Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Szkoła Podstawowa nr 1
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Szkoła Podstawowa nr 3
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2004.06.26 21:58:19 powrót do aktualnej strony
 

Statut Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach

Nazwa szkoły

§1

  1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
  2. Siedzibą Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Paderewskiego 5.
  3. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, 43-140 Lędziny, ul. Paderewskiego 5, tel/fax: (0 32) 216 73 63, REGON: 000725878, NIP: 646-24-85-851.
  4. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Szkoła Podstawowa z O. I. nr 1 im. K. Miarki w Lędzinach.
  5. Organem nadzorującym jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
  6. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.

Cele i zadania szkoły

§2

  1. Statut szkoły określa w szczególności:
    • 1.1. cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
      • 1.1.1. poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
      • 1.1.2. traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
      • 1.1.3. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
      • 1.1.4. znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
    • 1.2. integrację wiedzy nauczanej przez: kształcenie zintegrowane w klasach I-III, bloki przedmiotowe, ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną oraz wychowanie do życia w rodzinie;
      • 1.2.1. oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak: pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości, personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności, wpajanie zasad kultury życia codziennego;
      • 1.2.2. prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno-wyrównawczych, logopedycznych;
      • 1.2.3. prowadzenie lekcji religii w szkole;
      • 1.2.4. pracę pedagogów szkolnych wspomaganą badaniami i zleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, współpracy z sądem rodzinnym, Komisariatem Policji, Poradnią Zdrowia Psychicznego, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
      • 1.2.5. naukę języka obcego w klasach młodszych;
    • 1.3. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
      • 1.3.1. dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
      • 1.3.2. zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych;
      • 1.3.3. przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów - jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów - w czasie wycieczki, na 10 uczniów - w czasie turystyki kwalifikowanej;
      • 1.3.4. omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
      • 1.3.5. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom klas IV-VI;
      • 1.3.6. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
      • 1.3.7. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
      • 1.3.8. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
      • 1.3.9. utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości; zapewnienie uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej;
      • 1.3.10. uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
      • 1.3.11. uwzględnienie różnorodności zajęć w każdym dniu;
      • 1.3.12. zapewnienie zajęć na basenie w ramach lekcji wychowania fizycznego w miarę posiadanych przez organ prowadzący środków finansowanych.
    • 1.4. Zasady wewnętrznego oceniania uczniów - ustalone na podstawie obowiązującego rozporządzenia.
      • 1.4.1. Ogólne:
        • 1.4.1.1. Wspieranie kariery ucznia.
        • 1.4.1.2. Gromadzenie informacji, rozpoznawanie i upowszechnianie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania dla rzetelnego wnioskowania o jego osiągnięciach.
        • 1.4.1.3. Doprowadzenie do świadomego udziału wszystkich zainteresowanych w procesie oceniania.
        • 1.4.1.4. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej dla podniesienia efektów nauczania w naszej szkole.
      • 1.4.2. Szczegółowe:
        • 1.4.2.1. Pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia.
        • 1.4.2.2. Ukierunkowanie jego dalszej, samodzielnej pracy.
        • 1.4.2.3. Wdrożenie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.
        • 1.4.2.4. Ukształtowanie jego umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowania się nimi we własnym działaniu.
        • 1.4.2.5. Nabywanie przez ucznia umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych.
        • 1.4.2.6. Dostarczania rodzicom (prawnym opiekunom) bieżącej informacji o postępach ich dzieci (podopiecznych), a nauczycielom - informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia.
        • 1.4.2.7. Budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznawanych potrzeb.
        • 1.4.2.8. Formułowanie oceny.
      • Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

      • 1.4.3. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
      • 1.4.4. Śródroczne klasyfikowanie i bieżące ocenianie z przedmiotów: według skali cyfrowej w formach przyjętych przez szkołę oraz zaliczenie niektórych zajęć edukacyjnych,
      • 1.4.5. Ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestr) i warunków poprawiania.
      • 1.4.6. Rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach ustala następującą skalę ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych:
        • celujący - cel (6)
        • bardzo dobry - bdb (5)
        • dobry - db (4)
        • dostateczny - dst (3)
        • dopuszczający - dop (2)
        • niedostateczny - ndst (1)
      • 1.4.7. Przy ocenach bieżących (cząstkowych) może znajdować się znak (+) lub (-).
      • 1.4.8. W klasach I-III ustala się opisową cenę umiejętności i zachowania ucznia.
      • 1.4.9. W klasach I-III i IV-VI ocenę z religii ustala się wg odrębnych przepisów.
      • 1.4.10. Ocena z religii nie wchodzi do średniej ocen.
      • 1.4.11. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie integracyjnej oceniany jest zgodnie z obowiązującymi w szkole kryteriami oceniania z uwzględnieniem dostosowania wymagań edukacyjnych określonych w orzeczeniu PPP lub innej poradni specjalistycznej.
      • 1.4.12. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oceniany jest według przyjętej w szkole skali ocen. Kryteria uwzględniają dostosowanie treści edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia.
    • 1.5. Tryb i zasady ustalenia oceny zachowania.
      • 1.5.1. Ocena zachowania jest opinią szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, kulturze osobistej dziecka, stosunku do innych ludzi, zaangażowaniu w życie klasy, szkoły i środowiska.
      • 1.5.2. Ocena zachowania semestralną i końcową począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej ustala się według następującej skali:
        • 1.5.2.1. wzorowe
        • 1.5.2.2. dobre
        • 1.5.2.3. poprawne
        • 1.5.2.4. nieodpowiednie.
      • 1.5.3. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.
      • 1.5.4. Wyjściową oceną zachowania jest ocena dobra.
      • 1.5.5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
        • 1.5.5.1. oceny z zajęć edukacyjnych,
        • 1.5.5.2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
      • 1.5.6. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna, może jednak być zakwestionowana wyłącznie przez zainteresowanego ucznia lub jego rodziców (opiekunów). W takim wypadku najpóźniej na 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną rodzice (opiekunowie prawni) ucznia składają pisemny wniosek na ręce wychowawcy, a adresowanie do dyrektora szkoły. Wniosek musi zawierać odpowiednie uzasadnienie. Dyrektor szkoły powołuje wówczas specjalną komisję d/s odwołań od oceny z zachowania w składzie:
        • 1.5.6.1. przewodniczący samorządu klasowego
        • 1.5.6.2. pedagog szkolny
        • 1.5.6.3. wychowawca klasy
        • 1.5.6.4. przedstawiciel dyrekcji szkoły
      • 1.5.7. Komisja w ciągu 3 dni, lecz najpóźniej na 3 dni przed konferencją, zobowiązana jest do rozpatrzenia sprawy i powiadomienia zainteresowanych o wyniku. Pełna dokumentacja przebiegu odwołania złożona zostaje w aktach szkoły (łączenie z arkuszem szkoły).
    • 1.6. Rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach ustala dwa terminy klasyfikacji:
      • 1.6.1. Semestr I - styczeń
      • 1.6.2. Semestr II - czerwiec
    • 1.7. Warunki klasyfikacji
      • 1.7.1. Uczeń klas I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
      • 1.7.2. Ucznia klas I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, albo inną publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
      • 1.7.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń uzyskuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie ucznia uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
      • 1.7.4. Ocena z religii nie wchodzi do średniej.
      • 1.7.5. Począwszy od klasy 4, uczeń szkoły, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
    • 1.8. Egzamin klasyfikacyjny
      • 1.8.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
      • 1.8.2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
      • 1.8.3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
      • 1.8.4. Uczeń, bądź jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, składają podanie do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu.
      • 1.8.5. Dyrektor wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), nie później jednak niż do 30 kwietnia w przypadku klasyfikacji śródrocznej i do 31 sierpnia w przypadku klasyfikacji końcoworocznej.
      • 1.8.6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z dwóch części: pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych.
      • 1.8.7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
        • 1.8.7.1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
        • 1.8.7.2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,
        • 1.8.7.3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
      • 1.8.8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
      • 1.8.9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
      • 1.8.10. Uczeń nieklasyfikowany po pierwszym semestrze może kontynuować naukę w semestrze drugim, ale jego klasyfikacja końcoworoczna obejmuje materiał całego roku nauczania z danego przedmiotu. Uczeń nieklasyfikowany do 31 sierpnia nie jest promowany i powtarza ostatnią programowo klasę do której uzyskał promocję.
    • 1.9. Egzamin poprawkowy
      • 1.9.1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych wypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
        • 1.9.1.1. Wówczas stosuje się następującą procedurę: pedagog szkolny lub wychowawca przedstawia sytuacje losową ucznia oraz jego środowisko rodzinne, rada pedagogiczna poprzez głosowanie wyraża zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
      • 1.9.2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
      • 1.9.3. Podanie o egzamin poprawkowy składa się w sekretariacie szkoły w terminie 3 dni od daty wystawienia oceny.
      • 1.9.4. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych.
      • 1.9.5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
        • 1.9.5.1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji.
        • 1.9.5.2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
        • 1.9.5.3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
      • 1.9.6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
      • 1.9.7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
      • 1.9.8. Uczeń który z przyczyn losowych nie przystąpił w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do 30 września.
      • 1.9.9. Uczeń który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
    • 1.10. Promocja warunkowa
      • 1.10.1. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego z wyjątkiem klasy programowo najwyższej promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
    • 1.11. Ukończenie szkoły.
      • 1.11.1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu.
    • 1.12. Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardowych wymagań
      • 1.12.1. W klasie szóstej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
      • 1.12.2. Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ma charakter powszechny i obowiązkowy.
      • 1.12.3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
      • 1.12.4. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, wydanej nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.
      • 1.12.5. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
      • 1.12.6. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
      • 1.12.7. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
    • 1.13. W szkole tworzy się klasy integracyjne wg przyjętej procedury.
      • 1.13.1. Warunkiem przyjęcia dziecka zdrowego jest:
        • 1.13.1.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
        • 1.13.1.2. wypełnienie przez rodziców "ankiety kwalifikacyjnej",
        • 1.13.1.3. wywiad oraz wypełnione przez nauczyciela przedszkola karty sześciolatka,
        • 1.13.1.4. pozytywne rozpatrzenie wniosków przez komisję szkolną,
        • 1.13.1.5. gotowość i możliwość szkoły.
      • 1.13.2. Warunkiem przyjęcia dziecka chorego jest:
        • 1.13.2.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
        • 1.13.2.2. zaświadczenie z poradni specjalistycznej o długotrwałej chorobie dziecka,
        • 1.13.2.3. zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
        • 1.13.2.4. rozpatrzenie orzeczeń badanych dzieci przez komisję szkolną zgodnie z możliwościami i gotowością szkoły.
    • 1.14. Organizacja działalności innowacyjnej
      • 1.14.1. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną według odrębnych przepisów.
    • 1.15. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych:
      • 1.15.1. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym;
      • 1.15.2. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych;
      • 1.15.3. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.
    • 1.16. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
      • 1.16.1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego, psychologa;
      • 1.16.2. kierowanie dziecka do poradni specjalistycznej celem zdiagnozowania przyczyn niepowodzeń szkolnych i uzyskania wskazówek do pracy, zgodnie z obowiązującą procedurą polegającą na:
        • 1.16.2.1. zgłoszenie przez nauczyciela, wychowawcę lub rodziców (prawnych opiekunów) potrzeby zdiagnozowania ucznia przez poradnię specjalistyczną,
        • 1.16.2.2. przeprowadzenie wstępnej diagnozy trudności występujących u ucznia przez specjalistów zatrudnionych w szkole,
        • 1.16.2.3. pisemna zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w poradni,
        • 1.16.2.4. złożenie wniosku wraz z opinią o uczniu w poradni,
        • 1.16.2.5. ustalenie form pomocy dla ucznia zgodnie z zaleceniami poradni,
        • 1.16.2.6. zapoznanie z formami pomocy rodziców (prawnych opiekunów) i udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem.
      • 1.16.3. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom z klas IV-VI;
      • 1.16.4. zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów;
      • 1.16.5. zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
    • 1.17. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
      • 1.17.1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
      • 1.17.2. znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
      • 1.17.3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zaufaniu;
      • 1.17.4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
      • 1.17.5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
  2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki jest uchwalany przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
    • 2.1. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska w którym znajduje się szkoła.

§3

Organa szkoły

Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły,
  2. rada pedagogiczna,
  3. samorząd uczniowski,
  4. rada rodziców,
  5. rada szkoły, jeżeli została utworzona.

Dyrektor szkoły

  1. Dyrektor szkoły:
    • 1.1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
    • 1.2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
    • 1.3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    • 1.4. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
    • 1.5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez rade pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
    • 1.6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
    • 1.7. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
    • 1.8. odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów przeprowadzanych w szkole;
    • 1.9. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
    • 1.10. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
    • 1.11. w wykonywaniu swoich obowiązków współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim;
    • 1.12. dyrektor decyduje w sprawach:
      • 1.12.1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
      • 1.12.2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i pracownikom szkoły;
      • 1.12.3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
      • 1.12.4. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczni-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego przez szkołą.

Rada pedagogiczna

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu.
    • 2.1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
      • 2.1.1. zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
      • 2.1.3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.4. ustalenie szczegółowych kryteriów ocenienia zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
      • 2.1.5 wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
      • 2.1.6 uchwalenie promocji warunkowej ucznia;
      • 2.1.7 podejmowanie uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
      • 2.1.8 ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
    • 2.2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
      • 2.2.1 organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;
      • 2.2.2 projekt planu finansowego szkoły;
      • 2.2.3 przydział stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
      • 2.2.4 wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    • 2.3. przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenia po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski.
    • 2.4. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
    • 2.5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
    • 2.6. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowanie. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawnienia spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Samorząd uczniowski

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są: na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
    • 3.1. Do zadań rady uczniowskiej należy:
      • 3.1.1. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
      • 3.1.3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.4. wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły;
      • 3.1.5. proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
    • 3.2. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takie jak:
      • 3.2.1. prawo do zapoznania się z programem nauczania;
      • 3.2.2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
      • 3.2.3. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiającego zachowania właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
      • 3.2.4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
      • 3.2.5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, porozumieniu z dyrektorem szkoły.
    • 3.3. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
    • 3.4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
    • 3.5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienia samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

Rada rodziców

  1. Celem Rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
    • 4.1. może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
    • 4.2. uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły i podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych szkoły,
    • 4.3. opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły,
    • 4.4. uczestniczy w programowaniu pracy szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków prac szkoły,
    • 4.5. organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w szkole i środku lokalnym.
    • 4.6. W szkole może działać rada szkoły, którą do życia powołuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: rady pedagogicznej, rady rodziców lub samorządu uczniowskiego.
  2. Zasady współdziałania organów oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
    • 5.1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działań szkoły poprzez:
      • 5.1.1. uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych;
      • 5.1.2. opiniowanie projektowanych uchwał i Statutu Szkoły;
      • 5.1.3. informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły;
    • 5.2. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
    • 5.3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
    • 5.4. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującego szkołę.

Organizacja szkoły

§4

  1. Podstawową jednostką organizacją szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
    • 1.1. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 30 uczniów.
    • 1.2. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
    • 1.3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
    • 1.4. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 i 26 uczniów podziału na grupy może dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
    • 1.5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzenia w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

§5

  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenia zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczególny rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.

Świetlica

§6

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica jest utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej formy opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i liczby w zasadzie 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
    • 2.1. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie rodziców pracujących, z rodzin niepełnosprawnych, wielodzietnych i wychowawczo zaniedbanych, a także uczniowie dojeżdżający, sieroty, dzieci z rodzin zastępczych i dzieci nauczycielskie.
    • 2.2. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
    • 2.3. Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
  3. Do zadań świetlicy należy:
    • 3.1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenia warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
    • 3.2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
    • 3.3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
    • 3.4. stworzenie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
    • 3.5. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
    • 3.6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości
      z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
  4. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: kierownik, nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
  5. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną.
    • 5.1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku. Cena posiłku jest zmienna i zależna od cen towarów na rynku.
    • 5.2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
    • 5.3. Pracownikami obsługi są: intendent, kucharka, pomoc kuchenna.
  6. Do zadań kierownika świetlicy należy:
    • 6.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 6.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczej oraz finansowej świetlicy,
    • 6.3. organizowanie działalności świetlicy szkolnej,
    • 6.4. dbanie o dyscyplinę pracy pracowników świetlicy i kuchni,
    • 6.5. analizowanie pracy świetlicy i przedstawianie jej wyników na posiedzeniu rady pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym.
  7. Kierownik świetlicy odpowiada za:
    • 7.1. całokształt pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej w świetlicy,
    • 7.2. prawidłowe funkcjonowanie kuchni i stołówki,
    • 7.3. wyposażenie świetlicy, stołówki i kuchni.
  8. Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
    • 8.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 8.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej,
    • 8.3. realizowanie zadań wychowawczo-opiekuńczych grupy świetlicowej zgodnie z zaplanowaną działalnością świetlicy szkolnej,
    • 8.4. współpraca z kierownikiem świetlicy oraz nauczycielami w celu osiągania wspólnych celów wychowawczych.
  9. Dokumentacja świetlicy:
    • 9.1. roczny plan pracy i comiesięczny każdego wychowawcy,
    • 9.2. dzienniki zajęć,
    • 9.3. karty zgłoszeń dzieci,
    • 9.4. regulamin świetlicy,
    • 9.5. zeszyt obecności na obiadach,
    • 9.6. ramowy rozkład dnia.

Biblioteka

§7

  1. Statut Szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
    • 1.1. Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
      • 1.1.1. biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
      • 1.1.2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
      • 1.1.3. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
    • 1.2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
      • 1.2.1. pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza biblioteką, prowadzenie zajęć dydaktycznych,
      • 1.2.2. biblioteka szkolna posiada komputery z oprogramowaniem MOL oraz stały dostęp do Internetu,
      • 1.2.3. komputeryzacja biblioteki pozwala na udostępnianie informacji za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych oraz komputerową obsługę czytelników.
    • 1.3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
      • 1.3.1. biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami.
      • 1.3.2. Nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborach czytelniczych, współudział w realizacji ścieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, udostępnianie nauczycielom potrzebnych materiałów, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych, dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.
    • 1.4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
      • 1.4.1. biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego; współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury (m.in. Miejską Biblioteką Publiczną i innymi bibliotekami szkolnymi), gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
  2. Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
    • 2.1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
    • 2.2. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
      • 2.2.1. tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowościach czytelniczych;
      • 2.2.2. nauczyciel bibliotekarz: pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych; udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
    • 2.3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami w zakresie:
      • 2.3.1. poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
      • 2.3.2. uczestnictwa nauczycieli bibliotekarzy w pracach zespołów samokształceniowych;
      • 2.3.3. gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
      • 2.3.4. poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się;
      • 2.3.5. tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
    • 2.4. W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
      • 2.4.1. udostępnia rodzicom księgozbiór dotyczący problemów wychowawczych, trudności i niepowodzeń szkolnych,
      • 2.4.2. udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
    • 2.5. Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.

§8

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§9

  1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
  2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
    • 2.1. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
      • 2.1.1. pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;
      • 2.1.2. przygotowują projekty następujących dokumentów organizujących szkoły: szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły, program wychowawczy szkoły, tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym.
      • 2.1.3. prowadzą czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
      • 2.1.4. pełnią bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu;
      • 3.1.5. nadzorują wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.
    • 2.2. Wicedyrektor:
      • 2.2.1. jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagogów szkolnych i bibliotekarzy;
      • 2.2.2. jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
      • 2.2.3. decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
      • 2.2.4. ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli;
      • 2.2.5. ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym;
      • 2.2.6. ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "zastępca dyrektora szkoły" oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
    • 2.3. W szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne.

§10

  1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  2. Pracę zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
    • 3.1. ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb,
    • 3.2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
    • 3.3. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
    • 3.4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
    • 3.5. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    • 3.6. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
    • 3.7. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
  4. Nauczyciel zobowiązany jest do: prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego; odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów; dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny; wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań; bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych; doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.

§11

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    • 4.1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego ucznia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    • 4.2. inspirowanie działań zespołowych uczniów;
    • 4.3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  5. Wychowawca w celu realizacji zadań:
    • 5.1. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
    • 5.2. planuje i organizuje wspólne z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski; ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
    • 5.3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzeba jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
    • 5.4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci; współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych; włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
    • 5.5. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ( także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenia szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MENiS w sprawie zadań udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
    • 5.6. organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia.
  6. W szkole jest stanowisko pedagoga i psychologa szkolnego.
    • 6.1. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
      • 6.1.1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
      • 6.1.2. określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
      • 6.1.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.1.4. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczy wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
      • 6.1.5. wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
      • 6.1.6. planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
      • 6.1.7. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
    • 6.2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
      • 6.2.1. prowadzenie badań i zadań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
      • 6.2.2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.2.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.2.4. zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia,
      • 6.2.5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniem zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
      • 6.2.6. wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły.

Uczniowie szkoły

§12

  1. Do pierwszej klasy przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły, zamieszkałe w odwodzie tej szkoły lub poza obwodem za zgodą dyrektora.
    • 1.1. Do oddziałów integracyjnych przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego do kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
    • 1.2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem.
  2. Uczeń ma prawo do:
    • 2.1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    • 2.2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
    • 2.3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    • 2.4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
    • 2.5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
    • 2.6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
      • 2.6.1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
      • 2.6.2. w przypadku oceny niedostatecznej pisemna informacja winna dotrzeć również do rodziców lub opiekunów ucznia i być przez nich potwierdzona podpisem na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
      • 2.6.3. pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa razy w tygodniu,
      • 2.6.4. przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem więcej niż trzy ostatnie lekcje, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
    • 2.7. pomocy ze strony nauczycieli w przypadku trudności w nauce, w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
    • 2.8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
    • 2.9. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
    • 2.10. korzystania z pomocy socjalnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • 2.11. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
    • 2.12. uczeń ma prawo zgłoszenia uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskania odpowiedzi w terminie do 30 dni; o spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy,
    • 2.13. uczeń ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i rozrywki,
    • 2.14. uczeń ma prawo do informacji,
    • 2.15. uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasach integracyjnych ma prawo korzystać z podręczników dostosowanych do jego potrzeb i możliwości.
  3. Uczeń ma obowiązek:
    • 3.1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
    • 3.2. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
    • 3.3. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
    • 3.4. dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
    • 3.5. usprawiedliwić swoją nieobecność w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców. Uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
    • 3.6. pozostawienia na czas nauki okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni. W budynku szkolnym obowiązuje ucznia obuwie zmienne.

§13

Nagrody i kary

  1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
    • 1.1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocena co najmniej 4,75 i co najmniej dobre zachowanie),
    • 1.2. zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
    • 1.3. zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
    • 1.4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
    • 1.5. pracę w organizacjach młodzieżowych,
    • 1.6. zaangażowanie w pracy społecznej.
  2. Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
    • 2.1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
    • 2.2. list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
    • 2.3. nagroda rzeczowa,
    • 2.4. szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
    • 2.5. prezentacja w kronice szkolnej.
  3. Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z samorządem uczniowskim, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna. Uczeń może być ukarany za:
    • 3.1. naruszanie wspólnego dobra i godności osobistej,
    • 3.2. notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
    • 3.3. naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
    • 3.4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo,
    • 3.5. naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
    • 3.6. rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
    • 3.7. nie spełnianie obowiązku szkolnego.
  4. Odpowiednio do występujących w ust. 3 przewinień, przewiduje się następujące kary:
    • 4.1. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
    • 4.2. wpis uwagi zachowania do dziennika,
    • 4.3. upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
    • 4.4. pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
    • 4.5. zawieszenie praw do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, udziału w wycieczkach i imprezach szkolnych,
    • 4.6. przeniesienie do równoległej klasy w tej samej szkole,
    • 4.7. dyrektor szkoły może wystąpić do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły (zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) po wyczerpaniu możliwości udzielania kar przewidzianych w pkt. 4.
  5. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
  6. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania na piśmie od wymierzonej kary do dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od daty jej wymierzenia.
  7. Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom ucznia).
  8. Odwołanie rozpatruje rada pedagogiczna w ciągu czternastu dni od daty złożenia podania, a dyrektor szkoły do siedmiu dni zobowiązany jest poinformować osoby wnoszące odwołanie o podjętej decyzji.

§14

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§15

Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§16

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Prowadzenie spraw w zakresie administracyjno-finansowym dla szkoły wykonuje Miejski Zarząd Edukacji w ramach swoich statutowych uprawnień.

§17

Zmiany w statucie wprowadza się uchwałą rady pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Teresa Samulak, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, ul. Paderewskiego 5, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 73 63, e-mail: sp1.ledziny@interia.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2004.06.17
Data udostępnienia: 2004.06.26 21:58:19

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny