Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Prawo miejscowe
Jednostki organizacyjne gminy
EKOREC
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Zarząd Budynków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Partner
Zespół Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Szkoła Podstawowa nr 1
Statut
Majątek
Plany i programy
Sprawozdania
Szkoła Podstawowa nr 3
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 2
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Statut
 Strona archiwalna z dnia 2007.11.19 21:53:35 powrót do aktualnej strony
 

Statut Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach

Nazwa szkoły

§1

  1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
  2. Siedzibą Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki jest budynek mieszczący się w Lędzinach przy ul. Paderewskiego 5.
  3. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, 43-140 Lędziny, ul. Paderewskiego 5, tel/fax: (0 32) 216 73 63, REGON: 000725878, NIP: 646-24-85-851.
  4. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Szkoła Podstawowa z O. I. nr 1 im. K. Miarki w Lędzinach.
  5. Organem nadzorującym jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
  6. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lędziny.

Cele i zadania szkoły

§2

  1. Statut szkoły określa w szczególności:
    • 1.1. cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
      • 1.1.1. poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
      • 1.1.2. traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
      • 1.1.3. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
      • 1.1.4. znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
    • 1.2. integrację wiedzy nauczanej przez: kształcenie zintegrowane w klasach I-III, bloki przedmiotowe, ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną oraz wychowanie do życia w rodzinie;
      • 1.2.1. oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak: pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości, personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności, wpajanie zasad kultury życia codziennego;
      • 1.2.2. prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno-wyrównawczych, logopedycznych;
      • 1.2.3. prowadzenie lekcji religii w szkole;
      • 1.2.4. pracę pedagogów szkolnych wspomaganą badaniami i zleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, współpracy z sądem rodzinnym, Komisariatem Policji, Poradnią Zdrowia Psychicznego, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
      • 1.2.5. naukę języka obcego w klasach młodszych;
    • 1.3. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
      • 1.3.1. dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
      • 1.3.2. zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych;
      • 1.3.3. przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów - jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów - w czasie wycieczki, na 10 uczniów - w czasie turystyki kwalifikowanej;
      • 1.3.4. omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
      • 1.3.5. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom klas IV-VI;
      • 1.3.6. szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
      • 1.3.7. dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
      • 1.3.8. systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
      • 1.3.9. utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości; zapewnienie uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej;
      • 1.3.10. uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
      • 1.3.11. uwzględnienie różnorodności zajęć w każdym dniu;
      • 1.3.12. zapewnienie zajęć na basenie w ramach lekcji wychowania fizycznego w miarę posiadanych przez organ prowadzący środków finansowanych;
      • 1.3.13. wprowadzenie programów komputerowych umożliwiających ustawienie podstawowych parametrów filtru internetowego blokującego dostęp do tzw. "białych stron".
    • 1.4. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu szkoły opracowany na podstawie obowiązującego rozporządzenia.
    • 1.5. W szkole tworzy się klasy integracyjne wg przyjętej procedury.
      • 1.5.1. Warunkiem przyjęcia dziecka zdrowego jest:
        • 1.5.1.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
        • 1.5.1.2. wypełnienie przez rodziców "ankiety kwalifikacyjnej",
        • 1.5.1.3. wywiad oraz wypełnione przez nauczyciela przedszkola karty sześciolatka,
        • 1.5.1.4. pozytywne rozpatrzenie wniosków przez komisję szkolną,
        • 1.5.1.5. gotowość i możliwość szkoły.
      • 1.5.2. Warunkiem przyjęcia dziecka chorego jest:
        • 1.5.2.1. wyrażenie zgody przez rodziców na nauczanie i wychowanie dziecka w klasie integracyjnej,
        • 1.5.2.2. zaświadczenie z poradni specjalistycznej o długotrwałej chorobie dziecka,
        • 1.5.2.3. zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
        • 1.5.2.4. rozpatrzenie orzeczeń badanych dzieci przez komisję szkolną zgodnie z możliwościami i gotowością szkoły.
    • 1.6. Organizacja działalności innowacyjnej
      • 1.6.1. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną według odrębnych przepisów.
    • 1.7. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych:
      • 1.7.1. zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym;
      • 1.7.2. zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych;
      • 1.7.3. liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.
    • 1.8. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
      • 1.8.1. pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego, psychologa;
      • 1.8.2. kierowanie dziecka do poradni specjalistycznej celem zdiagnozowania przyczyn niepowodzeń szkolnych i uzyskania wskazówek do pracy, zgodnie z obowiązującą procedurą polegającą na:
        • 1.8.2.1. zgłoszenie przez nauczyciela, wychowawcę lub rodziców (prawnych opiekunów) potrzeby zdiagnozowania ucznia przez poradnię specjalistyczną,
        • 1.8.2.2. przeprowadzenie wstępnej diagnozy trudności występujących u ucznia przez specjalistów zatrudnionych w szkole,
        • 1.8.2.3. pisemna zgoda rodziców na przeprowadzenie badań w poradni,
        • 1.8.2.4. złożenie wniosku wraz z opinią o uczniu w poradni,
        • 1.8.2.5. ustalenie form pomocy dla ucznia zgodnie z zaleceniami poradni,
        • 1.8.2.6. zapoznanie z formami pomocy rodziców (prawnych opiekunów) i udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem.
      • 1.8.3. zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III, a w szczególnych przypadkach dzieciom z klas IV-VI;
      • 1.8.4. zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów;
      • 1.8.5. zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
    • 1.9. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, a w szczególności poprzez:
      • 1.9.1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
      • 1.9.2. znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
      • 1.9.3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu;
      • 1.9.4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
      • 1.9.5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
  2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki jest uchwalany przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
    • 2.1. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska w którym znajduje się szkoła.

§3

Organa szkoły

Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły,
  2. rada pedagogiczna,
  3. samorząd uczniowski,
  4. rada rodziców,
  5. rada szkoły, jeżeli została utworzona.

Dyrektor szkoły

  1. Dyrektor szkoły:
    • 1.1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
    • 1.2. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
    • 1.3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    • 1.4. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
    • 1.5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez rade pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
    • 1.6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
    • 1.7. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
    • 1.8. odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów przeprowadzanych w szkole;
    • 1.9. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
    • 1.10. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
    • 1.11. w wykonywaniu swoich obowiązków współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim;
    • 1.12. dyrektor decyduje w sprawach:
      • 1.12.1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
      • 1.12.2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i pracownikom szkoły;
      • 1.12.3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
      • 1.12.4. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczni-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

Rada pedagogiczna

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania na podstawie regulaminu.
    • 2.1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
      • 2.1.1. zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
      • 2.1.3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
      • 2.1.4. ustalenie szczegółowych kryteriów ocenienia zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
      • 2.1.5 wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
      • 2.1.6 uchwalenie promocji warunkowej ucznia;
      • 2.1.7 podejmowanie uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
      • 2.1.8 ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
      • 2.1.9 zatwierdzenie szkolnego zestawu programów nauczania i zestawu podręczników.
    • 2.2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
      • 2.2.1 organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;
      • 2.2.2 projekt planu finansowego szkoły;
      • 2.2.3 przydział stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
      • 2.2.4 wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    • 2.3. przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenia po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski.
    • 2.4. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
    • 2.5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
    • 2.6. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowanie. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawnienia spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Samorząd uczniowski

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są: na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
    • 3.1. Do zadań rady uczniowskiej należy:
      • 3.1.1. przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
      • 3.1.3. gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
      • 3.1.4. wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły;
      • 3.1.5. proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
    • 3.2. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takie jak:
      • 3.2.1. prawo do zapoznania się z programem nauczania;
      • 3.2.2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
      • 3.2.3. prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiającego zachowania właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
      • 3.2.4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
      • 3.2.5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, porozumieniu z dyrektorem szkoły.
    • 3.3. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
    • 3.4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
    • 3.5. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienia samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

Rada rodziców

  1. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
    • 4.1. Zasady wyboru rady rodziców określa ustawa o systemie oświaty.
      • 4.1.1. w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
      • 4.1.2. w wyborach, o których mowa w pkt. 4.1.1 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;
      • 4.1.3. wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
    • 4.2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły i określa w szczególności:
      • 4.2.1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
        4.2.2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.
    • 4.3. Rada rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.
    • 4.4. Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin.
    • 4.5. Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:
      • 4.5.1. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
      • 4.5.2. współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
      • 4.5.3. wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole;
      • 4.5.4. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym;
      • 4.5.5. występowanie do Dyrektora Szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
      • 4.5.6. wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
      • 4.5.7. występowania do Dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela;
      • 4.5.8. delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły;
      • 4.5.9. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki;
      • 4.5.10. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty;
      • 4.5.11. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
  2. Zasady współdziałania organów oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
    • 5.1. Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Kopie planów działania winny być przekazane do wiadomości Dyrektora Szkoły.
    • 5.2. Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoja opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
    • 5.3. Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebranie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
    • 5.4. Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.
    • 5.5. W ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:
      • 5.5.1. przewodniczący zapraszają się na zebrania organów - z wyjątkiem tych posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą rady zgodnie z ustawą o systemie oświaty;
      • 5.5.2. przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności.
    • 5.6. Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:
      • 5.6.1. przewodniczący organów szkoły;
      • 5.6.2. po dwóch przedstawicieli organów szkoły.
    • 5.7. W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny; czas pracy komisji nie może przekroczyć 2 tygodni.
    • 5.8. Posiedzenie komisji jest ważne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
    • 5.9. Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni.
    • 5.10. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta, jednak funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
    • 5.11. Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.

Organizacja szkoły

§4

  1. Podstawową jednostką organizacją szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
    • 1.1. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 30 uczniów.
    • 1.2. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
    • 1.3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
    • 1.4. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 i 26 uczniów podziału na grupy może dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
    • 1.5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

§5

  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenia zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczególny rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.

Świetlica

§6

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica jest utworzona gdy liczba uczniów potrzebujących stałej formy opieki wynosić będzie co najmniej jedną grupę wychowawczą. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i liczby w zasadzie 25 uczniów, w świetlicy liczącej jedną grupę wychowawczą liczba uczestników nie może być mniejsza niż 15 uczniów.
    • 2.1. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie rodziców pracujących, z rodzin niepełnosprawnych, wielodzietnych i wychowawczo zaniedbanych, a także uczniowie dojeżdżający, sieroty, dzieci z rodzin zastępczych i dzieci nauczycielskie.
    • 2.2. Uczniowie przyjmowani są do świetlicy na podstawie deklaracji rodziców, którzy podają w nich czas swojej pracy zawodowej.
    • 2.3. Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia pracy rodziców.
  3. Do zadań świetlicy należy:
    • 3.1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenia warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,
    • 3.2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
    • 3.3. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
    • 3.4. stworzenie warunków uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie kultury życia codziennego,
    • 3.5. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
    • 3.6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości
      z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
  4. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są: kierownik, nauczyciele - wychowawcy, mogą być również nauczyciele - instruktorzy.
  5. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną.
    • 5.1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku. Cena posiłku jest zmienna i zależna od cen towarów na rynku.
    • 5.2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
    • 5.3. Pracownikami obsługi są: intendent, kucharka, pomoc kuchenna.
    • 5.4. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać nauczyciele i pracownicy szkoły.
  6. Do zadań kierownika świetlicy należy:
    • 6.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 6.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczej oraz finansowej świetlicy,
    • 6.3. organizowanie działalności świetlicy szkolnej,
    • 6.4. dbanie o dyscyplinę pracy pracowników świetlicy i kuchni,
    • 6.5. analizowanie pracy świetlicy i przedstawianie jej wyników na posiedzeniu rady pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym.
  7. Kierownik świetlicy odpowiada za:
    • 7.1. całokształt pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej w świetlicy,
    • 7.2. prawidłowe funkcjonowanie kuchni i stołówki,
    • 7.3. wyposażenie świetlicy, stołówki i kuchni.
  8. Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
    • 8.1. prowadzenie rekrutacji uczniów do świetlicy,
    • 8.2. prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej,
    • 8.3. realizowanie zadań wychowawczo-opiekuńczych grupy świetlicowej zgodnie z zaplanowaną działalnością świetlicy szkolnej,
    • 8.4. współpraca z kierownikiem świetlicy oraz nauczycielami w celu osiągania wspólnych celów wychowawczych.
  9. Dokumentacja świetlicy:
    • 9.1. roczny plan pracy i comiesięczny każdego wychowawcy,
    • 9.2. dzienniki zajęć,
    • 9.3. karty zgłoszeń dzieci,
    • 9.4. regulamin świetlicy,
    • 9.5. zeszyt obecności na obiadach,
    • 9.6. ramowy rozkład dnia.

Biblioteka

§7

  1. Statut Szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zgodne z potrzebami szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
    • 1.1. Udostępniania książek i innych źródeł informacji:
      • 1.1.1. biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli i uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
      • 1.1.2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
      • 1.1.3. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne).
    • 1.2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
      • 1.2.1. pomieszczenie biblioteki umożliwia: gromadzenie i opracowanie zbiorów, korzystanie z księgozbioru w kąciku czytelniczym i wypożyczenie poza bibliotekę, prowadzenie zajęć dydaktycznych,
      • 1.2.2. biblioteka szkolna posiada komputery z oprogramowaniem MOL oraz stały dostęp do Internetu,
      • 1.2.3. komputeryzacja biblioteki pozwala na udostępnianie informacji za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych oraz komputerową obsługę czytelników.
    • 1.3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
      • 1.3.1. biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki ma za zadanie: rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, kształcenie kultury czytelniczej, wdrażanie do poszanowania książki, udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym, współdziałanie z nauczycielami.
      • 1.3.2. Nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie koordynowanie pracy biblioteki, pracę pedagogiczną, a więc: gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami, udostępnienie zbiorów, udzielenie informacji bibliotecznych, rozmowy z czytelnikami, poradnictwo w wyborach czytelniczych, współudział w realizacji ścieżki przedmiotowej dotyczącej edukacji czytelniczej i medialnej, udostępnianie nauczycielom potrzebnych materiałów, informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa, prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach, organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych, dostosowanie form i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.
    • 1.4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
      • 1.4.1. biblioteka pełni funkcję kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego, pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych, gromadzenie materiałów dotyczących życia kulturalnego i społecznego; współpracę z pobliskimi ośrodkami kultury (m.in. Miejską Biblioteką Publiczną i innymi bibliotekami szkolnymi), gromadzenie i udostępnianie zbiorów dotyczących regionu i miasta.
  2. Statut Szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
    • 2.1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie, środki finansowe, zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć, hospituje i ocenia pracę biblioteki.
    • 2.2. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
      • 2.2.1. tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych, prowadzenie wykazu czytelnictwa swojej klasy, informowanie o terminie zwrotu książek i nowościach czytelniczych;
      • 2.2.2. nauczyciel bibliotekarz: pomaga uczniom w doborze literatury; udziela porad bibliograficznych; udostępnia uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji oraz udziela pomocy w ich odrabianiu, prowadzi indywidualne rozmowy na tematy czytelnicze.
    • 2.3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami w zakresie:
      • 2.3.1. poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
      • 2.3.2. uczestnictwa nauczycieli bibliotekarzy w pracach zespołów samokształceniowych;
      • 2.3.3. gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
      • 2.3.4. poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się;
      • 2.3.5. tworzenie kartotek zagadnieniowych dla nauczycieli.
    • 2.4. W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
      • 2.4.1. udostępnia rodzicom księgozbiór dotyczący problemów wychowawczych, trudności i niepowodzeń szkolnych,
      • 2.4.2. udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci i współpracuje w poznawaniu ich preferencji czytelniczych.
    • 2.5. Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, wyposażenia międzybibliotecznych zbiorów.

§8

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku.
  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§9

  1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
  2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
    • 2.1. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
      • 2.1.1. pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;
      • 2.1.2. przygotowują projekty następujących dokumentów szkoły: szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły, program wychowawczy szkoły, tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym.
      • 2.1.3. prowadzą czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
      • 2.1.4. pełnią bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu;
      • 3.1.5. nadzorują wypełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów.
    • 2.2. Wicedyrektor:
      • 2.2.1. jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagogów szkolnych i bibliotekarzy;
      • 2.2.2. jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;
      • 2.2.3. decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;
      • 2.2.4. ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli;
      • 2.2.5. ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym;
      • 2.2.6. ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem "wicedyrektor szkoły" oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
    • 2.3. W szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne.
  3. Zadania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych związane z zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
    • 3.1. Nauczyciele:
      • 3.1.1. odbywają dyżury przed zajęciami do ich zakończenia zgodnie z harmonogramem i obowiązującym regulaminem dyżurów;
      • 3.1.2. sprowadzają uczniów do szatni po ich ostatniej godzinie lekcyjnej;
      • 3.1.3. przyjmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów w trakcie prowadzonych zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych ujętych planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły i planem zajęć pozalekcyjnych;
      • 3.1.4. sprawdzają listę obecności uczniów na prowadzonych zajęciach i potwierdzają to w dzienniku zajęć;
      • 3.1.5. organizują zajęcia poza terenem szkoły i wycieczki zgodnie z odrębnymi przepisami oraz składają odpowiednią dokumentację do zatwierdzenia dyrektorowi na trzy dni robocze przed wyjazdem;
      • 3.1.6. przejmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów podczas organizowanych wyjść i wycieczek szkolnych;
      • 3.1.7. sprawują nadzór nad tym kto wchodzi i przebywa na terenie szkoły.
    • 3.2. Pracownicy niepedagogiczni:
      • 3.2.1. mają obowiązek informowania o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dziecka;
      • 3.2.2. wspomagają nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów;
      • 3.2.3. sprawują nadzór nad tym, kto wchodzi i przebywa na terenie szkoły.
  4. W szkole tworzy się funkcje koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
    • 4.1. Koordynatora do spraw bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły spośród członków rady pedagogicznej.
    • 4.2. Do zadań koordynatora w szczególności należy:
      • 4.2.1. przyjmowanie od uczniów i nauczycieli informacji i uwag dot. bezpieczeństwa;
      • 4.2.2. integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych;
      • 4.2.3. współpraca ze środowiskiem, w tym: kuratorium oświaty, prokuraturą, policją, urzędem miasta, sądem dla nieletnich i innymi instytucjami;
      • 4.2.4. inicjowanie zmian w dokumentach szkoły dot. bezpieczeństwa.

§10

  1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  2. Pracę zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
    • 3.1. ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb,
    • 3.2. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
    • 3.3. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
    • 3.4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
    • 3.5. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    • 3.6. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
    • 3.7. nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
  4. Nauczyciel zobowiązany jest do: prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego; odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów; dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny; wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań; bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych; doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.

§11

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    • 4.1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    • 4.2. inspirowanie działań zespołowych uczniów;
    • 4.3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  5. Wychowawca w celu realizacji zadań:
    • 5.1. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
    • 5.2. planuje i organizuje wspólne z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski; ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
    • 5.3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzeba jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
    • 5.4. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci; współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych; włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
    • 5.5. współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenia szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z prawem oświatowym;
    • 5.6. organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia.
  6. W szkole jest stanowisko pedagoga i psychologa szkolnego.
    • 6.1. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
      • 6.1.1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
      • 6.1.2. określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
      • 6.1.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.1.4. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
      • 6.1.5. wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,
      • 6.1.6. planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
      • 6.1.7. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
    • 6.2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
      • 6.2.1. prowadzenie badań i zadań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
      • 6.2.2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.2.3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      • 6.2.4. zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia,
      • 6.2.5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniem zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
      • 6.2.6. wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły.

Uczniowie szkoły

§12

  1. Do pierwszej klasy przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły, zamieszkałe w odwodzie tej szkoły lub poza obwodem za zgodą dyrektora.
    • 1.1. Do oddziałów integracyjnych przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego do kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
    • 1.2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem.
    • 1.3. W wyjątkowych sytuacjach uczniowie za zgodą dyrektora szkoły mogą spełniać obowiązek szkoły poza szkołą.
  2. Uczeń ma prawo do:
    • 2.1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
    • 2.2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
    • 2.3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    • 2.4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
    • 2.5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, w tym:
      • 2.5.1. uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych oraz pomocy w przygotowaniu do konkursów i zawodów,
      • 2.5.2. realizacji indywidualnego toku nauczania;
    • 2.6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, w szczególności:
      • 2.6.1. uczeń ma prawo znać na bieżąco swoje oceny, na 7 dni przed klasyfikacją uczeń winien być zapoznany z proponowanymi ocenami semestralnymi,
      • 2.6.2. w przypadku oceny niedostatecznej pisemna informacja winna dotrzeć również do rodziców lub opiekunów ucznia i być przez nich potwierdzona podpisem na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
      • 2.6.3. pisemny sprawdzian może być jeden w ciągu dnia i nie więcej niż dwa razy w tygodniu,
      • 2.6.4. przez pisemny sprawdzian należy rozumieć test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem więcej niż trzy ostatnie lekcje, za kartkówkę - test lub zadanie pisemne obejmujące swoim zakresem nie więcej niż trzy ostatnie lekcje,
    • 2.7. pomocy ze strony nauczycieli w przypadku trudności w nauce, w formie zajęć dodatkowych (w ramach możliwości finansowych szkoły),
    • 2.8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
    • 2.9. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
    • 2.10. korzystania z pomocy socjalnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • 2.11. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
    • 2.12. uczeń ma prawo zgłoszenia uwag, wniosków i postulatów dotyczących spraw szkoły i młodzieży za pośrednictwem samorządów klasowych, samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego i uzyskania odpowiedzi w terminie do 30 dni; o spornej kwestii powinien być powiadomiony wychowawca klasy,
    • 2.13. uczeń ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i rozrywki,
    • 2.14. uczeń ma prawo do informacji,
    • 2.15. uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasach integracyjnych ma prawo korzystać z podręczników dostosowanych do jego potrzeb i możliwości.
  3. Uczeń ma obowiązek:
    • 3.1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, właściwego przygotowywania się do zajęć, a w szczególności odrabiania zadanych prac, przynoszenia podręczników, zeszytów i materiałów wskazanych przez nauczyciela,
    • 3.2. właściwego zachowania umożliwiającego sobie i innym pełny udział w zajęciach,
    • 3.3. przestrzegania norm i zasad powszechnie uznanych i obowiązujących w życiu społecznym,
    • 3.4. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
    • 3.5. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
    • 3.6. usprawiedliwiania swojej nieobecności w szkole w formie pisemnej informacji rodziców, opiekunów prawnych bądź upoważnionej osoby o przyczynie nieobecności. Gdy usprawiedliwienie zostanie dostarczone po wyznaczonym terminie, jego treść jest niezgodna ze stwierdzonym stanem faktycznym lub nie podpisała go właściwa osoba może ono nie zostać uznane,
      • 3.6.1. uczeń może uzyskać zwolnienie w trakcie zajęć lekcyjnych na podstawie pisemnego zwolnienia od rodziców,
      • 3.6.2. uczeń delegowany na zajęcia pozaszkolne może być zwolniony z zajęć szkolnych na podstawie wcześniejszego zgłoszenia o delegacji,
      • 3.6.3. nieobecność ucznia delegowanego nie może ujemnie wpływać na frekwencję klasy,
    • 3.7. uzupełnienia wiadomości po dłuższej nieobecności w szkole spowodowanej chorobą w ciągu 7 dni,
    • 3.8. pozostawienia na czas nauki obuwia w worku i okrycia zewnętrznego w przydzielonej mu szatni,
    • 3.9. noszenia w budynku szkolnym odpowiedniego obuwia zmiennego. Obuwie zmienne może być pozostawione w szatni w odpowiednim worku,
    • 3.10. noszenia obowiązującego w szkole mundurka z tarczą, chłopcy kamizelki a dziewczęta tuniki. Uczeń nie ma obowiązku noszenia mundurka w czasie wycieczek, zabaw i innych zajęć wymagających stosownego stroju,
    • 3.11. noszenia podczas uroczystości szkolnych i sprawdzianu klas szóstych stroju galowego: dziewczęta białej bluzki i granatowej/czarnej spódnicy, chłopcy białej koszuli i granatowych/czarnych spodni,
    • 3.12. przestrzegania zakazu malowania paznokci, farbowania włosów i noszenia symboli świadczących o przynależności do jakichkolwiek subkultur,
    • 3.13. przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć. W razie naruszenia zakazu nauczyciel może odebrać telefon, po wcześniejszym wyjęciu karty SIM przez ucznia. Uczeń otrzymuje upomnienie. Telefon odbiera rodzic lub prawny opiekun ucznia.

§13

Nagrody i kary

  1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać wyróżnienie lub nagrodę, które przyznaje się na wniosek samorządu klasowego, samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy lub rady pedagogicznej. Uczeń otrzymuje wyróżnienie lub nagrodę za:
    • 1.1. bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocena co najmniej 4,75 i co najmniej dobre zachowanie),
    • 1.2. zakwalifikowanie się do rejonowego, wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
    • 1.3. zajęcie notowanego miejsca w konkursie, olimpiadzie na terenie szkoły lub miasta,
    • 1.4. osiągnięcia w sporcie na terenie szkoły i poza nią,
    • 1.5. pracę w organizacjach młodzieżowych,
    • 1.6. zaangażowanie w pracy społecznej.
  2. Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
    • 2.1. pochwała wychowawcy klasy lub dyrektora na: forum klasy, szkoły, zebraniu z rodzicami,
    • 2.2. list pochwalny wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
    • 2.3. nagroda rzeczowa,
    • 2.4. szczególne osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy, konkursie, zawodach sportowych lub innych odnotowuje się na świadectwie szkolnym,
    • 2.5. prezentacja w kronice szkolnej.
  3. Szkoła nie stosuje kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca klasy wspólnie z samorządem uczniowskim, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna. Uczeń może być ukarany za:
    • 3.1. naruszanie wspólnego dobra i godności osobistej,
    • 3.2. notoryczne zaniedbywanie się w nauce,
    • 3.3. naruszenie nietykalności cielesnej drugiego ucznia,
    • 3.4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo,
    • 3.5. naruszenie mienia szkoły, wandalizm,
    • 3.6. rozpowszechnianie patologii społecznej, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu,
    • 3.7. nie spełnianie obowiązku szkolnego.
  4. Odpowiednio do występujących w ust. 3 przewinień, przewiduje się następujące kary:
    • 4.1. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy,
    • 4.2. wpis uwagi zachowania do dziennika,
    • 4.3. upomnienie przez dyrektora szkoły na forum klasy,
    • 4.4. pisemne powiadomienie rodziców ucznia o jego nagannym zachowaniu,
    • 4.5. zawieszenie praw do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, udziału w wycieczkach i imprezach szkolnych,
    • 4.6. przeniesienie do równoległej klasy w tej samej szkole,
    • 4.7. dyrektor szkoły może wystąpić do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły (zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty) po wyczerpaniu możliwości udzielania kar przewidzianych w pkt. 4.
  5. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
  6. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania na piśmie od wymierzonej kary do dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od daty jej wymierzenia.
  7. Odwołanie rozpatruje rada pedagogiczna w ciągu czternastu dni od daty złożenia podania, a dyrektor szkoły do siedmiu dni zobowiązany jest poinformować osoby wnoszące odwołanie o podjętej decyzji.

§14

Szkoła realizuje zadania wynikające z prowadzonej działalności oraz realizuje politykę zatrudnienia i plan płac w granicach rocznego planu finansowego obejmującego dochody i wydatki stanowiące koszty działalności, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem gminy.

§15

  1. Szkoła stosuje zasady gospodarki finansowej obowiązujące dla jednostek budżetowych.
  2. Szkoła zarządza i gospodaruje mieniem powierzonym przez gminę i zapewnia jego prawidłową eksploatację.
  3. Szkoła posiada odrębny rachunek bankowy.

§16

  1. Zasady wynagradzania nauczycieli ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela.
  2. Zasady wynagradzania pracowników szkoły nie będących nauczycielami ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych.

§17

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§18

Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§19

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§20

Zmiany w statucie wprowadza się uchwałą rady pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.

Załącznik nr 1 do Statutu

Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach

Dokument można pobrać w formacie Format PDF PDF (126 KB).

Zmiany Statutu

  1. Uchwała nr XI/2007/2008 Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. K. Miarki w Lędzinach z dnia 7.11.2007 r. w sprawie zmian w statucie szkoły - dokument można pobrać w formacie Format PDF PDF (18 KB).

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Teresa Samulak, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki, ul. Paderewskiego 5, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 73 63, e-mail: sp1.ledziny@interia.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2007.11.19
Data udostępnienia: 2007.11.19 21:53:35

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny