Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Szkoła Podstawowa nr 1
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Szkoła Podstawowa nr 3
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2009.01.30 20:50:27 powrót do aktualnej strony
 

Statut Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach

Tekst jednolity od dnia 22.10.2008 r.

Nazwa szkoły

§1

  1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
  2. Siedzibą Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Paderewskiego 5.
  3. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, 43-140 Lędziny, ul. Paderewskiego 5, tel/fax: (0 32) 216 73 63, REGON: 000725878, NIP: 646-24-85-851.
  4. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Szkoła Podstawowa z O. I. nr 1 im. K. Miarki w Lędzinach.
  5. Organem nadzorującym jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
  6. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.

Cele i zadania szkoły

§2

  1. Statut szkoły określa w szczególności:
    • 1.1. Cele i zadania Szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające założenia ujęte w Programie Wychowawczym Szkoły i Programie Profilaktyki:
      • 1.1.1. zapewnienie uczniom wykształcenia podstawowego poprzez zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
      • 1.1.2. zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej; w realizacji tego zadania Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ,
      • 1.1.3. przygotowanie wychowanków do bycia użytecznymi i odpowiedzialnymi członkami społeczeństwa,
      • 1.1.4. wspomaganie wychowawczej roli rodziny,
      • 1.1.5. kształtowanie szacunku do tradycji narodowej,
      • 1.1.6. rozwijanie zainteresowań i postawy twórczej uczniów,
      • 1.1.7. umożliwienie pobierania nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami i potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
      • 1.1.8. opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
      • 1.1.9. nauczenie korzystania z różnorodnych form kulturalnego spędzania czasu.
    • 1.2. Sposób wykonywania zadań Szkoły:
      • 1.2.1. integracja wiedzy w zakresie i na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, realizację kształcenia zintegrowanego w pierwszym etapie edukacyjnym kl. I-III oraz kształcenie z zastosowaniem ścieżek edukacyjnych w drugim etapie edukacyjnym obejmującym kl. IV-VI,
      • 1.2.2. umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, regionalnej i religijnej,
      • 1.2.3. organizowanie nauki religii lub etyki na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), zgodnie z odrębnymi przepisami,
      • 1.2.4. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi placówkami specjalistycznymi,
      • 1.2.5. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
      • 1.2.6. organizacja i prowadzenie kół zainteresowań oraz kół przedmiotowych,
      • 1.2.7. otaczanie szczególną opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji losowej przy współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej,
      • 1.2.8. organizacja nauczania dla dzieci niepełnosprawnych w systemie klas integracyjnych I-VI,
      • 1.2.9. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
      • 1.2.10. opieka nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych sprawowana przez nauczycieli prowadzących zajęcia lub osoby uprawnione przez dyrektora,
      • 1.2.11. opieka nad uczniami podczas przerw międzylekcyjnych sprawowana przez nauczycieli zgodnie z przyjętym harmonogramem na każdy rok szkolny,
      • 1.2.12. opieka nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę zgodnie z przepisami BHP,
      • 1.2.13. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej uczniom klas I-III, a w szczególnych przypadkach uczniom klas IV-VI,
      • 1.2.14. omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
      • 1.2.15. zapewnienie zajęć na basenie w ramach lekcji wychowania fizycznego w miarę posiadanych przez organ prowadzący środków finansowych,
      • 1.2.16. wprowadzenie programów komputerowych umożliwiających ustawienie podstawowych parametrów filtru internetowego blokującego dostęp do tzw. "białych stron".
    • 1.3. Zadania zespołów nauczycielskich:
      • 1.3.1. Zespół przedmiotowy tworzą nauczyciele danego przedmiotu lub grup przedmiotów pokrewnych. Zadaniem zespołu jest:
        • 1.3.1.1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia realizacji programów nauczania i korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
        • 1.3.1.2. wybór programów nauczania oraz modyfikowanie ich w miarę możliwości,
        • 1.3.1.3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
        • 1.3.1.4. współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnianie ich wyposażenia,
        • 1.3.1.5. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
        • 1.3.1.6. opracowanie planów wynikowych do połowy września każdego roku.
      • 1.3.2. Zespół nauczania zintegrowanego tworzą nauczyciele klas pierwszego etapu edukacji. Zadaniem zespołu jest:
        • 1.3.2.1. organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia realizacji programów nauczania,
        • 1.3.2.2. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
        • 1.3.2.3. współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnianie ich wyposażenia,
        • 1.3.2.4. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
        • 1.3.2.5. opracowanie planów wynikowych do połowy września każdego roku.
      • 1.3.3. Zespół integracyjny tworzą specjaliści pracujący w szkole tj. pedagog specjalny, pedagog szkolny, psycholog, logopeda, nauczyciele współorganizujący kształcenie integracyjne. Zadaniem zespołu jest:
        • 1.3.3.1. analiza bieżących problemów związanych z nauczaniem i wychowaniem integracyjnym w szkole,
        • 1.3.3.2. konstruowanie indywidualnych programów nauczania,
        • 1.3.3.3. formułowanie zasad oceniania w przypadku dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej,
        • 1.3.3.4. ustalenie zasad i form współpracy nauczycieli w klasie integracyjnej.
      • 1.3.4. Zespół wychowawczy tworzą nauczyciele pełniący funkcję wychowawcy klasy, pedagog szkolny, psycholog. Zadaniem zespołu jest:
        • 1.3.4.1. wspieranie wychowawcy klasy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
        • 1.3.4.2. wnioskowanie do dyrektora szkoły o wyróżnienie lub ukaranie ucznia zgodnie z zasadami zawartymi w "Wewnątrzszkolnym systemie oceniania",
        • 1.3.4.3. analizowanie sytuacji uczniów mających trudności w nauce i opracowywanie sposobów udzielania im skutecznej pomocy,
        • 1.3.4.4. współpraca z pedagogiem specjalnym, psychologiem, logopedą,
        • 1.3.4.5. opracowanie programów wychowawczych klas.
      • 1.3.5. Zespól kierowniczy - tworzą dyrektor szkoły, wicedyrektorzy, kierownik świetlicy, przedstawiciel związków zawodowych, którego zadaniem jest:
        • 1.3.5.1. kierowanie i koordynowanie działań szkoły na wielu płaszczyznach: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, współpraca z organami szkoły, organem prowadzącym, nadzorującym oraz rozpatrywanie skarg.
      • 1.3.6. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale - tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania i zestawu podręczników dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb. Przewodniczącym zespołu jest wychowawca danego oddziału. Do zadań zespołu należy:
        • 1.3.6.1. ustalenie zestawu programów nauczania i zestawu podręczników dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb; Szkolny zestaw programów jest ustalany według następujących zasad: analiza programów nauczania, analiza zgodności programów z podstawą programową, ocena jakości programów nauczania, analiza warunków wdrożenia programów, wybór programu nauczania, analiza celów programowych, analiza metod nauczania, ewaluacja osiągnięć uczniów, ocena własnych kompetencji, analiza wyników wdrożenia,
        • 1.3.6.2. zapoznanie się z programem wychowawczym danej klasy przedstawionym przez jej wychowawcę,
        • 1.3.6.3. wspieranie wychowawcy klasy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
        • 1.3.6.4. wnioskowanie do dyrektora szkoły o wyróżnienie lub ukaranie ucznia zgodnie z zasadami zawartymi w Wewnątrzszkolnym systemie oceniania,
        • 1.3.6.5. analizowanie sytuacji uczniów mających trudności w nauce i opracowywanie sposobów udzielania im skutecznej pomocy,
        • 1.3.6.6. współpraca z pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym, psychologiem, logopedą.
    • 1.4. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu szkoły opracowany na podstawie obowiązującego rozporządzenia.
    • 1.5. W oparciu o stosowne przepisy i w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkoła organizuje funkcjonowanie oddziałów integracyjnych w celu umożliwienia uczniom z niepełnosprawnością zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach szkoły ogólnodostępnej.
      • 1.5.1. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
      • 1.5.2. Szkoła zapewnia odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie stanowiska ucznia,
      • 1.5.3. Zasady rekrutacji uczniów:
        • 1.5.3.1. do klas integracyjnych dzieci przyjmowane są na pisemną prośbę rodziców,
        • 1.5.3.2. o przyjęciu dzieci niepełnosprawnych do oddziałów integracyjnych decyduje zespół orzekający w składzie: dyrektor lub wicedyrektor, psycholog, logopeda, pedagog specjalny,
        • 1.5.3.3. podstawę do podjęcia decyzji przez zespół orzekający stanowią: pisemna prośba rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie dziecka do szkoły z załączoną dokumentacją medyczną, orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej zawierające kwalifikacje dziecka do kształcenia w systemie integracyjnym, opinia z przedszkola lub szkoły, do którego dziecko uczęszczało,
        • 1.5.3.4. terminy składania dokumentacji:
          • 1.5.3.4.1. zgłoszenie dziecka do szkoły do końca marca,
          • 1.5.3.4.2. złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i obowiązującej dokumentacji do 30 kwietnia,
          • 1.5.3.4.3. szkoła ogłasza listy dzieci zakwalifikowanych do klas integracyjnych do 20 czerwca.
      • 1.5.4. Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami:
        • 1.5.4.1. z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim,
        • 1.5.4.2. o obniżonych możliwościach intelektualnych,
        • 1.5.4.3. z uszkodzeniami motorycznymi,
        • 1.5.4.4. z zaburzeniami emocjonalnymi (z wyjątkiem dzieci mogących stanowić zagrożenie dla pozostałych),
        • 1.5.4.5. z autyzmem,
        • 1.5.4.6. z zaburzeniami mowy - zaburzenia wynikające z wady słuchu, dyslalia, jąkanie,
        • 1.5.4.7. z zaburzeniami sprzężonymi,
        • 1.5.4.8. z ubytkiem słuchu w stopniu lekkim,
        • 1.5.4.9. z ubytkiem słuchu w stopniu umiarkowanym - mowa opanowana w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się; wymagane aparaty słuchowe,
        • 1.5.4.10. z niedowidzeniem, u których wada wzroku jest stała i nie pogarsza się.
      • 1.5.5. Rekrutacja dzieci zdrowych do klas integracyjnych jest poprzedzona:
        • 1.5.5.1. spotkaniem ogólnym rodziców z dyrektorem i wychowawcami, pedagogiem specjalnym, psychologiem,
        • 1.5.5.2. rozmową indywidualną dyrektora z rodzicami dziecka,
        • 1.5.5.3. wyrażeniem pisemnej zgody przez rodziców na uczęszczanie ich dziecka do klasy integracyjnej,
        • 1.5.5.4. w trakcie roku szkolnego, przyjmowanie uczniów do klas odbywa się po wnikliwym rozeznaniu sytuacji dziecka i konsultacji Zespołu ds. Integracji.
      • 1.5.6. Kryteria przyjmowania uczniów niepełnosprawnych do oddziału integracyjnego:
        • 1.5.6.1. poziom rozwoju intelektualnego umożliwiający rozwiązywanie problemów powstałych na skutek kontaktów z pełnosprawnymi rówieśnikami i wymogami szkoły,
        • 1.5.6.2. stopień usprawnienia fizycznego umożliwiający wykonywanie czynności samoobsługowych, podejmowanie wysiłku i wykonywanie powierzonych zadań,
        • 1.5.6.3. poziom uspołecznienia umożliwiający kształtowanie poprawnych relacji z grupą rówieśniczą, umiejętność współdziałania w czasie zabawy i nauki, reagowanie na polecenia kierujące jego zachowaniem.
      • 1.5.7. Organizacja zajęć w klasach integracyjnych:
        • 1.5.7.1. liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych,
        • 1.5.7.2. dla zapewnienia optymalnych warunków rozwoju dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych szkoła zatrudnia nauczycieli specjalistów: psychologa, logopedę, nauczycieli współorganizujących kształcenie integracyjne, rehabilitanta, pedagoga specjalnego.
      • 1.5.8. Klasa integracyjna jest prowadzona przez dwóch nauczycieli: nauczyciela nauczania zintegrowanego lub nauczyciela danego przedmiotu i nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne ze specjalnym przygotowaniem do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
      • 1.5.9. Funkcja wychowawcy jest powierzona jednemu z nich.
      • 1.5.10. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych opracowuje się indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny oparty na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, Programie Nauczania Zintegrowanego lub danego przedmiotu oraz obserwacji ucznia i jego pracy.
      • 1.5.11. Rodzice uczniów klasy integracyjnej zobowiązani są do ścisłej współpracy z nauczycielami w zakresie postępów w nauce, diagnozy i terapii dziecka.
      • 1.5.12. Zasady współpracy nauczycieli uczących w oddziałach integracyjnych z nauczycielami współorganizującymi kształcenie integracyjne:
        • 1.5.12.1. przekazywanie nauczycielowi współorganizującemu kształcenie integracyjne planów wynikowych z przedmiotów na bieżący rok szkolny,
        • 1.5.12.2. informowanie o terminach zgodnie z WSO oraz przekazywanie treści sprawdzianów, testów i klasówek z kilkudniowym wyprzedzeniem w celu dostosowania ich dla uczniów niepełnosprawnych,
        • 1.5.12.3. wspólne opracowywanie kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów dla uczniów posiadających opinie lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych,
        • 1.5.12.4. konsultacje w zakresie oceniania uczniów niepełnosprawnych.
    • 1.6. Organizacja działalności innowacyjnej:
      • 1.6.1. szkoła prowadzi działalność innowacyjną według odrębnych przepisów.
    • 1.7. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych:
      • 1.7.1. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,
      • 1.7.2. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
      • 1.7.3. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.
    • 1.8. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
      • 1.8.1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego, psychologa,
      • 1.8.2. kierowanie dziecka do poradni specjalistycznej celem zdiagnozowania przyczyn niepowodzeń szkolnych i uzyskania wskazówek do pracy, zgodnie z obowiązującą procedurą polegającą na:
        • 1.8.2.1. zgłoszenie przez nauczyciela, wychowawcę lub rodziców (prawnych opiekunów) potrzeby zdiagnozowania ucznia przez poradnię specjalistyczną,
        • 1.8.2.2. przeprowadzenie wstępnej diagnozy trudności występujących u ucznia przez specjalistów zatrudnionych w szkole,
        • 1.8.2.3. pisemna zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w poradni,
        • 1.8.2.4. złożenie wniosku wraz z opinią o uczniu w poradni,
        • 1.8.2.5. ustalenie form pomocy dla ucznia zgodnie z zaleceniami poradni,
        • 1.8.2.6. zapoznanie rodziców (prawnych opiekunów) z formami pomocy i udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem,
      • 1.8.3. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej uczniom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom z klas IV-VI,
      • 1.8.4. zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów,
      • 1.8.5. zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
    • 1.9. W oparciu o stosowne przepisy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym na terenie szkoły dla dzieci i rodziców organizowane są formy pomocy pedagogicznej
      i psychologicznej takie jak:
      • 1.9.1. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego (zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych),
      • 1.9.2. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego (zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej),
      • 1.9.3. zajęcia rewalidacyjne dla uczniów posiadających orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej do kształcenia specjalnego w celu umożliwienia im jak najpełniejszego rozwoju i przystosowania się do życia w środowisku ludzi pełnosprawnych,
      • 1.9.4. zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami mowy powodującymi zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniających naukę szkolną,
      • 1.9.5. zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów, którym zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne i wiążą się z trudnościami szkolnymi (zajęcia prowadzi psycholog, pedagog specjalny),
      • 1.9.6. inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, wspomagające rozwój ucznia z niepełnosprawnością,
      • 1.9.7. zajęcia rehabilitacji ruchowej dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową, którym niepełnosprawność utrudnia funkcjonowanie w środowisku.
    • 1.10. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
      • 1.10.1. znajomość zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole,
      • 1.10.2. znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
      • 1.10.3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu,
      • 1.10.4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
      • 1.10.5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
      • 1.10.6. wybór do Rady Rodziców swych delegatów mających prawo do wyrażania opinii i zgłaszania wniosków na temat procesu dydaktycznego i wychowawczego oraz warunków bytowych dzieci,
      • 1.10.7. wspólne działania w organizowaniu imprez szkolnych i środowiskowych,
      • 1.10.8. możliwość anonimowego wypowiedzenia się (za pomocą ankiet) na temat pracy szkoły i wskazania pożądanych kierunków jej rozwoju.
  2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki jest uchwalany przez radę pedagogiczną w porozumieniu z radą rodziców.
    • 2.1. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, w którym znajduje się szkoła.

Organy szkoły

§3

Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły,
  2. rada pedagogiczna,
  3. samorząd uczniowski,
  4. rada rodziców,
  5. rada szkoły, jeżeli została utworzona.

Dyrektor szkoły

  1. Dyrektor szkoły:
    • 1.1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
    • 1.2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
    • 1.3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    • 1.4. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
    • 1.5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez rade pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
    • 1.6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
    • 1.7. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
    • 1.8. odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów przeprowadzanych w szkole;
    • 1.9. sprawuje kontrolę i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły: niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji; przez niespełnianie obowiązku, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% zajęć,
    • 1.10. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w obwodzie, w którym dziecko mieszka,
    • 1.11. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
    • 1.12. w wykonywaniu swoich obowiązków współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim;
    • 1.13. podaje do publicznej wiadomości do 15 czerwca szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
    • 1.14. podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
    • 1.15. zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym,
    • 1.16. koordynuje zdobywanie stopni awansu zawodowego,
    • 1.17. stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń, organizacji harcerskich,
    • 1.18. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
    • 1.19. dyrektor decyduje w sprawach:
      • 1.19.1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
      • 1.19.2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i pracownikom szkoły;
      • 1.19.3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
      • 1.19.4. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczni-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

Rada pedagogiczna

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu.
    • 2.1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
      • 2.1.1. zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
      • 2.1.3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.4. ustalenie szczegółowych kryteriów ocenienia zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
      • 2.1.5 wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
      • 2.1.6 uchwalenie promocji warunkowej ucznia;
      • 2.1.7 podejmowanie uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
      • 2.1.8 ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
      • 2.1.9 zatwierdzenie szkolnego zestawu programów nauczania i zestawu podręczników.
    • 2.2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
      • 2.2.1 organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;
      • 2.2.2 projekt planu finansowego szkoły;
      • 2.2.3 przydział stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
      • 2.2.4 wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
    • 2.3. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły bądź projekt jego zmian oraz jego zatwierdzenia po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski.
    • 2.4. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
    • 2.5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
    • 2.6. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Samorząd uczniowski

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są: na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
    • 3.1. Do zadań rady uczniowskiej należy:
      • 3.1.1. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
      • 3.1.3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.4. wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły.
    • 3.2. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
      • 3.2.1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
      • 3.2.2. prawo do jawnej dla ucznia i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
      • 3.2.3. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
      • 3.2.4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
      • 3.2.5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
      • 3.2.6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
    • 3.3. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
    • 3.4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
    • 3.5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienia samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

Rada rodziców

  1. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
    • 4.1. Zasady wyboru rady rodziców określa ustawa o systemie oświaty.
      • 4.1.1. w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
      • 4.1.2. w wyborach, o których mowa w pkt. 4.1.1 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;
      • 4.1.3. wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
    • 4.2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły i określa w szczególności:
      • 4.2.1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
        4.2.2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.
    • 4.3. Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.
    • 4.4. Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin.
    • 4.5. Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:
      • 4.5.1. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
      • 4.5.2. współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
      • 4.5.3. wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole;
      • 4.5.4. udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym;
      • 4.5.5. występowanie do dyrektora szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
      • 4.5.6. wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
      • 4.5.7. występowania do dyrektora szkoły z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela;
      • 4.5.8. delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły;
      • 4.5.9. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki;
      • 4.5.10. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty;
      • 4.5.11. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
  2. Zasady współdziałania organów oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
    • 5.1. Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania winny być przekazane do wiadomości Dyrektora Szkoły.
    • 5.2. Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoja opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
    • 5.3. Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
    • 5.4. Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.
    • 5.5. W ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:
      • 5.5.1. przewodniczący zapraszają się na zebrania organów - z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady zgodnie z ustawą o systemie oświaty;
      • 5.5.2. przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności.
    • 5.6. Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:
      • 5.6.1. przewodniczący organów szkoły;
      • 5.6.2. po dwóch przedstawicieli organów szkoły.
    • 5.7. W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny; czas pracy komisji nie może przekroczyć 2 tygodni.
    • 5.8. Posiedzenie komisji jest ważne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
    • 5.9. Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni.
    • 5.10. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta, jednak funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
    • 5.11. Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.

Organizacja szkoły

§4

  1. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy.
  2. W trakcie roku szkolnego mogą być organizowane wyjazdy na tzw. "Zieloną Szkołę", gdzie prowadzone są zajęcia obowiązkowe i zajęcia nadobowiązkowe oraz działania wychowawcze integrujące zespół klasowy. Program "Zielonej Szkoły" musi być zatwierdzony przez dyrektora szkoły po uzyskaniu akceptacji przez klasowy zespół nauczycielski.
  3. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje klasy I-VI.
  4. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie zintegrowanym i klasowo-lekcyjnym.
  5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie.
  6. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

§5

  1. Podstawową jednostką organizacją szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
    • 1.1. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 30 uczniów.
    • 1.2. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
    • 1.3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
    • 1.4. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 i 26 uczniów podziału na grupy może dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  2. W szkole tworzone są oddziały integracyjne w celu umożliwienia uczniom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości.
    • 2.1. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego realizowanego w warunkach integracji).
    • 2.2. W przypadku, gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
    • 2.3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa.
    • 2.4. Do oddziału integracyjnego może być przyjęty tylko jeden uczeń z zaburzeniami zachowania lub autyzmu.

Świetlica

§6

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica jest utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej formy opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy. Liczba uczniów w grupie powinna wynosić 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
    • 2.1. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności dzieci rodziców pracujących, z rodzin niepełnosprawnych, wielodzietnych i wychowawczo zaniedbanych, a także uczniowie dojeżdżający, sieroty, dzieci z rodzin zastępczych i dzieci nauczycielskie.
    • 2.2. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
    • 2.3. Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
  3. Do zadań świetlicy należy:
    • 3.1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenia warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
    • 3.2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
    • 3.3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
    • 3.4. stworzenie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
    • 3.5. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
    • 3.6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
  4. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: kierownik, nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
  5. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną.
    • 5.1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku. Cena posiłku jest zmienna i zależna od cen towarów na rynku.
    • 5.2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
    • 5.3. Pracownikami obsługi są: intendent, kucharka, pomoc kuchenna.
    • 5.4. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać nauczyciele i pracownicy szkoły.
  6. Do zadań kierownika świetlicy należy:
    • 6.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 6.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczej oraz finansowej świetlicy,
    • 6.3. organizowanie działalności świetlicy szkolnej,
    • 6.4. dbanie o dyscyplinę pracy pracowników świetlicy i kuchni,
    • 6.5. analizowanie pracy świetlicy i przedstawianie jej wyników na posiedzeniu rady pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym.
  7. Kierownik świetlicy odpowiada za:
    • 7.1. całokształt pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej w świetlicy,
    • 7.2. prawidłowe funkcjonowanie kuchni i stołówki,
    • 7.3. wyposażenie świetlicy, stołówki i kuchni.
  8. Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
    • 8.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 8.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej,
    • 8.3. realizowanie zadań wychowawczo-opiekuńczych grupy świetlicowej zgodnie z zaplanowaną działalnością świetlicy szkolnej,
    • 8.4. współpraca z kierownikiem świetlicy oraz nauczycielami w celu osiągania wspólnych celów wychowawczych.
  9. Dokumentacja świetlicy:
    • 9.1. roczny plan pracy i comiesięczny każdego wychowawcy,
    • 9.2. dzienniki zajęć,
    • 9.3. karty zgłoszeń dzieci,
    • 9.4. regulamin świetlicy,
    • 9.5. zeszyt obecności na obiadach,
    • 9.6. ramowy rozkład dnia.

Biblioteka

§7

  1. Statut Szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
    • 1.1. Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
      • 1.1.1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
      • 1.1.2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
      • 1.1.3. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
    • 1.2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
      • 1.2.1. pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza bibliotekę, prowadzenie zajęć dydaktycznych,
      • 1.2.2. biblioteka szkolna posiada komputery z oprogramowaniem MOL oraz stały dostęp do Internetu,
      • 1.2.3. komputeryzacja biblioteki pozwala na udostępnianie informacji za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych oraz komputerową obsługę czytelników.
    • 1.3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
      • 1.3.1. biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami.
      • 1.3.2. Nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborach czytelniczych, współudział w realizacji ścieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, udostępnianie nauczycielom potrzebnych materiałów, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, dobrą znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych, dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.
    • 1.4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
      • 1.4.1. biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego; współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury (m.in. Miejską Biblioteką Publiczną i innymi bibliotekami szkolnymi), gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
  2. Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
    • 2.1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
    • 2.2. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
      • 2.2.1. tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowościach czytelniczych;
      • 2.2.2. nauczyciel bibliotekarz: pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych; udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
    • 2.3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami w zakresie:
      • 2.3.1. poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
      • 2.3.2. uczestnictwa nauczycieli bibliotekarzy w pracach zespołów samokształceniowych;
      • 2.3.3. gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
      • 2.3.4. poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się;
      • 2.3.5. tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
    • 2.4. W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
      • 2.4.1. udostępnia rodzicom księgozbiór dotyczący problemów wychowawczych, trudności i niepowodzeń szkolnych,
      • 2.4.2. udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
    • 2.5. Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.

§8

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§9

  1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
  2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
    • 2.1. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
      • 2.1.1. przygotowuje projekty tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych, przydziału czynności dla nauczycieli klas I-VI, dyżurów nauczycielskich, planu pracy szkoły,
      • 2.1.2. opracowuje informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,
      • 2.1.3. organizuje i koordynuje bieżący tok działalności pedagogicznej,
      • 2.1.4. współpracuje ze szkolną służbą zdrowia oraz z upoważnienia dyrektora z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
      • 2.1.5. prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli, zapewniając pomoc w realizacji ich zadań,
      • 2.1.6. kontroluje prawidłowość realizacji planów pracy nauczycieli,
      • 2.1.7. nadzoruje wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły,
      • 2.1.8. dba o prawidłowe funkcjonowanie świetlicy szkolnej,
      • 2.1.9. nadzoruje okresowe prowadzenie inwentaryzacji majątku szkolnego.
  3. Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, między innymi o:
    • 3.1. sprawność organizacyjną wyników dydaktycznych,
    • 3.2. poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
    • 3.3. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
    • 3.4. prawidłowe funkcjonowanie samorządu uczniowskiego,
    • 3.5. zapewnienie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
    • 3.6. prawidłowe funkcjonowanie szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru, jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły.
  4. Wicedyrektor uprawniony jest do:
    • 4.1. wnioskowania do dyrektora w sprawie wyróżnień, kar porządkowych tych nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,
    • 4.2. formułowanie projektów oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli,
    • 4.3. używania pieczątki osobowej i podpisywania pism, których treść jest zgodna zakresem jego zadań i kompetencji.
  5. Wicedyrektor zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności.
  6. Wicedyrektor wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
  7. W szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach można zatrudnić pomoc nauczyciela.
  8. Zadania nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne.
    • 8.1. Pedagog szkolny:
      • 8.1.1. rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
      • 8.1.2. określa formy i sposoby udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
      • 8.1.3. organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 8.1.4. podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
      • 8.1.5. wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczego szkoły,
      • 8.1.6. planuje i koordynuje zadania realizowane przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia,
      • 8.1.7. działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
    • 8.2. Psycholog szkolny:
      • 8.2.1. prowadzi badania i zadania diagnostyczne dotyczące uczniów, w tym diagnozuje potencjalne możliwości oraz wspiera mocne strony ucznia,
      • 8.2.2. diagnozuje sytuację wychowawczą w celu wspierania rozwoju ucznia, określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działania profilaktyczne, mediacyjne i interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 8.2.3. organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 8.2.4. zapewnia uczniom doradztwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia,
      • 8.2.5. minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
      • 8.2.6. wspiera wychowawców klas oraz zespoły wychowawcze i inne zespoły problemowo-zadaniowe w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły.
    • 8.3. Logopeda:
      • 8.3.1. diagnozuje oraz opracowuje indywidualne programy terapii,
      • 8.3.2. kształtuje umiejętność komunikacji u dzieci z zaburzeniami mowy,
      • 8.3.3. wspomaga proces usprawniania zaburzeń głosu,
      • 8.3.4. wspomaga ucznia w usuwaniu zaburzeń głosu,
      • 8.3.5. pracuje na rzecz poszanowania świadomości logopedycznej rodziców podczas konsultacji indywidualnych,
      • 8.3.6. pracuje na rzecz poszanowania świadomości logopedycznej pracowników pedagogicznych szkoły poprzez organizowanie i prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych, konsultacji indywidualnych, przekazywanie metodyki pracy specjalistycznej w celu wykorzystania tych umiejętności podczas lekcji itp.,
      • 8.3.7. współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną.
    • 8.4. Pedagog specjalny - reedukator:
      • 8.4.1. diagnozuje specyficzne trudności w uczeniu się u poszczególnych uczniów i planuje terapię,
      • 8.4.2. organizuje i prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
      • 8.4.3. prowadzi dokumentację obrazującą tok postępowania terapeutycznego,
      • 8.4.4. współpracuje z gronem pedagogicznym szkoły, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi placówkami specjalistycznymi oraz rodzicami dziecka.
    • 8.5. Nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne:
      • 8.5.1. współorganizuje zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w oddziale integracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej,
      • 8.5.2. rozpoznaje potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych,
      • 8.5.3. współpracuje z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne w zakresie wyboru programów nauczania,
      • 8.5.4. dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych w formie arkusza dostosowania wymagań,
      • 8.5.5. opracowuje w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne indywidualne dla każdego ucznia programy edukacyjno-terapeutyczne określające zakres zintegrowanych działań oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych wynikających z indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia,
      • 8.5.6. udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod i form pracy z uczniami niepełnosprawnymi,
      • 8.5.7. uczestniczy i udziela pomocy uczniom niepełnosprawnym w ustalonych przez dyrektora zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli,
      • 8.5.8. współdziała w ocenianiu uczniów niepełnosprawnych oraz opracowywaniu kryteriów oceniania,
      • 8.5.9. prowadzi zajęcia specjalistyczne zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
      • 8.5.10. współpracuje z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi w szkole w zakresie organizowania pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla uczniów niepełnosprawnych i ich rodzin,
      • 8.5.11. współpracuje z rodzicami uczniów niepełnosprawnych.
    • 8.6. Nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w oddziale klasowym w zakresie działań wychowawczych odpowiada za:
      • 8.6.1. otaczanie opieką każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie PPP,
      • 8.6.2. koordynowanie działań wychowawczych dotyczących uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie PPP z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne,
      • 8.6.3. współtworzenie i realizację planu pracy wychowawcy klasy i programu profilaktycznego szczególnie w zakresie działań dotyczących uczniów niepełnosprawnych,
      • 8.6.4. organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami rożnych form życia zespołowego klasy,
      • 8.6.5. realizację zajęć integrujących zespół klasowy,
      • 8.6.6. współpracę z rodzicami uczniów niepełnosprawnych i w miarę potrzeb z pozostałymi rodzicami w oddziale klasowym,
      • 8.6.7. wspieranie integracji pomiędzy uczniami niepełnosprawnymi a pozostałymi uczniami na terenie klasy i szkoły,
      • 8.6.8. wskazane jest, aby nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne opiekował się uczniami niepełnosprawnymi w danym oddziale w ciągu kolejnego etapu edukacyjnego.
    • 8.7. Rehabilitant:
      • 8.7.1. zapoznaje się z potrzebami usprawniania ruchowego dzieci niepełnosprawnych na podstawie orzeczeń lekarskich i wywiadu środowiskowego,
      • 8.7.2. współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego w celu maksymalnego włączania dzieci niepełnosprawnych w zajęcia zespołu klasowego,
      • 8.7.3. organizuje i prowadzi ćwiczenia indywidualne z dziećmi niepełnosprawnymi,
      • 8.7.4. organizuje i prowadzi gabinet do ćwiczeń,
      • 8.7.5. współpracuje z rodzicami, udziela wskazówek i zaleceń dotyczących kontynuacji ćwiczeń w domu,
      • 8.7.6. współpracuje z pedagogiem, informuje o aktualnych osiągnięciach dziecka oraz zachęca do utrwalania ich w różnych sytuacjach.
  9. Zadania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych związane z zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
    • 9.1. Nauczyciele:
      • 9.1.1. odbywają dyżury przed zajęciami do ich zakończenia zgodnie z harmonogramem i obowiązującym regulaminem dyżurów;
      • 9.1.2. sprowadzają uczniów do szatni po ich ostatniej godzinie lekcyjnej;
      • 9.1.3. przyjmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów w trakcie prowadzonych zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych ujętych planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły i planem zajęć pozalekcyjnych;
      • 9.1.4. sprawdzają listę obecności uczniów na prowadzonych zajęciach i potwierdzają to w dzienniku zajęć;
      • 9.1.5. organizują zajęcia poza terenem szkoły i wycieczki zgodnie z odrębnymi przepisami oraz składają odpowiednią dokumentację do zatwierdzenia dyrektorowi na trzy dni robocze przed wyjazdem;
      • 9.1.6. przejmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów podczas organizowanych wyjść i wycieczek szkolnych;
      • 9.1.7. sprawują nadzór nad tym, kto wchodzi i przebywa na terenie szkoły.
    • 9.2. Pracownicy niepedagogiczni:
      • 9.2.1. mają obowiązek informowania o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dziecka;
      • 9.2.2. wspomagają nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów;
      • 9.2.3. sprawują nadzór nad tym, kto wchodzi i przebywa na terenie szkoły.
  10. W szkole tworzy się funkcje koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
    • 10.1. Koordynatora do spraw bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły spośród członków rady pedagogicznej.
    • 10.2. Do zadań koordynatora w szczególności należy:
      • 10.2.1. przyjmowanie od uczniów i nauczycieli informacji i uwag dotyczących bezpieczeństwa;
      • 10.2.2. integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych;
      • 10.2.3. współpraca ze środowiskiem, w tym: kuratorium oświaty, prokuraturą, policją, urzędem miasta, sądem dla nieletnich i innymi instytucjami;
      • 10.2.4. inicjowanie zmian w dokumentach szkoły dotyczących bezpieczeństwa.

§10

  1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  2. Pracę zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
    • 3.1. ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikacje w miarę potrzeb a także wybór podręczników do realizacji tych programów,
    • 3.2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
    • 3.3. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
    • 3.4. organizowanie wewnątr szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli,
    • 3.5. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    • 3.6. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
    • 3.7. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
  4. Nauczyciel zobowiązany jest do: prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego; odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów; dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny; wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań; bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych; doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.
  5. Nauczyciel ma prawo do korzystania z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego.
  6. Nauczyciel zobowiązany jest:
    • 6.1. rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w tym zadania związane z bezpieczeństwem uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
    • 6.2. wspierać każdego ucznia w jego rozwoju,
    • 6.3. dążyć do pełni własnego rozwoju osobistego,
    • 6.4. kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
    • 6.5. dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
  7. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowują wynikowe plany nauczania, które zawierają ogólne treści programowe, formułują zakres umiejętności, zakres wymagań do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych, zgodny ze szczegółowymi zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
  8. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do dokumentowania realizacji podstawy programowej według zasad określonych przez dyrektora szkoły.

§11

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    • 4.1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    • 4.2. inspirowanie działań zespołowych uczniów;
    • 4.3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  5. Wychowawca w celu realizacji zadań:
    • 5.1. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
    • 5.2. planuje i organizuje wspólne z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski; ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
    • 5.3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzeba jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
    • 5.4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci; współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych; włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
    • 5.5. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenia szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z prawem oświatowym;
    • 5.6. organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia.

Uczniowie szkoły

§12

  1. Do pierwszej klasy przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły, zamieszkałe w odwodzie tej szkoły lub poza obwodem za zgodą dyrektora.
    • 1.1. Do oddziałów integracyjnych przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego do kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
    • 1.2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem.
    • 1.3. W wyjątkowych sytuacjach uczniowie za zgodą dyrektora szkoły mogą spełniać obowiązek szkoły poza szkołą.
    • 1.4. Szkoła zapewnia uczniom nauczanie według programów nauczania uwzględniających realizację Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I i II etapu kształcenia i dostosowuje treści, metodykę i organizację nauczania do możliwości i potrzeb psychofizycznych uczniów, uwzględniając uczniów szczególnie uzdolnionych oraz wymagających zajęć wspomagających.
    • 1.5. Uczeń szczególnie uzdolniony na I etapie kształcenia w klasach I i II ma prawo do promocji do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.
    • 1.6. Uczeń szczególnie uzdolniony ma prawo do realizacji indywidualnego toku kształcenia, do dodatkowych indywidualnych konsultacji oraz do dostosowania terminów sprawdzianów i prac domowych do indywidualnych zajęć ucznia.
  2. W Szkole przestrzega się postanowień Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka. Uczeń Szkoły ma prawo do:
    • 2.1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    • 2.2. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
    • 2.3. właściwej i bezstronnej postawy wobec dziecka zdolnego, tolerancji dla jego odmienności i ewentualnej nietypowości w zachowaniu,
    • 2.4. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
    • 2.5. ochrony i poszanowania jego godności,
    • 2.6. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    • 2.7. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
    • 2.8. wolności od poniżającego traktowania i karania,
    • 2.9. równego traktowania wobec prawa i zasad obowiązujących w szkole,
    • 2.10. informacji,
    • 2.11. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
    • 2.12. pomocy ze strony nauczycieli w przypadku trudności w nauce, w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
    • 2.13. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
    • 2.14. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
    • 2.15. korzystania z pomocy socjalnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • 2.16. uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych oraz pomocy w przygotowaniu do konkursów i zawodów,
    • 2.17. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
      • 2.17.1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
      • 2.17.2. w przypadku oceny niedostatecznej pisemna informacja winna dotrzeć również do rodziców lub opiekunów ucznia i być przez nich potwierdzona podpisem na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
      • 2.17.3. pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa razy w tygodniu,
      • 2.17.4. przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem więcej niż trzy ostatnie lekcje, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
    • 2.18. zgłaszania uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego,
    • 2.19. wypoczynku, czasu wolnego i rozrywki,
    • 2.20. uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasach integracyjnych ma prawo korzystać z podręczników dostosowanych do jego potrzeb i możliwości.
  3. Składanie skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
    • 3.1. Skargi mogą składać:
      • 3.1.1. uczeń do samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga, dyrektora szkoły,
      • 3.1.2. rodzic (prawny opiekun) do wychowawcy, pedagoga, dyrektora szkoły,
      • 3.1.3. wychowawca do pedagoga, dyrektora szkoły,
      • 3.1.4. pedagog do dyrektora szkoły,
      • 3.1.5. członkowie samorządu uczniowskiego do opiekuna samorządu, pedagoga, dyrektora szkoły.
    • 3.2. Składanie skarg odbywa się w formie:
      • 3.2.1. ustnej (organy odwoławcze sporządzają notatkę z przeprowadzonej rozmowy),
      • 3.2.2. pisemnej.
    • 3.3. Tryb postępowania w przypadku naruszenia praw ucznia.
      • 3.3.1. Skargi rozpatruje dyrektor szkoły wraz z powołanym zespołem, w skład którego wchodzą: dyrektor szkoły (wicedyrektor), pedagog, wychowawca klasy, opiekun samorządu uczniowskiego,
      • 3.3.2. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw ucznia stosowną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
      • 3.3.3. Dyrektor szkoły udziela osobie zainteresowanej odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni od daty wpłynięcia skargi.
      • 3.3.4. Wszystkie złożone skargi i sposoby ich załatwienia są dokumentowane.
  4. Uczeń ma obowiązek:
    • 4.1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, właściwego przygotowywania się do zajęć, a w szczególności odrabiania zadanych prac, przynoszenia podręczników, zeszytów i materiałów wskazanych przez nauczyciela,
    • 4.2. właściwego zachowania umożliwiającego sobie i innym pełny udział w zajęciach,
    • 4.3. przestrzegania norm i zasad powszechnie uznanych i obowiązujących w życiu społecznym,
    • 4.4. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
    • 4.5. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
    • 4.6. usprawiedliwiania swojej nieobecności w szkole w formie pisemnej informacji rodziców, opiekunów prawnych bądź upoważnionej osoby o przyczynie nieobecności; gdy usprawiedliwienie zostanie dostarczone po wyznaczonym terminie, jego treść jest niezgodna ze stwierdzonym stanem faktycznym lub nie podpisała go właściwa osoba może ono nie zostać uznane,
      • 4.6.1. uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców,
      • 4.6.2. uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji,
      • 4.6.3. nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
    • 4.7. uzupełnienia wiadomości po dłuższej nieobecności w szkole spowodowanej chorobą w ciągu 7 dni,
    • 4.8. pozostawienia na czas nauki obuwia w worku i okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni,
    • 4.9. noszenia w budynku szkolnym odpowiedniego obuwia zmiennego; obuwie zmienne może być pozostawione w szatni w odpowiednim worku,
    • 4.10. noszenia na co dzień estetycznego stroju, który nie może odbiegać od ogólnie przyjętych norm, a w szczególności nie może: przeszkadzać w koncentracji na lekcjach, wzbudzać uczucia agresji, obrażać uczucia religijne i zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu ucznia i jego kolegów,
    • 4.11. noszenia podczas uroczystości szkolnych i sprawdzianu klas szóstych stroju galowego: dziewczęta białej bluzki i granatowej/czarnej spódnicy, chłopcy białej koszuli i granatowych/czarnych spodni,
    • 4.12. przestrzegania zakazu malowania paznokci, farbowania włosów i noszenia symboli świadczących o przynależności do jakichkolwiek subkultur,
    • 4.13. przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć; w razie naruszenia zakazu nauczyciel może odebrać telefon, po wcześniejszym wyjęciu karty SIM przez ucznia; uczeń otrzymuje upomnienie, a telefon odbiera rodzic lub prawny opiekun ucznia.

§13

Nagrody i kary

  1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
    • 1.1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocena co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania),
    • 1.2. zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
    • 1.3. zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
    • 1.4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
    • 1.5. pracę w organizacjach młodzieżowych,
    • 1.6. zaangażowanie w pracy społecznej.
  2. Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
    • 2.1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
    • 2.2. list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
    • 2.3. nagroda rzeczowa,
    • 2.4. szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
    • 2.5. pochwała na apelu szkolnym, prezentacja w kronice szkolnej, na stronach internetowych szkoły,
    • 2.6. przyznanie tytułu: Prymusa Szkoły i tytułu Najlepszego Sportowca w Szkole.
  3. Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z samorządem uczniowskim, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna. Uczeń może być ukarany za:
    • 3.1. naruszanie wspólnego dobra i godności osobistej,
    • 3.2. notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
    • 3.3. naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
    • 3.4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo,
    • 3.5. naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
    • 3.6. rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
    • 3.7. niespełnianie obowiązku szkolnego.
  4. Odpowiednio do występujących w ust. 3 przewinień, przewiduje się następujące kary:
    • 4.1. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
    • 4.2. wpis uwagi zachowania do dziennika,
    • 4.3. upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
    • 4.4. pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
    • 4.5. zawieszenie praw do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, udziału w wycieczkach i imprezach szkolnych,
    • 4.6. przeniesienie do równoległej klasy w tej samej szkole,
    • 4.7. dyrektor szkoły może wystąpić do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły (zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) po wyczerpaniu możliwości udzielania kar przewidzianych w pkt. 4.
  5. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
  6. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania na piśmie od wymierzonej kary do dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od daty jej wymierzenia.
  7. Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom ucznia).
  8. Odwołanie rozpatruje rada pedagogiczna w ciągu czternastu dni od daty złożenia podania, a dyrektor szkoły do siedmiu dni zobowiązany jest poinformować osoby wnoszące odwołanie o podjętej decyzji.

§14

Szkoła realizuje zadania wynikające z prowadzonej działalności oraz realizuje politykę zatrudnienia i plan płac w granicach rocznego planu finansowego obejmującego dochody i wydatki stanowiące koszty działalności, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem gminy.

§15

  1. Szkoła stosuje zasady gospodarki finansowej obowiązujące dla jednostek budżetowych.
  2. Szkoła zarządza i gospodaruje mieniem powierzonym przez gminę i zapewnia jego prawidłową eksploatację.
  3. Szkoła posiada odrębny rachunek bankowy.

§16

  1. Zasady wynagradzania nauczycieli ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela.
  2. Zasady wynagradzania pracowników szkoły nie będących nauczycielami ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych.

§17

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§18

Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§19

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§20

Zmiany w statucie wprowadza się uchwałą rady pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty. Statut może zawierać załączniki.

Załącznik nr 1 do Statutu

Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach

Dokument można pobrać w formacie Format PDF PDF (145 KB).

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Teresa Samulak, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, ul. Paderewskiego 5, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 73 63, e-mail: sp1.ledziny@interia.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2009.01.30
Data udostępnienia: 2009.01.30 20:50:27

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny