 |
Statut Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach Nazwa szkoły §1 - Szkoła nosi nazwę Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
- Siedzibą Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Paderewskiego 5.
- Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, 43-140 Lędziny, ul. Paderewskiego 5, tel/fax: (0 32) 216 73 63, REGON: 000725878, NIP: 646-24-85-851.
- Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Szkoła Podstawowa z O. I. nr 1 im. K. Miarki w Lędzinach.
- Organem nadzorującym jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.
Cele i zadania szkoły §2 - Statut szkoły określa w szczególności:
- 1.1. cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
- 1.1.1. poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
- 1.1.2. traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
- 1.1.3. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
- 1.1.4. znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
- 1.2. integrację wiedzy nauczanej przez: kształcenie zintegrowane w klasach I-III, bloki przedmiotowe, ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną oraz wychowanie do życia w rodzinie;
- 1.2.1. oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak: pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości, personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności, wpajanie zasad kultury życia codziennego;
- 1.2.2. prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno-wyrównawczych, logopedycznych;
- 1.2.3. prowadzenie lekcji religii w szkole;
- 1.2.4. pracę pedagogów szkolnych wspomaganą badaniami i zleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, współpracy z sądem rodzinnym, Komisariatem Policji, Poradnią Zdrowia Psychicznego, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
- 1.2.5. naukę języka obcego w klasach młodszych;
- 1.3. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
- 1.3.1. dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
- 1.3.2. zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych;
- 1.3.3. przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów - jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów - w czasie wycieczki, na 10 uczniów - w czasie turystyki kwalifikowanej;
- 1.3.4. omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
- 1.3.5. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom klas IV-VI;
- 1.3.6. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- 1.3.7. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
- 1.3.8. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
- 1.3.9. utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości; zapewnienie uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej;
- 1.3.10. uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
- 1.3.11. uwzględnienie różnorodności zajęć w każdym dniu;
- 1.3.12. zapewnienie zajęć na basenie w ramach lekcji wychowania fizycznego w miarę posiadanych przez organ prowadzący środków finansowanych.
- 1.4. Zasady wewnętrznego oceniania uczniów - ustalone na podstawie obowiązującego rozporządzenia.
- 1.4.1. Ogólne:
- 1.4.1.1. Wspieranie kariery ucznia.
- 1.4.1.2. Gromadzenie informacji, rozpoznawanie i upowszechnianie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania dla rzetelnego wnioskowania o jego osiągnięciach.
- 1.4.1.3. Doprowadzenie do świadomego udziału wszystkich zainteresowanych w procesie oceniania.
- 1.4.1.4. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej dla podniesienia efektów nauczania w naszej szkole.
- 1.4.2. Szczegółowe:
- 1.4.2.1. Pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia.
- 1.4.2.2. Ukierunkowanie jego dalszej, samodzielnej pracy.
- 1.4.2.3. Wdrożenie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.
- 1.4.2.4. Ukształtowanie jego umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowania się nimi we własnym działaniu.
- 1.4.2.5. Nabywanie przez ucznia umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych.
- 1.4.2.6. Dostarczania rodzicom (prawnym opiekunom) bieżącej informacji o postępach ich dzieci (podopiecznych), a nauczycielom - informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia.
- 1.4.2.7. Budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznawanych potrzeb.
- 1.4.2.8. Formułowanie oceny.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: - 1.4.3. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
- 1.4.4. Śródroczne klasyfikowanie i bieżące ocenianie z przedmiotów: według skali cyfrowej w formach przyjętych przez szkołę oraz zaliczenie niektórych zajęć edukacyjnych,
- 1.4.5. Ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestr) i warunków poprawiania.
- 1.4.6. Rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach ustala następującą skalę ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych:
- celujący - cel (6)
- bardzo dobry - bdb (5)
- dobry - db (4)
- dostateczny - dst (3)
- dopuszczający - dop (2)
- niedostateczny - ndst (1)
- 1.4.7. Przy ocenach bieżących (cząstkowych) może znajdować się znak (+) lub (-).
- 1.4.8. W klasach I-III ustala się opisową cenę umiejętności i zachowania ucznia.
1.4.9. W klasach I-III i IV-VI ocenę z religii ustala się wg odrębnych przepisów. - 1.4.10. Ocena z religii nie wchodzi do średniej ocen.
- 1.4.11. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie integracyjnej oceniany jest zgodnie z obowiązującymi w szkole kryteriami oceniania z uwzględnieniem dostosowania wymagań edukacyjnych określonych w orzeczeniu PPP lub innej poradni specjalistycznej.
- 1.4.12. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oceniany jest według przyjętej w szkole skali ocen. Kryteria uwzględniają dostosowanie treści edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia.
- 1.5. Tryb i zasady ustalenia oceny zachowania.
- 1.5.1. Ocena zachowania jest opinią szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, kulturze osobistej dziecka, stosunku do innych ludzi, zaangażowaniu w życie klasy, szkoły i środowiska.
- 1.5.2. Ocena zachowania semestralną i końcową począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej ustala się według następującej skali:
- 1.5.2.1. wzorowe
- 1.5.2.2. dobre
- 1.5.2.3. poprawne
- 1.5.2.4. nieodpowiednie.
- 1.5.3. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.
- 1.5.4. Wyjściową oceną zachowania jest ocena dobra.
- 1.5.5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- 1.5.5.1. oceny z zajęć edukacyjnych,
- 1.5.5.2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
- 1.5.6. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna, może jednak być zakwestionowana wyłącznie przez zainteresowanego ucznia lub jego rodziców (opiekunów). W takim wypadku najpóźniej na 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną rodzice (opiekunowie prawni) ucznia składają pisemny wniosek na ręce wychowawcy, a adresowanie do dyrektora szkoły. Wniosek musi zawierać odpowiednie uzasadnienie. Dyrektor szkoły powołuje wówczas specjalną komisję d/s odwołań od oceny z zachowania w składzie:
- 1.5.6.1. przewodniczący samorządu klasowego
- 1.5.6.2. pedagog szkolny
- 1.5.6.3. wychowawca klasy
- 1.5.6.4. przedstawiciel dyrekcji szkoły
- 1.5.7. Komisja w ciągu 3 dni, lecz najpóźniej na 3 dni przed konferencją, zobowiązana jest do rozpatrzenia sprawy i powiadomienia zainteresowanych o wyniku. Pełna dokumentacja przebiegu odwołania złożona zostaje w aktach szkoły (łączenie z arkuszem szkoły).
- 1.6. Rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach ustala dwa terminy klasyfikacji:
- 1.6.1. Semestr I - styczeń
- 1.6.2. Semestr II - czerwiec
- 1.7. Warunki klasyfikacji
- 1.7.1. Uczeń klas I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- 1.7.2. Ucznia klas I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, albo inną publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- 1.7.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń uzyskuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie ucznia uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- 1.7.4. Ocena z religii nie wchodzi do średniej.
- 1.7.5. Począwszy od klasy 4, uczeń szkoły, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
- 1.8. Egzamin klasyfikacyjny
- 1.8.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- 1.8.2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- 1.8.3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- 1.8.4. Uczeń, bądź jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, składają podanie do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu.
- 1.8.5. Dyrektor wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- 1.8.6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z dwóch części: pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych.
- 1.8.7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- 1.8.7.1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- 1.8.7.2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,
- 1.8.7.3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
- 1.8.8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- 1.8.9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- 1.8.10. Uczeń nieklasyfikowany po pierwszym semestrze może kontynuować naukę w semestrze drugim, ale jego klasyfikacja końcoworoczna obejmuje materiał całego roku nauczania z danego przedmiotu. Uczeń nieklasyfikowany do 31 sierpnia nie jest promowany i powtarza ostatnią programowo klasę do której uzyskał promocję.
- 1.9. Egzamin poprawkowy
- 1.9.1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych wypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- 1.9.1.1. Wówczas stosuje się następującą procedurę: pedagog szkolny lub wychowawca przedstawia sytuacje losową ucznia oraz jego środowisko rodzinne, rada pedagogiczna poprzez głosowanie wyraża zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
- 1.9.2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- 1.9.3. Podanie o egzamin poprawkowy składa się w sekretariacie szkoły w terminie 3 dni od daty wystawienia oceny.
- 1.9.4. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych.
- 1.9.5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- 1.9.5.1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji.
- 1.9.5.2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
- 1.9.5.3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
- 1.9.6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuję jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- 1.9.7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- 1.9.8. Uczeń który z przyczyn losowych nie przystąpił w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do 30 września.
- 1.9.9. Uczeń który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
- 1.10. Promocja warunkowa
- 1.10.1. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego z wyjątkiem klasy programowo najwyższej promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
- 1.11. Ukończenie szkoły.
- 1.11.1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu.
- 1.12. Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardowych wymagań
- 1.12.1. W klasie szóstej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
- 1.12.2. Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ma charakter powszechny i obowiązkowy.
- 1.12.3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
- 1.12.4. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, wydanej nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.
- 1.12.5. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
- 1.12.6. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
- 1.12.7. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
- 1.13. W szkole tworzy się klasy integracyjne wg przyjętej procedury.
- 1.13.1. Warunkiem przyjęcia dziecka zdrowego jest:
- 1.13.1.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
- 1.13.1.2. wypełnienie przez rodziców "ankiety kwalifikacyjnej",
- 1.13.1.3. wywiad oraz wypełnione przez nauczyciela przedszkola karty sześciolatka,
- 1.13.1.4. pozytywne rozpatrzenie wniosków przez komisję szkolną,
- 1.13.1.5. gotowość i możliwość szkoły.
- 1.13.2. Warunkiem przyjęcia dziecka chorego jest:
- 1.13.2.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
- 1.13.2.2. zaświadczenie z poradni specjalistycznej o długotrwałej chorobie dziecka,
- 1.13.2.3. zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- 1.13.2.4. rozpatrzenie orzeczeń badanych dzieci przez komisję szkolną zgodnie z możliwościami i gotowością szkoły.
- 1.14. Organizacja działalności innowacyjnej
- 1.14.1. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną według odrębnych przepisów.
- 1.15. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych:
- 1.15.1. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym;
- 1.15.2. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych;
- 1.15.3. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.
- 1.16. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
- 1.16.1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego, psychologa;
- 1.16.2. kierowanie dziecka do poradni specjalistycznej celem zdiagnozowania przyczyn niepowodzeń szkolnych i uzyskania wskazówek do pracy, zgodnie z obowiązującą procedurą polegającą na:
- 1.16.2.1. zgłoszenie przez nauczyciela, wychowawcę lub rodziców (prawnych opiekunów) potrzeby zdiagnozowania ucznia przez poradnię specjalistyczną,
- 1.16.2.2. przeprowadzenie wstępnej diagnozy trudności występujących u ucznia przez specjalistów zatrudnionych w szkole,
- 1.16.2.3. pisemna zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w poradni,
- 1.16.2.4. złożenie wniosku wraz z opinią o uczniu w poradni,
- 1.16.2.5. ustalenie form pomocy dla ucznia zgodnie z zaleceniami poradni,
- 1.16.2.6. zapoznanie z formami pomocy rodziców (prawnych opiekunów) i udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem.
- 1.16.3. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom z klas IV-VI;
- 1.16.4. zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów;
- 1.16.5. zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
- 1.17. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
- 1.17.1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
- 1.17.2. znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
- 1.17.3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zaufaniu;
- 1.17.4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
- 1.17.5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
- Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki jest uchwalany przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
- 2.1. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska w którym znajduje się szkoła.
§3 Organa szkoły Organami szkoły są: - dyrektor szkoły,
- rada pedagogiczna,
- samorząd uczniowski,
- rada rodziców,
- rada szkoły, jeżeli została utworzona.
Dyrektor szkoły - Dyrektor szkoły:
- 1.1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- 1.2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
- 1.3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
- 1.4. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- 1.5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez rade pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- 1.6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- 1.7. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- 1.8. odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów przeprowadzanych w szkole;
- 1.9. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
- 1.10. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
- 1.11. w wykonywaniu swoich obowiązków współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim;
- 1.12. dyrektor decyduje w sprawach:
- 1.12.1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- 1.12.2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i pracownikom szkoły;
- 1.12.3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
- 1.12.4. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczni-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego przez szkołą.
Rada pedagogiczna - Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu.
- 2.1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- 2.1.1. zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
- 2.1.2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- 2.1.3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
- 2.1.4. ustalenie szczegółowych kryteriów ocenienia zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
- 2.1.5 wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
- 2.1.6 uchwalenie promocji warunkowej ucznia;
- 2.1.7 podejmowanie uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- 2.1.8 ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
- 2.2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- 2.2.1 organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;
- 2.2.2 projekt planu finansowego szkoły;
- 2.2.3 przydział stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- 2.2.4 wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- 2.3. przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenia po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski.
- 2.4. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
- 2.5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
- 2.6. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowanie. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawnienia spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Samorząd uczniowski - Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są: na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
- 3.1. Do zadań rady uczniowskiej należy:
- 3.1.1. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego;
- 3.1.2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
- 3.1.3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
- 3.1.4. wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły;
- 3.1.5. proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
- 3.2. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takie jak:
- 3.2.1. prawo do zapoznania się z programem nauczania;
- 3.2.2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- 3.2.3. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiającego zachowania właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
- 3.2.4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- 3.2.5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- 3.3. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
- 3.4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
- 3.5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienia samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
Rada rodziców - Celem Rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
- 4.1. może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- 4.2. uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły i podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych szkoły,
- 4.3. opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły,
- 4.4. uczestniczy w programowaniu pracy szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków prac szkoły,
- 4.5. organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w szkole i środku lokalnym.
- 4.6. W szkole może działać rada szkoły, którą do życia powołuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: rady pedagogicznej, rady rodziców lub samorządu uczniowskiego.
- Zasady współdziałania organów oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
- 5.1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działań szkoły poprzez:
- 5.1.1. uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych;
- 5.1.2. opiniowanie projektowanych uchwał i Statutu Szkoły;
- 5.1.3. informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły;
- 5.2. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
- 5.3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
- 5.4. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującego szkołę.
Organizacja szkoły §4 - Podstawową jednostką organizacją szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
- 1.1. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 30 uczniów.
- 1.2. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
- 1.3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
- 1.4. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 i 26 uczniów podziału na grupy może dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- 1.5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzenia w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
§5 - Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenia zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczególny rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
Świetlica §6 - Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
- Świetlica jest utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej formy opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i liczby w zasadzie 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
- 2.1. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie rodziców pracujących, z rodzin niepełnosprawnych, wielodzietnych i wychowawczo zaniedbanych, a także uczniowie dojeżdżający, sieroty, dzieci z rodzin zastępczych i dzieci nauczycielskie.
- 2.2. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
- 2.3. Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
- Do zadań świetlicy należy:
- 3.1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenia warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
- 3.2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
- 3.3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
- 3.4. stworzenie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
- 3.5. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
- 3.6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości
z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku. - Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: kierownik, nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
- Szkoła prowadzi stołówkę szkolną.
- 5.1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku. Cena posiłku jest zmienna i zależna od cen towarów na rynku.
- 5.2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
- 5.3. Pracownikami obsługi są: intendent, kucharka, pomoc kuchenna.
- Do zadań kierownika świetlicy należy:
- 6.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
- 6.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczej oraz finansowej świetlicy,
- 6.3. organizowanie działalności świetlicy szkolnej,
- 6.4. dbanie o dyscyplinę pracy pracowników świetlicy i kuchni,
- 6.5. analizowanie pracy świetlicy i przedstawianie jej wyników na posiedzeniu rady pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym.
- Kierownik świetlicy odpowiada za:
- 7.1. całokształt pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej w świetlicy,
- 7.2. prawidłowe funkcjonowanie kuchni i stołówki,
- 7.3. wyposażenie świetlicy, stołówki i kuchni.
- Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
- 8.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
- 8.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej,
- 8.3. realizowanie zadań wychowawczo-opiekuńczych grupy świetlicowej zgodnie z zaplanowaną działalnością świetlicy szkolnej,
- 8.4. współpraca z kierownikiem świetlicy oraz nauczycielami w celu osiągania wspólnych celów wychowawczych.
- Dokumentacja świetlicy:
- 9.1. roczny plan pracy i comiesięczny każdego wychowawcy,
- 9.2. dzienniki zajęć,
- 9.3. karty zgłoszeń dzieci,
- 9.4. regulamin świetlicy,
- 9.5. zeszyt obecności na obiadach,
- 9.6. ramowy rozkład dnia.
Biblioteka §7 - Statut Szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
- 1.1. Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
- 1.1.1. biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
- 1.1.2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
- 1.1.3. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
- 1.2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
- 1.2.1. pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza biblioteką, prowadzenie zajęć dydaktycznych,
- 1.2.2. biblioteka szkolna posiada komputery z oprogramowaniem MOL oraz stały dostęp do Internetu,
- 1.2.3. komputeryzacja biblioteki pozwala na udostępnianie informacji za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych oraz komputerową obsługę czytelników.
- 1.3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
- 1.3.1. biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami.
- 1.3.2. Nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborach czytelniczych, współudział w realizacji ścieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, udostępnianie nauczycielom potrzebnych materiałów, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych, dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.
- 1.4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
- 1.4.1. biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego; współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury (m.in. Miejską Biblioteką Publiczną i innymi bibliotekami szkolnymi), gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
- Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
- 2.1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
- 2.2. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
- 2.2.1. tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowościach czytelniczych;
- 2.2.2. nauczyciel bibliotekarz: pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych; udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
- 2.3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami w zakresie:
- 2.3.1. poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
- 2.3.2. uczestnictwa nauczycieli bibliotekarzy w pracach zespołów samokształceniowych;
- 2.3.3. gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
- 2.3.4. poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się;
- 2.3.5. tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
- 2.4. W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
- 2.4.1. udostępnia rodzicom księgozbiór dotyczący problemów wychowawczych, trudności i niepowodzeń szkolnych,
- 2.4.2. udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
- 2.5. Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.
§8 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły §9 - W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
- Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- 2.1. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
- 2.1.1. pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;
- 2.1.2. przygotowują projekty następujących dokumentów organizujących szkoły: szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły, program wychowawczy szkoły, tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym.
- 2.1.3. prowadzą czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
- 2.1.4. pełnią bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu;
- 3.1.5. nadzorują wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.
- 2.2. Wicedyrektor:
- 2.2.1. jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagogów szkolnych i bibliotekarzy;
- 2.2.2. jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
- 2.2.3. decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
- 2.2.4. ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli;
- 2.2.5. ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym;
- 2.2.6. ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "zastępca dyrektora szkoły" oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
- 2.3. W szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne.
§10 - Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
- Pracę zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
- Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
- 3.1. ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb,
- 3.2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
- 3.3. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- 3.4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- 3.5. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- 3.6. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
- 3.7. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
- Nauczyciel zobowiązany jest do: prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego; odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów; dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny; wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań; bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych; doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.
§11 - Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- 4.1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego ucznia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- 4.2. inspirowanie działań zespołowych uczniów;
- 4.3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań:
- 5.1. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
- 5.2. planuje i organizuje wspólne z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski; ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
- 5.3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzeba jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
- 5.4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci; współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych; włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
- 5.5. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ( także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenia szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MENiS w sprawie zadań udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- 5.6. organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia.
- W szkole jest stanowisko pedagoga i psychologa szkolnego.
- 6.1. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
- 6.1.1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- 6.1.2. określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- 6.1.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- 6.1.4. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczy wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
- 6.1.5. wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
- 6.1.6. planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
- 6.1.7. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- 6.2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
- 6.2.1. prowadzenie badań i zadań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
- 6.2.2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
- 6.2.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- 6.2.4. zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia,
- 6.2.5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniem zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
- 6.2.6. wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły.
Uczniowie szkoły §12 - Do pierwszej klasy przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły, zamieszkałe w odwodzie tej szkoły lub poza obwodem za zgodą dyrektora.
- 1.1. Do oddziałów integracyjnych przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego do kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
- 1.2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem.
- Uczeń ma prawo do:
- 2.1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- 2.2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- 2.3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- 2.4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- 2.5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- 2.6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
- 2.6.1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
- 2.6.2. w przypadku oceny niedostatecznej pisemna informacja winna dotrzeć również do rodziców lub opiekunów ucznia i być przez nich potwierdzona podpisem na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
- 2.6.3. pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa razy w tygodniu,
- 2.6.4. przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem więcej niż trzy ostatnie lekcje, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
- 2.7. pomocy ze strony nauczycieli w przypadku trudności w nauce, w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
- 2.8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- 2.9. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- 2.10. korzystania z pomocy socjalnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
- 2.11. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- 2.12. uczeń ma prawo zgłoszenia uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskania odpowiedzi w terminie do 30 dni; o spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy,
- 2.13. uczeń ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i rozrywki,
- 2.14. uczeń ma prawo do informacji,
- 2.15. uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasach integracyjnych ma prawo korzystać z podręczników dostosowanych do jego potrzeb i możliwości.
- Uczeń ma obowiązek:
- 3.1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- 3.2. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- 3.3. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
- 3.4. dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- 3.5. usprawiedliwić swoją nieobecność w szkole (zaświadczeniem podpisanym przez rodziców). Uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców. Uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji. Nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
- 3.6. pozostawienia na czas nauki okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni. W budynku szkolnym obowiązuje ucznia obuwie zmienne.
§13 Nagrody i kary - Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
- 1.1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocena co najmniej 4,75 i co najmniej dobre zachowanie),
- 1.2. zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
- 1.3. zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
- 1.4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
- 1.5. pracę w organizacjach młodzieżowych,
- 1.6. zaangażowanie w pracy społecznej.
- Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
- 2.1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
- 2.2. list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
- 2.3. nagroda rzeczowa,
- 2.4. szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
- 2.5. prezentacja w kronice szkolnej.
- Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z samorządem uczniowskim, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna. Uczeń może być ukarany za:
- 3.1. naruszanie wspólnego dobra i godności osobistej,
- 3.2. notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
- 3.3. naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
- 3.4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo,
- 3.5. naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
- 3.6. rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
- 3.7. nie spełnianie obowiązku szkolnego.
- Odpowiednio do występujących w ust. 3 przewinień, przewiduje się następujące kary:
- 4.1. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
- 4.2. wpis uwagi zachowania do dziennika,
- 4.3. upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
- 4.4. pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
- 4.5. zawieszenie praw do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, udziału w wycieczkach i imprezach szkolnych,
- 4.6. przeniesienie do równoległej klasy w tej samej szkole,
- 4.7. dyrektor szkoły może wystąpić do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły (zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) po wyczerpaniu możliwości udzielania kar przewidzianych w pkt. 4.
- Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
- Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania na piśmie od wymierzonej kary do dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od daty jej wymierzenia.
- Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom ucznia).
- Odwołanie rozpatruje rada pedagogiczna w ciągu czternastu dni od daty złożenia podania, a dyrektor szkoły do siedmiu dni zobowiązany jest poinformować osoby wnoszące odwołanie o podjętej decyzji.
§14 Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. §15 Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny. §16 - Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Prowadzenie spraw w zakresie administracyjno-finansowym dla szkoły wykonuje Miejski Zarząd Edukacji w ramach swoich statutowych uprawnień.
§17 Zmiany w statucie wprowadza się uchwałą rady pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.
|