|
Statut Zespołu Szkół Statut Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałem Przedszkolnym Statut Gimnazjum nr 3 Podstawy prawne Funkcjonowanie zespołu opiera się w szczególności na następujących aktach prawnych: - ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zm.),
- ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 249 poz. 2104 z późn. zm.),
- ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 118 poz. 1112 z późn. zm.),
- rozporządzeniu MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61 poz. 624 z późn. zm.).
I. Nazwa zespołu §1 - Zespół nosi nazwę "Zespół Szkół Lędzinach" i zwany jest dalej Zespołem.
- W skład Zespołu wchodzą:
- Szkoła Podstawowa nr 4 wraz z oddziałem przedszkolnym;
- Gimnazjum nr 3.
- Siedzibą Zespołu jest budynek przy ul. Goławieckiej 36, 43-144 Lędziny, mieszczący obydwie placówki.
- Gimnazjum i Szkoła, o których mowa w ust. 2, działają na podstawie odrębnych statutów uwzględniających zadania Zespołu.
§2 - Ustalona nazwa Zespołu jest używana w pełnym brzmieniu.
- Zespół używa pieczęci urzędowej:
- Wspólnej, w sprawach dotyczących całej placówki:
Zespół Szkół ul. Goławiecka 36 43-144 Lędziny, - Odrębnej dla Szkoły Podstawowej, w sprawach dotyczących Szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 4 z oddziałem przedszkolnym ul. Goławiecka 36 43-144 Lędziny, - Odrębnej dla Gimnazjum, w sprawach dotyczących Gimnazjum:
Gimnazjum nr 3 ul. Goławiecka 36 43-144 Lędziny. §3 - Organem prowadzącym Zespół jest Gmina miasta Lędziny.
- Czas trwania cyklu kształcenia i pozostałe informacje o Szkole i Gimnazjum zawierają statuty Szkoły i Gimnazjum.
II. Cele i zadania zespołu §4 - Zespół realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, przepisach wydanych na jej podstawie oraz innych obowiązujących uregulowaniach prawnych.
- Statuty Szkoły i Gimnazjum określają w szczególności:
- cele i zadania, z uwzględnieniem programu profilaktyki oraz sposób ich realizacji;
- sposób wykonywania zadań, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
- szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
- organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych;
- organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczna pomoc dzieciom i rodzicom;
- organizacje i formy współdziałania z rodzicami, w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki;
- organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborami kierunków kształcenia określa statut Gimnazjum.
- Programy wychowawcze i programy profilaktyki, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna Zespołu. Po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
III. Organy zespołu i ich kompetencje §5 - Organami Zespołu są:
- dyrektor Zespołu,
- rada pedagogiczna Zespołu,
- rada rodziców Zespołu,
- samorząd uczniowski Zespołu.
- Tryb powołania i formy działania organów Zespołu określają przepisy ustawy o systemie oświaty.
§6 - Dyrektor Zespołu w szczególności:
- kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansowa i gospodarczą obsługę Zespołu;
- wykonuje inne zadani wynikające z przepisów szczególnych;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- odpowiada za właściwą organizacje i przebieg sprawdzianów i egzaminów przeprowadzanych w Zespole.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej Zespołu, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.
- Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z rada pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor przewodniczy radzie pedagogicznej zespołu oraz organizuje zebrania plenarne rady pedagogicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej Zespołu niezgodnych z przepisami prawa, o czym niezwłocznie powiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§7 - Rada pedagogiczna Zespołu jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły, oddziału przedszkolnego i gimnazjum;
- zatwierdzanie programu wychowawczego i programu profilaktyki;
- podejmowanie uchwał w sprawie naboru, wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego Zespołu;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- zajęcia dodatkowe z godzin do dyspozycji dyrektora;
- szkolny zestaw programów nauczania.
- Ponadto rada pedagogiczna:
- przygotowuje projekt statutu Zespołu oraz jego zmian;
- może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Zespole;
- ustala regulamin swojej działalności.
§8 - Rada rodziców Zespołu stanowiąca reprezentacje wszystkich rodziców uczniów, w szczególności:
- działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu zgodnego z postanowieniami niniejszego statutu;
- może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej i dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu;
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania, szkolny program wychowawczy, szkolny program profilaktyki oraz zajęcia dodatkowe z godzin do dyspozycji dyrektora;
- w celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określają regulaminy szkoły i gimnazjum.
- Zasady tworzenia rady rodziców Zespołu uchwała ogół rodziców wszystkich uczniów.
§9 - Samorząd uczniowski zwany dalej samorządem, tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin samorządu uczniowskiego. Organy samorządu uczniowskiego wybiera się przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
- Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Samorząd uczniowski Zespołu opiniuje program wychowawczy i program profilaktyki.
§10 - Organy Zespołu, o których mowa w §5 współdziałają ze sobą zgodnie z wymogami określonymi w innych przepisach oraz rozwiązują spory miedzy sobą.
- Dyrektor Zespołu określa sposób rozwiązania problemów zaistniałych między organami.
IV. Organizacja zespołu §11 - Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich w danym roku szkolnym, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Zatrudnieni w Zespole pracownicy nie będący nauczycielami wykonują swoje obowiązki w oparciu o regulamin pracy Zespołu oraz indywidualny zakres czynności opracowany przez dyrektora Zespołu i przekazany pracownikom przy zatrudnieniu lub zmianie jego treści. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Zasady wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
§12 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy Zespołu, opracowany przez dyrektora Zespołu, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego Zespołu.
- W arkuszu organizacji Zespołu zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Zespołu, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólna liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów mających trudności w nauce oraz innych zajęć wspomagających rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi., nieobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych regulują odrębne statuty Szkoły i Gimnazjum.
- Podziału na grupy, w ramach zespołów klasowych uczniów, dokonuje dyrektor Zespołu w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa oraz możliwości finansowe Zespołu.
§13 Szczegółową organizacje pracy Zespołu w zakresie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określa dyrektor Zespołu w przydziale czynności pracowników Zespołu. §14 - Podstawową jednostką organizacyjną szkoły i gimnazjum jest oddział.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§15 - Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych, kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu, a kierującą studenta uczelnią.
- Formę i treść porozumienia określa dyrektor Zespołu.
§16 - W realizacji celów statutowych Zespół zapewnia możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- świetlicy,
- gabinetu i profilaktyki zdrowotnej,
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
- pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.
§17 - Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w Zespole, ze względu na czas pracy ich rodziców lub warunki związane z dojazdem do szkoły, Zespół organizuje świetlicę szkolną.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Godziny pracy świetlicy szkolnej są dostosowywane do potrzeb uczniów.
- Zadania świetlicy określone są szczegółowo w statucie Szkoły i Gimnazjum.
§18 - W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania w Zespole nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Prawa i obowiązki nauczycieli określa Karta Nauczyciela.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
- prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego,
- organizacja własnego warsztatu pracy oraz dbałość o pomoce dydaktyczne i powierzony sprzęt,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności, umiejętności i zainteresowań,
- zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów,
- sprawowanie opieki nad uczniami i tworzenie pozytywnie oddziaływującego środowiska wychowawczego,
- współpraca z rodzicami,
- wykonywanie czynności administracyjnych i prowadzenie dokumentacji szkolnej,
- realizacja zadań planu dydaktycznego i programu wychowawczego szkoły,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie swojej wiedzy.
- W Zespole mogą być tworzone następujące stanowiska pracowników niebędących nauczycielami: referenta, sekretarza, sprzątaczki, konserwatora, woźnego, palacza, robotnika gospodarczego.
- Do zadań pracowników niebędących nauczycielami należy w szczególności:
- rzetelne i efektywne wykonywanie pracy zgodnie z przydziałem czynności,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy i porządku,
- dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych, wynikających z umowy o pracę,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,
- przejawianie należytej dbałości o urządzenia i materiały stanowiące własność szkoły,
- dbałość o czystość i porządek na stanowisku pracy,
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- zapobieganie sprzeniewierzeniu i kradzieżom majątku, zgodnie z potwierdzonym własnoręcznym podpisem oświadczeniem o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie, majątek i dokumentację szkolną,
- niezwłoczne zgłoszenie przełożonemu o przeszkodach i zagrożeniach w miejscu pracy, podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności pracy.
§19 - W Zespole może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor Zespołu, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Powierzenia stanowisk wicedyrektorów oraz innych stanowisk kierowniczych i odwołania z nich dokonuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej Zespołu.
- Kompetencje kadry kierowniczej określają sporządzone przez dyrektora przydziały czynności.
§20 - Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz Jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
- Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora Zespołu, na wniosek danego zespołu.
- Statuty Szkoły i Gimnazjum określają zadania zespołów.
§21 - Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań wychowawczych powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
- Szczegółowe zadania wychowawcy określają statuty Szkoły i Gimnazjum.
§22 Szczegółowe zadania nauczycieli zatrudnionych w Zespole regulują odrębne statuty Szkoły i Gimnazjum. V. Zasady rekrutacji uczniów §23 - Dyrektor Zespołu przyjmuje wszystkich uczniów Szkoły i Gimnazjum zamieszkujących, w ustalonym dla nich obwodzie. Warunkiem przyjęcia jest potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie, a przy przyjęciu do gimnazjum również świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
- Dyrektor Zespołu ma prawo przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Dyrektor Zespołu może zezwolić, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na:
- realizację obowiązku szkolnego poza szkołą,
- indywidualny program lub tok nauki uczniowi o szczególnych uzdolnieniach i zainteresowaniach,
- wcześniejsze przyjęcie do szkoły, na wniosek rodziców dziecka, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak, niż o jeden rok. Decyzję o odroczeniu podejmuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Szczegółowe zasady rekrutacji określają odrębne statuty Szkoły i Gimnazjum.
VI. Prawa i obowiązki uczniów §24 - Prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka oraz tryb składania skarg, w przypadku naruszenia tych praw, określają odrębne statuty Szkoły i Gimnazjum.
- Obowiązki ucznia określają odrębne statuty Szkoły i Gimnazjum.
§25 Statuty Szkoły i Gimnazjum określają: - rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary,
- przypadki, w których dyrektor Zespołu może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
- warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
VII. Postanowienia końcowe §26 Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny. §27 - Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla Szkoły i Gimnazjum, zawierającą nazwę Zespołu.
- Tablice i pieczęcie Szkoły i Gimnazjum wchodzących w skład Zespołu, zawierają nazwę Zespołu i nazwę danej szkoły.
§28 Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. §29 Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej określają odrębne przepisy. §30 Statut Zespołu może być nowelizowany poprzez uchwały rady pedagogicznej Zespołu. §31 W sprawach nie unormowanych statutem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o systemie oświaty. Karta Nauczyciela, akty wykonawcze do tych ustaw, Kodeks Pracy oraz wewnętrzne regulaminy placówki i organów, które nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem oraz ustawa o pracownikach samorządowych. Tekst jednolity Statutu Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałem Przedszkolnym z dnia 30 marca 2011 roku - statut można pobrać ze strony w formacie PDF (358 KB). Tekst jednolity Statutu Gimnazjum nr 3 z dnia 9 listopada 2010 roku - statut można pobrać ze strony w formacie PDF (241 KB).
|