|
adres: | | ul. Pokoju 29, 43-140 Lędziny | telefon: | | (0 32) 326 64 56 | e-mail: | | sekretariat@g1ledziny.pl | dyrektor: | | mgr Anna Pikuła | Gimnazjum nr 1 im. Janusza Korczaka jest jednostką budżetową gminy miejskiej Lędziny. Szkoła jest finansowana w części z subwencji oświatowej, w części przez budżet miasta. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad placówką jest Kuratorium Oświaty Województwa Śląskiego w Katowicach. Organami gimnazjum są: - dyrektor gimnazjum,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
W gimnazjum tworzone są stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Osoby, którym powierzono te stanowiska wykonują swe zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji (określonym w statucie gimnazjum) i szczegółowym przydziałem czynności. Ponadto w gimnazjum zatrudniani są nauczyciele oraz inni pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością gimnazjum oraz reprezentuje je na zewnątrz. W wykonaniu swoich obowiązków i zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim. Wszystkie organy gimnazjum współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum. Kompetencje i szczegółowe zadania poszczególnych organów gimnazjum określa statut placówki. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego, zawarte w statucie szkoły, uwzględniające program wychowawczy, a w szczególności: - umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku uczniów,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
- rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania ucznia,
- wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
- rozwija umiejętności społeczne przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
- organizuje w ramach planu zajęć naukę religii bądź etyki dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie,
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej za pośrednictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i szkolnego pedagoga,
- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do gimnazjum poprzez:
- stałą opiekę medyczną (pielęgniarka szkolna, ambulatorium przychodni specjalistycznej przy ul. Pokoju 17),
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- opiekę pedagoga szkolnego,
- umożliwienie indywidualnego toku nauczania,
- umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach świetlicy oraz kół zainteresowań organizowanych w ramach posiadanych przez gimnazjum funduszy,
- umożliwia uczniom realizację indywidualnych programów nauczania i ukończenia gimnazjum w skróconym czasie.
|