. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku uczniów,
    4. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
    5. rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania ucznia,
    6. wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
    7. rozwija umiejętności społeczne przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
    8. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
    9. organizuje w ramach planu zajęć naukę religii bądź etyki dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie,
    10. udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej za pośrednictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i szkolnego pedagoga,
    11. organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do gimnazjum poprzez:
      1. stałą opiekę medyczną (pielęgniarka szkolna, ambulatorium przychodni specjalistycznej przy ul. Pokoju 17),
      2. współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
      3. opiekę pedagoga szkolnego,
      4. umożliwienie indywidualnego toku nauczania,
    12. umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach świetlicy oraz kół zainteresowań organizowanych w ramach posiadanych przez gimnazjum funduszy,
    13. umożliwia uczniom realizację indywidualnych programów nauczania i ukończenia gimnazjum w skróconym czasie.
  2. Program wychowawczy gimnazjum uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
  3. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
  4. Gimnazjum pełni funkcję opiekuńczą uwzględniając wiek uczniów, potrzeby środowiskowe oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
    1. Ustala się następujące zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć lekcyjnych:
      1. uczniowie przebywający podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przebywają na terenie szkoły pod opieką nauczyciela,
      2. uczniowie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych, które prowadzone są przez dorosłych nie będących nauczycielami np. trenerów, instruktorów, wyłącznie za pisemną zgodą rodziców,
      3. nauczyciel przed każdymi zajęciami sprawdza, czy warunki nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów, bezzwłocznie je usuwa lub zgłasza dyrekcji gimnazjum.
    2. Opieka w czasie wycieczek (szczegółowe przepisy zawiera "Regulamin wycieczek szkolnych"):
      1. wycieczki planowane są na cały rok szkolny - rodzice wyrażają na nie zgodę (z wyjątkiem wycieczek w granicach miasta),
      2. na tydzień przed planowaną wycieczką nauczyciel przedstawia stosowne dokumenty dyrektorowi lub jego zastępcy (kartę wycieczki z programem, listę uczestników z wpisaną polisą ubezpieczeniową),
      3. przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel wychowawca na godzinach wychowawczych omawia cele, przepisy bezpieczeństwa, a także ustala miejsce rozpoczęcia i zakończenia wycieczki,
      4. grupę prowadzi kierownik wycieczki, który jest zobowiązany do stałego sprawdzania stanu liczebności uczestników przed wyruszeniem z danego miejsca i po dotarciu do celu,
      5. jeżeli grupa nie wyjeżdża za miasto i nie korzysta z środków lokomocji - 1 opiekun na 30 uczniów, jeżeli jest to impreza turystyki kwalifikowanej - 1 opiekun na 15 uczestników,
      6. w czasie prowadzenia wycieczek obowiązuje bezwzględne powstrzymywanie się przed wychodzeniem z grupą w warunkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, kąpiel wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem,
      7. podczas wycieczek do lasu zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo pożarowe i możliwość zgubienia się uczestników,
      8. wysiłek musi być dostosowany do możliwości fizycznych uczestników wycieczki,
      9. kierownikiem wycieczki jest zawsze nauczyciel. Opiekunem może być osoba pełnoletnia, która została zapoznana z szkolnym regulaminem wycieczek i podpisała deklarację o wzięciu odpowiedzialności za życie i zdrowie przekazanych pod opieką uczestników wycieczki.
    3. Opieka w czasie dyżurów i zajęć pozalekcyjnych:
      1. nauczyciel pełni dyżur w godzinach i w miejscu zgodnie z ustalonym przez dyrekcją grafikiem. Dyrektor informuje nauczycieli o stałych dyżurach na grafiku znajdującym się na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
      2. w okresie wiosny i lata, w czasie sprzyjającej aury uczniowie spędzają przerwy na obiektach wokół szkoły, wszyscy nauczyciele pełnić dyżur w rejonach wyznaczonych na grafiku letnim, ustalonym wcześniej przez dyrekcję gimnazjum,
      3. przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom (bójki, wychodzenie poza teren gimnazjum, rzucanie kamieniami itp.). Dyżur musi być aktywnie pełniony,
      4. jeżeli zdarzy się wypadek uczniowski na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie przerwy - każdy nauczyciel, który jest świadkiem doprowadza poszkodowanego do pielęgniarki szkolnej, zawiadamiając zaraz dyrektora (wicedyrektora) w razie nieobecności pielęgniarki doprowadza do sekretariatu gimnazjum i przekazuje dyrekcji,
      5. jeżeli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, udziela pierwszej pomocy, wysyła dwóch uczniów do dyrektora oraz pielęgniarki szkolnej, a w razie konieczności opuszczenia sali prosi o nadzór nad nią kolegę uczącego w najbliższej sali,
      6. jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych, gdy nie ma dyrekcji gimnazjum (np. dyskoteki), nauczyciel sam decyduje o postępowaniu, w trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora i rodziców,
      7. w przypadku zauważenia pożaru postępuje się ściśle według instrukcji znajdującej się w pokoju nauczycielskim, sekretariacie gimnazjum (stara się ugasić pożar dostępnymi środkami podręcznymi, nakazuje uczniom opuszczenie pomieszczenia, zawiadamia dyrektora, w przypadku gdy nie da się ugasić pożaru alarmuje straż, wyprowadza uczniów ze szkoły),
      8. nauczyciele wychowania fizycznego w pierwszym tygodniu września obowiązkowo zapoznają się z kartami zdrowia uczniów, z którymi prowadzą zajęcia.
  5. Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
    1. Rodzice mają prawo do:
      1. znajomości zadań i przepisów dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
      2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
      3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami,
      4. uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci u wychowawcy i pedagoga.
    2. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami (min. 3 w roku szkolnym) w celu wymiany informacji, pedagogizacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
    3. Rodzice mają prawo opiniowania programu wychowania prorodzinnego.
    4. Bieżące informacje dla rodziców przekazywane są poprzez tablicę ogłoszeń.

Organy gimnazjum i ich kompetencje

§6

  1. Organami gimnazjum są:
    1. Dyrektor Gimnazjum,
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Samorząd Uczniowski,
    4. Rada Rodziców.

§7

Kompetencje, zasady współdziałania organów gimnazjum oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi

  1. Dyrektor Gimnazjum.
    Do jego zadań należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy gimnazjum, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
    2. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
    3. współdziałanie z gminą w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania, a ponadto realizowanie jej zaleceń i wniosków w zakresie i na zasadach określonych w ustawie,
    4. przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej, projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły Radzie Rodziców,
    5. ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    6. przedkładanie Radzie Pedagogicznej - projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
    7. opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkól, oraz przedstawienie projektu do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, a także Radzie Rodziców,
    8. wstrzymywanie wykonywania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
    9. współpraca z Samorządem Uczniowskim,
    10. sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,
    11. podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
    12. podejmowanie decyzji w sprawie skreślenia z listy uczniów tych, którzy ukończyli 18 lat i nie dotyczy ich obowiązek szkolny,
    13. występowanie do kuratora z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, jeśli wszelkie inne kary zapisane w §21 zostały wyczerpane,
    14. umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
    15. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym,
    16. realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
    17. załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły,
    18. określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
    19. zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
    20. egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
    21. sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły,
    22. organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
    23. współdziałanie z organem prowadzącym szkołę w organizowaniu dowożenia uczniów do szkoły (jeżeli zajdzie taka potrzeba wynikająca z odrębnych przepisów),
    24. organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,
    25. nadzorowanie prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
    26. organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych,
    27. organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
  2. Rada Pedagogiczna:
    1. zatwierdza plan pracy szkoły,
    2. zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji,
    3. podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu projektów przez Radę Rodziców,
    4. opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród oraz innych wyróżnień,
    5. opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    6. opiniuje propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
    7. może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły,
    8. może występować do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
  3. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
  4. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  5. Rada Rodziców:
    1. może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
    2. uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły i podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych szkoły,
    3. opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły,
    4. uczestniczy w programowaniu prac szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków pracy szkoły,
    5. organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w szkole i środowisku lokalnym.
  6. Samorząd Uczniowski:
    1. za pośrednictwem Rady Młodzieży może przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi wnioski i opinie o wszystkich sprawach szkoły a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
      1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
      2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
      3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
      4. prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
      5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem,
      6. prawo do współpracy z Radą Rodziców,
      7. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
  7. Organy szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swych kompetencji, a jednocześnie winny prowadzić ścisłą współpracę mającą na celu dobro społeczności szkolnej. Wymiana i przekazywanie informacji między organami szkoły a społecznością rodziców i uczniów następuje poprzez tablicę ogłoszeń. Sytuacje konfliktowe nie rozstrzygnięte na drodze porozumień wewnątrz szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę.

Organizacja gimnazjum

§8

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
  2. Dyrektor gimnazjum sporządza arkusz organizacyjny, w którym uwzględnia podział na grupy na zajęcia języków obcych i informatyki oraz na zajęcia, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
  3. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z j. obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń.
  4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 26 uczniów, podział na grupy na zajęciach o których mowa w ust. 2 - można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  5. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 osób.

§9

  1. Dla uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia i nie rokują nadziei ukończenia gimnazjum, istnieje możliwość skierowania do oddziału przysposobienia do pracy.
  2. Decyzję o skierowaniu ucznia do klasy lub szkoły przysposabiającej do zawodu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

Świetlica

§10

  1. Uczniowie, którzy przebywają na terenie szkoły, a nie mają w tym czasie zajęć dydaktycznych mają obowiązek przebywania w świetlicy szkolnej.
  2. Świetlica może być utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i nie powinna przekraczać 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
  3. Każdy uczeń ma prawo być przyjęty do grupy świetlicowej. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
  4. Godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
  5. Do zadań świetlicy należy:
    1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
    2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
    3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
    4. stwarzanie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
    5. upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
    6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
  6. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.

Biblioteka

§11

Zagadnienia ogólne

  1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
  2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na postawie zapisu w dzienniku klasowym, rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka i dowodu osobistego.

§12

Funkcje biblioteki

  1. Służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli.
  2. Stanowi centrum informacji o wszystkich materiałach dydaktycznych znajdujących się w szkole.
  3. Jest pracownią dydaktyczną.
  4. Pełni rolę ośrodka informacji w szkole dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

§13

Organizacja biblioteki

  1. Nadzór.
    Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który:
    1. zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie i środki finansowe na działalność biblioteki,
    2. zarządza skontrum zbiorów biblioteki, dba o jej protokólarne przekazanie przy zmianie pracownika.
  2. Zbiory:
    1. biblioteka gromadzi następujące materiały:
      1. wydawnictwa informacyjne,
      2. podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
      3. podręczniki dla uczniów,
      4. lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów,
      5. lektury uzupełniające do języka polskiego,
      6. literaturę popularno-naukową,
      7. wybrane pozycje literatury pięknej,
      8. wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa,
      9. odpowiednią prasę dla młodzieży oraz nauczycieli,
      10. podstawowe wydawnictwa z pedagogiki, psychologii, dydaktyki różnych przedmiotów nauczania, filozofii i socjologii,
      11. materiały audiowizualne,
      12. publikacje nauczycieli,
    2. strukturę zbiorów determinują: profil szkoły, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu czytelników do innych bibliotek, inne czynniki środowiskowe, lokalne, regionalne,
    3. rozmieszczenie zbiorów:
      1. literatura piękna stoi w układzie działowym,
      2. literatura popularno-naukowa i naukowa - wg UKD (Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej),
      3. lektury do języka polskiego - alfabetycznie wg klas,
      4. księgozbiór podręczny - w kąciku czytelniczym,
    4. gazety przechowuje się w bibliotece przez rok, czasopisma metodyczne mogą być przechowywane w pracowniach przedmiotowych,
    5. prasa i księgozbiór podręczny udostępniane są w kąciku czytelniczym i do pracowni na zajęcia.
  3. Pracownicy:
    1. biblioteką szkolną kieruje nauczyciel bibliotekarz,
    2. zasady zatrudniania nauczyciela bibliotekarza określają odrębne przepisy.
  4. Czas pracy biblioteki:
    1. biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
    2. okres udostępniania zostaje skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece skontrum,
    3. czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrekcją szkoły i wynosi (w przypadku jednego pracownika) nie mniej niż 5 godzin dziennie,
    4. jeden dzień w tygodniu bibliotekarz przeznacza na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz na samokształcenie i doskonalenie zawodowe.
  5. Finansowanie wydatków:
    1. wydatki są pokrywane z budżetu szkoły,
    2. wysokość kwoty przeznaczonej na potrzeby biblioteki ustalona jest na początku roku kalendarzowego,
    3. działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców.
  6. Lokal.
    Lokal biblioteki składa się z pomieszczenia wypożyczalni z wydzielonym kącikiem czytelniczym.

§14

Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza

  1. Praca pedagogiczna.
    W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
    1. udostępnianie zbiorów w wypożyczalni i kąciku,
    2. indywidualnego doradztwa w doborze lektury,
    3. udzielania informacji,
    4. prowadzenia zajęć w ramach ścieżki,
    5. prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
    6. informowanie nauczycieli i wychowawców na podstawie obserwacji i prowadzonej statystyki o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
    7. prowadzenia różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa.
  2. Praca organizacyjno-techniczna.
    W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
    1. gromadzenia zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki,
    2. ewidencji zbiorów - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    3. opracowania zbiorów (klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne),
    4. selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych),
    5. organizacji udostępniania zbiorów,
    6. organizacji warsztatu informacyjnego (wydzielanie księgozbioru podręcznego, działu dla publikacji nauczycieli, działu o patronie szkoły oraz prowadzenie katalogów, kartotek, teczek tematycznych itp.).
  3. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
    1. odpowiada za stan i wykorzystanie powierzonych mu zbiorów,
    2. współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
    3. opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
    4. sporządza plan pracy, okresowe i roczne sprawozdanie z pracy,
    5. doskonali warsztat pracy.

§15

  1. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice.
  2. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki.
  3. Jednorazowo można wypożyczyć 2 książki na okres jednego miesiąca, ale w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu. Warunkiem wypożyczenia książki jest posiadanie przez ucznia identyfikatora ze zdjęciem lub legitymacji szkolnej.
  4. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
  5. Korzystający z kącika czytelniczego wpisuje się do zeszytu odwiedzin.
  6. W stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą być zastosowane kary zgodnie z ustaleniami Rady Pedagogicznej.
  7. W przypadku zniszczenia lub zagubienie\a książki czytelnik musi zwrócić taką samą pozycję lub inną wskazaną przez bibliotekarza.
  8. Wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed zakończeniem klasyfikacji w danym roku szkolnym.
  9. Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy i uczniowie) zobowiązani są do pobrania zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów z biblioteki.
  10. Uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.

§16

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

§17

Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

§18

  1. W gimnazjum tworzy się stanowiska pracy wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Osoby, którym powierzono te stanowiska wykonują te zadania z ustalonym podziałem kompetencji i szczegółowym przydziałem czynności.
  2. Kompetencje wicedyrektorów:
    1. układanie planu lekcji,
    2. sporządzanie rocznego planu hospitacji na I i II semestr,
    3. hospitowanie zajęć dydaktycznych nauczycieli,
    4. kontrolowanie dyżurów nauczycielskich na przerwach,
    5. kontrola bieżących dokumentów (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, rozkłady materiałów, konspekty),
    6. ustalanie doraźnych zastępstw za nauczycieli będących na L-4,
    7. wykonywanie planu rocznego uroczystości szkolnych oraz nadzorowanie przygotowań do tych imprez,
    8. przydział opieki nad terenami zielonymi wokół szkoły dla poszczególnych klas oraz nadzorowanie wykonania zleconych prac porządkowych na tych terenach,
    9. nadzorowanie zajęć wyrównawczych,
    10. odpowiedzialność za comiesięczne wykazywanie godzin nadliczbowych, dodatków za j. polski, wychowawstwa,
    11. pełnienie obowiązków dyrektora w czasie nieobecności dyrektora szkoły,
    12. nadzorowanie pracy biblioteki i świetlicy szkolnej,
    13. nadzorowanie pracy nauczycieli wychowania fizycznego,
    14. nadzorowanie zajęć pozalekcyjnych.
  3. Wicedyrektora powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.
  4. Stanowiska wicedyrektorów tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad:
    1. jedno stanowisko wicedyrektora przypada na nie mniej niż 12 oddziałów,
    2. za zgodą organu prowadzącego można na wniosek dyrektora szkoły, w ramach programu posiadanych środków finansowych, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze np. wicedyrektor ds. ekonomiczno-administracyjnych., kierownik świetlicy itp.
  5. W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  6. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 4 określają odrębne przepisy.

§19

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Do obowiązku nauczyciela należy w szczególności:
    1. dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
    2. tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    3. dbałość i odpowiedzialność materialna za sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne,
    4. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
    5. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
    6. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
    7. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w kursach doskonalących,
    8. kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich w oparciu o samorządność uczniów i współpracę ze środowiskiem,
    9. ochrona uczniów przed demoralizacją i patologią społeczną,
    10. rozliczanie uczniów za nieobecności w szkole,
    11. prowadzenie bieżącej oceny wyników pracy ucznia oraz jego klasyfikacja półroczna i roczna.

§20

  1. Istota wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
    1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
    2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
      1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i podanie ich uczniom do wiadomości,
      2. bieżące ocenianie według skali i form przyjętych w szkole,
      3. przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
      4. ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i końcoworocznych.
    3. Ocenianie wewnątrzszkolne przeprowadzają nauczyciele uczący w danym oddziale szkolnym.
  2. Cele wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
    1. Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest:
      1. sprawdzenie postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych,
      2. sformułowanie informacji wyrażonej oceną szkolną,
      3. motywowanie ucznia do poszukiwania wiedzy oraz prezentowania własnej pracy,
      4. informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dzieci oraz o ich wkładzie pracy nad własnym rozwojem,
      5. dostarczanie nauczycielom informacji o stopniu realizacji założonych celów kształcenia,
      6. inspirowanie nauczycieli do doskonalenia i urozmaicenia metod pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz dokonywanie samooceny skuteczności podejmowanych działań,
      7. informowanie dyrekcji szkoły o efektywności procesu nauczania.
  3. Zasady formułowania wymagań edukacyjnych.
    1. Na początku roku szkolnego nauczyciele opracowują rozkłady nauczania, zawierające treści programowe, formułują zakres umiejętności i wiadomości, zakres wymagań na poszczególne oceny.
    2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
    3. Wymagania edukacyjne są formułowane do każdego przedmiotu przez nauczyciela lub zespół nauczycieli przedmiotu w oparciu o wybrany program nauczania. Powinny one być określone w sposób jasny i zrozumiały dla uczniów i rodziców.
    4. Nauczanie i formułowanie wymagań z przedmiotu religia regulują odrębne przepisy.
    5. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
    6. Wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów są dostępne dla każdego ucznia i jego rodziców u nauczyciela przedmiotu.
    7. Wymagania edukacyjne mogą być obniżone w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające mu sprostanie wymogom programowym, jeśli ich potwierdzeniem jest pisemna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przekazana szkole.
  4. Egzekwowanie wymagań edukacyjnych.
    1. Przy egzekwowaniu wymagań edukacyjnych z wychowania fizycznego, techniki, sztuki, nauczyciele winni w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
    2. Egzekwowanie wymagań winno uwzględniać możliwości ucznia, jego zdolności, warunki do zdobywania wiedzy i umiejętności.
    3. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wych. fizycznego.
    4. Decyzję o zwolnieniu z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
  5. Sposoby i formy egzekwowania wymagań edukacyjnych
    1. Sprawdzanie postępów edukacyjnych uczniów odbywa się sposobem ustnym lub pisemnym.
    2. Ustny sposób obejmuje:
      1. odpowiedzi na pytania zadawane na początku, w trakcie i na końcu lekcji,
      2. pracę na lekcji (aktywność) - wyrażającą stopień zainteresowania ucznia tematem zajęć, przygotowania do lekcji bądź udział w dyskusji.
    3. Pisemny sposób obejmuje:
      1. prace kontrolne (np. kartkówki) z ostatnich 1-3 lekcji lub zadania domowego,
      2. sprawdziany, zadania klasowe, testy z danego bloku tematycznego lub integrujące wiedzę z kilku bloków lub zagadnień,
      3. dyktanda,
      4. zadania domowe - np. notatki, referaty.
    4. Przed przystąpieniem do sprawdzianu lub zadania klasowego uczniowie winni znać kryteria wymagań.
    5. Ustala się następujący tryb informowania uczniów o pisemnych formach sprawdzenia wiadomości i umiejętności:
      1. sprawdziany, zadania klasowe, testy - z tygodniowym wyprzedzeniem.
    6. Ustala się limitowaną ilość sprawdzianów, testów bądź zadań klasowych - nie więcej niż jeden dziennie i dwa tygodniowo.
    7. Na prośbę uczniów nauczyciel może przełożyć na inny dzień zapowiedziany wcześniej sprawdzian. Nie obowiązuje wówczas zapis mówiący o limitowanej ilości dwóch sprawdzianów w ciągu dnia, tygodnia.
    8. Nauczyciele organizujący sprawdzian, testy, zadania klasowe winni odnotować ich terminy w dzienniku lekcyjnym.
    9. Uczniowie i ich rodzice mają prawo wglądu do pisemnych sprawdzianów wymagań.
    10. Fakt zapoznania się z wynikami pracy kontrolnej dziecka rodzice potwierdzają podpisem na pracy lub w zeszycie przedmiotowym w specjalnej tabelce.
    11. Sprawdziany, testy, zadania klasowe, po podpisaniu, winny być zwrócone do nauczyciela, który przechowuje je w szkole do końca roku szkolnego.
    12. Ze względu na specyfikę niektórych przedmiotów oprócz ustnej i pisemnej formy sprawdzania postępów edukacyjnych, wprowadza się możliwość oceny:
      1. ćwiczeń praktycznych,
      2. wytworów pracy ucznia,
      3. zeszytu przedmiotowego,
      4. udziału ucznia w konkursach, olimpiadach, turniejach,
      5. wykonywanie pomocy dydaktycznych.
    13. Uczeń nie jest oceniany stopniem szkolnym w toku:
      1. zajęć pozalekcyjnych,
      2. godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
      3. nieobowiązkowych zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie".
    14. Ocenę z religii uczeń otrzymuje tylko wówczas, jeśli jego rodzice wyrażają życzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach z tego przedmiotu.
  6. Zasady poprawiania ocen.
    1. Uczeń ma prawo poprawiania otrzymanych, a niesatysfakcjonujących go ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych i końcoworocznych.
    2. Poprawianie ocen bieżących odbywa się w uzgodnionym z nauczycielem danego przedmiotu terminie nie przekraczającym jednego tygodnia od otrzymanej oceny.
    3. Po upływie tego terminu roszczenia ucznia w sprawie poprawy oceny będą bezpodstawne.
    4. Uczniowi nieobecnemu w szkole z powodu choroby nauczyciel wydłuża termin poprawy oceny.
    5. Formę poprawiania oceny ustala nauczyciel.
    6. W przypadku gdy w wyniku poprawiania oceny nauczyciel ma podstawy ustalił stopień niższy od wcześniej ustalonego, przyjmuje się zasadę pozostawienia oceny dla ucznia korzystniejszej.
    7. Nie podlegają poprawie oceny z bieżących odpowiedzi i prac domowych.
    8. Ocenę można poprawić tylko raz.
  7. System oceniania bieżącego, śródrocznego i klasyfikacyjnego.
    1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry w toku których odbywa się ocenianie.
    2. Wprowadza się trzy oceny:
      1. bieżącą (cząstkową),
      2. śródroczną (semestralną),
      3. końcoworoczną (klasyfikacyjną).
    3. Ocenianie bieżące odbywa się systematycznie w toku trwania każdego semestru i ma charakter informacyjny, motywujący i wspomagający.
    4. Ocenianie śródroczne (semestralne) przeprowadza się z końcem I semestru, przed rozpoczęciem ferii zimowych. Ma ono charakter podsumowania osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz wyznaczenia kierunków jego dalszej pracy.
    5. Ocenianie końcoworoczne (klasyfikacyjne) odbywa się na zakończenie roku szkolnego i jest syntezą postępów osiąganych przez ucznia w ciągu obu semestrów. Istotą oceny końcoworocznej jest także ustalenie postępów szkolnych, jakie uczeń osiągnął w II semestrze w porównaniu z semestrem I.
    6. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  8. Ocenianie uczniów.
    1. Oceny bieżące, śródroczne i klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
      1. celujący (6),
      2. bardzo dobry (5),
      3. dobry (4),
      4. dostateczny (3),
      5. dopuszczający (2),
      6. niedostateczny (1).
    2. Przy ocenach bieżących (cząstkowych) dopuszcza się plusy (+) i minusy (-). Oceny śródroczne i końcoworoczne są ocenami pełnymi.
    3. Ustalone przez nauczycieli oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
    4. Nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych i końcoworocznych na dwa tygodnie przed planowanym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
    5. O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować rodziców ucznia pisemnie na miesiąc przed zakończeniem każdego z semestrów.
    6. Informowanie rodziców ucznia o jego ocenach bieżących odbywa się na zebraniach i w czasie konsultacji.
    7. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
    8. Ustalona przez nauczyciela końcoworoczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
    9. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji końcoworocznej jedną ocenę niedostateczną.
    10. Rada Pedagogiczna w wyjątkowych wypadkach może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
    11. Egzamin poprawkowy składa się z części ustnej i pisemnej, z wyjątkiem takich przedmiotów jak: wychowanie fizyczne, sztuka, technika, informatyka. z których powinien mieć formę głównie ćwiczeń praktycznych.
    12. Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
    13. Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje komisję, w składzie:
      1. dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
      2. nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator,
      3. nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
    14. Pytania (ćwiczenia) ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji.
    15. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
      1. skład komisji,
      2. termin egzaminu,
      3. wynik egzaminu,
      4. stopień ustalony przez komisję.

      Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o jego odpowiedziach ustnych.

    16. Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen.
    17. Uczniowi, który nie mógł z udokumentowanych przyczyn losowych przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, dyrektor szkoły może wyznaczyć dodatkowy termin składania egzaminu poprawkowego.
    18. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  9. Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.
    1. Uczeń jest klasyfikowany, jeśli został oceniony ze wszystkich zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem tych, z których jest zwolniony.
    2. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów edukacyjnych, jeżeli jego nieobecności przekraczają połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
    3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
    4. Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
    5. Prośba o egzamin klasyfikacyjny ma formę podania do dyrektora szkoły.
    6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w porozumieniem z uczniem i jego rodzicami, nie później jednak niż do 31 marca w przypadku klasyfikacji śródrocznej i do 31 sierpnia w przypadku klasyfikacji końcoworocznej.
    7. Uczeń nieklasyfikowany w semestrze I, a klasyfikowany i oceniany pozytywnie w semestrze II uzyskuje promocję do klasy programowo wyższej.
    8. W przypadku niezdania egzaminu klasyfikacyjnego uczeń nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
    9. Forma i zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego są takie same jak w przypadku egzaminu poprawkowego.
  10. Zasady i tryb przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego.
    1. Uczeń ma prawo zdawać egzamin sprawdzający, jeśli proponowana przez nauczyciela danego przedmiotu ocena śródroczna jest dla niego niesatysfakcjonująca.
    2. Egzamin sprawdzający odbywa się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, złożoną dyrektorowi szkoły.
    3. Egzamin sprawdzający składa się z części ustnej i pisemnej, z wyjątkiem takich przedmiotów jak: wychowanie fizyczne, sztuka, technika, informatyka. z których powinien mieć formę głównie ćwiczeń praktycznych.
    4. Termin egzaminu sprawdzającego ustala dyrektor szkoły, przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
    5. Dla przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję, w składzie:
      1. dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
      2. nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator,
      3. nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
    6. Pytania (ćwiczenia) ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji.
    7. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający:
      1. skład komisji,
      2. termin egzaminu,
      3. wynik egzaminu,
      4. stopień ustalony przez komisję

      Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o jego odpowiedziach ustnych.

    8. Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen.
    9. Uczniowi, który nie zdał egzaminu sprawdzającego wystawia się na semestr ocenę proponowaną przez nauczyciela.
    10. Zdanie egzaminu sprawdzającego jest jednoznaczne z podwyższeniem oceny.
  11. Warunki promocji.
    1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
    2. Nie otrzymuje promocji uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 lub nie zdał egzaminu poprawkowego.
    3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
    4. Uczeń kończy gimnazjum, jeśli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej.
    5. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza w klasie III gimnazjum egzamin obejmujący:
      1. umiejętności i wiadomości z przedmiotów humanistycznych,
      2. umiejętności i wiadomości z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
    6. Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i jest dla uczniów obowiązkowy.

§21

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć zespoły:
    1. przedmiotowe,
    2. problemowo-zadaniowe.
  2. Zadaniem zespołu jest:
    1. ustalenie programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb,
    2. wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,
    3. współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych.
  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

§22

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
    2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
    3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
    1. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
    2. planuje i organizuje z uczniami i ich rodzicami:
      1. różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
      2. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach będących do dyspozycji wychowawcy,
    3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i korygując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
    4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
      1. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
      2. współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
      3. włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,
    5. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz rozwijaniu zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów: organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  4. Zadania, o których mowa, są realizowane przez wychowawców odpowiednio do wieku uczniów i ich potrzeb poprzez:
    1. indywidualne spotkania z rodzicami,
    2. współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
    3. konsultacje,
    4. wywiadówki,
    5. stałą współpracę ze wszystkimi uczącymi,
    6. kontrolę spełnianego obowiązku szkolnego.
  5. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  6. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

Uczniowie gimnazjum

§23

  1. Przyjmowanie uczniów do szkoły odbywa się zgodnie z obowiązującą rejonizacją w terminie do końca miesiąca kwietnia roku szkolnego, w którym uczeń podejmuje naukę w gimnazjum. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjęcie ucznia z innej szkoły.
  2. Uczeń ma prawo do:
    1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
    3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
    5. rozwijania zainteresowań i zdolności,
    6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
      1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 2 tygodnie przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z przewidywanymi ocenami semestralnymi,
    7. pomocy w przypadku trudności w nauce ze strony nauczycieli poprzez zajęcia organizowane w ramach możliwości finansowych szkoły,
    8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
    9. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
    10. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
    11. uczeń ma prawo zgłoszenia uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskiwać odpowiedzi w terminie do 30 dni. O spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy.
  3. Uczeń ma obowiązek:
    1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
    2. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
    3. dbania o własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
    4. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
    5. usprawiedliwiania swojej nieobecności w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia rodziców. Uczeń wytypowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z lekcji na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegowaniu go. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpłynąć na frekwencję klasy,
    6. pozostawienia na czas nauki okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni. W budynku szkolnym obowiązuje ucznia obuwie zmienne,
    7. posiadać, nosić standardowy identyfikator oraz strój szkolny.

§24

  1. Tryb i zasady ustalania oceny zachowania.
    1. Ocena zachowania jest opinią szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, czyli o obecności na zajęciach szkolnych i uzyskiwaniu pozytywnych wyników w nauce. Ocena zachowania uwzględnia również funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
    2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
    3. Tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ucznia o przewidywanej dla niego semestralnej lub końcoworocznej ocenie zachowania, natomiast w przypadku przewidywanej nieodpowiedniej oceny zachowania wychowawca klasy powinien poinformować rodziców ucznia co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
    4. Ocenę zachowania semestralną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
      1. wzorowe,
      2. dobre,
      3. poprawne,
      4. nieodpowiednie.
    5. Zachowanie ocenia się tylko i wyłącznie jedną oceną i nie jest ona średnią żadnych ewentualnych ocen cząstkowych.
    6. Decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca klasy biorąc pod uwagę:
      1. opinię osób dorosłych stanowiących środowisko ucznia,
      2. opinię zespołu klasowego,
      3. samoocenę ucznia.
    7. Wyjściową oceną zachowania jest ocena: dobre.
    8. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
      1. oceny z zajęć edukacyjnych,
      2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
    9. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
    10. W przypadku drastycznego naruszenia przez ucznia zasad współżycia społecznego po ostatecznym ustaleniu oceny zachowania i jej zatwierdzeniu na posiedzeniu klasyfikacyjnym ponownie zwołuje się Radę Pedagogiczną w celu zmiany oceny.
  2. Wprowadza się 3 kryteria oceniania zachowania ucznia w gimnazjum:
    1. Stosunek do obowiązków szkolnych. Uczeń:
      1. jest przygotowany do lekcji,
      2. wypełnia obowiązki dyżurnego,
      3. jest punktualny,
      4. dba o terminowe usprawiedliwianie nieobecności,
      5. jest zdyscyplinowany,
      6. podejmuje się dodatkowych prac na miarę własnych możliwości.
    2. Kultura osobista. Uczeń:
      1. jest prawdomówny, obowiązkowy i koleżeński,
      2. dba o kulturę słowa,
      3. szanuje nauczycieli, innych pracowników szkoły, kolegów,
      4. potrafi kulturalnie dyskutować,
      5. dba o higienę osobistą,
      6. nie korzysta z używek i nie zachęca innych do korzystania z nich,
      7. szanuje mienie szkoły.
    3. Zaangażowanie w życie klasy i szkoły. Uczeń:
      1. uczestniczy w miarę swoich możliwości w organizowaniu życia klasy,
      2. uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
      3. aktywnie pełni funkcję w samorządzie szkoły lub wspiera działanie samorządu,
      4. pomaga słabszym w nauce,
      5. wychodzi z inicjatywą – zgłasza propozycje dotyczące życia klasy lub szkoły,
      6. bierze aktywny udział w konkursach oraz uroczystościach organizowanych przez szkołę,
      7. pomaga innym (nie tylko w nauce).
  3. Po zakończeniu pierwszego semestru i na koniec roku szkolnego nauczyciele uczący danego ucznia wystawiają (w otrzymanej od wychowawcy tabeli) proponowane przez siebie oceny punktowe według wzoru:
    1. 4 – zachowanie wzorowe,
    2. 3 – zachowanie dobre,
    3. 2 – zachowanie poprawne,
    4. 1 – zachowanie nieodpowiednie.
  4. System punktowy dotyczy jedynie dwóch pierwszych kryteriów oceniania tj.:
    1. stosunku ucznia do obowiązków szkolnych,
    2. kultury osobistej ucznia.
  5. Dodatkowo, w każdej klasie wprowadzona zostanie specjalna tabela służąca do wpisywania informacji o zaangażowaniu się uczniów w życie klasy i szkoły. Każdy nauczyciel (nawet jeśli nie prowadzi zajęć w danej klasie) ma prawo wpisywać tutaj wszelkiego rodzaju spostrzeżenia i informacje o działalności uczniów na terenie szkoły i poza nią. Pod koniec każdego semestru uczniowie za swoją działalność (lub jej brak) będą rozliczani przez wychowawcę. Wychowawca ocenia wkład i zaangażowanie uczniów w życie klasy i szkoły, biorąc pod uwagę możliwości poszczególnych wychowanków.
  6. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
    1. miał wszystkie godziny usprawiedliwione,
    2. najwyżej 3 razy się spóźnił,
    3. najwyżej 3 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
    4. nie wykazywał się przypadkami niekulturalnego zachowania podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
    5. nie wykazywał się przypadkami posiadania przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
    6. nie został przyłapany na paleniu papierosów,
    7. wypełniał wzorowo obowiązki dyżurnego (dopuszczalne 2- krotne niewypełnienie obowiązków),
    8. był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 1- krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 2 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
    9. nie uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
    10. zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne 1 upomnienie).
  7. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
    1. posiadał do 7 godzin nieusprawiedliwionych,
    2. najwyżej od 4 do 6 razy się spóźnił,
    3. najwyżej od 4 do 6 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
    4. najwyżej 1 raz niekulturalnie zachowywał się podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
    5. najwyżej 2-krotnie posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
    6. najwyżej 2-krotnie został przyłapany na paleniu papierosów,
    7. wypełniał dobrze obowiązki dyżurnego (dopuszczalne od 3 do 4-krotne niewypełnienie obowiązków),
    8. był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 2-krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 4 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
    9. nie uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
    10. zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne 2 upomnienia).
  8. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który w ciągu danego semestru:
    1. posiadał od 8 do 21 godzin nieusprawiedliwionych,
    2. posiadał od 7 do 10 spóźnień w ciągu roku szkolnego,
    3. nie posiadał od 7 do 10 razy stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
    4. najwyżej 2 razy niekulturalnie zachował się podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
    5. najwyżej 3- 4-krotnie posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
    6. został od 3 do 4 razy przyłapany na paleniu papierosów,
    7. wypełniał poprawnie obowiązki dyżurnego (dopuszczalne od 5 do 6-krotne niewypełnienie obowiązków),
    8. był przygotowany do lekcji (dopuszczalne 3-krotne nieprzygotowanie do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, do 6 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
    9. najwyżej 2-krotnie zdarzyło mu się uczestniczyć w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
    10. zwracał w wyznaczonym terminie książki do biblioteki (dopuszczalne od 3 do 5 upomnień).
  9. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
    1. posiada powyżej 21 godzin nieusprawiedliwionych,
    2. posiada powyżej 10 spóźnień w ciągu roku szkolnego,
    3. ponad 10 razy nie posiadał stroju szkolnego i/lub identyfikatora,
    4. więcej niż 2-krotnie zachował się niekulturalnie podczas rozmowy z nauczycielem lub pracownikiem szkoły,
    5. więcej niż 4 razy posiadał przedmioty zagrażające bezpieczeństwu (długie kolczyki, łańcuchy, a także ostre lub ciężkie przedmioty, nawet, jeśli nie były one wykorzystywane na terenie szkoły),
    6. został przyłapany ponad 4-krotnie na paleniu papierosów,
    7. wypełniał nieodpowiednio obowiązki dyżurnego (powyżej 6-krotne niewypełnienie obowiązków),
    8. był nieprzygotowany do lekcji (powyżej 2-krotnego nieprzygotowania do lekcji przy 1,2 godz/tydzień, powyżej 4 przy większej ilości lekcji w tygodniu),
    9. uczestniczył w bójkach odbywających się na terenie szkoły,
    10. nie zwracał w wyznaczonym terminie książek do biblioteki (powyżej 5 upomnień).
  10. Każdorazowy konflikt ucznia z prawem w tym: stwierdzony przypadek wymuszania, zastraszania, znęcania się nad innymi, kradzieży oraz niszczenia mienia szkolnego powoduje natychmiastowe obniżenie oceny zachowania na nieodpowiednią. Wyjątek: chrzest uczniów klas I odbywający się pod nadzorem nauczycieli.
  11. Liczne nieobecności ucznia klasy I lub II po zakończeniu klasyfikacji końcoworocznej (ostatni tydzień nauki) powinny zostać odnotowane przez wychowawcę i wpłynąć na ocenę zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
  12. Tryb i zasady odwołania się od oceny zachowania.
    1. Odwołać się można od każdej oceny zachowania.
    2. Odwołać się mogą:
      1. uczeń, którego dotyczy ocena,
      2. rodzice (prawni opiekunowie),
      3. nauczyciel.
  13. Forma i tryb odwołania:
    1. złożenie podania z odpowiednim uzasadnieniem na trzy dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
    2. odwołanie jest adresowane do dyrektora gimnazjum.
  14. Dyrektor gimnazjum powołuje zespół, w skład którego wchodzi:
    1. przedstawiciel dyrekcji,
    2. pedagog szkolny,
    3. wychowawca ucznia,
    4. jeden z nauczycieli uczących danego ucznia,
    5. przedstawiciel samorządu klasowego.
  15. Zespół jest zobowiązany do rozpatrzenia sprawy przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
  16. Decyzja zespołu zatwierdzona przez dyrektora szkoły jest ostateczna.
  17. Decyzja winna być przekazana odwołującemu się w formie pisemnej.
  18. Dokumentacja (podanie oraz protokół) zostaje złożona w dokumentacji szkoły, kopia decyzji włączona do akt osobowych ucznia.

Nagrody i kary

§25

  1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klasy lub Rady Pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
    1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen powyżej 4,75 oraz dobre zachowanie),
    2. zakwalifikowanie się do rejonowego lub wojewódzkiego etapu konkursu przedmiotowego,
    3. zajęcia notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
    4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
    5. aktywną pracę w samorządzie uczniowskim,
    6. zaangażowanie w pracach na rzecz szkoły.
  2. Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
    1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
    2. list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
    3. nagroda książkowa,
    4. świadectwo z wyróżnieniem,
    5. szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych lub innych konkursach odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
    6. prezentacja w kronice szkolnej.
  3. Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy w porozumieniu z pedagogiem, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna - a szczególnych przypadkach wspólnie.
  4. Uczeń może być ukarany za:
    1. Notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
    2. Naruszanie nietykalności osobistej drugiego człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem jakichkolwiek przejawów tzw. fali),
    3. Posługiwanie się wulgarnym językiem w kontaktach międzyludzkich,
    4. Niszczenie mienia szkoły oraz wszelkie pozostałe objawy chuligaństwa i wandalizmu (ze szczególnym uwzględnieniem niszczenia własności innych uczniów),
    5. Uleganie nałogom i namawianie bądź zmuszanie do nich innych,
    6. Ostentacyjne nieprzestrzeganie Regulaminu Gimnazjum:
      1. nieposiadanie standardowego identyfikatora i stroju szkolnego,
      2. stosowanie makijażu, malowanie paznokci,
      3. noszenie rozpuszczonych włosów, biżuterii zagrażającej bezpieczeństwu ucznia (długie kolczyki, wszelkie łańcuszki, naszyjniki, bransoletki).

      W uzasadnionych przypadkach bezwzględnie powiadamiana będzie Policja, Kurator Sądowy i lub Społeczny.

  5. Odpowiednio do występujących w ust. 4 przewinień, przewiduje się następujące kary:
    1. Upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
    2. Wpis uwagi do dziennika,
    3. Pisemne powiadomienie w porozumieniu z pedagogiem rodziców ucznia o jego nieodpowiednim zachowaniu lub wezwanie ich do szkoły w celu rozmowy z wychowawcą i pedagogiem,
    4. Udzielenie nagany przez wychowawcę na forum klasy z wpisaniem do arkusza ocen (w porozumieniu z dyrektorem szkoły i pedagogiem),
    5. Obniżenie oceny zachowania adekwatnie do przewinień.
  6. Uczeń lub jego rodzic w sprawie udzielonej mu kary może odwołać się do swojego wychowawcy. Odwołanie należy wnosić na piśmie w terminie nie dłuższym niż 3 dni od udzielenia kary. Odwołanie rozpatruje Zespół w składzie: przedstawiciel dyrekcji, wychowawca, pedagog szkolny i udziela pisemnej odpowiedzi w terminie 7 dni od daty wpłynięcia odwołania. Decyzja Zespołu zatwierdzona przez Dyrektora jest ostateczna.

§26

Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§27

Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§28

  1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

§29

Zmiany w Statucie wprowadza się Uchwałą Rady Pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Józef Domaradzki, Gimnazjum nr 1, ul. Pokoju 29, 43-140 Lędziny, tel.: (32) 216 64 56, e-mail: gimnr1ledz@interia.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2003.06.12
Data udostępnienia: 2003.11.03 21:34:32

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny